Új mércét állít a Caddy legfrissebb változata a kishaszonjárművek piacán. Külső megjelenése egyedi, semmivel nem összetéveszthető, formaterve átgondolt, modern. A vezető környezete pazar és ami talán még fontosabb, a rakodótér sokoldalú.
Már 43 éve rója Európa útjait, de még sohasem nyerte el az International Van of the Year díját, a 25 európai országot összefogó nemzetközi újságírószervezet alkotta zsűri elismerését. Talán most – erre gondoltam, amikor megkaptam a feladatot s megpróbáltam feleleveníteni lassan 22 éves testületben eltöltött pályafutásom emlékeit a jármű kapcsán. Az eredmény kétségbeejtő. Még tesztre se nagyon emlékszem, a Caddy egy fehér folt az eddigi életemben.
A nagy találkozás
Így számomra egy teljesen ismeretlen világba csöppentem, amikor egy hétig mindennapi életem részévé vált a cukorfehér – ez a hivatalos színkódja –, árufuvarozásra épített furgon. Lapunk már két alkalommal is írt erről, a mai világban kifejezetten jelentősnek ítélhető változásokon átment járműcsaládról. Előbb a statikus bemutató volt terítéken, majd a személyszállító változatot tesztelhettük is. Így előzetesen már volt információm, ami az izgalmat csak növelte. Aztán amikor az importőr Porsche Hungaria telephelyén közelítettem az autó felé, egy pillanatra elbizonytalanodtam: lehet, hogy elektromos kivitel is létezik? Mert a két fényszóró által határolt, valamint a motorháztető és a lökhárító közötti rész teljesen burkolt. Aztán hamar láttam a köténylemez spéci kialakítását, a dekoratív rácsos mintás felületet, ahol bőséges mennyiségű levegő áramlik a motortérbe. Körbejárva kifejezetten tetszik a letisztult, egyedi, modern formavilág, azzal együtt is, hogy a
rakodótér-kialakítás elsődlegessége miatt azért nem ez volt a fő szempont.
A várakozásom csak tovább nőtt, tényleg alig vártam, hogy végre lássam, mi vár benn a kormány mögött. Az első benyomás nagyon fontos számomra, s jelen esetben ez az elképzeléseimet messze felülmúlta. Tényleg rengeteg járművet láttam és vezettem már, de ez egyikre sem hasonlít. Őszintén szólva nem is nagyon szoktam pár héttel a cikk leadása után emlékezni rájuk. Ez most másképpen lesz, azonnal tudtam. Leginkább egy jó minőségű, alsó középkategóriás személygépkocsi érzetét kelti. A vezetőcentrikus műszerfal-elrendezés, az íves kialakítás mellett igen komfortosan éreztem magam. Alig vannak hagyományos nyomógombok, talán éppen ezért bosszantott annyira, hogy miért kell az indítókulcs helyét keresnem, és a kulcsot egyáltalán kezelni. Mert egyébként meg olyan járműről beszélünk, amelyet csomagkiszállítási feladatok során tucatnyi alkalommal kell leállítani, majd beindítani. Kérdésemre egy értékesítő adott meglepő választ. Tapasztalataik szerint a vásárlók több mint 90 százaléka nem igényli ezt az opciót.
Egyébként természetesen elérhető, nettó 178 ezer forint a felára, így a maradék tíz százaléknak sem kell aggódnia. Ez a funkció tehát nem állt rendelkezésre a tesztautóban, számos másik viszont igen. Ilyen volt például a vezetékes, és akár wifin is kommunikáló App-Connect, ami miatt nincs például előre telepített navigáció sem. Hiszen ma már mindenkinek ott van a telefonján egy akár offline szoftver, amit ennek segítségével tükrözhetünk a kijelzőre. Ehhez persze a megfelelő operációs rendszerre és verziószámra van szükség, amit ugyanis ismer, azt magabiztosan kezeli. A „Komfort csomag” olyan funkciókat tartalmaz, amelyek ma már szinte nélkülözhetetlenek. Ilyen a multifunkciós kormánykerék, az állítható magasságú első ülések, a jobb oldali kartámasz a vezetőnek és néhány további apróság. Tetszett, hogy a hátsó raktérajtók ablakozottak és a belső válaszfalon is van rácsos ablak, így a középső visszapillantótükörben azért valamennyire hátra lehet látni. Ez már csak azért is fontos, mert kamerák nincsenek, csak ultrahangos érzéklelők segítenek a tájékozódásban tolatás közben.
