Részlegesen önvezető turistabusszal faltuk az autópályás kilométereket, míg a szűk ügyességi pályán kamerák egész hada segítette a manőverezést. Kézzelfoghatóan bizonyította a vezetésbiztonsági rendszerek terén úttörő szerepét a Daimler Buses.
Szinte mindenkinél az általános járműbiztonsági rendelet által megkövetelt új rendszerek állnak az idei év fókuszában. A vészfékjelzés a féklámpa villogtatásával jelzi a hátulról érkezőknek, ha a busz erősen fékez. Immár kötelező a tolatóradar vagy -kamera, illetve az abroncsnyomás-figyelő rendszer is. Az intelligens sebességasszisztens figyelmezteti a vezetőt, ha átlépi az aktuálisan felismert sebességkorlátozást. Az elindulási információs rendszer a közvetlen a jármű előtt tartózkodó védtelen közlekedőkre figyelmeztet. A holttérfigyelő figyelmeztet a jármű utasoldala melletti gyalogosokra, kerékpárosokra és objektumokra. Minden busznak rendelkeznie kell az alkoholzár beépítésének előkészítésével és éberségfigyelővel is. A Daimler Buses háza táján is a biztonság a központi téma, igaz, ők némi előnnyel indultak a 2024 júliusától elvárt rendszerek tekintetében.
A blokkolásgátlót, az elektronikus menetstabilizálót, a sávelhagyásra figyelmeztetést, mind évekkel a kötelezővé válása előtt vezették be. Így a néhány új rendszer mellett idénre „csupán le kellett porolniuk” a már meglévő segédeiket.
Szenzorfúzió
A vezetéstámogató rendszerek érzékelői 270 fokos lefedettséget biztosítanak a jármű körül. Négy rövid hatótávú radar dolgozik a két oldalon, ezek mellett az előre néző multifunkciós kamera és a hosszú távú radar jeleiből a szenzorfúzió segítségével alkot képet a busz a környezetéről. Újdonság, hogy a hosszú távú radar immár közelre, szélesebb lefedettségű hullámokat is bocsát ki. A frontkamera is többet észlel, hiszen már 100 fokot lát be az eddigi 50 helyett. Az elinduláskori figyelmeztetés közvetlenül a busz előtti területet felügyeli az elülső radar és a kamera új, nagyobb látószögének köszönhetően, 15 kilométer/órát meg nem haladó tempónál figyelmeztet a jármű útját keresztező gyalogosra. A négy oldalsó radart használó holttérfigyelő mindkét oldalon és a teljes sebességtartományban működik, míg a törvény csak az utasoldalit írja elő – így az angolokhoz kiránduló európai turistabusz is vigyáz a helyi kerékpárosra! A sebességkorlátozó táblák felismerése a kamera és a navigációs rendszer adatait veti össze, és intelligensen eleve csak a buszos értékeket jeleníti meg a műszeregységben. Sőt, optikai karakterfelismerő segítéségével értelmezi a kiegészítő táblán esetlegesen megjelölt időbeli érvényességet is a fedélzeti idő alapján, így a csak éjszaka érvényes zajvédelmi korláttal napközben nem borzolja a vezető idegeit.
A távolba tekintő elülső radar jóvoltából megvalósítható Active Brake Assist 6 automatikus vészfékrendszer egy járművet észlelve először figyelmeztet csak, azonban védtelen közlekedőt felismerve egyből részleges fékezést kezd. Optimális esetben akár 90 kilométer/óráról is megakadályozza a ráfutásos balesetet. A ráfutásgátlót egy mozgó kerékpárost és egy álló autót szimuláló akadállyal szimulálták is nekünk. A négy kormányzott kerekű kerékpáros platform akár 65 kilométer/óra tempóval száguldhat, és elbírja, ha netán ráhajt a busz. A személyautó alatti szerkezet legnagyobb sebessége 120 kilométer/óra, és az akadály gyorsan elemeire szedhető a szállításhoz. A vészfékrendszer városi és helyközi, álló utasokat is szállító járművekbe szánt változata a Preventive Brake Assist 2, amely az elődjénél kevesebb fals pozitív jelzést ígér.
