Közel harminc éve az International Van of the Year (Év Kishaszonjárműve) felirat díszeleg minden évben a legjobb új kishaszonjárművek oldalán.
Nem hasraütéses alapon, hanem komoly szabályrendszer alapján kerülnek a nevezők az International Van of the Year asztalára. Az előírások értelmében csak olyan járműveket vizsgál meg a zsűri, amelyek a környezeti hatékonyság, a biztonság és az áruszállítás fenntarthatósága tekintetében magasra teszik a mércét. Csak 3,5 tonna össztömeg alatti járművek kerülhetnek be a jelöltek közé, és további fontos szempont, hogy egy kis ráncfelvarrás nem elég a nevezéshez, az elődhöz képest jelentős újításokat kell felmutatni.
Ugyanez a zsűri dönt az International Pick-Up Award díjakról is.
A zsűri tagjai az alábbi 25 országot képviselik: Ausztria, Belgium, Bulgária, Csehország, Dánia, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Horvátország, Írország, Lengyelország, Magyarország, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Oroszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svájc, Svédország, Szlovákia, Törökország.
Márkák éremtáblázata | |
---|---|
Citroën, Ford, Peugeot | 6 |
Fiat (Professional), Volkswagen (Nutzfahrzeuge) | 5 |
Mercedes-Benz, Opel, Renault | 4 | IVECO | 3 |
Nissan | 2 |
Az elmúlt majdnem három évtizedben nem egyszer került sor duplázásra! A Citroën, a Fiat Professional, a Ford, a Mercedes-Benz, a Peugeot és a Volkswagen Nutzfahrzeuge márkáknak egyaránt sikerült két egymást követő évben is megszerezni a kishaszonjárműves serleget. Az éremtáblázatot nem meglepő módon az európai piacvezető Ford és az eredeti PSA-csoport vezeti, előbbi jól bizonyítja a kékoválos típusok népszerűségét. A franciák két márkája pedig mindig kínált saját termékeket szinte minden méretben, míg sok gyártó másoktól (nem ritkán pont a PSA-tól) vásárolta kishaszonjárműveit – értelemszerűen az egy-két évvel később másik logóval újként megjelenő járgány nem sok eséllyel pályázik ismét az eredeti típusokkal korábban egyszer már megszerzett címre.
Jól jelzi, milyen kemény a verseny itt, hogy a töretlen sikerszériák legfeljebb két évre nyúltak eddig: Citroën (2008–2009), Fiat (2008–2009), Ford (2013–2014), Mercedes-Benz (1995–1996), Peugeot (2008–2009), Volkswagen (2016–2017).
A számmisztika fókuszát a típusokra terelve számos legalább két díjat begyűjtő típussal találkozunk, hiszen itt döntő többségében jól bevált neveket használnak a gyártók. Kettő emelkedik ki a duplázósok tömegéből: a közepes méretűek között a Volkswagen Transporter, a nagyok között pedig az IVECO Daily – mindkettő több évtizedes múltú ikon, nem csoda, hogy három serlegeget is bezsebeltek az évek során.