Látszólag rogyásig ácsorognak a márkakereskedésekben az új, csillogó autócsodák. A hétköznapi forgalomban is csupa újdonsággal találkozhatunk, azonban ez csupán a látszat. A felszín alatt immár globálisan is jelentős az új járművek hiánya.
Lassan kilábalunk a Covid–19 világjárvány szorításából, azonban a gazdasági hatásai még évekig velünk maradnak. Olyannyira, hogy bizonyos következményeit, például a tavalyi 1-3 hónapos gyártásleállítások hatásait leginkább az idei esztendőben fogjuk megérezni. Magyarország vezető haszonjármű magazinjaként, valamint az International Truck of the Year, International Van of the Year, International Bus & Coach of the Year nemzetközi zsűrik hazai tagjaként szívünkön viseljük a haszonjármű-iparág sorsát. Kezdjük mindjárt a 2020-tól 2022-ig tartó időszak első négy hónapjának forgalomba helyezési adataival. Ezt rögtön két részre kell bontanunk! Elsősorban nem a statisztika, hanem a jelentős, ráadásul ellentétes irányú eltérés miatt, ami az elmúlt három esztendőben a kis- és a 3,5 tonna feletti nagyhaszonjárművek között kibontakozott.
A nagyok és a kicsik
Hazánkban 1632 új nagyhaszonjárművet helyeztek forgalomba április végéig. Ez a tavalyi eredményekhez képest 11 százalékos növekedést jelent. Lényegesen nagyobb a 2020 és 2021 között tapasztalható 46 százalékos növekedés ugyanerre az időszakra! Ezek az összes márkára vetített eredmények, természetesen nem mindenki számára jött ki ennyire jól a számítás. Legtöbbjük megúszta –10-15 százalékkal, azonban olyan márkát is találhatunk, amelyik több mint 40, sőt 75 százalékos visszaesést könyvelhetett el. Talán az a legmeglepőbb, hogy csupán egyikük számít ebben a kategóriában egzotikus jelenségnek. A másik márka évtizedek óta az egyik legjelentősebb és legelismertebb név a szakmában. Feltétlen kiemelnénk a Volvo Trucks közel 94, valamint a Renault Trucks több mint 130 százalékos növekedését! A Volvo-csoport kiváló eredménye nem véletlen, erre még visszatérünk. Az eminens tanulók után következzenek a korrepetálásra szoruló kishaszonjárművek.
Az első négy hónapban 5840 új kishaszonjármű kapott frissen ropogós rendszámot. A tavalyi eredményekhez képest ez korántsem rózsás, hiszen 28 százalékos visszaesést jelent. Miközben ’20 és ’21 között még 15 százalékos növekedést könyvelhettek el. Itt sem csupán a rétegszereplőket érintette szélsőségesen a pandémia. A jelentős piaci erejű márkák közül többeknek 40-50, de olyan is akadt, akinek 64,5 százalékos csökkenést kellett tudomásul vennie. A Mitsubishi a kiváló L200 pickuppal közel megduplázta az eladott kishaszonjárművei számát. Megdicsérjük a Mercedes-Benz és a Renault márkákat is. Nemcsak abszolút növekedésben értek el szép eredményt, hanem jelentős mennyiségű új járművet is sikerült forgalomba helyezniük.
Mit mondanak erről a piaci szereplők?
Megkérdeztünk hazai importőröket, márkakereskedőket, fuvarozókat, valamint flottakezelőket, hogyan érinti őket a globális járműhiány. Arról érdeklődtünk, hogy milyen rövid és hosszú távú intézkedéseket foganatosítottak ennek az áthidalására, továbbá mennyire tudják betartani a szállítási határidőket. A szomszédunkban dúló háború ugyanis új nehézségeket hozott a fent részletezettek mellé. Gyárleállásokat kényszerített ki, sőt több különböző forrás is megerősítette, hogy egyes márkák már ideiglenesen új rendeléseket sem fogadnak, olyannyira kitolódott a szállítási határidő.
Ezzel szemben a Volvo Trucks szigorúan tartja a gyártástervet, így náluk legfeljebb 1-3 hetes csúszások fordultak elő az elmúlt évben. Érdekes és több gyártó számára megfontolandó megoldást jelentene a nap 24 órájában szorgoskodó beszerzési akciócsoportjuk, akik a folyamatos nyersanyag- és alkatrészellátásért felelnek. A járműgyártás beszállítókkal szembeni követelményei messze felülmúlják a legtöbb iparág elvárásait, így nem lehet egyszerű dolguk! Habár minden eddiginél nagyobb gyártáskapacitással működnek a svédek, az óriási kereslet miatt mégsem tudnak elég járművet gyártani. Ezért több használt járművet értékesítenek, valamint szükség esetén a visszavásárlási szerződéseket is meghosszabbítják ügyfeleik részére. Az egyik legnagyobb hazai haszonjármű-flottát működtető VIARENT Kft. a járműgyártókkal együttműködve mérlegeli, hogy milyen opciókról hajlandóak lemondani az új járművek szállítási határidejének felgyorsítása érdekében. Csupán annyi használt járművet értékesítenek, amennyi új érkezik hozzájuk. Fuvarvállalatoktól is ezt hallottuk megoldásként, vagyis flottát bővíteni igencsak nehéz a jelen helyzetben.
