Hirdetés:

Új mércét állít a Caddy legfrissebb változata a kishaszonjárművek piacán. Külső megjelenése egyedi, semmivel nem összetéveszthető, formaterve átgondolt, modern. A vezető környezete pazar és ami talán még fontosabb, a rakodótér sokoldalú.

Már 43 éve rója Európa útjait, de még sohasem nyerte el az International Van of the Year díját, a 25 európai országot összefogó nemzetközi újságírószervezet alkotta zsűri elismerését. Talán most – erre gondoltam, amikor megkaptam a feladatot s megpróbáltam feleleveníteni lassan 22 éves testületben eltöltött pályafutásom emlékeit a jármű kapcsán. Az eredmény kétségbeejtő. Még tesztre se nagyon emlékszem, a Caddy egy fehér folt az eddigi életemben.

A nagy találkozás

Így számomra egy teljesen ismeretlen világba csöppentem, amikor egy hétig mindennapi életem részévé vált a cukorfehér – ez a hivatalos színkódja –, árufuvarozásra épített furgon. Lapunk már két alkalommal is írt erről, a mai világban kifejezetten jelentősnek ítélhető változásokon átment járműcsaládról. Előbb a statikus bemutató volt terítéken, majd a személyszállító változatot tesztelhettük is. Így előzetesen már volt információm, ami az izgalmat csak növelte. Aztán amikor az importőr Porsche Hungaria telephelyén közelítettem az autó felé, egy pillanatra elbizonytalanodtam: lehet, hogy elek­t­romos kivitel is létezik? Mert a két fényszóró által határolt, valamint a motorháztető és a lökhárító közötti rész teljesen burkolt. Aztán hamar láttam a köténylemez spéci kialakítását, a dekoratív rácsos mintás felületet, ahol bőséges mennyiségű levegő áramlik a motortérbe. Körbejárva kifejezetten tetszik a letisztult, egyedi, modern formavilág, azzal együtt is, hogy a
rakodótér-kialakítás elsődlegessége miatt azért nem ez volt a fő szempont.

Kiemelkedő erősségei nincsenek, ugyanakkor minden területen megállja a helyét

A várakozásom csak tovább nőtt, tényleg alig vártam, hogy végre lássam, mi vár benn a kormány mögött. Az első benyomás nagyon fontos számomra, s jelen esetben ez az elképzeléseimet messze felülmúlta. Tényleg rengeteg járművet láttam és vezettem már, de ez egyikre sem hasonlít. Őszintén szólva nem is nagyon szoktam pár héttel a cikk leadása után emlékezni rájuk. Ez most másképpen lesz, azonnal tudtam. Leginkább egy jó minőségű, alsó középkategóriás személygépkocsi érzetét kelti. A vezetőcentrikus műszerfal-elrendezés, az íves kialakítás mellett igen komfortosan éreztem magam. Alig vannak hagyományos nyomógombok, talán éppen ezért bosszantott annyira, hogy miért kell az indítókulcs helyét keresnem, és a kulcsot egyáltalán kezelni. Mert egyébként meg olyan járműről beszélünk, amelyet csomagkiszállítási feladatok során tucatnyi alkalommal kell leállítani, majd beindítani. Kérdésemre egy értékesítő adott meglepő választ. Tapasztalataik szerint a vásárlók több mint 90 százaléka nem igényli ezt az opciót.

A belső tér minősége kiemelkedik a kategóriából

Egyébként természetesen elérhető, nettó 178 ezer forint a felára, így a maradék tíz százaléknak sem kell aggódnia. Ez a funkció tehát nem állt rendelkezésre a tesztautóban, számos másik viszont igen. Ilyen volt például a vezetékes, és akár wifin is kommunikáló App-Connect, ami miatt nincs például előre telepített navigáció sem. Hiszen ma már mindenkinek ott van a telefonján egy akár offline szoftver, amit ennek segítségével tükrözhetünk a kijelzőre. Ehhez persze a megfelelő operációs rendszerre és verziószámra van szükség, amit ugyanis ismer, azt magabiztosan kezeli. A „Komfort csomag” olyan funkciókat tartalmaz, amelyek ma már szinte nélkülözhetetlenek. Ilyen a multifunkciós kormánykerék, az állítható magasságú első ülések, a jobb oldali kartámasz a vezetőnek és néhány további apróság. Tetszett, hogy a hátsó raktérajtók ablakozottak és a belső válaszfalon is van rácsos ablak, így a középső visszapillantótükörben azért valamennyire hátra lehet látni. Ez már csak azért is fontos, mert kamerák nincsenek, csak ultrahangos érzéklelők segítenek a tájékozódásban tolatás közben.

