Hirdetés:

Ez aztán a nagy durranás, de természetesen csak képletesen! A spanyol Irizar a kontinens egyik első üzemanyagcellás távolsági buszáról rántotta le a leplet.

Korábban már beszámoltunk arról, miért kapta meg a „Hatékony” utónevet az integrált felépítésű spanyol távolsági busz. A termékfrissítés részletei a korábbi cikkünkben olvashatók, ám emlékeztetőként a fő sarokszámok: közel egy tonnával kisebb saját tömeg, 30 százalékkal kisebb légellenállás és 13 százalékkal mérsékelt fogyasztás. Az Efficient variáns gyors sikerét jelzi, hogy immár több mint 700 példány szolgál az ügyfeleknél. Most még tovább csiszolták a hatékonyságát – többek között további tömegoptimalizációkkal még öt százalékkal az aszkéták felé mozdították el az étvágyát. A továbbfejlesztett Efficient ráadásul már az általános jármű-biztonsági rendeletnek és a kiberbiztonsági elvárásoknak is megfelel.

Brüsszelben a Busworld kiállításon pedig bemutatták a népszerű távolsági buszuk első üzemanyagcellás prototípusát. Nem árulták el, kitől származik a cellaköteg, ám ígéretesek a számok: 20 perc körüli tankolási idővel ezer kilométeres hatótávolságot ígér. Rövid utakat teljesen elektromosan is megtehet a tesztjármű, a 60 kilowattóra néhány tucat kilométerre biztosan elegendő. Az akkumulátorok elvileg kiszolgálják a busz teljes élettartamát, míg az üzemanyagcella várhatóan 30 ezer üzemóra után igényel majd komolyabb sebészi beavatkozást.

Az üzemanyagcellás hajtással a futómű nem változott. Elöl ugyanúgy a ZF RL 82 EC független felfüggesztés hordja a hátán a szerkezetet, míg hátul továbbra is a ZF A 133 merevhíd dolgozik. Még a végáttétel is ugyanaz, azonban a villanymotor és a differenciálmű közé beépítettek egy háromfokozatú automatizált váltót. A légrugózást és a fékrendszert egyaránt elektronikus szabályozás felügyeli, a Knorr-Bremse tárcsafékek munkáját magától értetődő módon rekuperáció segíti. A hagyományos változatok hidraulikus kormányrásegítőjét elektrohidraulikusra cserélték. A menetstabilizáló borulásgátló funkciót is kapott, de a jármű természetesen megfelel az ENSZ-EGB 66.02 rendelet szerkezeti előírásainak is. A biztonságot – ezenkívül, illetve többek között – eső- és sötétedésérzékelő, abroncsnyomás-figyelő, tolatókamera és parkolószenzorok, sávelhagyásra figyelmeztető és sebességtartó rendszer is fokozza.

A műszaki tartalom továbbfejlesztésétől újabb előnyöket várnak majd. Tágasabb csomagteret, nagyobb utaskapacitást és hatótávolságot, valamint kisebb saját tömeget ígérnek. A prototípus nemcsak technológiai demonstrátor, hanem egyúttal a jövőbeli „szélesebb” kínálat előfutára is. Nem véletlen az idézőjel, a jelenleg kiadott információk szerint a paletta ezenkívül csupán az i4 belépőszintű távolsági buszukat öleli majd fel. Meglátjuk, milyen tempóban érkeznek majd meg a sorozatgyártás jelentette valóságba, ugyanis az Interact Analysis elemzése szerint 2030-ra az európai távolsági buszok háromnegyedét még nem éri el a villamosítás.

Az Irizar Hydrogen i6S Efficient főbb műszaki adatai
Hosszúság/szélesség/magasság (mm):12 920/2550/4000
Villanymotor legnagyobb/folyamatos teljesítménye (kW):400/360
Villanymotor legnagyobb/folyamatos forgatónyomatéka (Nm):2000/1360
Üzemanyagcella maximális teljesítménye (kW):200
Hidrogéntartályok töltőtömege (kg):56
Hidrogéntartályok nyomása (bar):350
Akkumulátorok névleges kapacitása (kWh):60
Utaskapacitás (fő):49+1+1+1

Irizar i6S Efficient: Ibéria büszkesége
Bemutató

Irizar i6S Efficient: Ibéria büszkesége

Bemutatta történelmének legtakarékosabb távolsági autóbuszát az Irizar! Az Irizar i6 legújabb változata 13 százalékkal gazdaságosabb felmenőinél, és ugyanennyivel kisebb kibocsátással terheli környezetünket.

Irizar i4 2022: Hős torreádor!
Bemutató

Irizar i4 2022: Hős torreádor!

Ahogy a baszk sapkát is számos stílusban helyezhetjük búránkra, úgy a baszkföldi Irizar i4 is sokoldalú. Elővárosi, helyközi, iskolabuszként vagy munkásjáraton is megállja a helyét.

Irizar ie truck menetpróba: Újrahasznosító ufó
Teszt

Irizar ie truck menetpróba: Újrahasznosító ufó

Évek óta tudjuk, hogy létezik az Irizar innovatív városi elektromos teherautója, s végre eljött az idő, hogy testközelből is megismerhessük. Egy rövid menetpróba tapasztalatai.

Irizar ie járműcsalád: Villamos kitörés
Zöld jövő

Irizar ie járműcsalád: Villamos kitörés

Nemrég még csak autóbusz-felépítményezőként ismertük az Irizar vállalatot. Ma viszont a saját elektromos hajtásrendszere révén már komplett járműveket is gyárt. Méghozzá nemcsak buszokat, hanem „gumikerekű villamosokat” és városi teherautókat is.

Irizar gázüzemű buszok: Spanyol zöldáru
Hírek

Irizar gázüzemű buszok: Spanyol zöldáru

Kibővítette alternatív hajtásmódjainak kínálatát az Irizar-csoport. Így több típusa már sűrített, illetve cseppfolyósított földgázzal vagy biogázzal üzemelő változatban is rendelkezésre áll a fenntartható közlekedési megoldások jegyében.

Itt elmondhatod a véleményedet!