Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy a gazdaságos és biztonságos fuvarozás kulcsa nem más, mint a gépkocsivezető. Ezért egyre többen fektetnek nagy hangsúlyt a továbbképzésükre. Ám legalább ennyire fontos folyamatosan ösztönözni is őket.
Jó pap holtig tanul – tartja a mondás. Különösen igaz ez a teherautó-vezetőkre. Hiszen hiába tekeri a kormányt valaki évtizedek óta és több millió kilométeren át, nem biztos, hogy a leghatékonyabb stílus vált számára mindennapos rutinná. Ezenkívül a járműtechnika rohamosan fejlődik, évről évre teljesen új vezetéstámogató rendszerek, korszerű funkciók és műszaki megoldások jelennek meg a tehergépkocsikban. Ám mit sem érnek, ha a sofőrök nem vagy nem megfelelően használják ezeket. Egy mai teherautót sok tekintetben egészen máshogy kell vezetni, mint a húsz évvel ezelőtti társait. Elengedhetetlen tehát a járművezetők rendszeres elméleti és gyakorlati továbbképzése, hogy lépést tartsanak a műszaki fejlődéssel és a lehető legjobban kiaknázhassák a korszerű haszongépjárművek képességeit. Ez a tüzelőanyag-fogyasztáson túlmenően a karbantartási költségeket, a töréskárokat és az állásidőt is csökkenti. Korántsem elegendő azonban az alkalmanként megtartott oktatás, hiszen folyamatos visszajelzés és megfelelő ösztönzés hiányában könnyen visszatérhetnek a korábbi vezetési szokások.
„Száz kilométerenként csupán egyetlen liter gázolajat megtakarítva évente közel egymillió forinttal csökkenthető egy távolsági teherautó tüzelőanyag-számlája. Be kell látni, hogy a takarékos vezetés elvárása nem a sofőr elleni támadás, hanem a fenntartható üzemelés záloga, valamint mindkét fél – és a bolygónk – érdeke”
A Volvo Trucks szakemberei számos fuvarozóvállalat gyakorlatának tüzetes megvizsgálásával összegyűjtötték a járművezetők sikeres motiválásának eszközeit. Az egyik legfontosabb az erős csapatszellem kialakítása. Nem elég a gazdaságos vezetés kérdését csupán az oktatókra és a járművezetőkre bízni, a cégvezetésnek is aktívan ki kell vennie a részét ebből a folyamatból. A legjobb, ha már a fogyasztáscsökkentési célok és módszerek meghatározásába bevonják a gépkocsivezetőket. Ezáltal ők is felelősnek érezhetik magukat a fejlődésért. Majd az irányítóknak célszerű folyamatosan nyomon követni az egyes sofőrök teljesítményét, rendszeresen visszajelzést adni nekik erről, szükség esetén pedig személyre szabott tanácsokkal segíteni a hatékonyságuk javítását.
Tanácsos nem egymáshoz hasonlítani a járművezetők teljesítményét, hanem mindenkinek a saját fejlődését figyelemmel kísérni és támogatni. Fontos továbbá, hogy az eredmények nyomon követése következetes, illetve átlátható legyen, és a gépkocsivezetők saját maguk is bármikor ellenőrizhessék a kulcsfontosságú teljesítménymutatóikat. Legtöbb esetben persze valamilyen ösztönzőrendszer is elkel a sikerhez. Sok cégnél a leghatékonyabban vezető sofőröket megjutalmazzák, ám ez esetben fennáll annak a veszélye, hogy ez tényleg csak a legjobbakat motiválja, a gyengébben teljesítőket nem. A büntetéssel pedig óvatosan kell bánni a mai sofőrhiányos időkben, hiszen ez könnyen eltaszíthatja a munkaerőt a vállalkozástól. A tapasztalatok szerint az egész állományra vonatkozó általános célok kitűzésével és a jutalmazás egyenlő elosztásával erősíthető a csapatszellem, ami együttműködésre és egymás segítésére ösztönzi a munkatársakat.
A járművezetői teljesítmény nyomon követését és kiértékelését pedig egyre könnyebbé, illetve pontosabbá teszik a napról napra fejlődő telematikai, valamint adatelemző rendszerek. A gépi tanulás, a mesterséges intelligencia segítségével pedig még több adatot lehet figyelembe venni az időjárástól a domborzati és forgalmi viszonyokon át a jármű specifikációjáig. Továbbá még jobban személyre szabható a sofőrök folyamatos tréningezése, akár valós idejű visszajelzéseken és tanácsokon keresztül is. Ilyen esetben fontos, hogy a járművezetők mindig a megfelelő időben, csak a szükséges mennyiségű és az adott helyzetben lényeges információt kapják. Sőt, a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia révén a manapság még jellemzően utólagos visszacsatoláson alapuló valós idejű tréningezés átalakulhat megelőző jellegűvé. A tüzelőanyag-hatékony vezetés elérése egy teljes flottára vonatkozóan tehát nem egy rövid távú vagy egyszeri intézkedés eredménye, hanem egy folyamatos utazás. Már csak azért is, mert az oktatási módszerek is napról napra intelligensebbé válnak a műszaki fejlődéssel.
Digitalizáció a Renault Trucks termékeiben: Csak a változás az állandó!
Rövid időn belül másodszor alapos belsőépítészeti munkálatokat ejtett meg a Renault Trucks a nehézkategóriás típusain. Egyúttal mind a digitalizáció, mind a vezetésbiztonság terén nagyot léptek előre a 130 éves történelmük tanulságait felhasználva.
Haszonjárművek baleseti statisztikái: Egy pillanat műve
Visszafordíthatatlan károkat okoznak a halálos közúti balesetek világszerte. A legfrissebb uniós statisztikák szerint a többségük kedvező látási viszonyok közepette, országúton és még csak nem is kereszteződések sűrűjében következik be.
A Mercedes-Benz és Setra buszok újdonságai: Biztonsági játékosok
Részlegesen önvezető turistabusszal faltuk az autópályás kilométereket, míg a szűk ügyességi pályán kamerák egész hada segítette a manőverezést. Kézzelfoghatóan bizonyította a vezetésbiztonsági rendszerek terén úttörő szerepét a Daimler Buses.
A Közlekedési Kultúra Napja: Együtt a közlekedésben, együtt a közlekedésért
Idén tizedik alkalommal rendezték meg a közlekedési kultúra napját, amellyel az udvarias és biztonságos közlekedést ünnepeljük. A kezdeményezés megálmodójával, Bíró Józseffel beszélgettünk arról, hogyan lehetne minden nap a kulturált közlekedés napja.
A motorosszezon kezdetén: Szempillantás alatt
Előbújnak a virágok a földből és a garázsok mélyéről a motorkerékpárok is a nap melengető sugarainak hatására. Eszteri Dávid, a Safety Hungary vezetéstechnikai instruktora segített összefoglalni a haszonjárművek és a motorok veszélyes interakcióit.
Buszvezetők elleni erőszak: Veszélyes üzem
Jól jellemzi zaklatott világunkat és feszült mindennapjainkat, hogy határozottan megemelkedett az autóbusz-vezetők ellen irányuló erőszakos cselekmények száma az elmúlt évek során. A Volánbusz felméréssel igyekezett az okokat feltárni.