Nem él vissza új, hatékony motorjainak fajlagos erőfölényével a Mercedes-Benz Actros: biztonsági megoldásai még jobban leszoríthatják a baleseti áldozatok számát, ugyanakkor szintet lép a hálózatba kapcsolódásban is.
Hirdetés:

Idén szeptemberben a hannoveri IAA haszonjármű-kiállítás egyik legfényesebb csillaga a Mercedes-Benz Actros felcicomázott jubileumi különkiadásán csillog majd: épp húsz éve jelent meg a stuttgartiak, pontosabban a wörthiek nehézkategóriás típusa, és erről kétszáz darabos különkiadással emlékeznek meg. Van mit ünnepelni, hiszen e két évtized alatt több mint egymillió Actros talált gazdára (2011 óta 145 ezer, ezzel a szegmens piacvezetője Európában), sok fontos biztonságtechnikai megoldást hozott be, és minden tekintetben meghatározó szereplője a nemzetközi fuvarozásnak. Miközben fejet hajtunk imponáló eredményei előtt, nem fojthatunk el egy mosolyt sem: a sajtóinformáció úgy magasztalja a síkpadlós fülkéjével „új mércét felállító“ Actrost, mintha megfeledkeztek volna a hat évvel korábban megjelent Renault Magnumról…

Motorikus finomságok

Ismét komoly arcot öltve megállapíthatjuk, hogy a modern motortechnika esszenciáját nyújtja az örökifjú Actros aktuális nemzedéke. A fejlesztés középpontjában természetesen a tüzelőanyag-fogyasztás csökkentése állt, és sikerült is motoronként három-hat százalékkal mérsékelni. A hathengeres, soros, 10,7 literes OM 470 hatékonyságát egész sor innováció fokozza – sok mindent áttettek bele a tavaly bemutatott, nagyobb OM 471-ből –, és kihoztak egy új csúcsváltozatot 456 lóerő teljesítménnyel. Ez 150 kilogrammal könnyebb, mint a 12,8 literes OM 471 ugyanilyen teljesítményű változata, így kiváló termelékenységet nyújt például tartányos, silós és billencs alkalmazásokhoz.

 -

Az OM 470 Euro VI 10,7 literes, hathengeres dízelmotor is megkapta az OM 471 tavaly bevezetett műszaki újításait

Az OM 470 a legkompaktabb a Mercedes-Benz nagymotorjai közül. Robusztus felépítés, stabil acéldugattyúk, hatékony fogaskerék-áttétellel hajtott két felülfekvő vezértengely, aszimmetrikus turbófeltöltés, nagy teljesítményű dekompressziós motorfék és nyomásfokozó X-Pulse közös nyomócsöves befecskendezés jellemzik. A 42,7 lóerő/liter fajlagos teljesítménye kimagasló. A belső súrlódást kis viszkozitású olaj csökkenti, a szervizperiódus eléri a 150 ezer kilométert.
Belemenve a részletekbe, kezdjük a befecskendezési folyamat kötetlen alakítására lehetőséget adó X-Pulse rendszerrel. A közös nyomócsőben az eddigi 90 helyett már 1160 bar uralkodik, ebből lesz a befecskendezőkben akár 2700 bar tényleges befecskendezési nyomás. Megmaradtak a hétlyukú porlasztóknál, de növelték az átfolyást. Új a dugattyúfenékbe süllyesztett, omegaalakú égéstér. Abban, hogy a teljes motor-jellegdiagram mentén nőtt a hatásfok és csökkent a tüzelőanyag-fogyasztás, szerepet játszik a sűrítési viszony megemelése is, 18,5-re.
Mindeközben nemcsak a maximális értékek nőttek, hanem sokat erősödött a motor az alacsony és közepes tartományban is. A névleges fordulatszám percenkénti 1800-ról 1600-ra csökkent, a legnagyobb teljesítmény pedig 1450-1900-es tartományban áll rendelkezésre. Hasonlót mondhatunk a nyomatékról: nominálisan percenként 1100-as fordulatszámnál tetőzik, de szinte állandó 900 és 1400 között, így nagyon jól vezethető a jármű.
Mit jelent az aszimmetrikus feltöltés? Miként eddig is, a töltőnyomás gyors felépülése érdekében a négyes-ötös-hatos henger kipufogógázát közvetlenül a turbóba vezetik, és csak az egyes-kettes-hármasénak egy részét vezetik vissza a motorba, csökkenteni a nitrogén-oxid-kibocsátást. Most annyi az innováció, hogy ez utóbbi mennyiséget nulla és száz százalék között nagyon precízen szabályozzák egy pillangószeleppel, így a motor teljes jellegdiagramja mentén hatásos a hőgazdálkodás, és csökken a tüzelőanyag-fogyasztás.
Aszimmetrikussá tették a befecskendezést is. Normál menetkörülmények között mind a hat henger azonos dózist kap, de az OM 470-ben a terhelés és a kipufogógáz-visszavezetési arány függvényében fokozatmentesen, akár nulláig visszaveszik az egyes-kettes-hármas hengerét, miközben a többi teljes terheléssel is dolgozhat, minimális kormozással.
Maga a turbófeltöltő a Mercedes-Benz saját fejlesztése és gyártmánya, egészen másképp vezérlik, mint korábban. Geometriája fix, lefúvószelepe, EGR-érzékelője és szabályozása nincs, kizárólag a motor működése hat rá. Egyszerűségének köszönhetően kiváló hatásfokú, nagyon megbízható és hosszú élettartamú.
Emellett új SCR-katalizátort kapott az OM 470 kipufogórendszere, amely öt százalékra csökkentette az AdBlue-fogyasztást. A motor tüzelőanyag-fogyasztás pedig öt százalékkal mérséklődött. Az OM 473 X-Pulse rendszerében szintén megnövelték a nyomásértékeket.

