Hirdetés:

Pontosan ott nyúltak hozzá az IVECO fejlesztői tavaly a Daily kishaszonjárműhöz, ahol lemaradásban volt a versenytársaihoz képest. Így most utolérte magát, pontosabban a piacot. Ez pedig a korábbi erényeivel együtt igen vonzó választássá teszi az olasz gyártó legkisebb típusát.

Igazi teherautós felépítésével, azaz teljes hosszúságú, robusztus létraalvázával, hátsókerék-hajtásával, masszív felfüggesztéseivel, nagy és erős motorjaival, valamint bőséges tartalékokat rejtő teherbírásával, azaz a hardver terén mindig is kitűnt az IVECO Daily a piacon. A belsőtér ergonómiája, a kijelzők és a menürendszerek korszerűsége, valamint a vezetéstámogató rendszerek kínálata, vagyis a szoftver területén azonban hagyott némi kívánnivalót maga után. A tavalyi átfogó ráncfelvarrás során nagyon helyesen ezekre összpontosítottak a fejlesztők, íme, az eredmény!

Elöl elegáns, hátul praktikus

Kívülről nem sokat változott a Daily, leginkább a nagyobb és különlegesebb mintázatú, több krómmal díszített hűtőrács és az átrajzolt lökhárító jelzi a megújulást. Tesztautónk teljesen LED-es fényszórókat is kapott, látványos nappali menetvilágítással kiegészítve.

Keresztben is kényelmesen berakodható egy szabványos Euro-raklap az oldalsó ajtónyíláson át

Mivel a lemezekhez nem nyúltak a fejlesztők, ahogyan egy ráncfelvarrásnál nem is szokás, a raktér is maradt a régi. Az oldalsó ajtónyíláson keresztben is kényelmesen befér egy Euro-raklap, hátul pedig széles fellépő segíti a felmászást. Erre szükség is van, hiszen a létraváz és a hátsókerék-hajtás miatt az átlagosnál magasabban, a talaj szintjétől 71 centiméterre húzódik a raktérpadló. Az 1,9 méter magas térben masszív burkolatokkal és süllyesztett rögzítőgyűrűkkel találkoztunk, a LED-es belső lámpák pedig külön dicséretet érdemelnek, hiszen kiválóan bevilágítják a rakteret. Praktikus, gyors és egyszerű megoldás, hogy a hátsó ajtószárnyak 180, illetve 270 fokos szögű kitárásához semmilyen reteszt vagy kart nem kell megnyomni, meghúzni, csak egy erősebb határolón kell túlnyomni az ajtót. Remélhetőleg ez nem kopik vagy gyengül el annyira az évek során, hogy ne tudja a kívánt helyzetben biztonságosan rögzíteni az ajtót szélben vagy ferde talajon.

Prémiumautós jegyek

A fülke belsőterében már lényegesebb a változás. Az új kormánykerék nemcsak sokkal elegánsabb és divatosabb megjelenésű elődjénél, hanem végre már négy irányban állítható, így nem takar bele a műszeregység alsó részébe és kényelmes helyzetbe hozható. Legalább tizenöt éve vártunk már erre! Ráadásul az alul lapított, jó fogású volán kiválóan elhelyezett gombjaival jóformán minden szükséges funkció nagyszerűen kezelhető. Még a vezetéstámogató rendszerek és az angol nyelvű hangvezérlés is innen működtethető. A küllők hátulján elhelyezett billenőkapcsolókkal kényelmesen használhatók az audiorendszer funkciói. A Hi-Matic automatikus váltó elegáns joystick karja mellé pedig az elektronikus rögzítőfék kis karja került, ám beállítható ennek automatikus oldása és reteszelése, így nem kell sokszor használni.

