Hirdetés:

Mindketten óriások. Ott feszítenek összetéveszthetetlen emblémával a legelső automobil-gyártók történelmi tablóján. Sokan mégsem nézték jó szemmel, amikor egymás karjába borulva megjelentek a felcsillagozott rombuszok a Mercedes-Benz palettáján.

Immár a második csillag születik a Renault Kangoo modulegyterűből. Az új Citan Tourer is kiérdemelt magának egy finomabb változatot, a T-osztályt. Az előd fékezett habzású sikere ellenére a Mercedes-Benz abban reménykedik, hogy ezúttal jobban sikerül átültetnie a csillagos életérzést. Jó okuk van rá, hiszen egy teljesen önálló típus fejlesztése aligha, pontosítok, valószínűleg sohasem térülne meg. Így pedig két csomag Nógrádi sós pálcika árából területi képviselőt indíthattak a prémiumkivitelű kompakt családi egyterűek szegmensében is. A furgonok frontján sikerrel kezdtek, hiszen egyből bezsebelték az International Van of the Year 2022 díjat, megosztva a Renault kengurujával. Hazánkban még testvérei sem konkurálnak vele, hiszen a Renault kizárólag a Kangoo Van kishaszonjárművet kínálja, a Nissan Townstar Combi pedig csupán az 1,3 literes turbófeltöltéses benzinmotorral választható. Bezzeg a stuttgartiaknál a T-osztály mellett a puritánabb Citan Tourer és az EQT családbarát elektromos luxusvariáns is elérhető. Sőt, rebesgetnek egy hosszú tengelytávú változatot is.

Rendszáma ellenére sem hasított úgy, mint egy Train à Grande Vitesse, de a komfortos családi kirándulásokhoz tökéletes partner

Osztályharc

Szubjektív nyávogás csupán, de számomra nem harmonikus az orr-rész. Az A oszloptól hátrafelé már stimmel, hiszen egy dobozt nem lehet elrontani, a hátsó lámpatest pedig kifejezetten tetszik. Ezek után ellentmondásosnak tűnhet, de összességében egészen elegáns kisugárzást kölcsönöz számára a rubellitvörös metálfényezés. Szinte derékszögben nyílik az első ajtó, még egy Obelix-méretű sofőrnek és anyósának sincs szüksége tajcsicsuan mozdulatsorokra beszállás előtt. Odabent érződik igazán, mennyit ráncolták homlokukat a német mérnökök, hogy a T-osztály inkább hozzájuk legyen közelebb, mint a Szajna-parti Boulogne-Billancourt üdvöskéjéhez. Ez többnyire sikerült nekik, mégis lebuknának, ha eltakart szemmel ültetnének be. Ugyanis például nem homogén a kalligráfia, egyes feliratok nyomokban Renault-betűket tartalmaznak. Apróság, ráadásul nem kerül semmibe, ezért érdemes lenne odafigyelni rá. Összességében jó a minőségérzet, de nem sikerült résmentesre az összeszerelés. Elsősorban az ajtók alsó éle és illesztése nem egységes. A jobb oldali hátsó ajtóról pedig egyszerűen leesett egy gumiütköző, de sikerült úgy visszaszerelni, hogy nem fog többet ugrálni.

Pedig annyira széttárható a kétszárnyú nyílászáró, mint a Megváltó Krisztus szobrának kezei Rio de Janeiróban. Vagyis akár emelővillás targoncával is berakhatjuk a népszerű svéd bútorboltból kigördített összerakós szekrényeket. Sőt, az 526 kilogrammos terhelhetőségbe akár egy félig megpakolt raklap csempe is belefér. Alapvetően 520 literrel gazdálkodhatunk, a hátsó ülések lehajtása után pedig egy jól kihasználható, 2127 literes csomagtér tárul elénk. Apropó ülések, az elsők fűthetők és kényelmesek, viszont a hátsók lehajtása a szokásosnál jobban korlátozza az állíthatóságukat. Annál nagyobb keserűség, hogy még így sem sikerült sík rakteret kialakítani. A tágas mennyezeti tároló csak olyan tárgyak számára praktikus, amelyekre ritkán van szükség, esetleg formájuk és felületük miatt tapogatózva is beazonosíthatjuk őket. Sötétben olyan zavaróan tükröződik a vezetőoldali oldalablakon a kerek műszerek fénye, hogy sávváltáskor szinte szó szerint át kellett tapogatnom magunkat a terelővonalon. Emiatt legtöbbször kétszer is ránéztem a külső visszapillantó tükörre, hogy tisztán lássak. Ráadásul az aszimmetrikusan osztott hátsó ajtók ellenére a középső visszapillantóban is megosztó kép tárult elém. A lehajtható beltéri tükröcske viszont olyan, mint Szauron szeme, mindent látni benne, ami mögöttünk az utastérben zajlik.