 -

A továbbfejlesztett G 211-12 Mercedes-Benz PowerShift 3 tizenkét-fokozatú automatizált váltómű

 

Kis súrlódású erőátvitel

A Mercedes-Benz 12 fokozatú PowerShift 3 váltóművét a súrlódás csökkentésének jegyében tökéletesítették. A tartományváltó fogaskerekeinek kapcsolódó felületeit például, amelyeknek különösen nagy a jelentőségük, mert állandóan dolgoznak, újfajta eljárással polírozzák, itt szinte egyáltalán nincs veszteség. Az ehhez szükséges megmunkálógép iparági csúcsszínvonalat képvisel, és olyan eredményt ad, amely gyakorlatilag már nem javítható tovább.
A fokozatváltó részben látszólag visszalépés történt: elmaradt a szinkronizálás, egyszerű körmös kapcsolást hoztak vissza a múltból. Ez nem baj, hiszen senki sem váltogat kézzel, az automatikus szerkezet pedig simán rakosgatja a fokozatokat így is, visszakapcsoláskor például gázfröccsöt ad, ugyanakkor lerövidülnek a kapcsolási idők, csökken a váltómű tömege és kopása.
Tovább javítja a hatásfokot a könnyen folyó olaj, amelynek mennyiségét három literrel (most kiviteltől függően 8 vagy 11 liter) csökkentették, így kisebb a pancsveszteség. Ennek köszönhetően évente 200 ezer literrel kevesebb olajat használ fel a gyár, ez sem egészen mindegy. A csereperiódus nem változott: legfeljebb 600 ezer kilométer.

 -

Sávváltáskor is segít a Sideguard Assist jobb oldali holttérfigyelő

A hajtáslánc optimalizálását új menetstratégia teszi teljessé. A GPS-adatok alapján a domborzathoz előrelátóan alkalmazkodó hajtásláncvezérlés (Predictive Powertrain Control – PPC) azáltal hatékonyabb, hogy emelkedőn a sebesség játékterének alsó határát levitték mínusz tíz kilométer/órára, és kissé elcsúsztatták a kapcsolási pontokat. Tesztek szerint a menetidő szinte semmivel sem változott meg, annál lejjebb ment viszont a tüzelőanyag-fogyasztás.
Eddig egyetlen Mercedes-Benz teherautó sem töltött annyi időt a szélcsatornában, mint az MP4-es Actros, fejlesztői úgy látják, hogy nem sok csiszolni való maradt rajta. Most csupán az első lökhárító élét módosították. Végül nem hagyták ki a kormánymű elektromos szervoszivattyújában és az új generátorban rejlő lehetőségeket sem.

Fókuszban a biztonság

Korábban a súlyos autópálya-balesetek elhárítása állt a Mercedes-Benz teherautós biztonsági fejlesztésének középpontjában, de újabban, ahogy jelentős előrelépést sikerült elérni e téren, áttevődött a súlypont a legvédtelenebb közlekedők, a gyalogosok és a kerékpárosok megóvására. Az EU területén közlekedési balesetben elhunytak nyolc százaléka kerékpáros, 22 százaléka gyalogos. A legveszélyesebb a jobbra kanyarodás, és általában az útkereszteződés. Egy év alatt 16 ezer ilyen baleset történt a németeknél, ezért ezek kerültek a Mercedes-Benz prioritási listájának élére. Az Active Brake Assist 4 az első automatikus tehergépkocsi-vészfékrendszer, amely képes jelentősen mérsékelni a gyalogoselütés veszélyét, a lekanyarodási asszisztens (Sideguard Assist) pedig a maga nemében elsőként teszi veszélytelenné a jobbra kis ívben befordulást.

