Hirdetés:

Több mint hét évtized hagyományával szakítva szétválnak a Volkswagen T-sorozatán belül a különböző felhasználású modellek útjai. Az igényes személyszállító haszonjármű, illetve nagy családi egyterű szerepét betöltő Multivan mostantól egy önálló egyéniség.

Már a Volkswagen T1 generációt, vagyis az ős-Transportert is úgy alkották meg, hogy a lehető legtöbb feladatra megfelelhessen. Mindennapos igáslóként használt zárt vagy platós kisáruszállítónak éppúgy kiválóan bevált, mint csapatszállítónak, nagycsaládok praktikus közlekedési eszközének, kempingautónak vagy éppen a hippik életstílus-autójának. Ezen az elven alapult a Volkswagen T-sorozat egészen mostanáig. Sőt, nem túlzás kijelenteni, hogy ez volt világméretű sikerének egyik kulcsa is. Azonban az idők változnak, méghozzá egyre gyorsabban, és ezzel együtt az igények, illetve a fejlesztési stratégiák is. Például teljesen más padlólemezt követel meg egy tisztán elektromos hajtású jármű, mint a belső égésű motorral mozgatott társa.

Így a Volkswagen most felrúgta az ősi elvet, és markánsan szétválasztotta a legtöbbször a Transporter névvel fémjelzett, igen változatos járműcsalád tagjait. Hagyományos hajtású kisáruszállítónak megmarad egyelőre a jelenlegi T6.1, és továbbra is ezen alapul a California kempingautó. Ezt az előzetes hírek szerint később a Forddal közös típus váltja majd le, minden bizonnyal a Transit Custom utódja. A tisztán elektromos hajtást előnyben részesítőknek pedig 2022-től elérhetővé válnak az egyszerre futurisztikus és retró ID.BUZZ személyszállító és ID.BUZZ Cargo kisáruszállító modellek. Ezek a legendás T1-es jellegzetes stílusát kínálják majd jövőt idéző csomagolásban és műszaki tartalommal. Míg az új generációs Multivan valahol a kettő között helyezkedik el félúton, kifejezetten sokoldalú és jól variálható, legfeljebb hétszemélyes személyszállító járműként.

Egyszerre elegáns és praktikus

Az új Multivan típust mindenekelőtt népes családoknak és sportos, aktív életet élőknek tervezték. Az igényes kivitelezésű, jól felszerelt és rendkívül kényelmesnek tűnő utasterével természetesen VIP-transzferbusznak vagy üzleti felhasználású buszlimuzinnak, tárgyalóbusznak is remekül megfelel. Ezért már csak könnyen állítható és eltávolítható, különálló ülésekkel készül a korábbi meglehetősen súlyos hátsó üléspad helyett. A belsőtér magassága változatlan a kifutó generációéhoz képest, ám az új panorámatető megnőtt, akárcsak a csomagtér, amely a hátsó ülések kiemelésével már 4053 literes is lehet.

Szemlátomást igen elegáns környezetet biztosít vezetőjének és utasainak az új Multivan. A műszerfalon gombok helyett digitális kijelzők és érintésérzékeny panelek uralkodnak. A dupla A oszlop jellegzetes egyterűs stíluselem – ám a típus történelmében újdonság

Az új Multivan elegáns és korszerű műszerfala alapfelszerelésként megkapja a Digital Cockpit elnevezésű, teljesen digitális műszerpanelt és a Ready 2 Discover információs és szórakoztatórendszert. Ez utóbbi az online szolgáltatások és funkciók igen széles skáláját kínálja, még a navigációt is igény szerinti előfizetéses szolgáltatásként kínálja. Ez lehet előny, hiszen a nagy képernyőt megkapjuk, de nem kell fizetnünk a navigációért, ha a telefontükrözést részesítjük előnyben. Ám tekinthetjük újabb költségnek is – pontosan erről a kérdésről elmélkedünk a 32. oldalon.

Sokszínű hajtáskínálat

Ahogyan maga az új Multivan a hagyományos T6.1 és a jövőt idéző ID.BUZZ közé kategorizálható be, úgy a hajtása is, ugyanis hálózatról tölthető hibrid hajtáslánccal is kérhetik majd az ügyfelek. Az eHybrid utónevű modellek legnagyobb rendszerteljesítménye eléri a 160 kilowattot, azaz a 218 lóerőt. Ezenkívül az elsőkerék-hajtású változatok egy 100 kilowattos (136 lóerős) és egy 150 kilowattos (204 lóerős), turbófeltöltős benzinmotorral is színre lépnek. Ezeket követi jövőre a 110 kilowatt, vagyis 150 lóerő legnagyobb teljesítményű TDI dízelmotor. Mindegyik erőforráshoz szériában DSG kettős tengelykapcsolós automatizált sebességváltó kapcsolódik majd.

Az öt különálló hátsó ülés tetszés szerint tologatható és kivehető, így millióképpen variálható a belsőtér. A kategóriában divatos középső konzolból asztalkák hajthatók ki

Biztonsági arzenál

Persze a Multivan járművekhez elérhető vezetéstámogató rendszerek sora is szépen kibővült. Minden esetben szériafelszerelésük a Front Assist automatikus vészfékrendszer, a sávelhagyásra figyelmeztető Lane Assist és a táblafelismerő. Szintén alapáras a gépkocsik közötti közvetlen kommunikációt biztosító, figyelmeztetéseket továbbító Car2X, valamint a holttérfigyelő, amely immár a hirtelen kikerülési manővereket és a bekanyarodást is segíti. Ezeknél jóval innovatívabb viszont az új IQ.DRIVE Travel Assist, amely már részben önvezető funkciót kínál 0 és 210 kilométer/óra sebesség között. Szintén fontos újdonság, hogy a szériaként is fénydiódákkal felvértezett fényszórókat felárért IQ.LIGHT mátrix-LED fényszóró váltja le interaktív világításszabályozással. A Volkswagen Haszonjárművek középméretű járműcsaládja tehát ezentúl több önálló tagból áll majd. A T6.1 erősen a múltat idézi, hiszen valójában a közel húszéves T5 sokadik ráncfelvarráson átesett változata. Ezzel szemben az ID.BUZZ modellek formavilágukkal, belsőterükkel és tisztán elektromos hajtásukkal egyértelműen a jövő járművei, a sorozatgyártásuk is csak jövőre kezdődik el. Középső testvérük, a most bemutatott Multivan pedig a ma igényeire a jelen műszaki megoldásaival adott modern válasz.

A B oszloptól hátrafelé egy szabályos doboz az új Multivan, így belemezelve kisáruszállítónak is nagyszerűen megfelelne. Ám e típus egyértelműen kényeztető személyszállítónak készült, míg a Ford fejlesztette új Transporter valószínűleg mindennapos kemény áruszállításra épül majd