Olajszőkítésről szó sincs! Csupán arról, hogy az MAN bemutatta hidrogénüzemű belső égésű erőforrással felvértezett hTGX teherautóját. Eközben önvezető prototípusaival is új mérföldkőhöz érkezett, amelyek végre felhajthattak az autópályára.
Olyan helyileg kibocsátásmentes alternatívát kínál az MAN hTGX, ami elsősorban speciális felhasználásoknál helyettesítheti a teljesen elektromos járműveket. Gondoljunk a túlméretes és túlsúlyos extrém szállítmányokra, az építőipari, tartányos vagy rönkszállító szerelvényekre. Illetve az olyan vidékek meghódítására, ahol nincs kielégítő infrastruktúra az elektromos töltőhálózat kiépítéséhez, esetleg máris megfelelő hidrogén-kúthálózattal rendelkeznek. Az igény a felhasználási oldalról is érkezhet, hiszen a különleges fuvarfeladatok gyakran speciális tengelyelrendezést kívánnak. Ez és a felépítmény esetleges helyigénye korlátozhatja az elektromos járművek méretes akkumulátorainak elhelyezését. Ilyen esetekben jön vagy jöhet el a hidrogénüzemű MAN hTGX ideje. Egy kisebb, kétszáz példányt számoló sorozat már 2025-ben német, norvég, holland és izlandi fuvarozókhoz kerül majd, valamint néhány Európán kívüli ügyfélhez.
Szőke herceg
Jő fehér lovon. Ez azonban nem tündérmese, így eleinte 6×2, illetve 6×4 hajtásképlettel válik elérhetővé a hidrogénezett oroszlán. A hatótáv még teljes terhelésnél is hatszáz kilométer körül alakul majd, de kevesebb mint negyedóra alatt újra teletölthető 56 kilogramm, hétszáz bar nyomással összepréselt hidrogénnel a tartály. A hidrogénüzemű H45 erőforrást a bevált D38 dízelmotorból alakították ki. Nincs miért szégyenkeznie, hiszen 383 kilowattos (520 lóerő) teljesítményével, valamint 2500 newtonméteres forgatónyomatékával ereje teljében van. Utóbbi a percenként 900–1300 fordulatszám-tartományban áll rendelkezésre. A hidrogén közvetlen befecskendezésének köszönhetően kifejezetten gyors a gázreakció, valamint a teljesítményleadás. Ami viszont ennél is fontosabb, hogy eközben nem terheli környezetünket. Illetve ez nem teljesen igaz, hiszen ezer kilométerenként 1 gramm, igen, egyetlen gramm szén-dioxidot kilélegez, azonban ennyivel még vígan teljesíti az előírások szerinti nulla károsanyag-kibocsátás feltételeit.
Korántsem új keletű az MAN és a hidrogén kapcsolata, hiszen már 1996-ban bemutatták azt az SL 202 városi buszt, ami az általunk ismert legkönnyebb kémiai elemmel üzemelt. Akkor egy földgázüzemű motort tettek alkalmassá a hidrogén fogadására. Az SL 202 végül országjáró turnéra indult, majd 13 ezer kilométerrel és hatvanezer utas szállításával később munkába állt a müncheni közlekedési társaság flottájában. A következő években, 1998 és 2009 között további 17 hidrogénüzemű MAN busz követe a gázpionír példáját. Azonban nem dőltek hátra párnázott karosszékükben elégedett ábrázattal az MAN munkatársai, hiszen a hidrogénüzemű motorokban jelentős potenciál rejtőzik. Ideális választás lehet hajók, mozdonyok, kotrógépek, daruk, kisebb erőművek, valamint az olyan, úthálózattól messze szorgoskodó, speciális járművek számára, mint például a sípályák karbantartásáért felelős PistenBully 800 lánctalpas hójáró.
Hiánypótló, hidrogénüzemű kivitellel bővítette kibocsátásmentes kínálatát az MAN
Vigyázat, előznek az önvezetők!
Autonóm teherautóival is gyorsítósávban repeszt az MAN. A fejlesztés hatékonyságának és eredményességének fokozására stratégiai együttműködést kezdeményezett az önvezető technológiák élvonalába tartozó, kaliforniai székhelyű Plus szoftverfejlesztő céggel. Valójában ez a partnerség a TRATON-csoport és a Plus között jött létre, így a konszern többi márkája is profitálni fog az oroszlánok által kitaposott nyomból.
Messziről senki sem sejti, hogy ez bizony egy négyes szintű önvezetésre képes nyerges szerelvény
Téved, aki azt gondolja, hogy tapasztalt partnerekkel el lehet sunnyogni a szamárlétrát! Az öntudatos MAN vontatók „garázdálkodására” 2018 és 2020 között a hamburgi kikötő biztosított zárt terepet. A következő időszak 2019–2023 az ANITA projektről szólt. Ebben a Deutsche Bahn, a Fresenius főiskola, valamint a Götting KG vállalattal együttműködve Dornstadtban, Ulmtól északra egy vasúti kapcsolattal rendelkező konténerterminál biztosította az MAN önvezető nebulója számára a feltételeket. Ezzel párhuzamosan 2022 óta gőzerővel az ATLAS-L4 projekten dolgoznak, ami már a telephelytől telephelyig tartó fuvarozásban serénykedő autonóm haszonjárművekről szól. Jól látható, hogy hosszú évek kemény munkája kellett hozzá, hogy végre felhajthattak a sztrádára. Az MAN és a TRATON-csoport ötszáz mérnöke ezen sürgölődik, eddig 133 szabadalmat jelentettek be, aminek meglett az eredménye. Ugyanis a közelmúltban, legelső járműgyártóként több autópálya-szakaszra is felhajtási engedélyt kaptak az MAN négyes szintű önvezetésre alkalmas teherautói a München, Nürnberg, Ulm háromszögben. Integessünk nekik, ha arrafelé járunk!

