Hirdetés:

A köd az autós egyik legnagyobb ellensége, az éjszakai sötétséggel kombinálva pedig maga a megvalósult rémálom. 10-20 méter látótávolság szinte semmire sem elég, még 50 kilométer/óra sebesség mellett sem, nemhogy az autópályán.

Ha már benne vagyunk és hozzászoktunk, vagy ha már az elinduláskor is körbevesz, az alkalmazkodás általában nem probléma. A nagyobb veszély az, ha ködfalba futunk.
Mi is ez az időjárási jelenség? A föld felszíne közelében lebegő parányi vízcseppek különös halmazállapota. A levegőben állandóan jelenlévő vízgőz kicsapódási formája elsősorban hideg napokon okoz problémát. A kialakuló vízcseppek mérete alig éri el a milliméter ezredrészét, ezért tudnak lebegni a levegőben.

Tételezzük fel, hogy autópályán haladunk, kamionunkkal 80 kilométer/órával suhanunk. Még az is lehet, hogy süt a nap, de a távolban feltűnik valami fehérség, ami teljesen blokkolja az előrelátásunkat. A sűrű köd előfutáraként tekergő felhő foszlányai közé érkezünk, s ez az a pillanat, amikor a biztonsággal belátható útszakasz fokozatosan csökkenni kezd. Ekkor már gyors döntést kell hozni, mert az adott sebesség mellett a belátható útszakasz könnyedén féktávolságon belüli. S ha az úton előttünk történik valami, például drasztikusan lecsökken a járművek sebessége, ne adj isten meg is áll a forgalom, nagy bajba kerülhetünk. Még rosszabb, ha egy baleset miatt keresztbefordulnak a járművek, s így még a hátsó lámpáik sem látszanak. A leggyakoribb eset, amivel szakértőként találkozom, hogy egy kocsisor első tagja forgalmi ok miatt megállásra kényszerül. Az autópályás tempó mellett erre még mögötte néhányan jól reagálnak, bár már ők is vészfékeznek. Lesz azonban egy sofőr, aki késve reagál, nagy sebességgel nekiütközik az előtte állónak. Ezzel féktávolságot lop a mögötte érkezőktől, így jó eséllyel hátulról is nekiütköznek, akár többen is.

Egy sorozatütközés

Az ötödikként érkező Opel furgonnak esélye sem volt elkerülni az ütközést

Így történt ez a konkrét esetben is. Autópálya, köd, drasztikusan lelassuló kocsisor a jobb oldali sávban. Összesen hét jármű volt érintett. Elől egy teherautó megállásra kényszerült. A járműsor első négy tagjának ütközési sorrendje jól értékelhető volt, azaz egy kék Volkswagen indította el az ütközéssorozatot, amikor a sor harmadik járművének hátsó részébe 75-80 km/óra sebességgel becsapódott. A sorozatütközés részleteit firtatva az a kérdés vetődött fel, hogy az ötödik Opel Vivaro vezetőjének (az előtte ütközéssel megálló Volkswagen mögött) volt-e reális esélye megállni? Mert a Volkswagen a korábban említett sebességről körülbelül 40 km/órára gyakorlatilag megtett út nélkül lassult. Ez mintegy 22-26 méteres „féktávolságlopást” jelentett. Ennyivel hosszabb útszakasz pedig elég lett volna az Opel számára a megálláshoz, azaz a balesetet elkerülhette volna, így mentesült is a felelősség alól. A kocsisor utolsó két tagjánál a megítélés bizonytalanabb, bár nem kétségesen rájuk is hatott a féktávolság ellopása.

Az eset rekonstrukciója szimulációs eszközben

Egy kis matek

Nézzük csak a számokat. Tájékozódási pont lehet az út szélén az 50 méterenként elhelyezett oszlop. A megengedett sebességet túllépő, 87 km/órával haladó kamion féktávolsága vészfékezés esetén mintegy 65-70 méter. Ha ekkora út belátható a jármű előtt, akkor van esély a megállásra. Ehhez képest, ha csak 50 méter a belátható távolság, azonos kezdeti sebesség mellett, 50-55 km/óra az ütközési sebesség egy álló járművet utolérve. Ha a látótávolság csak 25 méter, az ütköző jármű sebessége gyakorlatilag azonos a korábbi haladási sebességgel.

Ütközés 85 km/óra sebeséggel, azaz a korábbi 87-et alig sikerült csökkenteni.

Ha már baj van

Gyorsan biztonságos helyet kell keresni egy baleset helyszínén, amikor elhalkul a csatazaj. Mert jönnek még az úton, s ha ez ködben történik, nagy sebességű járművek durván rombolhatnak. Tehát az első sokk után az jusson eszedbe, hogy ha képes vagy rá, menekülj!

Megelőzés

Tedd fel magadnak a kérdéseket. Biztosan útnak kell indulni, hiszen a veszély mellett ilyenkor tovább is tart majd az utazás. Van elég tapasztalatod? A sebességválasztáson múlik minden!! Hogy állsz a türelemmel? A (köd)fényszórók és lámpák, a szélvédő, a szélvédőmosó rendben vannak?

Írásunk az ORFK-OBB együttműködésével készült: Országos Balesetmegelőzési Bizottság

Előző cikkA szállító
Következő cikkFifti-fifti
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.