Teljesen új a műszerpanel is, aminek szintén éppen itt volt már az ideje. Csak a sebességmérő és a fordulatszámmérő maradt analóg, a tüzelőanyagszintet és a hűtőfolyadék hőmérsékletét már digitális sávok jelzik. A központi kijelző pedig kellően nagy, színes, grafikus, jó felbontású és még animációt is tud. Bőséges menüjéből sok információ egyszerre is megjeleníthető és számos személyes beállítás is elvégezhető. Többek között a gumiabroncsok nyomása, a motorolajszint, az AdBlue-szint, a következő szervizlátogatás esedékessége, az üzemórák száma és a vezetéstámogató rendszerek visszajelzései is itt jelennek meg. Kár, hogy ez a kijelző meglehetősen kicsi karaktereket használ, ezért például idősebb vezetőknek problémás lehet a leolvasása, de kicsit rázósabb úton másoknak is.

A középkonzolon az információs és szórakoztató rendszer kijelzője eddig sem számított elavultnak, azonban ezt is korszerűsítették a mostani ráncfelvarrás során, hogy valóban a csúcsszínvonalat képviselje. A nagy, színes érintőképernyő menüje logikus és könnyen használható. A Bluetooth-os telefontársításon, a navigáción és a tolatássegítő kamera képének megjelenítésén túl alkalmazások kezelésére is képes, továbbá olyan különlegességeket is kínál, mint a segélyhívás, a távasszisztens és a vezetési stílus kiértékelése. Ez utóbbi a gyorsításokat, a fékezéseket és a motor terhelését elemzi, pontozza százalékosan, valamint tanácsokat és dicséretet is ad menet közben. Így virtuális oktatónak is beillik, az erre fogékony sofőröknek valóban hatékonyabbá teheti a munkáját.

Okosabb, mint valaha

A gépkocsivezető munkáját ezenkívül sok más rendszer is támogatja. Tesztautónkban kipróbálhattuk a sávelhagyásra figyelmeztetőt, amely mindenhol megbízhatón működött, fény- és hangjelzést is küldött, ha irányjelző használata nélkül elértük a sáv szélét. Sőt, az aktív sávtartó hatvan kilométer/óra felett a kormányzásba ténylegesen beavatkozva még kanyarban is a sávban tartotta a járművet. Persze a kormánykerék elengedését érzékelve körülbelül fél percen belül figyelmeztetést követően „visszaadta” a vezetést. A menürendszerből személyre szabhattuk az érzékenységét és a felülbírálásához szükséges erő mértékét is. Persze az adaptív sebességtartó automatika is kiválóan ellátta a feladatát, és ehhez frontális ütközésveszélyre figyelmeztetés, valamint automatikus vészfékrendszer is társult, de ezeket inkább nem provokáltuk a forgalomban. Ezeken kívül városi használathoz a kormányrásegítést megnövelő City funkció, Traction Plus fékdifferenciál elvén működő elektronikus differenciálzár, lejtmeneti sebességszabályzó, éberségfigyelő, esőérzékelős ablaktörlő-vezérlés és fényérzékelős világításkapcsolás is kínálkozott a tesztjárműben. Jól jött volna viszont egy oldalszélsegéd is, mert a hat méter hosszú és közel 2,7 méter magas furgon autópályán könnyen megérezte az oldalszelet, ami különösen a nagy teherautók mellett elhaladva domborodott ki.