Úton
Rövid ismerkedés után mindjárt a második napon megejtettük a Rolling Tons tesztkörén az tüzelőanyag-fogyasztás mérését. Az útvonal gondosan válogatott szakaszokból tevődik össze, s annak fele a lakott területi, agglomerációs részeket érinti. A másik szegmens a gyorsforgalmi használatot, azaz a terítőfuvarozást modellezi. Aztán az elvet, a tervet durván
áthúzta az élet, pontosabban az M0 építkezése. Itt egy közel öt kilométeres szakaszt nagyjából fél óra alatt tettünk meg. Így a telitanktól telitankig végzett mérés eredményét ennek megfelelően nem a legjobbnak gondoltuk.
A szabályos vízszintes és függőleges, párhuzamos vonalak mentén jól kalkulálható az optimális rakományelhelyezés. És vélhetően tartós terhelésre méretezték. Ebben a kategóriában teljesen normális, hogy az EUR-raklap csak hosszában fér el a kerékdobok közötti 1180 milliméteres nyílásban. Persze kevéssé valószínű, hogy kettőt akarnánk itt elhelyezni, hiszen a közel 800 kilogrammos terhelhetőségből le kell vonnunk a sofőr, és adott esetben az utas tömegét is.
Végül nem is lett olyan rossz, hiszen 5,1 liter/100 kilométert mértünk üres raktérrel, két utassal. Ez tulajdonképpen abban a tartományban van, amit ígér a katalógus. A jármű saját számítógépes rendszere egyébként 5,2 liter/100 kilométert mutatott, azaz megbízhatónak
tekinthető. Mondom ezt azért is, mert következett egy 200 kilométeres menet, s itt már csak a jármű mérési rendszerére hagyatkoztam. Ekkor már kétharmadban autópályán mentem, szigorúan 130 kilométer/óra sebességgel. Az eredmény 5,3 liter/100 kilométer. Azaz nem nagyon változott, s ehhez még az is hozzátartozik, hogy a járművet mindössze 942 kilométerrel vettem át, vagyis gyakorlatilag új, mondhatni bejáratós volt. Főleg az autópályán a sebességtartó kicsit hiányzott, de van élet e nélkül is. Természetesen ezt is meg lehet venni extrafelszerelésként. A Caddy persze így sem olcsó, ahogy a specifikációs lapon írták, az üzembehelyezéskori új ára nettó 6 765 441 forint volt. Itt jönnek azonban a különböző kedvezmények, aminek köszönhetően az ajánlati ár jóval kedvezőbb 5 785 031 forint+áfa volt. Ez ma a kategória átlagát tekintve már nem is annyira riasztó. Főleg úgy, hogy egy remek tulajdonságokkal felvértezett járművet takar. A részben digitális műszerfal, az érintésérzékeny gombok, a vezetéstámogató illetve biztonsági rendszerek lehetséges arzenálja pedig már a jövőt vetítik előre ebben a kategóriában is. A rakodótér kialakítására külön szeretném felhívni a figyelmet.
Összességében igen elégedetten adtam vissza az autót, ez bizony nemcsak a jelen, hanem a jövő kisáruszállítója is. Jól kiismerhető, kényelmes vezetői környezet, bőséges rakodóhellyel, a kor csúcstechnikáját képviselő rendszerekkel. Az ár sem megfizethetetlen, ha azt vesszük, hogy egy az átlagnál színvonalasabb, prémiumterméket kapunk a pénzünkért. Ráadásul a mindössze 75 kilowatt (102 lóerő) motorteljesítmény is a dinamikus mozgás érzetét keltette. A hatfokozatú manuális váltó mellett még rakottan is hat liter/100 kilométer alattiátlagfogyasztás mellett működtethetjük. Nem mellesleg a legendás Volkswagen-minőség ígérete is vele van. Áttekintve az idei IVOTY-verseny résztvevőit, feltétlenül az esélyesek közé sorolnám.
