Hirdetés:

Már most is probléma a világunkban az élelmiszerhiány, de az éghajlatváltozás miatt ez egyre súlyosabban érint majd bennünket. A technológia fejlődésével talán mérsékelhető ez a tendencia, egy ilyen fejlesztés például az önvezető cukornádbetakarító.

Sok más céghez hasonlóan a Daimler Truck is folyamatosan dolgozik az önvezető járművek megalkotásán. Az elosztóközpontok között az autópályán önállóan közlekedő Freightliner Cascadia egy friss, civilizációközeli és látványos ilyen megoldás. Ám már évekkel ezelőtt betörtek a mezőgazdaság területére is. Brazíliában 2019 óta használnak automatizált Mercedes-Benz Axor teherautókat a cukornád betakarításához. A Grunner mezőgazdasági technológiai gyártó az idei év végéig már a 640. ilyen járművet is átépíti majd a feladat elvégzéséhez.
A Mercedes-Benz Axor teherautókat minden olyan technológiai komponenssel felszerelték, amely lehetővé teszi a kettes szintű automatizált vezetést. Az önvezetési funkciókon és a műholdjeleket fogadó antennákon túl az Axor egy plusz első tengelyt és jócskán megnövelt nyomtávolságot kapott. A mezőgazdasági használatra szánt flotációs gumiabroncsok széles futófelülete és kis nyomása minimalizálja a felületi terhelést és így a talajtömörödést – igyekszik a föld termőképességét a lehető legjobban megőrizni.

De hogyan is működik ez a gyakorlatban? A betakarítási útvonalat előre meghatározzák számítógépen, centiméteres pontossággal. Önvezető üzemben a járművet a sebességtartó, a kormányrásegítő, GPS és georeferencia segítségével vezérlik. Bár a tehergépkocsi-vezető folyamatosan felügyeli a teherautót, a kezének nem kell állandóan a kormányon lennie. Az Axor egy szintén önvezető betakarítógéppel halad együtt, ami a cukornádat közvetlenül a teherautó felépítményébe juttatja. Miután az Axor megtelt, a tehergépkocsi-vezető újra átveszi az irányítást, hogy a mező szélén átrakodja az árut egy nagyobb kapacitású járműre. Ezek a fejlesztések számos előnyt kínálnak az ügyfeleknek. A hagyományos megoldásokhoz képest csökken a tüzelőanyag-fogyasztás és a kenőanyag-fogyasztás. Valamint a karbantartási és szervizköltségek terén is jelentős összegeket spórolhatnak. A precíz, előre beállított útvonal a termelékenységet is növeli. A körülbelül hat kilométer/óra üzemi sebességnek köszönhetően ugyanannyi idő alatt körülbelül kétszeres mennyiségű terményt tud begyűjteni, mint hagyományos társai. Illetve az évről-évre állandó útvonallal biztosítják, hogy a jármű ne tapossa le az értékes terményt, így szintén rengeteg pénzt takarít meg a gazdáknak.

Akár 50 százalékkal csökken a tüzelőanyag-fogyasztás többek között a gépi vezető egyenletes gázadásának köszönhetően