Keleti kihívó
Két érdekesnek tűnő villanyfurgonnal érkezik hazánkba a kínai Farizon márka. A rövid bemutatkozás alapján bizony akad ígéretesnek tűnő paraméter az ajánlatukban, első benyomásainkat összefoglaltuk nektek. A videóban emlegetett anyagokat, vagyis a modern London villanyos taxijából épített áruszállító tesztjét, valamint a Ford versenyfurgonjainak történelmét itt olvashatod el:Viktoriánus erkölcsök?! – LEVC VN5 teszt Szupernagyi furgonjai – Ford […]

IAA Transportation, 4. rész: 2025 teherautós újdonságai
Szinte minden az elektromos és üzemanyagcellás hajtásokról szólt a hannoveri seregszemlén. Ezért a következő percekben jóformán csak zöldségeket fogunk beszélni – miközben áttekintjük, kitől mire számíthatunk idén a nehéz-teherautók kategóriájában.

IFA és Csepel teherautókra méretezett utak országa vagyunk
Itt a tavasz, meg is jelentek a kátyúk az utakon. A kivitelezési árazásokat ne firtassuk, azonban az úthibák kialakulásának egyébként sem az a legfőbb oka, hogy kilopnak vagy kispórolnak belőlük valamit.

Új Volvo VNR: Érkezik a vadonatúj Volvo VNR
Sokoldalú és mozgékony az új, legkisebb csőrös orrú Volvo. Elődjéhez képest javult a tüzelőanyag-hatékonysága, biztonsága és légellenállása is.

Western Star 4900SF túlméretes szállítmánnyal: Bomba jó helyre került
Szó szerint nehéz feladatot kapott egy Western Star, amikor a második világháború egyik legnagyobb repülőgépének szállítására kérték fel.

MAN TGE Next Level teszt: Csillag született!
Találós kérdés! Melyik az a jármű, ami a kicsik között az egyik legnagyobb, mégis népes családja messze legkisebb tagja? Természetesen a megújult MAN TGE Next Level kishaszonjármű, ami külsőleg kevésbé, belső értékeiben azonban szó szerint szintet lépett! Ezért nem egy, hanem rögtön két példányát is alaposan próbára tettük.