Technikai adatok
Hajtáslánc, felépítés | |
---|---|
Soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen közös nyomócsöves befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű dízelmotor turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel. Euro 6d-ISC-FMC minősítés kipufogógáz-visszavezetéssel, részecskeszűrővel és SCR-rendszerrel. | |
Összlökettérfogat (cm3): | 1968 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min): | 75(102) |
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min): | 250 / 1300-2800 |
Motor elöl, keresztben beépítve, elsőkerék-hajtás, hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltó. Önhordó karosszéria, kétajtós, kétszemélyes fülke, raktér jobb oldali tolóajtóval és kétszárnyas hátsó ajtóval. | |
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, blokkolásgátlóval, elektrohidraulikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel, elől tárcsafék, hátul dobfék. | |
Kormánymű: | fogasléces, elektromechanikus rásegítéssel |
Futómű elöl: | MacPherson, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító és torziós stabilizátor |
Futómű hátul: | merevtengely hosszanti lengőkarokkal és Panhard-rúddal, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító |
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete: | Bridgestone Turanza TOO1 205/60 R 16 |
Méretek, tömegek | |
Hosszúság/szélesség (tükrökkel)/magasság (mm): | 4501/1855 (2100)/1797 |
Tengelytáv (mm): | 2755 |
Nyomtáv elöl/hátul (mm): | 1855/1855 |
Fordulókör átmérője (m): | 11,4 |
Saját tömeg (kg): | 1422 |
Hasznos teherbírás (kg): | 800 |
Megengedett össztömeg (kg): | 2220 |
Megengedett tetőterhelés (kg): | 100 |
Vontatható pótkocsi tömege fék nélkül/fékkel (kg): | 740/1400 |
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l): | 50 |
AdBlue-tartály térfogata (l): | 15 |
Raktér hosszúsága alul/felül (mm): | 1700/1600 |
Raktér szélessége alul/felül (mm): | 1190/1240 |
Kerékdobok közötti távolság (mm): | 1180 |
Raktér magassága (mm): | 1240 |
Rakfelület (m2): | 2,05 |
Raktér térfogata (m3): | 3,1 |
Rakodóperem magassága (mm): | 590 |
Hátsó ajtónyílás szélessége/magassága (mm): | 1110/1130 |
Oldalsó ajtónyílás szélessége/magassága (mm):, | 703/1096 |
Fülke szélessége könyökmagasságban (mm): | 1500 |
Fülke hosszúsága (mm): | 880 |
Fülkepadló magassága a talajtól (mm): | 360 |
Vezetőülés magassága a talajtól/padlótól (mm): | 720 |
Vezetőülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm): | 480/460 |
Vezetőülés támlájának magassága/szélessége (mm): | 650/400 |
Vezetőülés állítási úthossza (mm): | 250 |
Utasülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm): | 480/460 |
Utasülés támlájának magassága/szélessége (mm): | 650/400 |
Fejtér (mm): | 920-1180 |
Lábtér (mm): | 8300-950 |
Kormánykerék átmérője (mm): | 370 |
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm): | 50/60 |
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig: | 2,75 |
Kormánykerék távolsága a váltógombtól (mm): | 250 |
Kapcsolási úthossz az I. és a II. fokozat között (mm): | 110 |
Menetteljesítmények, költségek | |
Legnagyobb sebesség (km/h): | 173 |
Fogyasztás WLTP-szabvány szerint (l/100 km): | 4,9-5,75 |
Ciklusfogyasztás (l/100 km): | 5,1 |
Ciklusfogyasztás: A megengedett sebességhatárokat betartva fele részben lakott területen és fele részben lakott területen kívül, terhelés nélkül. | |
Mérési körülmények: 2 személy, 25 Celsius-fok, száraz úttest, enyhe szél, helyenként rendkívül erős forgalom, torlódással, bekapcsolt légkondicionáló, aktivált takarékos menetmód. | |
A modell bruttó alapára (Ft, áfával): | 8 592 110 |
Garancia: 2 év általános km-korlátozás nélkül + 2 év vagy 200 000 km általános. 3 év a fényezésre, 12 év az átrozsdásodás ellen | |
Olajcsere, szervizintervallum: | 50 000 km vagy 2 év |
Országos szervizhálózat tagjainak száma: | 57 |