Hirdetés:

Mit keres egy személyautó egy alapvetően haszonjárművekkel foglalkozó portálon? Furcsa, de a válasz ott rejlik a kérdésben! Akad ugyanis egy kategória, amely évek óta húzóága a magyarországi újautó-piacnak, ez pedig nem más, mint a flottában vásárolt személyautók csoportja. Az ilyen gépkocsik jelentős része épp kisebb haszonjárműveket váltott ki, egy másik hányaduk pedig bővítette a piacot és mivel munkavégzéshez használják őket, tulajdonképpen haszonjárművek.

Épp ezért vontuk be a tesztautók körébe az ilyen járműveket és mi mással kezdhetnénk a sort, mint a piacvezetővel. A Škoda Octavia előző generációja éveken keresztül vezette az eladási statisztikákat ezen a téren. Nem csoda, hiszen számtalan nagy cég, kisebb vállalkozás, közszolgáltató vagy rendvédelmi szerv használta, sőt használja ma is őket. Az új generáció alig néhány hónapja elérhető a magyarországi márkakereskedésekben, és bár nem feltétlenül ez a jól felszerelt kivitel lesz a cégek kedvence, tökéletes alany annak kutatására, hogy mi az oka a töretlen népszerűségének.

Finom részlet: az első lökhárító levegőterelő nyílása a keréktárcsáknál fellépő turbulenciát akadályozza meg, ezzel is csökkentve a fogyasztást

Mitől piacvezető?

A céges autók esetében általában egy fix keretből kell konfigurálni az adott autót. Egyesek az erősebb motorra fókuszálnak, míg mások a kényelem oltárán áldoznak a rugalmasan elkölthető forintokból. Talán pont ebben rejlik az Octavia ereje, hiszen elég aprólékosan összerakosgatható mozaikot kínál. Ez egy olyan versenyelőny, ami talán fontosabb a kiindulási alapárnál, hiszen a felhasználók egyik fontos szempontja, hogy az adott keretből a számukra lehető legjobbat hozzák ki. Az elmúlt években azért megfigyelhető pár fontos folyamat, amit nyugodtan nevezhetünk általánosnak. Amíg korábban egyértelműnek számított, hogy egy ilyen céges autó csakis dízelmotoros lehet, ma már sok cég kizárólag benzines autókat vásárol. Ezért is örültünk, hogy a tesztautó az 1,5 literes TSI erőforrással érkezett szerkesztőségünkbe.

Az Octavia sikertörténetének első fontos pontja a kiemelkedő ár-érték arány. Az előző generáció legendásan jól teljesített ebben, főleg a modellciklus utolsó harmadában. Ez persze nem is csoda, hiszen ilyenkor lehet leginkább optimalizálni a gyártási költségeket, ekkorra már megtérültek a tervezési és fejlesztési, valamint a marketingköltségek is. A piszkos anyagiak egyik fontos paramétereként a típus teljes birtoklási költsége (TCO) is kiemelkedően jó, csakúgy, mint a visszavásárlási, újraértékesítési paraméterek, amelyek egyre fontosabbak a cégek számára is. A legendásan jól kihasználható utas- és csomagtér mindezek mellett már csak a habot jelentik azon a bizonyos tortán. Ez így együtt nagyon meggyőző érvsor, de vajon mi maradt mindebből az utód számára?

Mi változott?

Érdemi üzemeltetési tapasztalatokat egyelőre hiába is keresnénk, hiszen gyakorlatilag nem egész fél éve érkeztek meg az első autók, és ez valóban egy új generáció. Ez azt jelenti, hogy az elsőként csatasorba állított példányok is alig jutottak túl az első kötelező szervizükön. Az ár-érték arány viszont már egy érdekesebb kérdés. Az egyre szigorodó környezetvédelmi normák, valamint a jövőre életbelépő büntetési tételek miatt mára minden gyártó újraárazta a flottáját. Nincs ez másképp a Škoda esetében sem, vagyis az új generáció a szokásosnál egy picit jobban drágult, viszont nem jobban, mint a kategória többi típusa, azaz a közvetlen konkurensek. Jelenleg 7,85 millió forintos alapárat ad meg az importőr és egészen 11,1 millió forintig növekedik a listaár a teljesítménnyel és a felszereltséggel együtt – extrákkal pedig még tovább pörgethető az árcédulán szereplő összeg. Persze céges vásárlások, főleg nagyobb mennyiség esetén ez az ár alaposan mérséklődhet, viszont ezek egyedi ajánlatok. Ezekre természetesen nem alapozhatunk, így minden esetben a publikus fogyasztói árakra hagyatkozunk. A konkrét tesztautó gazdagon felszerelt, így egyáltalán nem meglepő, hogy újkori ára egy picivel meghaladta a 10 millió forintot.

