Maximális hatékonyságra, variálhatóságra, komfortra és biztonságra tervezték a Setra új, 14 méter hosszú, széria-üléselrendezéssel 83 személyes, emeletes autóbuszát. Rugalmasan kialakítható alsó szintjével egyaránt alkalmas menetrend szerint közlekedő, illetve turistabusznak is. Az idei tragédiák után különös jelentőséget kap a nívós borulásvédelem mellett néhány új asszisztensrendszer, az üzemeltetők minden bizonnyal nagyra értékelik az áramvonalazással csökkentett tüzelőanyag-fogyasztást, az utasok pedig a modern, vonzó dizájnt és a kényelmes berendezést.
A rugalmasság érdekében teljesen újonnan fejlesztették ki az alépítményt, hogy a segédberendezések ügyesebb elhelyezésével helyet takarítsanak meg a tengelyek között. A fő elektromos kapcsolótábla az első ajtó mellé, egy kihúzható szánra került, a sűrített levegő tartályait részben a vezetőülés alá, részben a hátsó tengelyeknél építik be. Bal oldalra a megnövelt, 540 literes tüzelőanyag-tartály került. Az AdBlue tartályába változatlanul negyven liter fér, de opcióként kínálnak 49 literest is.
Új motorgeneráció
A Mercedes-Benz OM 471 dízelmotor legújabb generációja finomítások egész sorával szorítja le a tüzelőanyag-fogyasztást, ahogyan azt előző lapszámunkban a megújult Actros menetpróbája kapcsán már részletesen bemutattuk: növelték a sűrítést és a maximális befecskendezési nyomást, megváltoztatták az égéstér alakját, még rugalmasabban szabályozzák a visszavezetett kipufogógáz arányát, és új, saját gyártmányú turbófeltöltőt alkalmaznak. Az utóbbi fix geometriájú, és lefúvószelep, illetve töltőnyomás-szabályozás nélkül működik, ami megbízhatóbbá teszi a motort.
A hajtáslánc elemei az OM 471-es motor 510 lóerős változata, a nyolcfokozatú, automatizált GO 250-8 PowerShift váltómű és az RO 440 autóbusz-hátsóhíd. A futóműhöz házon belül fejlesztett első híd és aktív kormányzású, független rugózású harmadik tengely tartozik még. 23,1 méteres fordulókör-sugarával kimondottan kezesnek számít a 14 méter hosszú jármű, és nagy szabad hasmagasságának köszönhetően ügyesen mozog rámpákon, felhajtókon is.
Asszisztensek arzenálja segíti a sofőrt, és több, a buszok körében még egyedülálló extrafelszerelés is rendelkezésre áll
Fék- és holttér-asszisztens
A Daimlerhez tartozó Setra értelemszerűen alkalmazza a konszern biztonsági standardjait és műszaki megoldásait, arzenáljában annyi a fejlett berendezés, hogy rövidített nevük felsorolása is jó hosszú: ABS, ABA 4, ART, AtAs, BAS, DBL, ESP, TPMS alkotja a listát. Alapfelszerelés a szemnek kellemes fényt kibocsátó, kis energiafogyasztású és hosszú élettartamú LED-es fényszóró. Autóbuszban világújdonságként jelenik meg az Active Brake Assist 4 (ABA 4) vészfékrendszer, amely gyalogosfelismeréssel és önműködő fékezéssel (ötven kilométer/óráig) egészíti ki az eddigi funkciókat: a teljes erejű vészfékezést álló vagy előttünk mozgó akadály észlelésekor. Távolsági radarja 250 méteres hosszúságban és nyolcvanméteres szélességben pásztázza a jármű előterét, a rövid hatótávú radar csak hetven méterre lát el, viszont 120 fokos szögtartományban.
További autóbuszos világpremier a jobb oldali holtteret radarérzékelőkkel pásztázó Sideguard Assist. Jobbra lekanyarodáskor figyelmeztet gyalogosokra, kerékpárosokra, és álló objektumokra, autópályán pedig sávváltáskor segít. De miért csak az egyik oldalon? Balos közlekedésű országba sohasem látogat majd el ez a túrabusz? Tessék, mindjárt egy fejlesztési javaslat, ingyen adjuk!
