Évről évre egyre nagyobb méreteket ölt a zsámbéki driving camp vezetéstechnikai központ területén megrendezett BUSEXPO, hazánk legrangosabb autóbuszos szakkiállítása. Háromrészes cikksorozatban mutatjuk be az újdonságokat.
Hirdetés:

Idén április 25-én hatodik alkalommal találkozott a zsámbéki drivingcamp területén megrendezett BUXEXPO kiállításon a szakma, vagyis gyártók, forgalmazók, szolgáltatók és persze üzemeltetők. A hatezer négyzetméteres kiállítási területen több mint ötven kiállító és több mint húsz új autóbusz vonult fel. A rendezvényt közel négyezren látogatták meg, akik közül majdnem ezren a szakmai konferenciákon is részt vettek. Újdonságokból, premierekből ezúttal sem volt hiány! Háromrészes cikksorozatunk első részében az Credobus, az Isuzu és az IVECO újdonságait mutattuk be. Nézzük most, hogy milyen aktualitásokkal készült az MAN, Neoplan, Mercedes-Benz és a Modulo!  

Szokás szerint idén is az MAN és a NEOPLAN képviseletét ellátó MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. jelent meg a legnagyobb és legelegánsabb standdal, illetve a legtöbb járművel a rendezvényen. Hoyos György, az autóbuszos üzletág vezetője örömmel számolt be arról, hogy már túlteljesítették az idei értékesítési terveket. Április végéig 18 távolsági buszt adtak át az ügyfeleknek, többségében az új generációs MAN Lion’s Coach típust. Ezenkívül leszállították a tatabányai T-Busz Kft. tavalyi tenderén a csuklós kategóriában kiírt mennyiséget plusz egy járművet, azaz 15 MAN Lion’s City GL A40 dízelüzemű buszt. A tavaly ősszel már nagy vonalakban ismertetett tatabányai csuklósok egyik példányát a BUSEXPO kiállítás látogatói is megtekinthették. A 18,75 méteres járművekbe 42 utasülés került, 44 kilowattos légkondicionálóval és tolatássegítő kamerával felszereltek, hajtásukról pedig 10,5 literes, 360 lóerős D20-as motor, illetve ZF EcoLife automatikus sebességváltó gondoskodik.

 -

A tatabányai T-Busz Kft. idén munkába állított 15 MAN Lion’s City GL A40 csuklós buszának egyikét a BUSEXPO látogatói is megtekinthették

Emellett a Ferencvárosi Torna Club tavaly átadott csapatbusza díszelgett, egy NEOPLAN Tourliner P22. A 13,9 méteres, háromtengelyes, 460 lóerős buszt rendkívül gazdagon felszerelték a bi-xenonfényszóróktól a három hűtőrekeszen és az MMC információs-szórakoztató rendszeren át a gyári navigációig, illetve 230 voltos aljzatokig és USB-csatlakozókig.

 -

Rendkívül gazdagon felszerelték az FTC 13,9 méteres, háromtengelyes NEOPLAN Tourliner P22 típusú csapatbuszát

Később még egy egyedi kivitelű csapatbusz is megérkezett a standra, egy NEOPLAN Tourliner P21 típusú, 12,1 méteres, kéttengelyes, 460 lóerős jármű, amelybe csak 34 ülést, továbbá asztalokat, gardróbot és hűtőket építettek. MMC információs-szórakoztató rendszerét HDMI-csatlakozókkal is ellátták, ezenkívül fényérzékelővel, esőérzékelővel és éberségfigyelővel is felszerelték a buszt. Még az idén egy másik csapatbuszt is átad a cég, ez egy MAN Lion’s Coach lesz.

 -

Ez a NEOPLAN Tourliner P21 típusú, 12,1 méteres, kéttengelyes modell is egyedi kivitelű csapatbusznak készült

Idén már az új generációs Tourismóval jelent meg a Mercedes-Benz buszok képviseletét ellátó EvoBus Hungária Kft. a kiállításon. A Tourismo Business 16/3 RHD LL típusú, háromtengelyes, 13,12 méter hosszú, 3,68 méter magas, 48+1+1 fős, 428 lóerős OM 470 motorral és PowerShift nyolcfokozatú automatizált sebességváltóval ellátott turistabuszt rendkívül gazdagon felszerelték. Többek között metálfényezést, könnyűfém keréktárcsákat, guminyomás-ellenőrzőt, bi-xenonfényszórókat, tolatássegítő kamerát, Comfort Plus műszerfalat, Mercedes-Benz Travel Star Eco bőrkárpitozású, állítható fejtámlamagasságú üléseket, LED-es belső világítást, 230 voltos aljzatokat, USB-csatlakozókat, minikonyhát, hűtőt, WC-t és igazi különlegességként esőérzékelős tetőszellőzőket kapott. Nem véletlen, hogy egész nap sok érdeklődőt vonzott az új Tourismo, és ez a fokozott érdeklődés a piac részéről is tapasztalható. Mivel a gyártás még nem futott fel, eddig nem is sikerült minden igényt kielégíteni, így hazánkban áprilisig csak négy új Tourismo buszt tudott az EvoBus értékesíteni. Emellett készletről még öt kifutó generációs Tourismót adtak át, de az év második felében még van kilátás néhány új generációs példány eladására. Előreláthatóan a városi buszok átadási mennyisége sem éri majd el a korábbi években megszokottat, például tavaly 15+35 Conecto típust vett át a BKK. Ugyanakkor útjára indult az alvázértékesítési üzletág, amely új lehetőségeket tartogat.