A belsőtér klasszikus Škoda-erényeket csillogtat, a kormányon úgy is minden gombnak van funkciója, hogy a sebességszabályzó továbbra is külön kezelőkart kapott

2+2 henger

Cserébe tényleg nem nagyon lehet hiányérzete senkinek. Az adaptív LED-fényszóróktól a kéz nélküli, motoros csomagtérajtónyitásig szinte minden megvolt benne. Az 1,5 literes turbófeltöltéses benzinmotor 110 kilowatt (150 lóerő) teljesítménye dinamikusan mozgatja az 1285 kilogramm tömegű járművet. Ebben még talán nem is lenne semmi meglepő, abban viszont már annál inkább, hogy ezt 5 liter körüli tüzelőanyag-fogyasztással teszi. Már persze ha az ember valóban vegyes körülmények között és kíméletesen használja. A tesztautó nálunk töltött egy hetében még javában dolgoztunk a Rolling Tons új fogyasztásmérő körén – amelyről már szót ejtettünk a bevezető írásunkban –, így még a régi, egyharmadban várost, egyharmad autópályát és egyharmadban lakott területen kívüli útszakaszt tartalmazó ciklust alkalmaztuk. Kellemes időjárási körülmények és közepesen erős forgalom mellett 5,1 litert fogyasztott 100 kilométerre vetítve a tesztautó.

Az erőforrás már inkább 2+2 hengeresnek nevezhető

Ez épphogy rosszabb az NEDC-szabvány szerinti gyári értéknél (4,9 liter/100 kilométer), és jobb a WLTP-adatnál (5,7 liter/100 kilométer). Mielőtt sokan a szemüket ráncolnák, az Octavia tarsolyában rejtőzik néhány hatékony megoldás a nagy fogyasztási adatok elleni harcban. Az első a kézi kapcsolású sebességváltó, amelynek köszönhetően autópálya-tempó mellett sem fordul percenként 2600-nál többet a főtengely hatodik fokozatban. A váltókarral könnyű megtalálni a fokozatokat, egyáltalán nem fárasztó használni, pont olyan, mint amilyennek lennie kell. Az autó egészébe tökéletesen belesimul, csakúgy, mint az erőforrás. Ahogy korábban már említettük az 1,5 literes TSI karaktere kellemes, az alsó fordulatszám-tartományból is gyorsan erőre kap. Komoly fegyvertény, hogy állandó tempó, vagyis részterhelés mellett szinte azonnal aktiválja a hengerlekapcsolást. Gyakorlatilag mindegy, hogy városban, országúton vagy autópályán haladunk, az ECO visszajelző és az üzemmódjelző rögtön jelzi ezt. A legtöbb esetben csak ebből tudjuk, hogy kéthengeres üzemmódban haladunk, egyedül városban érhetjük nyomon a picit nagyobb rezonanciában és a megváltozott motorhangban.

A rendszer villámgyorsan csatlakozik a mobileszközökhöz, és az autós mód sem jelent neki gondot egyik platform esetében sem

Ajánlólevél

A gondtalan társ

Új rovatunkban igyekszünk majd minden alkalommal megszólaltatni egy-egy olyan flottakezelőt vagy céget, ahol releváns tapasztalatokkal rendelkeznek az adott márkával, illetve típussal kapcsolatban. Ezúttal a Mercarius Flottakezelő Kft. osztotta meg velünk ezeket.

