Hirdetés:

Magyarország tranzitútjain nyugat-kelet irányban mindennapossá váltak 2021-re a horrorkaravánok. A „rakomány” felelőtlen elhelyezése a járműszállító trélereken valódi veszélyforrást jelentett. A hatóságoknak nem volt nehéz dolguk a jelenség kiszűrésére…

Meg is tették, amit lehetett, előbb szép szóval, plakátokkal igyekeztek lebeszélni a pilótákat, hogy ne csinálják. Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) szakmai segítségével az érintett útszakaszok rendőrei összefogtak, mert már balesetek is jelezték, hogy valamit tenni kell. De az igazi riadólánc akkor futott szét az érdekeltek között, amikor megkezdődött a kemény büntetés, a forgalomból kikapcsolás esélye. Az eredmény mára jól látszik, szinte eltűntek az ilyen szörnyűségek útjainkról.

Én magam is szembesültem igazságügyi műszaki szakértőként egy eset kapcsán azzal, hogy mifélék is ezek a sokszor egymás tetejére rakott rakományok. Az alapot egy terepjáró szolgáltatta a maga 2,5 tonnás saját tömegével. Mögé ma is népszerű pár száz kilós könnyű utánfutót csatoltak, 8 méter hosszú rakfelülettel. Már-már a pofátlanságot súrolja, hogy erre felhelyeztek egy autószállítót, amelynek ott tátongott üres rakfelülete. Oda is raktak egy személygépkocsit, s már kész is volt az öttonnás vontatmány. Ez ugye a vontató tömegének kétszerese és a pótkocsi túlterhelése is megvalósult. Az autópályán a vezető simán tartotta a 130 kilométer/órás tempót, s ez így együtt már egy hatalmas időzített bomba. Elég csak egyetlen pici hiba, s megvan a baj. A szerelvény előtt egy szóló tehergépkocsi közlekedett, viszonylag kis sebességgel, van ilyen… Fékezni kellett volna, de egyrészt a vezető későn észlelte a veszélyes szituációt, másrészt pedig a rendelkezésre álló fékrendszer hatásossága a túlterhelés miatt messze alulmúlta az elvárható mértéket. Az eredmény durva ütközéssorozat, amit tetézett, hogy az elszabaduló rakomány hátulról nekicsapódott a vontató járműnek. A magas tömegközéppont ellenére nem borult fel, pedig ez szintén benne lehetett volna a pakliban. A sofőr szerencséje, hogy első utasával együtt megúszták „csupán” súlyos sérülésekkel.

Mondhatnánk, hogy ez velünk úgysem fordulhatna elő, ők meg így jártak. Ilyet mi soha nem csinálnánk! De tegye mindenki a szívére a kezét, aki már kapcsolt utánfutót járműve mögé, hogy nem feszegette-e a határokat. Mert a szükség nagy úr, meg majd úgyis lassabban megyünk és jobban vigyázunk.

De nem! Mert lehet, hogy csak egy picit lépjük túl a megengedett terhelést, a rakomány éppen csak lelóg a rakfelületről. Aztán találkozunk egy másik sofőrrel, aki szintén csak egy kicsit hibázik, és a két probléma összeadódva akár már katasztrófához is vezethet. Érdemes ezt kockáztatni? Teljesen biztos vagyok benne, hogy elméletben mindenki tudja a választ!

Írásunk az ORFK-OBB együttműködésével készült: Országos Balesetmegelőzési Bizottság

A motorosszezon kezdetén: Szempillantás alatt
Háttér

A motorosszezon kezdetén: Szempillantás alatt

Előbújnak a virágok a földből és a garázsok mélyéről a motorkerékpárok is a nap melengető sugarainak hatására. Eszteri Dávid, a Safety Hungary vezetéstechnikai instruktora segített összefoglalni a haszonjárművek és a motorok veszélyes interakcióit.

Gyalogos- és kerékpáros-balesetek: Figyeljünk a védtelenekre!
Háttér

Gyalogos- és kerékpáros-balesetek: Figyeljünk a védtelenekre!

Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) főtitkára a gyalogos- és kerékpáros-közlekedés biztonságának alakulásáról számol be. Haszonjárművel lakott területen közlekedve bizony egy pillanatra sem lankadhat figyelmünk!

Gyalogosok a sötétben: Jól látható, hogy nem látható
Háttér

Gyalogosok a sötétben: Jól látható, hogy nem látható

Bár egyre gyarapodnak a napsütéses órák, továbbra is fokozott veszélyt jelentenek a gyalogos-átkelőhelyek. Járművezetőként időben észre kell vennünk, ha nehezen belátható helyhez közeledünk. Lassítsunk, nézzünk körül – előzzük meg a bajt!

Százéves a Kienzle és VDO tachográf: Menetelő írnok
Történelem

Százéves a Kienzle és VDO tachográf: Menetelő írnok

Természetesen nem az egy négyzetméterre eső faragatlan tuskók feljegyzésére szolgál a tachográf, hiszen az a haszonjárművek menetíró készüléke. Hogyan vált ez az egykor papírkorongra körmölő, mechanikus mérőműszer digitálisan intelligenssé?

Előző cikkSkandináv komfort
Következő cikkTúlméretes konfekció
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.