Jól érzékelteti Európa autóiparának, sőt értékrendjének, önazonosságának mélyreható átalakulását a praktikus, személyautóként és könnyű áruszállítóként is kitűnő Fiat Doblò húszéves históriája, olaszból nemzetközivé változása.
Dupla szerepkörre készült a 2000-ben bemutatott Doblò mint a hétköznapok tágas, teherbíró munkaeszköze és a szabadidő (akár hétszemélyes) családi kocsija – tehát egy vérbeli többcélú jármű. Presztízse szinte elhanyagolható, hiszen ára kedvező, használati értéke nagy. Jellege inkább barátságos, mintsem hivalkodó, a prémiumautó fogalmának szöges ellentéte. Mivel az utóbbiakon lehet nagyobb nyereséget realizálni, más márkákhoz hasonlóan a Fiat is kirakata hátsó sarkába dugta el talán leginkább életrevaló típusát, ezért mindig kevesebbet lehetett látni belőle az utcákon, mint amit kvalitásai indokoltak volna.
Az olaszok, főképp a Fiat, hagyományosan az ilyen ügyes járművekkel arattak sikereket. Modern, de egyszerű kis hajtómű, tágas, magas karosszéria, oldalsó tolóajtók, kényelmes be- és kiszállás, ebédlőszék-pozíciót adó ülések. A függőleges üvegfelületek nem teszik hőcsapdává az autót, tehát kevés energia megy el klimatizálásra. Egyszerű, de tökéletesen megfelelő a laprugós, merev hátsó tengely. Tehát semmit sem kell megfizetni, amire nincs szüksége az iparosnak, a nagycsaládnak vagy a terjedelmes sporteszközöket használó amatőr sportembernek.
A Fiat Strada platformjára épülő első generáció (2001-2004) a törökországi Tofaş gyárban készült. Az első jelentősebben átdolgozott változata (2005-2010) Euro 4-es motorokat és független hátsó futóművet kapott. A szakma ekkor figyelt fel rá igazán: 15 éve megkapta az International Van of the Year (Év Kishaszonjárműve) címet. A második generációja (2010–) már a Fiat és a GM közös SCSS-padlóvázát hasznosította, akárcsak kis testvére, a Fiat Qubo. Ez a nemzedék kereken tíz évvel ezelőtt vihette haza az International Van of the Year kitüntetést. Minimális változtatások után megjelent villámos emblémával, Opel Combo néven is. A többféle méretben és kivitelben készülő aktuális generáció megélte az Opel és a PSA egyesülését, majd idén a multinacionális Stellantis N.V. autógyártó létrejöttét is, amelyben a Fiat Chrysler Automobiles és a PSA-csoport olvadt össze az egyik legnagyobb gigakonszernné. Tarkabarka márkakonglomerátum tartozik ernyője alá: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Opel (és Vauxhall ikermárkája), Peugeot, Ram Trucks. Mindegyik megőrizte nevét és logóját – de a karakterét, létjogosultságát is? E kérdés megválaszolására az új vezér tíz évet adott a 14 gyártónak, utána kíméletlenül kidobálják a nem nyereséges neveket. A Fiat Doblò jövőjét megjósolni nagyon kockázatos lenne, hiszen hallatlanul felgyorsultak a világ változásai és az autóipar ezekre adott reakciói. A Doblò nagy egyéniségként kedveltette meg magát, de ezentúl nem sok esélye lesz különösebb individuális allűrökre. A Stellantis-érában várhatóan összesimul a jóval erősebb számokat produkáló Berlingo-Partner-Combo vonallal. Így várhatóan különc egyéniségből egyentermékké válik majd.