A vállalat közel 9000 járműből álló flottát kezel – tudtuk meg Szabó Gyulától, a vállalati divízió kereskedelmi igazgatójától. Az említett állományból jelenleg is több mint 1000 személyautó Škoda Octavia, azonban az elmúlt 25 évben ennek a mennyiségnek a többszöröse teljesített már szolgálatot a vállalatnál. A Mercarius és az ügyfelek is nagyon kedvelik az Octavia különböző változatait, elsősorban a költségek, a kényelem és a biztonság miatt. Igazán jól teljesít a típus a teljes birtoklási költség –az adott eszköz beszerzési ára és a használat ideje alatt felmerülő egyéb költségek –tekintetében. Bár évente 30 és 50 ezer kilométer közötti futásteljesítményről beszélhetünk ezeknek az autóknak az esetében, típushibákról nem tudott beszámolni a cég. „A nagy darabszám mellett is viszonylag kevés hibával találkozunk. Jellemzően csak a kötelező szervizek merülnek fel mind a benzines, mind pedig a dízelmotorok esetében” – árulta el a Rolling Tons magazinnak Szabó Gyula.

A kedvező tapasztalatok annak fényében talán még értékesebbek, hogy a flottakezelő cég több kategóriatársat is gépjárműparkjában tudhat. Így kezelnek például Volkswagen Golf, Ford Focus, Kia Ceed, Hyundai i30, Opel Astra, Peugeot 308 és Renault Megane gépjárműveket is.

A műszeregység több különböző megjelenítési módot kínál

Milyen vele közlekedni?

Azt a motorhangot, amiből egyébként sokat nem hallunk az utastérben, ahogy a szél- és a gördülési zaj sem hivalkodó. Az utastér jó minőségű anyagokból építkezik, ugyanakkor nem akarja magát prémiumnak hazudni, ez szintén dicséretes. A kényelmes vezetési pozíció megtalálása egyszerű, a tesztautó motorosan állítható vezetőülése nagyon tág határok között mozgott, ráadásul a be és a kiszállást is megkönnyíti. A memóriába elmentett pozícióból kiszálláskor hátracsúszik az ülés, indulás előtt pedig visszaáll a tárolt állásba.

Parkolni pofonegyszerű vele, az első és a hátsó parkolószenzor is kellemes orgánumon figyelmeztet, ha pedig a tolatókamera sem lenne elég, két gombnyomás után akár magától is beparkol. A kevés fizikális gomb egyikének megnyomása után a kijelzőn aktiválhatjuk a rendszert. Ezt követően azt kell kiválasztunk, hogy párhuzamos vagy 45 fokos parkolóhelyet keresünk. A rendszer felára alig több mint 120 000 forint, aki nem szeret parkolni, annak mindenképp megéri. Nagy erények ezek, hiszen méreteit tekintve egy kimondottan nagy autóról van szó.

Pont azt tudja, amit kell

Az Octavia továbbra is erős a térkínálatban, legyen szó utas- vagy csomagtérről. Utóbbi ráadásul többszintes, így alapesetben ugyan nem síkba dönthető a hátsó üléstámla, de cserébe hatalmas a csomagtartó. A tesztautó esetében a specifikálás során kimaradtak a csomagtartóból ledönthető ülések is, a jó hír viszont az, hogy ez csupán egy pár ezer forintos extra, a kihajtható akasztók ugyanakkor alapból járnak. A Škoda továbbra is élen jár az ötletes megoldások kapcsán, így elöl és hátul egyaránt két USB-C csatlakozót kínál, illetve 230 voltos hálózati aljzat is elérhető. Utóbbi ráadásul a könyöklő hátsó traktusában kapott helyet, így a hátul, vagy az elöl ülők eszközeit is táplálhatja. A fedélzeti rendszer 10 col képátlójú képernyőjén a legtöbb beállítást könnyen és logikusan elérhetjük. A rendszer alapvetően gyors, csak bizonyos műveletek elvégzésekor gondolkodik egy picit többet az optimálisnál (ilyen például a navigációs rendszer utcaszintű kereséskor). A kapcsolódással nincs gondja, mind a Bluetooth-kapcsolat, mind az Android Auto és az Apple CarPlay használata egyszerű. A vezeték nélküli kihangosítás és zenehallgatás jól működik, a Canton audiorendszer szépen szól. A digitális műszeregység már több más, a konszernhez tartozó modellből ismerős lehet, és komoly személyre szabhatóságot biztosít. Szinte minden információt szabadon elhelyezve jeleníthetünk meg rajta, ugyanakkor követi a klasszikus Škoda-stílusjegyeket.