Tartós burkolatok segítenek megvédeni és tisztán tartani a rakteret, a hátsó ajtók üvegezettek

Úton

Rövid ismerkedés után mindjárt a második napon megejtettük a Rolling Tons tesztkörén az tüzelőanyag-fogyasztás mérését. Az útvonal gondosan válogatott szakaszokból tevődik össze, s annak fele a lakott területi, agglomerációs részeket érinti. A másik szegmens a gyorsforgalmi használatot, azaz a terítőfuvarozást modellezi. Aztán az elvet, a tervet durván
áthúzta az élet, pontosabban az M0 építkezése. Itt egy közel öt kilométeres szakaszt nagyjából fél óra alatt tettünk meg. Így a telitanktól telitankig végzett mérés eredményét ennek megfelelően nem a legjobbnak gondoltuk.

A szabályos vízszintes és függőleges, párhuzamos vonalak mentén jól kalkulálható az optimális rakományelhelyezés. És vélhetően tartós terhelésre méretezték. Ebben a kategóriában teljesen normális, hogy az EUR-raklap csak hosszában fér el a kerékdobok közötti 1180 milliméteres nyílásban. Persze kevéssé valószínű, hogy kettőt akarnánk itt elhelyezni, hiszen a közel 800 kilogrammos terhelhetőségből le kell vonnunk a sofőr, és adott esetben az utas tömegét is.

A jármű egészére jellemző a praktikum

Végül nem is lett olyan rossz, hiszen 5,1 liter/100 kilométert mértünk üres raktérrel, két utassal. Ez tulajdonképpen abban a tartományban van, amit ígér a katalógus. A jármű saját számítógépes rendszere egyébként 5,2 liter/100 kilométert mutatott, azaz megbízhatónak
tekinthető. Mondom ezt azért is, mert következett egy 200 kilométeres menet, s itt már csak a jármű mérési rendszerére hagyatkoztam. Ekkor már kétharmadban autópályán mentem, szigorúan 130 kilométer/óra sebességgel. Az eredmény 5,3 liter/100 kilométer. Azaz nem nagyon változott, s ehhez még az is hozzátartozik, hogy a járművet mindössze 942 kilométerrel vettem át, vagyis gyakorlatilag új, mondhatni bejáratós volt. Főleg az autópályán a sebességtartó kicsit hiányzott, de van élet e nélkül is. Természetesen ezt is meg lehet venni extrafelszerelésként. A Caddy persze így sem olcsó, ahogy a specifikációs lapon írták, az üzembehelyezéskori új ára nettó 6 765 441 forint volt. Itt jönnek azonban a különböző kedvezmények, aminek köszönhetően az ajánlati ár jóval kedvezőbb 5 785 031 forint+áfa volt. Ez ma a kategória átlagát tekintve már nem is annyira riasztó. Főleg úgy, hogy egy remek tulajdonságokkal felvértezett járművet takar. A részben digitális műszerfal, az érintésérzékeny gombok, a vezetéstámogató illetve biztonsági rendszerek lehetséges arzenálja pedig már a jövőt vetítik előre ebben a kategóriában is. A rakodótér kialakítására külön szeretném felhívni a figyelmet.

Összességében igen elégedetten adtam vissza az autót, ez bizony nemcsak a jelen, hanem a jövő kisáruszállítója is. Jól kiismerhető, kényelmes vezetői környezet, bőséges rakodóhellyel, a kor csúcstechnikáját képviselő rendszerekkel. Az ár sem megfizethetetlen, ha azt vesszük, hogy egy az átlagnál színvonalasabb, prémium­terméket kapunk a pénzünkért. Ráadásul a mindössze 75 kilowatt (102 lóerő) motorteljesítmény is a dinamikus mozgás érzetét keltette. A hatfokozatú manuális váltó mellett még rakottan is hat liter/100 kilométer alattiátlagfogyasztás mellett működtethetjük. Nem mellesleg a legendás Volkswagen-minőség ígérete is vele van. Áttekintve az idei IVOTY-verseny résztvevőit, feltétlenül az esélyesek közé sorolnám.

