Hirdetés:

Szokásunkhoz híven ezúttal is a legérdekesebb szállítmányok világából válogattunk.

Kábellel továbbítják rendeltetési helyére a napelemparkok és szélturbinák által termelt villamosenergiát – nagyon is sok kábellel. Az Energieanlagen Ramonat GmbH több mint száz specialistából álló csapata a világ minden táján készít ilyen kábelutakat. Kialakításuktól és akár két kilométeres hosszúságuktól függően a kábelek mintegy 55, de a jövőben akár 100 tonnás, jelenleg még 4-5, rövidesen azonban már 8-12 méter széles kábeldobokon szállíthatók. A kábelspecialista elsősorban a Goldhofer mindössze 450, 500 vagy 650 milliméter magas és akár 13 méter hosszú rakományhíddal összekötött, nagy teherbírású THP/SL-L pótkocsimoduljait használja e célra, ahol az ADDRIVE önjáró hajtás még sokoldalúbb és gazdaságosabb alkalmazást tesz lehetővé. A Goldhofer szakemberei mindenesetre már gőzerővel dolgoznak a 100 tonnás kábeldobok szállítására alkalmas hídszerkezeten, illetve a kábel egyenletes lecsévélését biztosító, szinkronizált motoregyüttes kifejlesztésén is.

A leghosszabb szélerőmű-lapátokat is könnyedén továbbíthatja Svédország-szerte a Faymonville WingMAX mélyágyas pótkocsijaiból álló flottájával a svéd Uddevalla Specialtransporter AB, akik az új 3+7 CombiMAX pótkocsival a különböző szélenergiaparkok toronyszegmenseinek szállításához is megtalálták az optimális járművet. A különleges kombináció igény szerint hosszabbítható, ami maximális rugalmasságot tesz lehetővé az egyes fuvarfeladatok során. A szintén rendelkezésre álló PA-X technika, azaz a Faymonville alacsony kialakítású függesztett tengelye, 600 milliméter magasságtartomány és a 60 fok bekormányzási szög mellett biztosít különösen alacsony rakfelület-menetszintet. A CombiMAX nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az Uddevalla maradéktalanul megfelelhessen a szélenergia-szektor igencsak különleges kihívásainak.

Meghosszabbítható síkplatós pótkocsi a legújabb megaszélerőmű-lapátokhoz, mélybölcsős megoldás a szélturbinák motorgondolái és toronyszegmensei szállításához, valamint olyan speciális felszerelések, mint például az „utolsó kilométeren” rendkívül hasznos rotorlapátemelő vagy éppen ez a különleges rotorlapát-adapter – a holland Ter Linden Transport b.v. szintén a Faymonville a szélenergia-szektor számára kínált palettájáról válogatott. A 80 méter hosszú és 31 tonnás Vestas V-162 típusú rotorlapátok összesen 92 méteres járműszerelvényt alkotva kelnek útra Antwerpen kikötőjéből a hollandiai Maasvlakte szélerőmű-parkja felé.

Meglepő, milyen helyeken tűnhetnek fel „mindennapos” fuvarfeladataik során a Goldhofer pótkocsijai. A pinzgaui (Ausztria) Marxtenalm 1200 méteres magasságban fekvő, idilli alpesi rét gyalogosan vagy egy keskeny erdei földúton érhető el, ám egy lavina következtében végképp megközelíthetetlenné vált. Az utat végül a Josef Neureiter GmbH & Co KG szállító- és földmunkavállalat segítségével sikerült megtisztítani az akár öt méter magasra tornyosuló hó-, fatörzs- és törmelékmaradványoktól. Ehhez egy 20 tonnás lánctalpas markológépet kellett feljuttatni a patakgázlókkal és akár 15 százalékos emelkedőkkel tarkított földúton, ami mind a vontatótól, mind pedig a Goldhofer háromtengelyes, mélyágyas félpótkocsijától komoly terepjáróképességet igényelt. Az MPA 3 jól bevált MacPherson-felfüggesztéseivel nagy oldalirányú stabilitást biztosít, emellett tekintélyes, 15,6 tonna tengelyterhelés (20 kilométer/óránál), rendkívül nagy, 60 fokos bekormányzási szög és különösen alacsony, mindössze 785 milliméteres rakodómagasság jellemzi. A Goldhofer félpótkocsiját emellett 350 milliméteres tengelykiegyenlítési tartománya és – kifejezetten a Neureiter kívánságára – mindhárom tengelyvonalára kiterjesztett MPA kormányrendszere is nagyban segítette a hegyi terepes kihívás során.

Belföldi és nemzetközi komplex túlméretes fuvarfeladatok is szerepelnek az osztrák Obermair cég szolgáltatásai között, amely komoly kihívással is szembesült például egy 22 méter hosszú tartány szállításakor. Korántsem volt ugyanis egyszerű útvonaltervet készíteni az észak-ausztriai Thomasroith és Lambach között, mivel a 30 méteres szerelvénynek néhány szűk útkereszteződésen is át kellett haladnia. Hidraulikus kormányzású, független kerékfelfüggesztéseinek köszönhetően végül könnyedén oldotta meg feladatát a Faymonville négytengelyes MultiMAX mélyágyas félpótkocsija, így a 26 tonnás, három méter átmérőjű tartány időben érkezhetett meg úti céljához.

Mindig történik valami érdekes a Cuxport multimodális mélyvízi átrakóterminálon, amelynek egyik raktárában épp öt hatalmas, egyenként 325 tonnás MAN dízelmotor várakozott a mólóra szállításra. A Krebs Korrosionschutz GmbH szakemberei egy 372 kilowattos erőforrás jóvoltából önjáró, 12 tengelyes platformot állítottak össze a feladatra. Kezelőjének mindenesetre jó szemmértékre és biztos kézre volt szüksége, a 8,07 méter együttes magasságú kombinált modul és rakomány manőverezésekor a 8,1 méteres raktárajtón keresztül, a 3000 milliméter széles, tengelyenként nyolckerekű ModulMax platform azonban a precíziós szállítás profi eszközeként továbbította 4,5 méter széles rakományát a partmenti pontondaru felé.