Ez utóbbi megállapítás egyébként az egész autóra igaz. Ha csukott szemmel beültetnének valakit, akkor is azonnal megmondaná a márkajelzéseitől megfosztott autóról, hogy micsoda. Pont ugyanúgy, mint a külső részletek bármelyikéről. Az Octavia minden szempontból hű maradt önmagához és ennek talán épp a flottavásárlók örülnek majd leginkább.

Műszaki adatok
Škoda Octavia Combi Style 1.5 TSI ACT
Hajtáslánc, felépítés
Soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű benzinmotor turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel. Euro 6d minősítés kipufogógáz-visszavezetéssel és részecskeszűrővel.
Összlökettérfogat (cm3):1498
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):110(150)/5000–6000
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):250/1500–3500
Motor elöl, keresztben beépítve, elsőkerék-hajtás, hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltó. Önhordó acélkarosszéria, ötajtós, ötszemélyes utastér
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer rásegítéssel, blokkolásgátlóval, elektrohidraulikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel és elektronikus menetstabilizálóval; elöl belső szellőzésű tárcsafék, hátul tárcsafék
Kormánymű:fogasléces, elektromechanikus rásegítéssel
Futómű elöl:MacPherson, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító és torziós stabilizátor
Futómű hátul:csatolt hosszlengőkaros futómű, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete:Michelin Primacy 4 205/55 R 17
Méretek, tömegek
Hosszúság/szélesség (tükrökkel)/magasság (mm):4689/1829/1468
Tengelytáv (mm):2686
Nyomtáv elöl/hátul (mm):1543/1535
Szabadmagasság (mm):142
Fordulókör átmérője (m):11,1
Saját tömeg (kg):1285
Hasznos teherbírás (kg):595
Megengedett össztömeg (kg):1880
Megengedett tetőterhelés (kg):75
Vontatható pótkocsi tömege fék nélkül/fékkel (kg):680/1500
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l):45

Csomagtér térfogata alaphelyzetben/ledöntött üléstámlával (l):640/1700
Csomagtér szélessége (mm):1010–1055
Csomagtér magassága kalaptartóig/mennyezetig (mm):575/800
Csomagtér hosszúsága alul/felül (mm):1040/760
Hossza előredöntött leghátsó/hátsó üléstámlával (mm):1815
Rakodóperem magassága (mm):625
Rakodónyílás szélessége/magassága (mm):820–1040/840
Nyitott csomagtérajtó alsó szélének magassága a talajtól (mm):1900

Szélesség fejmagasságban elöl/hátul (mm):1060/940
Szélesség könyökmagasságban elöl/hátul (mm):1445/1450
Utastér hosszúsága (mm):1685
Ülésmagasság elöl a talajtól/padlótól (mm):545–600/270–340
Ülőlap hosszúsága/szélessége elöl (mm):500/470
Háttámla magassága/szélessége elöl (mm):500/470
Vezetőülés állítási úthossza (mm):230
Ülésmagasság hátul a padlótól (mm):355
Lábtér elöl/hátul (mm):825–1070/115–350
Fejtér elöl/hátul (mm):940–1060/980
Kormánykerék átmérője (mm):370
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm):50/60
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig:2,6
Kapcsolási úthossz az I. és a II. fokozat között (mm):125
Menetteljesítmények, költségek
Legnagyobb sebesség (km/h):230
Zajszint alapjáraton (dB(A)):51,0
     50 km/h sebességnél (dB(A)):69,0
     90 km/h sebességnél (dB(A)):73,0
     130 km/h sebességnél (dB(A)):78,0
Tesztfogyasztás, kombinált (l/100 km):5,1
A megengedett sebességhatárokat betartva egyharmad részben lakott területen, egyharmad részben lakott területen kívül, egyharmad részben autópályán, terhelés nélkül. Mérési körülmények: 1 személy, 20 Celsius-fok, száraz úttest, enyhe szél, közepes forgalom, bekapcsolt légkondicionáló.

A modell alapára (Ft, áfával):11 979 000
Garancia: 2 év km-korlátozás nélküli + 2 év vagy 200 000 km általános, 3 év a fényezésre, 12 év az átrozsdásodás ellen
Olajcsere, szervizintervallum (km):Fedélzeti rendszer jelzése alapján
Országos szervizhálózat tagjainak száma:38

A kombikarosszéria már rég nem csak a praktikumról szól, formai szempontból sem nagyon találni rajta kivetnivalót