A Mercedes-Benz Hungária Kft. elmondása szerint a mikrocsiphiány miatt egyes piacokon, modellsorozatokban, felszereltségek és bizonyos járműtulajdonságok tekintetében későbbi vagy korlátozott funkciókkal történő átadás sem kizárt. Beszállító partnereikkel azon dolgoznak, hogy a várakozási időket a félvezetők globális túlkereslete ellenére lerövidítsék. A konfekciótermékek alternatívát jelenthetnek: A Delta-Truck Kft. szerencsés helyzetben mondhatja magát, hiszen a Ford Trucks F-MAX kizárólag a legnagyobb motorral és fülkével rendelhető, az alapfelszereltségét pedig eleve a nemzetközi fuvarozás igényeihez szabták. Ezért a nyeregmagasság kivételével járműveik 90 százaléka teljesen egyforma specifikációjú, ráadásul fehér. Így gyakorlatilag nincsenek fennakadások, a három hónapra vállalt megrendeléseiket határidőre teljesítik. Eddig mindenkit ki tudtak szolgálni és a vételárakat sem kellett utólagosan módosítani. Ez szintén egy fájó pont sok márkánál. Nem egy új szerződésben már külön kitételek vonatkoznak arra, hogyan és milyen mértékben emelkedhet majd az akár egy évnél is hosszabb idő után kiszállított munkaeszköz ára.
Türelem és alkalmazkodás
Arra is kíváncsiak voltunk, hogy gazdaságosan kitolható-e a járművek tervezett futásteljesítménye, ehhez milyen szervizszolgáltatásokat vagy pénzügyi megoldásokat látnak szükségesnek. Fontos kérdés, hogy a használt vagy bérelt járművek reális alternatíváját jelenthetik-e az új járműveknek.
Gyakorlatilag márkától függetlenül megnőtt a használt járművek iránti kereslet, eleinte hiánycikk, mostanra pedig már szó szerint luxuscikk vált belőlük. Sokan újakra cserélték volna régebbi járműveiket, miközben flottájuk bővítését is tervezték. Többen közülük az új mellett használt járműveiket is megtartották, így legalább járműparkjuk gyarapodott. A Volvo Trucks elmondása szerint az utóbbi években a használt járművek háromszor nagyobb árnövekedést értek el, mint az újak. A VIARENT Kft. bérautós üzletága sem képes a teljes járműpalettát új járművekkel biztosítani, ezért gyakran azonnali és átmeneti megoldásként használt járműveket tudnak felajánlani ügyfeleiknek. Ám a hozzájuk kínált szolgáltatáscsomag ugyanaz, és ezek a járművek sem idősebbek 3-4 évnél. Érthető módon egy adott futásteljesítmény felett a használt járművek nem üzemeltethetők gazdaságosan. Mindenesetre megelőző karbantartásokkal igyekeznek csökkenteni a nem tervezett leállások kockázatát. Természetesen a bérleti szolgáltatások meghosszabbítását reális megoldásnak látják. A Delta-Truck Kft. sem kivétel, az új járművek, valamint az értékesítés utáni szolgáltatások vételára náluk is folyamatosan emelkedik, ezért az üzemeltetés gazdaságosságának kérdése rendszeres újraszámítást igényel. A félpótkocsik karbantartása, illetve felújítása sokkal egyszerűbb és olcsóbb, ezért azok élettartama jelentősen meghosszabbítható.
A pandémia hatalmas töréseket okozott a globális ellátási láncban, amelynek befoltozása rengeteg időt vesz igénybe, számtalan korábban működőnek vélt koncepció újragondolásra kényszeríti a gyártókat. Például a félvezetők gyártása lehet, hogy még egy újabb évig nem éri utol a keresletet. Amíg egy szórakoztató elektronikai eszközt kell még egy évvel tovább használnunk, addig az legfeljebb a birtoklási vágyunkkal ütközik. Amikor azonban a modern életünket működtető haszonjárművekből van hiány, akkor az mindannyiunkat érint. Ám ahogyan a felsorolt példákból látszik, megoldást mindig lehet találni.