 -

Álló akadály előtt teljes erővel fékez az Active Brake Assist 4

 

Felismeri a gyalogost

Új fejezetet nyit az önműködő fékezés történetében a 2016 szeptemberétől kapható személyfelismerő Active Brake Assist 4. Világelsőként figyelmezteti a járművezetőt gyalogoselütés előtt, és mindjárt automatikusan kezdeményez is egy részleges fékezést. Ezáltal lehetőséget kap a sofőr, hogy teljes fékezéssel és/vagy kormánymozdulattal elkerülje a balesetet, illetve rádudáljon a veszélyben forgó emberre. A rendszer kezelése és kijelzései megfelelnek a 3-as verzióénak, de újdonság, hogy egy mozgó gyalogos megjelenése nem vált ki figyelmeztetés-zuhatagot: egyszerre jön a látható és a hallható jel a fékezéssel.
Az Active Brake Assist 4 távolsági radarja elsősorban járműveket és akadályokat, köztük motorkerékpárokat és robogókat fog be, 250 méterig. Maximális szögtartománya 18 fok. A közeli radar hatótávja 70 méter, de már 120 fokos tartománnyal, és felismeri az oldalt mozgó gyalogosokat is. Látómezeje persze függ a topográfiától, az út vonalvezetésétől és az időjárási viszonyoktól, nehézséget okozhatnak például gyorsan mozgó, vagy rejtett gyalogosok. Viszont akkor is felismerheti őket, ha keresztben mennek át az úton, akadály mögül lépnek ki, vagy hosszában haladnak a forgalmi sávban. A személyfelismerés automatikus figyelmeztető és fékező beavatkozása 50 kilométer/óra sebességig működik. (Álló és mozgó akadályokra a teljes, 0 – 90 kilométer/óra sebességtartományban.)
További akciókról a pilóta dönt, kormánymozdulattal, padlógázzal vagy vészfékezéssel bármikor felülbírálhatja az asszisztenst. Ha viszont gyengén lassít, az Active Brake Assist 4 fékintenzitása érvényesül.

 -

Nincs holttér a radarnak, nem lesz holt ember a biciklisből. A sofőr nem látja a bringást, de a radar figyelmezteti

 

Veszélytelen lekanyarodás

Jobbra kanyarodáskor sok mindenre kell figyelni, pillanatonként változik a helyzet, és a gyalogosok, a biciklisták tán nem is sejtik, hogy nem lehet látni őket a kamion fülkéjéből. Ezen segít az első személyfelismerő kanyarodási asszisztens, amely először csak informálja a pilótát a veszélyhelyzetről, a második lépésben az utasoldali A-oszlopon felvillanó jelzéssel figyelmezteti, ha nem reagált, majd a harmadikban vörösen, erős fénnyel villogó LED és a hangszórókból megszólaló hang riadóztat. Akkor is figyelmeztet a rendszer, ha álló akadályt, például jelzőlámpát fenyeget a veszély, hogy ráhúz a pótkocsi. Ez gyárudvaron vagy parkolóban, illetve sávváltáskor is jól jöhet. Mindez a teljes sebességtartományban érvényesül.

 -

Íme, a jubileumi Actros 1863 limitált kiadás GigaSpace fülkéjének elegáns belsőtere

 

Maximális üzemidő

Döntő gazdasági tényező, hogy élettartamából mennyi időt áll ténylegesen rendelkezésre a jármű és mennyit áll műhelyben. A Mercedes-Benz Uptime szolgáltatás sokat segít e téren: állapotjelentéseket küld a szerviznek, saját magát diagnosztizálja a jármű, így megelőző karbantartással elkerülhetők a váratlan lerobbanások. A flottatulajdonos valós időben kap javítási igényfelmérést és cselekvési javaslatot, a márka szervizeinek óriási tapasztalatkincsének felhasználásával. Az egész automatikusan megy, szinte teljesen kizárva az emberi tévedést.
Mindennek előfeltétele a tehergépkocsi komplett technikáját felügyelő FleetBoard Connectivity Platform beépítése: ez tartja ujját a jármű pulzusán. Miközben maximális mértékben standardizált a rendszer, szoftvereivel és alkalmazásaival alkalmazkodni képes a regionális ügyféligényekhez.
Húsz éve fut az Actros. Már nem ugyanaz a jármű, mint volt, de van, ami nem változott: továbbra is a műszaki élvonalat képviseli, kivételes hatékonysággal és biztonsággal. További szép évtizedek állnak előtte.

 

A Mercedes-Benz OM 470 motor kivitelei:
Legnagyobb teljesítmény:Legnagyobb nyomaték:
240 kW(326 LE)/1600 1/min1700 Nm/1100 1/min
265 kW(360 LE)/1600 1/min1800 Nm/1100 1/min
290 kW(394 LE)/1600 1/min1900 Nm/1100 1/min
315 kW(428 LE)/1600 1/min2100 Nm/1100 1/min
335 kW(456 LE)/1600 1/min2200 Nm/1100 1/min