Sok múlik a váltón

Az emelkedőket bezzeg nem érezte meg különösebben! A 2,3 literes, 156 lóerős motor és a nyolcfokozatú automatikus Hi-Matic váltó kiválóan összehangolt párosa telitalálat ehhez a járműhöz, egyszerre dinamikussá és kényelmessé is teszi a vezetést. Sőt, gazdaságossá is. A ZF-től származó Hi-Matic ugyanis amellett, hogy sok terhet levesz a járművezető válláról városi, elővárosi forgalomban, a hajtáslánc munkáját is igen kellemessé teszi. Finoman, alig észrevehetően váltja a fokozatokat, gyorsan reagál a megváltozó helyzetekre és szlipje is ritkán van, leginkább csak elindulás után a kis fokozatokban. Ezért gyorsításkor általában együtt változik a fordulatszám és a sebesség, mintha fixre záródna a tengelykapcsoló. Emiatt a motorfékhatás is erőteljes. A Hi-Matic kúszása lassú, pontos manőverezésnél, illetve araszoló forgalomban előnyös, ilyenkor egy pedállal vezethető a furgon. A stop-start rendszerrel viszont nincs jó viszonyban a Hi-Matic. Kézi váltónál nincs gond, hiszen mire a vezető kinyomja a tengelykapcsoló-pedált és egyesbe teszi a váltót, addigra életre kel a motor és lehet indulni. Itt viszont csak át kell lépni a fékpedálról a gázpedálra, és már mehetnénk is, de meg kell várni a motor beindulását, ami közel két másodperc késedelmet eredményez. Ezért például egy körforgalom előtt érdemes kikapcsolni a stop-startot, ha hirtelen szeretnénk kilőni két autó között.

A középső támlából praktikus asztalka hajtható ki a kormánykerékre is ráakasztható írólappal. Az utasülés alatt pedig méretes űr várja a kötelező felszereléseket és a nagyobb személyes holmikat

Egyébként átlagos gázpedálhasználatnál, a városi forgalom ritmusához igazodó autózásnál Eco üzemmódban 1250 és 1750 között marad a motor fordulatszáma. Ez a tartomány Power módban 2250 és 2750 közé tolódik el, valamint ilyenkor egyenletes tempóra beállva később kapcsol fel a váltó. Egyébként a kis joystick karral bármikor manuálisan is beavatkozhat a vezető. De erre a tesztünk során nem is volt szükség, ahogyan a Power mód használatára sem.
A váltó ugyanis padlógázas gyorsításkor Eco módban is azonnal akár több fokozatot visszakapcsol, így 2000 fölé küldi a fordulatszámot és a jármű máris erőteljesen gyorsít. Ezáltal országúton sem jelent problémát egy dinamikus előzés végrehajtása. Itt egyébként nagyon jól érzi magát a furgon, kilencven kilométer/óra sebességnél 1600-as percenkénti fordulatszámon elenyésző hanggal jár a motor, a szélzaj minimális, a gépkocsi stabilan fut. Majd 110 kilométer/óránál kezdi felütni a fejét a szélzaj és a kóválygó mozgás. Az autópályán megengedett legnagyobb tempónál pedig már zavaróan erős a szél zúgása, ami minden más zajt elnyom. Ezt főleg a hatalmas, így kiváló látóterű külső tükrök keltik, ám az A oszlopok és a tető felől is érkezik szélzaj bőven.
Terhelés nélkül az elöl keresztlaprugós, hátul parabolikus laprugós futóművek viszonylag kemény rugózása is érezteti a hatását, a furgon átlagos úthibákon, csatornafedeleken is jókorát zöttyen, amit hangos koppanások kísérnek. Ezért igen ajánlott a rugózott vezetőülés megrendelése, a magyar utakon ez hosszú távon egész biztosan meghálálja a felárát.

A műszerfal tetején végig tárolók sorakoznak, középen egy okostelefon is biztonságosan tárolható, illetve töltőcsatlakozó is található mellette

Kordában tartott étvágy

A Hi-Matic gazdaságosságát illetően pedig azt tapasztaltuk, hogy nem igényelt észrevehetően több tüzelőanyagot a tesztjármű egy jól vezetett kézi váltóshoz képest, miközben az ideális váltásokkal csökkentheti is a fogyasztást helytelen vezetési stílus esetén. Terhelés nélkül városi forgalomban száz kilométerenként tíz liter alá is bevihető az átlagos gázolajfogyasztás, országúton hét-nyolc literrel megelégszik a jármű, míg autópályán 12-13 literrel számolhatunk. Szokásos vegyes összetételű tesztkörünket 8,6 literes átlaggal teljesítette a 2,25 tonna saját tömegű furgon. Ehhez még némi AdBlue-t is hozzá kell számítani, mert ez az Euro 6d minősítésű erőforrás SCR-rendszert is használ a kipufogógázok megtisztításához.

