Olajszőkítésről szó sincs! Csupán arról, hogy az MAN bemutatta hidrogénüzemű belső égésű erőforrással felvértezett hTGX teherautóját. Eközben önvezető prototípusaival is új mérföldkőhöz érkezett, amelyek végre felhajthattak az autópályára.
Olyan helyileg kibocsátásmentes alternatívát kínál az MAN hTGX, ami elsősorban speciális felhasználásoknál helyettesítheti a teljesen elektromos járműveket. Gondoljunk a túlméretes és túlsúlyos extrém szállítmányokra, az építőipari, tartányos vagy rönkszállító szerelvényekre. Illetve az olyan vidékek meghódítására, ahol nincs kielégítő infrastruktúra az elektromos töltőhálózat kiépítéséhez, esetleg máris megfelelő hidrogén-kúthálózattal rendelkeznek. Az igény a felhasználási oldalról is érkezhet, hiszen a különleges fuvarfeladatok gyakran speciális tengelyelrendezést kívánnak. Ez és a felépítmény esetleges helyigénye korlátozhatja az elektromos járművek méretes akkumulátorainak elhelyezését. Ilyen esetekben jön vagy jöhet el a hidrogénüzemű MAN hTGX ideje. Egy kisebb, kétszáz példányt számoló sorozat már 2025-ben német, norvég, holland és izlandi fuvarozókhoz kerül majd, valamint néhány Európán kívüli ügyfélhez.
Szőke herceg
Jő fehér lovon. Ez azonban nem tündérmese, így eleinte 6×2, illetve 6×4 hajtásképlettel válik elérhetővé a hidrogénezett oroszlán. A hatótáv még teljes terhelésnél is hatszáz kilométer körül alakul majd, de kevesebb mint negyedóra alatt újra teletölthető 56 kilogramm, hétszáz bar nyomással összepréselt hidrogénnel a tartály. A hidrogénüzemű H45 erőforrást a bevált D38 dízelmotorból alakították ki. Nincs miért szégyenkeznie, hiszen 383 kilowattos (520 lóerő) teljesítményével, valamint 2500 newtonméteres forgatónyomatékával ereje teljében van. Utóbbi a percenként 900–1300 fordulatszám-tartományban áll rendelkezésre. A hidrogén közvetlen befecskendezésének köszönhetően kifejezetten gyors a gázreakció, valamint a teljesítményleadás. Ami viszont ennél is fontosabb, hogy eközben nem terheli környezetünket. Illetve ez nem teljesen igaz, hiszen ezer kilométerenként 1 gramm, igen, egyetlen gramm szén-dioxidot kilélegez, azonban ennyivel még vígan teljesíti az előírások szerinti nulla károsanyag-kibocsátás feltételeit.
Korántsem új keletű az MAN és a hidrogén kapcsolata, hiszen már 1996-ban bemutatták azt az SL 202 városi buszt, ami az általunk ismert legkönnyebb kémiai elemmel üzemelt. Akkor egy földgázüzemű motort tettek alkalmassá a hidrogén fogadására. Az SL 202 végül országjáró turnéra indult, majd 13 ezer kilométerrel és hatvanezer utas szállításával később munkába állt a müncheni közlekedési társaság flottájában. A következő években, 1998 és 2009 között további 17 hidrogénüzemű MAN busz követe a gázpionír példáját. Azonban nem dőltek hátra párnázott karosszékükben elégedett ábrázattal az MAN munkatársai, hiszen a hidrogénüzemű motorokban jelentős potenciál rejtőzik. Ideális választás lehet hajók, mozdonyok, kotrógépek, daruk, kisebb erőművek, valamint az olyan, úthálózattól messze szorgoskodó, speciális járművek számára, mint például a sípályák karbantartásáért felelős PistenBully 800 lánctalpas hójáró.
Hiánypótló, hidrogénüzemű kivitellel bővítette kibocsátásmentes kínálatát az MAN
Vigyázat, előznek az önvezetők!
Autonóm teherautóival is gyorsítósávban repeszt az MAN. A fejlesztés hatékonyságának és eredményességének fokozására stratégiai együttműködést kezdeményezett az önvezető technológiák élvonalába tartozó, kaliforniai székhelyű Plus szoftverfejlesztő céggel. Valójában ez a partnerség a TRATON-csoport és a Plus között jött létre, így a konszern többi márkája is profitálni fog az oroszlánok által kitaposott nyomból.
Messziről senki sem sejti, hogy ez bizony egy négyes szintű önvezetésre képes nyerges szerelvény
Téved, aki azt gondolja, hogy tapasztalt partnerekkel el lehet sunnyogni a szamárlétrát! Az öntudatos MAN vontatók „garázdálkodására” 2018 és 2020 között a hamburgi kikötő biztosított zárt terepet. A következő időszak 2019–2023 az ANITA projektről szólt. Ebben a Deutsche Bahn, a Fresenius főiskola, valamint a Götting KG vállalattal együttműködve Dornstadtban, Ulmtól északra egy vasúti kapcsolattal rendelkező konténerterminál biztosította az MAN önvezető nebulója számára a feltételeket. Ezzel párhuzamosan 2022 óta gőzerővel az ATLAS-L4 projekten dolgoznak, ami már a telephelytől telephelyig tartó fuvarozásban serénykedő autonóm haszonjárművekről szól. Jól látható, hogy hosszú évek kemény munkája kellett hozzá, hogy végre felhajthattak a sztrádára. Az MAN és a TRATON-csoport ötszáz mérnöke ezen sürgölődik, eddig 133 szabadalmat jelentettek be, aminek meglett az eredménye. Ugyanis a közelmúltban, legelső járműgyártóként több autópálya-szakaszra is felhajtási engedélyt kaptak az MAN négyes szintű önvezetésre alkalmas teherautói a München, Nürnberg, Ulm háromszögben. Integessünk nekik, ha arrafelé járunk!

