Hirdetés:

Sok víz lefolyt a Dunán, amióta a Rosenbauer bemutatta zseniális elektromos tűzoltóautóját. Az egykori tanulmány mára sorozatgyártásra érett, forradalmi technikává lépett elő, így aztán átnevezték és Revolutionary Technology (RT) néven anyakönyvezték.

Már 2017-ben, a Rosenbauer E-Technology Development GmbH (RED) alapkőletételekor sejteni lehetett, hogy az osztrákok komolyan gondolják a villamosított tűzoltást. Kifizetődött a Rosenbauer innovatív, az alapjaitól átgondolt fejlesztése is, mivel már a legelső tanulmányautóval egy szinte sorozatkész járművet sikerült alkotniuk. Egyedül a csekély, 20 kilowattórás akkumulátorok lógtak ki a sorból. Szándékosan, hiszen az ideális kapacitás megállapításához valós tesztekre és a berlini, amsterdami és dubai tűzoltóságok segítségére támaszkodtak.

Súlyos dilemma

Erre nagy hangsúlyt fektettek az osztrákok, ugyanis a nagyobb kapacitás jelentős tömegnövekedéssel jár. Márpedig egy életvitelszerűen dinamikusan mozgó járműnél a kevesebb tömeg nemcsak néha, hanem minden esetben több. Elég gyorsan kiderült, hogy minimum száz kilowattórára lenne szükség a bevetések nyolcvan százalékának emissziómentes teljesítéséhez. Végül egy 66 és egy 132 kilowattórás kivitel mellett döntöttek. Az elfáradt energiatárolókba 150 kilowattos, egyenáramú gyorstöltővel is pumpálhatunk elektronokat, de a széles körben elterjedt 11 és 22 kilowattos, váltóáramú villanykutakra sem fintorog a Rosenbauer RT. Akkor sincs pánik, ha a bevetés elhúzódik, hiszen egy háromliteres, hathengeres, 225 kilowattos (306 lóerő) hatótávnövelő BMW dízelmotor is helyet kapott a fedélzeten. Ez egy különleges Rögelberg hajtóművön keresztül nemcsak a generátort, hanem közvetlenül, mechanikusan meg tudja hajtani a szivattyút is. A 125 literes tüzelőanyag-tartály pedig hosszú üzemidőt garantál.

Kétszer segít, aki gyorsan segít

Hatványozottan igaz ez a mondás a mentőjárművekre. Márpedig az RT az ezer lóerőnél erősebb repülőtéri tűzoltóautók menetteljesítményével dicsekedhet, ha nem fürgébb még náluk is! A tengelyek között, alacsonyan elhelyezett akkumulátorok ideális tömegközéppontot és tömegeloszlást eredményeznek. Járműdinamikailag ez a lehető legjobb megoldás, így még szélsőséges körülmények között is stabilan és biztonságosan viselkedik a villamos tűzoltóautó. Ez szükséges is, hiszen a két, összesen 360 kilowattos Volvo Penta villanymotor különböző áttételeken át 50 000 newtonméteres forgatónyomatékot generál a négy kerékre. Ezzel olyan gyorsulásra képes az RT, hogy a gyengébb idegzetű lánglovagoknak akár már a bevetés előtt szükségük lehet légzőkészülékre vagy zacskóra.

Mozgékonyság mindenekfelett

A független felfüggesztést, a differenciálműveket, valamint a kétfokozatú hajtóműveket a zord körülmények között teljesítő nehéz gépek specialistája, a német Kessler tervezte. A lengőkaros futómű nemcsak jobb úttartásával és komfortos viselkedésével körözi le merev társait, hanem lényegesen nagyobb kikormányzási szöget is lehetővé tesz. Ráadásul mindkét tengelyen, így a szűk belvárosi környezetben sem reménytelen az RT gépjárművezetőjének helyzete. Annál is inkább, mert a szélessége, (süllyesztett) magassága és hossza csupán 2,35×2,9×7,3 méter! A legrövidebb, 3800 milliméteres tengelytávval (4100 és 4400 milliméteres is kérhető) 15 méter az RT fordulóköre, aktivált hátsótengely-kormányzással pedig csupán 12,5 méter. Összehasonlításképpen, az Isuzu D-Max pickup egy 13 méter átmérőjű körben képes ugyanerre.

Az amerikai szabványoknak és előírásoknak megfelelő típust RTX névre keresztelték

Árvízben sem zárlatos!

Talán még a szárnyas Citroën DS limuzinján repkedő Fantomas is elismerően biccentett volna a Rosenbauer CFT tanulmányautó hidropneumatikus rugózása láttán. Azonban a cizellált rendszer túlságosan bonyolultnak és karbantartásigényesnek bizonyult ahhoz, hogy sorozatgyártásba kerüljön. Ezért lecserélték Hendrickson-féle légrugózásra, ami a 18 tonna összgördülőtömegű RT számára négy különböző szabadmagasságot biztosít. Normál menetben 250, terepen 350, vadvízi átkelésekhez 470, süllyesztve pedig 175 millimétert. Utóbbi kedves gesztus a gyakran riadóztatott lánglovagok felé, így a belépéshez csupán 26 centiméterre kell emelniük sajgó lábaikat. Ebben alighanem világelső az RT. Viccelődünk, pedig az elöregedő tűzoltótársadalom egy olyan globális problémát jelent, amiből egyelőre nem látszik kiút. Ezt nyilvánvalóan a Rosenbauer RT sem fogja megváltoztatni, azonban a jövőbe mutató technikájával és a kiemelkedően emberközpontú, ergonomikus kialakításával segíthet megőrizni az aktívan szolgáló tűzoltóink egészségét, valamint környezetünk épségét.

Nemcsak színárnyalatukban, hanem szakfelszereltségükben is jelentősen különböznek