Kényelemben
A fényűző turistabuszokhoz opcionálisan kínált Active Drive Assist 2 is messze túlmutat a törvényi követelményeken, hiszen ez egy kettes szintű önvezető rendszer gyorsforgalmi utakra – vagyis egyszerre adaptív sebességszabályozó és aktív sávtartó. Röviden összefoglalva: a forgalomra kell csak figyelnem, nem a vezetésre! Ügyesen követi az ívet autópályán, és a megszokott módon hatékonyan szabályozza a sebességet a többi közlekedő és a domborzat függvényében. Közben persze végig a kormányon kell tartani a kezünket, ellenkező esetben csipog. Amennyiben a járművezető nem reagál egyáltalán, akkor kontrolláltan, a járművet a sávban tartva álló helyzetig fékez. Nagyon szimpatikus, hogy két gombnyomással pozíciót válthatok a sávon belül, az alapértelmezett középen haladás mellett a bal vagy a jobb szélre is húzódhatunk. Az ADA2 funkcionalitását a Bosch Servotwin elektromos kormányrásegítő teszi lehetővé, amely csak e segédrendszer megrendelésekor elérhető. Az elektromos rásegítő további régóta jól ismert előnye, hogy sokkal könnyebb kormányérzetet biztosít.
A kettes szintű önvezetés hatalmas terhet vesz le a vezető válláról, koncentrációját sokkal tovább fenntarthatja. Továbbra is ő felel a járműért, ezért kell a kormányt folyamatosan fognia, ám munkája jóval kevésbé megterhelő
Nagyon szimpatikus apró figyelmesség az elektronikus rögzítőfék biztonsági-kényelmi logikája. Ha fokozatba kapcsolunk és azzal a lendülettel rálépünk a gázra, akkor automatikusan old és már megyünk is. Ha akár csak néhány másodpercet várunk a váltóvezérlő működtetése és az indulás között, akkor már nem old automatikusan, mert nem biztos benne, hogy tudatosan történt a pedáltaposás.
Kamera kamera hátán
Alapáron csak a kötelező tolatókamera jár a cégcsoport buszaiba, annak a képe az infotainment-rendszer kijelzőjén jelenik meg. A feláras madártávlati rendszer két oldalsó kamerával és az előre néző kamera képével egészíti ki az elérhető információkat. A hátramenet kapcsolása vagy az irányjelző működtetése automatikusan aktiválja a releváns nézetet, ám bármikor válthatunk az üzemmódjai között. A 360 fokos kamera 35 kilométer/óra fölött automatikusan elalszik, ám a képernyőt megérintve azonnal visszakapcsol. Nagyon okos megoldás ez, hogy nem kell kapcsolót vagy gombot keresgélni, hanem elég bárhol rábökni a képernyőre, ha szeretnénk jobban átlátni a környezetünket.
Ám a busz árának néhány százalékáért a hagyományos tükröket is apró kamerákra cserélhetjük. Nyilvánvalóan mondani sem kéne, hogy kisebb a légellenállásuk, valamint a drága és messzire kinyúló tükörkarok letörésének veszélyét is elfelejthetjük. A digitális tükrökkel nyert remek körkörös kilátás előnye elsőre pénzben nehezen kifejezhető, talán a kevesebb „parkolási hoppá” jóvoltából csökkenő karosszériajavítási költségekben érhetjük majd tetten. A MirrorCam tükörkamera nem meglepő módon nagyon hasonlít a Mercedes-Benz Actros teherautóban már megismert rendszerhez. Például, ha kirakom az irányjelzőt, akkor jól láthatóan berajzolja a másik sávba azt a vörös vonalat, ahonnan biztonságos a visszasorolás. Ha mindent bepipáltunk a specifikálás során, akkor nem kevés kijelzőt kapunk a vezetőtérbe, mert a normál és nagy látószögű tükröt egyesítő egy-egy 15 col képátlójú egység mellett egy-egy további fölső képernyő jeleníti meg a sarokkamerák képét és egy a körkörös kamerarendszerét. A digitális tükrök és a körkörös kamerák együttesével egyszerre nyolc különböző nézetet láthatunk – információból nem fogunk hiányt szenvedni.
Sokkal kevesebbet kell mozgatni a fejünket a monitorokra pillantáskor, mint a járművön kívül föntről belógatott tükrök esetében. Sajnos a szembetűző napsütés – a buszvezetők örök ellensége – ellen a képernyők sem jelentenek megoldást
Előre nézz!
