Ahogy a baszk sapkát is számos stílusban helyezhetjük búránkra, úgy a baszkföldi Irizar i4 is sokoldalú. Elővárosi, helyközi, iskolabuszként vagy munkásjáraton is megállja a helyét.
Hatékonyabb, fenntarthatóbb és jövedelmezőbb, hirdetik legújabb üdvöskéjükről a spanyolok. A marketingosztályok már csak ilyenek. Persze még az is előfordulhat, hogy részben igaz, hiszen az Irizar gyakran elővarázsol egy érdekes nyulat a cilinderből. Azt sem sokan tudják róluk, hogy a nyolcvanas években ők gyártották a kultikus Lamborghini LM002 terepjárók karosszériáját! Ebből is látszik, hogy nyitottak és szeretik a kihívásokat. A Scania hagyományosan szoros kapcsolatot ápol a legnagyobb spanyol buszgyártóval, az i4 típust is közösen mutatták be 2007-ben. Immár az aktuális generáció is három éve koptatja az aszfaltot, úgyhogy ráfért egy komolyabb tatarozás. Az Irizar i4 alapvetően önhordó, de akár alvázat is kérhetünk alá egy szívünkhöz közelálló gyártótól. Feltéve, ha nem az indiai Tata az. Legutóbb a 10,8, 12,2, 12,9 méteres kéttengelyes, valamint a 14 és 15 méteres háromtengelyes modellek egy 13,23 méteres kéttengelyes, alvázas kivitellel bővültek. Ebben legfeljebb 63 utazónak jár saját ülőhely, további 34 fő állva álmodozhat az útközben felszabaduló ülések valamelyikéről – vagy beleülhetnek egy szimpatikus utas ölébe. Akárhogy is, egy több mint hatköbméteres csomagtér áll a cókmókjaik rendelkezésére. A nagyszilárdságú acél és kompozit műanyagok használatának, valamint a filigrán konstrukciónak köszönhetően jelentős, konfiguráció függvényében 955 kilogrammos tömegmegtakarítást sikerült elérniük. Ennek egyenes hozománya az ötszázalékos tüzelőanyag-megtakarítás, miközben a tengelyterheléseket is optimalizálták. Három padlómagassággal lehet szemezgetni, az 1190 milliméteres „H” kivitel biztosítja a legnagyobb rakteret, a 860 milliméteres „L” pedig a legkényelmesebb beszállást. Köztes megoldásként választható a síkpadlós „M” kivitel, ami 1030 milliméteres padlómagassággal rendelkezik.
Tüzelőanyagok terén is széles palettából csipegethetnek az i4 jövendőbeli üzemeltetői, hiszen a gázolaj, a biodízel, a hidrogénezett növényi olaj (HVO), a biogáz, és a sűrített vagy cseppfolyósított földgáz mellett hibrid technológiával felvértezett hajtásláncot is választhatnak. Az önhordó i4 modellek PACCAR dízelmotorjaira sem lehet panasz, hiszen a 240–375 kilowattos (326–510 lóerő) teljesítményük bőven elegendő a fürge menetteljesítményekhez. Az erőátvitelről hatfokozatú ZF EcoLife automatikus vagy tizenkét fokozatú ZF AS Tronic automatizált sebességváltók gondoskodnak. A lengőkaros, független első felfüggesztés, valamint a hátsó merevtengely is a ZF háza tájáról érkezik. A hibrid Irizar i4 kivétel, hiszen Cummins dízelmotorral és hatfokozatú Eaton-Fuller automatizált sebességváltóval takarékoskodik. Olé!