MAN Lion's Coach 14 E prototípus menetpróba: Hatvanszoros hatótávszorongás?
Gyorsan lelövöm a poént, nem, nincs szükség a negatív hullámokra! A dízelmotorosokkal közel azonos, több száz kilométeres napi hatótávot ígér az MAN Lion’s Coach 14 E!

Knorr-Bremse iTEBS X fékvezérlő: Felfedjük a titkait
Ismét Kecskemétről jelentkezünk. Korábbi videónkban a Bács-Kiskun vármegyei gyár történetét és termékeit mutattuk be nektek, most pedig egy igazi csemegét hoztunk el!

Nissan Frontier Crew Cab SC: Nesze neked hat henger!
Egyenesen a vadnyugatot, a naplementébe lovagló hősök korát idézi mai alanyunk. Ugyanis ebben az epizódban elhoztunk nektek valami amerikait. Pontosabban egy amerikai piacos, itthon igazi ritkaságszámba menő Nissan Frontier pickupot mutatunk be.

Volvo FH Aero 4×2 T teszt: Nem csupán a nosztalgia hajtja
Csúcsmodern gépet dobott piacra a Volvo Trucks az FH Aero változatokkal, amelyek hazánkban és Európában is komoly sikereket hoztak a svédeknek.

Ikarus 260.32R: Repülőtéri papagáj
Amennyiben csupán egyetlen típuscsaládot emelhetnénk ki a szép emlékű Ikarus palettájából, mindenképp a kétszázas sorozatot említenénk. Hiszen elég csupán annyit mondanunk: 208 853.

Renault Trucks gyárlátogatás és párizsi kukásautó-mustra: Így születnek és dolgoznak
A közhiedelemmel ellentétben kukásautó-vezetőnek lenni jó. Többségében modern, kényelmes járművek, sok lehetőséget adó munkaidő és egész jó fizetés várja még hazánkban is azokat, akik erre adják a fejüket.