A Mercedes-Benz Intouro K hybrid tesztbuszt hazai körülmények között is kipróbálhattuk korábban, az új Setra Multiclass LE modelleket pedig a nemzetközi menetpróbán már vezethettem. Azonban a csuklós eCitaro hatótávnövelő üzemanyagcellával felszerelt változatához most volt először szerencsém. A tesztjármű négy akkumulátora 392 kilowattóra kapacitást biztosít, és a hat tartályban cipelt 30 kilogramm hidrogén táplálja a 60 kilowatt teljesítményű üzemanyagcellát. A hátsó kerékagymotoros portáltengelyek maximum 250-250 kilowattal mozgatják a csuklóst. A folyamatosan optimális üzemállapotban dolgozó cellaköteg jóvoltából átlagos körülmények között 400 kilométerre nőtt a hatótávolsága.
A tükörkamerákkal lényegesen egyszerűbb a manőverezés, sok olyan rejtett zugot megmutatnak a jármű körül, ahová a hagyományos tükrökkel nem vagy nem jól látunk be
A buszos üzletág 2021-ben még veszteséget termelt, a korrigált forgalomarányos megtérülés 2022-ben 0,4 százalék volt, tavaly pedig már 4,7! A 30 országot tömörítő Európai Gazdasági Térségben több mint negyedével nőttek az eladásaik 2023-ban, vagyis egyértelműen másznak kifelé a gödörből, még a nehezebb piacokon is. Idén 23-28 ezer jármű értékesítése mellett 5-7 százalékos megtérülésben reménykednek. Ám ez még csak a kezdet, jövőre 8, az évtized végére pedig 9 százalék a cél. A városiasodás globális trendjéhez jól illeszkedik a számolatlan villamosított autóbuszt felsorakoztató kínálatuk, és ha lehet hinni a számításaiknak, akkor az évtized közepére a turistabuszos piac is helyreáll a pandémia után. Az önállóság útjára és a tőzsdére lépett Daimler Truck cégcsoport termékek terén a lehető legjobban igyekezett felkészülni a már most látható kihívásokra.
Minibus Euro Test 2024 és Minibus of the Year 2025: Magyar versenyzővel Madridban
Első ízben indult egy magyar gyártó is a nagy európai minibuszteszten! A debreceni versenyző egyedüli dízelmotorosként az ára mellett egy másik nagy aduászt is tartogatott a tarsolyában.
Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell tesztbusz: Ingyen próbálhatod ki ezt az üzemanyagcellás autóbuszt Budapesten
Három ajtó, két hajtott tengely, 500 kilowatt csúcsteljesítmény, nagy kapacitású akkumulátorok és üzemanyagcellás hatótávnövelő rendszer. És ez csak néhány paraméter a Magyarországon vendégeskedő Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell adatlapjáról.
Értünk fényeskedik
Idén júniusban ünnepli fennállásának 125. esztendejét a Hella. Természetesen ezen idő alatt nem ragaszkodtak görcsösen ahhoz az 1908-ban bemutatott, automobilok számára fejlesztett acetilénlámpához, ami elhozta számukra a legelső sikereket.
Paul Hydrogen Power Truck: Energetikai pálfordulás
Pálos rend uralkodik a speciális haszonjárműveiről nevezetes Paul Nutzfahrzeuge háza táján. Habár az egyetlen magyar alapítású férfi remete szerzetesrendhez hasonlóan a Paul Hydrogen Power Truck miatt sem kellett senkinek némasági fogadalmat tennie.
Mercedes-Benz Atego történelem: Fenntartható pionír
Negyedszázada mutatták be a Mercedes-Benz egyik legsokoldalúbb haszonjárművét. Nem portáltengelyes vagy összkerékhajtású, ugyanis az elosztófuvarozás középkategóriás gyöngyszemére gondolunk, amely pár évig a nehézfiúkat is elbizonytalanította.
A hidrogén kihívásai: Ugyanaz pepitában
Hideg időben gőzmozdony módjára gyönyörű felhőt húznak maguk után az üzemanyagcellás haszonjárművek, így a gyermekek biztosan imádni fogják ezeket. Ám rengeteg a kihívás a hidrogén gyakorlati alkalmazása előtt – pedig bevezetése elkerülhetetlen.