 -

Nagy figyelmet kapott ez az új generációs Mercedes-Benz Tourismo Business 16/3 RHD LL típusú, háromtengelyes, 13,12 méter hosszú turistabusz

Az EvoBus Hungária Kft. alvázértékesítési üzletágának stratégiai partnere nem más, mint az ITK Holding Zrt. leányvállalata, az Inter Traction Electrics Kft., amely tavaly év végére elkészítette első autóbuszát, a Mercedes-Benz REFORM 500 LE modellt. A 11,99 méter hosszú, 2-2-1 ajtóképletű, 17,8 tonna össztömegű, 299 lóerős, 35 ülő- és 61 állóhelyet kínáló, alacsonybelépésű városi buszt már részletesen bemutattuk. A jármű nagy előnye, hogy a felépítmény a kivitelezési minőségének köszönhetően megkapta a Mercedes-Benztől a név és az embléma használati jogát, illetve az autóbusz komplett hajtásrendszere a Mercedes-Benz teljes szervizhálózatára is támaszkodhat. Kossa Györgytől, az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatójától megtudtuk, hogy még az idén bemutatják ennek a modellnek az M3/II. kategóriájú, elővárosi, kétajtós változatát. Ez a 2-2-0 ajtóképletű, nagyobb tengelytávú jármű több ülőhelyet biztosít majd az utazóközönség részére. Ezenkívül idén várhatóan a Sprinter méretű, szintén saját tervezésű buszok is megjelennek a kínálatban. Jövőre pedig elkészülhet a helyközi modell, amely 12,49 méter hosszú lesz. Ehhez a buszhoz egy 354 lóerős motorral szerelt alvázat szállít az EvoBus Hungária Kft. A távlati tervekben magaspadlós távolsági busz gyártása is szerepel. Az ITK Holding Zrt. a termékpaletta és a gyár folyamatos fejlesztése mellett duális képzést is folytat saját oktatóközpontjában, illetve a debreceni egyetemmel közösen. Ennek keretében évente akár közel kétszáz szerelőt és 20­­-30 mérnököt is képezhetnek. 

 -

Az Inter Traction Electrics Kft. hamarosan elkészíti a tavaly bemutatott Mercedes-Benz REFORM 500 LE autóbusz M3/II. kategóriájú, elővárosi, kétajtós változatát

Két Modulo busszal vett részt a kiállításon az evopro cégcsoport érdekeltségébe tartozóIkarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. Az egyik a BKK számára készülő Modulo M168D dízelüzemű, csuklós autóbuszok egyik példánya volt. Mint megtudtuk, a busz hátsó részének lerövidítése révén felmerülő menetstabilitási problémák miatti automatikus nyomatékkorlátozást alapos tesztek eredményeire épülő szoftvermódosítással a gyártó megoldotta, és jelenleg is folyamatosan adja át az elkészülő járműveket. A 18,0 méter hosszú buszokban 370 lóerős DAF MX-11 motor dolgozik, amelyhez ZF EcoLife automatikus sebességváltó kapcsolódik. A járművek kapacitása 37 ülő- és 114 állóhely, valamint egy kerekesszékes férőhely.

 -

Nem véletlenül állította ki az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. ekkora szögben betörve a Modulo M168D dízelüzemű, csuklós autóbuszát, ugyanis a gyártó képviselője szerint sikerült megoldást találni a menetstabilitási problémára

A másik Modulo pedig egy kompozit karosszériás, sűrített földgázzal (CNG) hajtott midibusz prototípusa volt. A hat modulból összeragasztott, 9,5 méteres, 5,86 tonna saját tömegű buszban 26 ülő és 49 álló utas mellett egy kerekesszékes utazónak is jut hely. A 6,7 literes, akár 230 lóerős Cummins gázmotor és az Allison automatikus sebességváltó párosa terhelten a TÜV által hitelesített mérés szerint 18,9 kilogramm/100 kilométer átlagos tüzelőanyag-fogyasztást eredményez. Ez a 121 kilogramm teljes palackkapacitás mellett közel 650 kilométer hatótávolságot jelent. Ezenkívül a gyártó számos ponton továbbfejlesztette a kompozit karosszériás, elektromos hajtású midibuszát is, többek között megújult a műszeregység, az elektromos rendszer, az első futómű és a kormánymű, a hajtáselektronika, a motortér elrendezése, a légkondicionáló vezérlése, a rögzítések és az ajtónyitó mechanizmus. Idén a tervek szerint Pécs kettő, Kaposvár kettő, Tatabánya pedig négy elektromos midit vesz át.

 -

Elkészült a Modulo kompozit karosszériás midibuszának sűrített földgázzal (CNG) hajtott prototípusa

 A BUSEXPO tehát idén is sok érdekes újdonsággal várta a látogatókat.