Áramvonalazás csökkenti a fogyasztást
Egy busz törzsével nincs mit tenni: az téglalapszelvényű, és nagyon nagy, különösen az emeletesé. Az új típus elejét és hátulját azért aerodinamikusra formálták. Elöl erősen ívelt szélvédő – ezáltal 85 milliméternyit nőtt az első túlnyúlás – és nagyívű lekerekítések terelik kétfelé a menetszelet, a fart karcsúsították és kilépőélekkel látták el. A felső szint ablaktörlője nyugalmi helyzetben függőlegesen áll, mint a túraversenykocsiké, egyébként mindegyik ablaktörlőlapát keret nélküli, sima típus, integrált mosófolyadék-vezetékkel.
Mindezek hatására a szegmens legjobbja, 0,35 a légellenállási alaktényező – nemrég személyautónak is becsületére vált volna. További trükk, hogy a 95 kilométer/óra sebesség túllépésekor automatikusan lesüllyed húsz millimétert a karosszéria. Ez persze szerepet játszik a rekordgyanúsan csekély tüzelőanyag-fogyasztásban is, az új modell ugyanis, alkalmazástól függően, hét–tíz százalék gázolajat takarít meg a típuselődhöz képest. Évi százezer kilométeres futással háromezer liter lehet a különbség, ami forintban már milliós tétel.
Igazi business class, akár kártyázni is lehet
Variálható utastér
Távolsági csoportos utazások, hosszú menetrend szerinti járatok, vidéki buszközlekedés, gasztronómiai kirándulás – az új Setra bármiféle célra alkalmazható. A folyosók belmagassága az alsó fedélzeten 180, a felsőn 168 centiméter. A sokféle kivitel és üléselrendezés magától értetődő e kategóriában, de ezekhez a jelen esetben hozzájárul a variálható alsó szint is.
A teljesen új konstrukciónak köszönhetően a földszintről elhagyható a menetirány szerinti jobb oldalon a padlómagasítás. Ez többféle lehetőséget nyit meg, kerülhet ide néhány kerekesszék – az ajtóban mechanikusan felhajtható rámpával vagy harmadára összehajtható Tri-Fold rámpával –, bisztróberendezés, bemutatótér kiállítási prezentációs buszban, vagy cseredobogó babakocsiknak, illetve további üléseknek.
Kétféle közül választható ki a műszerfal is, ami szintén világújdonság a buszok körében: a Setra ComfortClass 500 elegánsan funkcionális kivitele mellett rendelkezésre áll a fényűző TopClass 500 berendezése is. Előbbi esetében a középkonzol felső fedele eltávolítható, így ide akár jegykiadó pénztárgép is beépíthető.
Bőséges a hely az ülések között, a tetőn pedig panorámaüvegezés fut végig
Világos, kényelmes, innovatív
A fényben fürdő, modern kialakítású utastér nagyvonalúan tágas. Különösen szembeötlő az alsó szintet a felsővel összekötő két feljárat, amelyek közül az elsőt, a megrendelő kívánsága szerint, a vezető mögött, vagy a másik oldalon építik be. Az előbbi megoldás turistabuszokon előnyös, a másik menetrendszerű járatokon, mert meggyorsítja az utasáramlást. Kívülről üvegezett, belül fényáteresztő akril-műanyag burkolja. Egyöntetűen kétszínű, külön-külön megvilágított lépcsőfokok, padlófelületek és kézre eső korlátok szolgálják az utasok biztonságos mozgását.
Figyelmet érdemel a teljesen áttervezett mosdóhelyiség is. Poénja az átlós elrendezés, amely minimális alapterületen a lehető legnagyobb férőhelyet kínálja. A belmagasság a korábbi 170 centiméterről 182-re nőtt, és ügyeltek az ülőke előtti lábtérre is. A csillogóan fehér felületek és a barátságos hangulatú fénydiódás világítás összjátéka egy modern fürdőszoba atmoszféráját idézi fel. Ami viszont nem látszik, de annál inkább számít: csaknem másfélszer akkora, 105 helyett 150 literes a szennyvíztartály.