Akár emelővillás targoncával is bepakolhatjuk a raklapra „spaniferezett” bőröndjeinket

Kötelezővé tenném minden családi autóra a tolóajtót, hiszen az egyre terebélyesebb járművekkel nem növekedtek párhuzamosan a parkolóhelyek. Aranyat ér, ha Peppa malactól elvarázsolt gyermekünk nem vágja neki a mellettünk ácsorgó szippantós Praga V3S teherautónak az ajtót. Kár, hogy a „sínajtók” fantáziátlan és spártai burkolata nem üti meg a Mercedes-Benz színvonalat. Kilóg a pozitív összképből a praktikus kalaptartó is. Kicsit olyan, mintha utólagos, lengyelpiacos tuningként került volna a beltérbe. Pedig az alapkoncepció ötletes. Amikor nincs rá szükség, becsúsztatható a hátsó üléstámla mögé. Így alig foglal több helyet, mint az anyagvastagsága.

Számomra egy családi járműben a térkínálat után a tolóajtó praktikuma a második legfontosabb tulajdonság

A legjobbat vagy legolcsóbbat

Gázadásra jelentős gondolkodási idő eltelik, mire a motor és a hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós automatizált váltó felveszi a ritmust. Aztán a lomhaság hirtelen átcsap hektikusságba, amihez jelentősen hozzájárul az első fokozat rövid áttételezése is. Manuális üzemmódban élhetőbb a hétlövetű szerkezet, mivel magára hagyva hajlamos elbambulni és olyankor nem kapcsol feljebb. Gyenge a motorfék is, de ilyen kis erőforrásnál ez normális. A változó geometriájú turbófeltöltővel megspékelt másfél literes, 85 kilowattos (116 lóerő) dízelmotor alapvetően a Renault K motorcsalád gyermeke. Azonban a svábok kicsit saját arcukra formálták, így a motorvezérlés, a klímakompresszor, a generátor, a kettőstömegű lendkerék, a kipufogógáz-utánkezelés, valamint a stop-start rendszer – képletesen – Stuttgartból jön, ezért kiérdemelte a 608-as számú olajmotor elnevezést. Sajnos pont a takarékosságért felelős rendszerben csalódtam. Nem annyira vészes, mint egy gyümölcsrázógép, de erősen beleremeg a karosszéria a leállításokba és indításokba. A józan teljesítmény mellé egészséges, 270 newtonméteres forgatónyomaték társul, ami bőven elegendő az 1673 kilogramm saját tömegű tolóajtós mozgatásához. Csupán hidegindítást követően erőteljesebb a dízelmotor orgánuma – miután felmelegszik, csak erős gázadásra hallatja hangját.

Akkor vezették be a tankolási korlátozásokat, amikor nálam járt a T-osztály. Emiatt el kellett engednem a Rolling Tons fogyasztási ciklusának kezét, azonban a teszthét során 6,5-7 literes átlagfogyasztást produkált. Ez soknak tűnhet egy ekkora dízelmotortól, de a körülményekhez képest teljesen normális érték, elvégre egészen pontosan 730 kilométert tettem meg vele a nyári hőségben. Szegény légkondicionáló egy pillanatig sem csüggedhetett, szó szerint megizzadt, hogy nekem ne kelljen.

A belső szellőzésű tárcsákkal operáló fékrendszer jól bírja a tartós nyúzást, könnyedén megbirkózik a molett T-osztállyal. Akkor is, amikor a négyfős családommal és csomagjainkkal szinte légmentesen kitöltöttük a tágas belteret. Példásan viselkedik az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű is. Kellően feszes, mégsem rázza ki a lelkünket, ha a kelleténél tempósabban áthajtunk egy fekvőrendőrön. A 17 colos könnyűfém keréktárcsákra szerelt gumiabroncsok is az arany középutat támogatták a takarékosság, a komfort és a biztonságos úttartás szentháromságában. Még rossz úton sem hallatszott nyikorgás vagy zörgés a merev karosszéria felől. Ha mégis megtörténik az elkerülhetetlen, a hét légzsák úgy körbevesz bennünket, mint Holle anyó dunyhája. Nem véletlenül gyűrődött ötcsillagosra az Euro NCAP töréstesztjén a T-osztály. Biztonsági rendszereinek köszönhetően egy csillaggal (nem a sajátjával) megelőzte a francia és japán rokonságot is.

Erszényes csillogás

Hiperpasszív polgármestereknek sincs annyi asszisztense, mint amennyi a T-osztályban az épségünkért felel. A felszereltség bőséges, még az aktív parkolóasszisztens sem hiányzott a fedélzetről. Utóbbi jó szolgálatot tehet a kezdő vagy bizonytalankodó járművezetőknek. Fürge és problémamentes a hétcolos képátlójú érintőképernyővel felvértezett szórakoztató és információs rendszer. Többnyire a menü felépítése is logikus és a hangrendszer sem lóg ki a sorból. Szól, de a libabőrért nem a hangzása, legfeljebb a légbefúvókon áramló hideg levegő tehető felelőssé. Elöl a két USB-C csatlakozó mellett egy indukciós töltő várja megéhezett eszközeinket. A hátsó utasok elé pedig két A típusú USB csatlakozó került. Akkor is bőséges a kínálat, ha több áramra van szükségünk.