Tesztautónk tehát egyértelműen megmutatta, hogy a Daily valóban ledolgozta a hátrányait, illetve hiányosságait, sőt, sok tekintetben egyenesen az élvonalba ugrott.  

Az ülés támlája kiváló tartást nyújt, a rugós felfüggesztés csillapítása beállítható a testtömegre, azonban az ülőlap feltűnően rövid. Végre négy irányban tág tartományban állítható a kormánykerék, így lényegesen jobb testhelyzetet vehet fel a gépkocsivezető

A tesztelésben közreműködött:
MAPEI Kft.
2040 Budaörs, Sport utca 2.
Telefon: (23)501-667, (23)501-670
Fax: (23)501-666, mapei@mapei.hu

Műszaki adatok

IVECO Daily 35S16 Hi-Matic
Motor
Soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen közös nyomócsöves befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű dízelmotor változó geometriájú turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel, hűtött kipufogógáz-visszavezetés, SCR-rendszer, dízel oxidációs katalizátor és dízel részecskeszűrő révén Euro 6d minősítéssel
Összlökettérfogat (cm3):2287
Furat/löket (mm):88/94
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):115(156)/-
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):380/1500–2500
Erőátvitel, fokozatkiosztás
Hátsókerék-hajtás, nyolcfokozatú Hi-Matic 8V 470A automatikus sebességváltó
Áttételek:I. 4,70; II. 3,13; III. 2,10; IV. 1,67; V. 1,29; VI. 1,00; VII. 0,84; VIII. 0,67
Hátramenet:3,30
Végáttétel:3,615
fokozatosztás
Felépítés
Motor elöl, hosszában beépítve; alvázra épített dobozos acélkarosszéria, kétajtós, háromszemélyes fülke, raktér jobb oldali tolóajtóval és kétszárnyú hátsó ajtóval
Futómű elöl:kettős háromszög keresztlengőkar, keresztirányú laprugó, hidraulikus lengéscsillapító
Futómű hátul:merevtengely, parabolikus laprugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor
Kormánymű:fogasléces, rásegítéssel
Fékrendszer:kétkörös, hidraulikus, rásegítéssel, blokkolásgátlóval, elektronikus fékerőelosztóval, vészfékrásegítővel; elöl belső szellőzésű tárcsafék (átmérője 300 mm), hátul tárcsafék (átmérője 296 mm)
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete:Bridgestone Duravis R660 235/65 R 16 C
Méretek
Tengelytáv (mm):3520
Hosszúság/szélesség/magasság(mm):5963/2010/2660
Nyomtáv elöl/hátul (mm):1740/1704
Raktér hosszúsága/szélessége alul raktérburkolattal (mm):3530(+90)/1750–1800
Raktér hosszúsága/szélessége felül raktérburkolattal (mm):3430/1360–1430
Raktér magassága padlóburkolattal (mm):1880–1960
Raktér térfogata (m3):12,0
Rakodóperem magassága padlóburkolattal (mm):710
Hátsó ajtónyílás szélessége/magassága raktérburkolattal (mm):1380–1530/1770–1810
Oldalsó ajtónyílás szélessége/magassága (mm):1160–1250/1800
Kerékdobok közötti távolság raktérburkolattal (mm):1210
Utastér szélessége könyökmagasságban (mm):1620
Utastér hosszúsága (mm):860
Fejtér elöl (mm):990–1080
Lábtér elöl (mm):880–1060
Vezetőülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm):450/480
Vezetőülés támlájának magassága/szélessége (mm):600/500
Vezetőülés állítási úthossza (mm):190
Vezetőülés magassága a talajtól (mm):1150–1220
Fülkepadló magassága a talajtól (mm):690
Fellépők magassága 1./2. (mm):450/240
Utasülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm):460/880
Utasülés támlájának magassága/szélessége (mm):560/900
Kormánykerék átmérője (mm):380
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm):55/50
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig:3,8
Kormánykerék távolsága a váltógombtól (mm):130–150
Fordulókör átmérője padkák/falak között (m):12,74/13,37
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l):90
AdBlue-tartály térfogata (l):20
Tömegek
Saját tömeg vezető nélkül (kg):2250
Hasznos teherbírás (kg):1175+75
Megengedett össztömeg (kg):3500
Vontatható pótkocsi tömege fékkel/fék nélkül (kg):3500/750
Megengedett tetőterhelés (kg):100
Megengedett tengelyterhelés elöl/hátul (kg):1900/2240
Menetteljesítmények
Rolling Tons ciklus (l/100 km, mérési körülmények: 12 Celsius-fok, száraz út, enyhe szél, enyhe forgalom):8,6
Rolling Tons ciklus: A megengedett sebességhatárokat betartva 50 kilométer autópályán, 50 kilométer országúton, 50 kilométer lakott területen, terhelés nélkül.
Árak, felszereltség
A tesztjármű ára (Ft+áfa):9 650 000
A tesztjármű felszereltsége: könnyűfém keréktárcsák, metálfényezés, LED-es nappali menetvilágítás, LED-es ködfényszóró kanyarvilágítással, LED-es fényszórók, LED-es hátsó lámpák, LED-es raktérvilágítás és belsőtér-világítás, jobb oldali tolóajtó, kétszárnyú hátsó raktérajtó, padlóburkolat és oldalfalburkolatok a raktérben, süllyesztett rögzítőgyűrűk, polc a fülke felett a raktérben, távirányítós, automatikusan záródó központi zár, motoros ablakemelők, motorosan állítható, behajtható és fűthető visszapillantó tükrök, üdvözlő és hazakísérő világítás, tengelyirányban és arra merőlegesen állítható multifunkciós kormánykerék, állítható magasságú, kartámaszos, rugózott felfüggesztésű vezetőülés, kétszemélyes utasülés középső háttámlából kihajtható asztalkával, rakodóhely az utasülés alatt, tetőpolc, italtartók a műszerfalon, USB-, illetve AUX-IN-csatlakozók és 12 voltos csatlakozók a műszerfalon, kárpitozott válaszfal, érintőképernyős multimédiás szórakoztató és információs rendszer Bluetooth-os telefontársítással, navigációval, hangvezérléssel, vezetési stílust kiértékelő rendszer, távsegélyszolgálat, fedélzeti számítógép, vezető- és utasoldali légzsák, stop-start rendszer, tolatássegítő kamera, adaptív sebességtartó automatika, automatikus vészfékrendszer, sebességhatároló, frontális ütközésveszélyre figyelmeztetés, éberségfigyelés, sávelhagyásra figyelmeztetés, aktív sávtartó rendszer, elektronikus menetstabilizáló kipörgés- és visszagurulás-gátlóval, esőérzékelős ablaktörlő-vezérlés, automatikus világításkapcsolás, komfortirányjelző, szervizintervallum-kijelzés, SCR-rendszer, automatikus sebességváltó, elektronikus differenciálzár, lejtmeneti sebességszabályzó, City megnövelt erejű kormányrásegítő, abroncsnyomás-kijelzés, elektronikus rögzítőfék, üzemóra-számláló, automatikus légkondicionáló
Garancia:2 év általános kilométer-korlátozás nélkül
Olajcsere, szervizintervallum (km):50 000
Országos szervizhálózat tagjainak száma:13
Hátulról és oldalról minden változatlan, de innen sem tűnik idejétmúltnak a Daily