Az emeleti első sorban élvezhető a legpompásabb panoráma
Kellemesen illatozik
Zuhanyozni azért mégsem lehet a fedélzeten, és sok-sokórányi utazás után nem biztos, hogy üde marad az utastér levegője. Ezen segít az új Setra egy opcionális felszerelése, az illatosító készülék. A gyújtás bekapcsolásakor, illetve ajtónyitáskor illatgenerátor kelt decens, nem feltűnő, de frissítő hatást. Az utasok csak annyit vesznek észre, hogy kellemesen felfrissültek. A szerkezet lényegi alkatrészei a Mercedes-Benz S-osztályból származnak. Hatféle illat közül lehet választani, amelyek különböző hangulatot keltenek, elnevezésük Nightlife Mood, Downtown Mood, Sports Mood, Freeside Mood, Pacific Mood és Daybreak Mood.
230 voltos aljzatra és USB-csatlakozóra kapcsolhatók a mobil eszközök
Internet-hozzáférés
Akármekkora legyen az utazás hosszúsága és időtartama, az utasok elvárják, hogy gyors internet legyen elérhető mobil eszközeikkel. Az új emeletes Setrát ezért opcióként routerrel és antennával látják el. A Coach MediaRouter két SIM-kártyát fogad, és két USB-csatlakozóval szolgáltat offline médiatartalmakat. Ezáltal egy helyi adatbankról is lehet szórakoztató műsort lehívni, ami csökkenti a hálózat terhelését. Az utasok az üléseknél elhelyezett USB-csatlakozóra vagy 230 voltos dugaszoló aljzatra kapcsolhatják saját készüléküket.
Állítható magasságú fejtámla, szövet-bőr üléskárpit, mint egy luxusautóban
Modern és egyéni dizájn
Az új, sokféle célra alkalmas berendezésű emeletes autóbusz saját osztályt képvisel a Setra TopClass 500 családon belül. Ennek felel meg korszerű és sajátos kialakítása. A csomagtér befogadóképessége 8,4 köbméter, amiből könnyű kiszámítani, hogy egy-egy utasra valamivel több jut száz liternél – bizony sok személyautó nem kínál ennyit.
A sötét frontmaszk és az ezüstös márkanév egyértelműen mutatja, hogy TopClass 500-as jármű áll előttünk. Most először képezi simán egymás folytatását az alsó és a felső szélvédő, mindössze egy alumíniumelem választja el őket. Az oldalfalon továbbfejlesztették a tervezők a „La Linea“ alumínium-díszlécet, amely vízszintesen nyúlik el a tetővonal hosszában. A nagy felületű oldalüvegezést könnyűfémből készült lendületes vonal dobja fel a hátsó feljáró környékén, dinamikus hatást keltve. Az első kerékív felett könnyűfém plakett tagolja a felületet. A fart oldaluszonyok kilépőélei és az 500-as sorozat hátsó lámpái keretezik. Újdonságnak számít, hogy összevonták a motorhűtés eddig két külön légbeömlőjét, fölötte a TopAir klímaberendezés fekete maszkjával. A hátsó szélvédő előtt a TopClass 500-ról átvett márkajelzés tudatja a jármű mögött haladókkal, hogy immár az emeletes kivitel is mindenben megfelel a Setra új standardjának.
A Setra 36 éve gyárt emeletes buszt, és most a harmadik generációval rukkolt ki. Ez alatt több mint négyezer darabot állított elő, tapasztalatkincsével kevesen vetekedhetnek, és ez tükröződik az új TopClass 500 egészén éppúgy, mint minden egyes részletén.
A Setra S 531 DT főbb műszaki adatai | |
---|---|
Hosszúság (mm): | 14 000 |
Szélesség (mm): | 2550 |
Magasság (mm): | 4000 |
Tengelytávolság (mm): | 6700 + 1350 |
Fordulókör átmérője (mm): | kb. 23 100 |
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l): | kb. 540 |
AdBlue-tartály térfogata (l): | kb. 40 |
Csomagtér térfogata (m3): | 8,4 |
Motor típusa: | OM 471 |
Összlökettérfogat (l): | 12,8 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min): | 375(510)/1600 |
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min): | 2500/1100 |
Sebességváltó: | MB GO 250-8 PowerShift nyolcfokozatú |
Retarder: | Voith, hűtőfolyadékkal működő |