Raklapból csak egyet nyel el, de cserében terhelhetősége közel 800 kilogramm
Technikai adatok

Hajtáslánc, felépítés
Soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen közös nyomócsöves befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű dízelmotor turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel. Euro 6d-ISC-FMC minősítés kipufogógáz-visszavezetéssel, részecskeszűrővel és SCR-rendszerrel.
Összlökettérfogat (cm3):1968
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):75(102)
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):250 / 1300-2800
Motor elöl, keresztben beépítve, elsőkerék-hajtás, hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltó. Önhordó karosszéria, kétajtós, kétszemélyes fülke, raktér jobb oldali tolóajtóval és kétszárnyas hátsó ajtóval.
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, blokkolásgátlóval, elektrohidraulikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel, elől tárcsafék, hátul dobfék.
Kormánymű:fogasléces, elektromechanikus rásegítéssel
Futómű elöl:MacPherson, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító és torziós stabilizátor
Futómű hátul:merevtengely hosszanti lengőkarokkal és Panhard-rúddal, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete:Bridgestone Turanza TOO1 205/60 R 16
Méretek, tömegek
Hosszúság/szélesség (tükrökkel)/magasság (mm):4501/1855 (2100)/1797
Tengelytáv (mm):2755
Nyomtáv elöl/hátul (mm):1855/1855
Fordulókör átmérője (m):11,4
Saját tömeg (kg):1422
Hasznos teherbírás (kg):800
Megengedett össztömeg (kg):2220
Megengedett tetőterhelés (kg):100
Vontatható pótkocsi tömege fék nélkül/fékkel (kg):740/1400
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l):50
AdBlue-tartály térfogata (l):15

Raktér hosszúsága alul/felül (mm):1700/1600
Raktér szélessége alul/felül (mm):1190/1240
Kerékdobok közötti távolság (mm):1180
Raktér magassága (mm):1240
Rakfelület (m2):2,05
Raktér térfogata (m3):3,1
Rakodóperem magassága (mm):590
Hátsó ajtónyílás szélessége/magassága (mm):1110/1130
Oldalsó ajtónyílás szélessége/magassága (mm):,703/1096

Fülke szélessége könyökmagasságban (mm):1500
Fülke hosszúsága (mm):880
Fülkepadló magassága a talajtól (mm):360
Vezetőülés magassága a talajtól/padlótól (mm):720
Vezetőülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm):480/460
Vezetőülés támlájának magassága/szélessége (mm):650/400
Vezetőülés állítási úthossza (mm):250
Utasülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm):480/460
Utasülés támlájának magassága/szélessége (mm):650/400
Fejtér (mm):920-1180
Lábtér (mm):8300-950
Kormánykerék átmérője (mm):370
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm):50/60
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig:2,75
Kormánykerék távolsága a váltógombtól (mm):250
Kapcsolási úthossz az I. és a II. fokozat között (mm):110
Menetteljesítmények, költségek
Legnagyobb sebesség (km/h):173
Fogyasztás WLTP-szabvány szerint (l/100 km):4,9-5,75
Ciklusfogyasztás (l/100 km):5,1
Ciklusfogyasztás: A megengedett sebességhatárokat betartva fele részben lakott területen és fele részben lakott területen kívül, terhelés nélkül.
Mérési körülmények: 2 személy, 25 Celsius-fok, száraz úttest, enyhe szél, helyenként rendkívül erős forgalom, torlódással, bekapcsolt légkondicionáló, aktivált takarékos menetmód.
A modell bruttó alapára (Ft, áfával):8 592 110
Garancia: 2 év általános km-korlátozás nélkül + 2 év vagy 200 000 km általános. 3 év a fényezésre, 12 év az átrozsdásodás ellen
Olajcsere, szervizintervallum:50 000 km vagy 2 év
Országos szervizhálózat tagjainak száma:57
Előző cikkMegvan a győztes!
Következő cikkKözépkategóriás villanyosokhoz
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.