A gazdag felszereltség miatt vélhetően mélyen bele kell majd néznünk kedvesünk szemébe, amikor arról érdeklődik, miért üres a családi kassza

Mindkét üléssor elé és a csomagtartóba is jutott egy-egy 12 voltos és 120 wattos szivargyújtó-csatlakozó. Kőkorszaki szaki vagyok, úgyhogy nálam nem hátrány, ha kerek analóg műszerekkel találom szembe magam. Az sem zavar, ha kis digitalizáció beférkőzik közéjük. Külön értékeltem, hogy ezen a színes folyadékkristályos kijelzőn is a takarékos vezetésre ösztönzött a T 180 d. Nem tudhatta, hogy sokkal erősebb autókban sem változom zöld szuperhőssé, leginkább gördülő Buddhaként közlekedem. Az erős LED-technikájú fényszórók számomra is visszahozták az éjszakai vezetés varázsát. A T-osztály csupán a távfényt kapcsolgatta automatikusan, viszont olyan pontosan és gyorsan, hogy egyszer sem égettem ki a szembejövők retináját.

Amit nem tudunk a multifunkciós kormánykerékről vezérelni, arra vezetés közben nincs is szükség

Egy kellemes családi egyterűt ismerhettem meg a legolcsóbb Mercedes-Benz személyszállító osztályban. A T-osztály praktikuma és tisztességes térkínálata pompás pakolhatósággal párosult. Dicséretes, hogy a hátsó sorban, egymás mellett három, összesen pedig négy gyermekülés is szabályosan rögzíthető. A nálam járt, bőségesen felextrázott T 180 d modell 16 593 058 forintot kóstált. Mindenki döntse el, hogy a szerényebb Citan Tourer ikertestvérhez képest megér e neki a bő kétmillió forintos felárat a kicsivel több csillogás. Én a purizmusra voksolok.

Technikai adatok
Hajtáslánc, felépítés
Soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen közös nyomócsöves befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű dízelmotor, változó geometriájú turbófeltöltővel. Euro 6d minősítés kipufogógáz-visszavezetéssel, részecskeszűrővel és SCR-rendszerrel.
Összlökettérfogat (cm3):100/3673–10 000
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):260/300–3673
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):75
Motor elöl, keresztben beépítve, elsőkerék-hajtás, hétfokozatú kettős tengelykapcsolós sebességváltó. Önhordó acélkarosszéria, ötajtós, ötszemélyes utastér.
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel; elöl-hátul belső szellőzésű tárcsafék.
Kormánymű:fogasléces, elektromos rásegítéssel
Futómű elöl:MacPherson, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor
Futómű hátul:csatolt hosszlengőkar, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete:Continental EcoContact 6 205/55 R 17
Méretek, tömegek
Hosszúság/szélesség/magasság (tetősínnel) (mm):4498/1859/1811 (1852)
Tengelytáv (mm):2716
Nyomtáv elöl/hátul (mm):1584/1596
Fordulókör átmérője (m):11,8
Saját tömeg (kg):1673
Hasznos teherbírás (kg):526
Megengedett össztömeg (kg):2199
Megengedett tetőterhelés (kg):100
Vontatható pótkocsi tömege fékkel/fék nélkül (kg):1500/750
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l):54
——–
Csomagtér térfogata alaphelyzetben/ledöntött üléstámlával (l):520/2127
Csomagtér szélessége (mm):1115–1200
Csomagtér magassága kalaptartóig/mennyezetig (mm):550/1180
Csomagtér hosszúsága alul/felül (mm):1080/710
Hossza előredöntött leghátsó üléstámlával (mm):1800
Rakodóperem magassága (mm):565
Rakodónyílás szélessége/magassága (mm):885–1195/1090
———
Szélesség fejmagasságban az 1./2. üléssorban (mm):1165/1230
Szélesség könyökmagasságban az 1./2. üléssorban (mm):1490/1520
Utastér hosszúsága (mm):1650
Padlómagasság a talajtól (mm):340
Ülésmagasság elöl a talajtól/padlótól (mm):670–715/330–375
Ülőlap hosszúsága/szélessége elöl (mm):490/470
Háttámla magassága/szélessége elöl (mm):640/490
Vezetőülés állítási úthossza (mm):240
Ülésmagasság a 2. üléssorban a padlótól (mm):415
Ülőlap hosszúsága/szélessége a 2. üléssorban (mm):410/1280
Háttámla magassága/szélessége a 2. üléssorban (mm):580/1210
Lábtér az 1./2. üléssorban (mm):790–1030/630–880
Fejtér az 1./2. üléssorban (mm):1100–1185/1120
Kormánykerék átmérője (mm):370
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm):50/50
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig:2,8
Kormánykerék távolsága a váltógombtól (mm):190
Menetteljesítmények, költségek
Legnagyobb sebesség (km/h):177
Fogyasztás WLTP-szabvány szerint, kombinált (l/100 km):5,5
——–
A modell bruttó alapára (Ft, áfával):13 114 300
Garancia:2 év általános gyártói garancia +2 év kiterjesztett garancia legfeljebb összesen 120 000 kilométerig.
Országos szervizhálózat tagjainak száma:24