Hirdetés:

Ezernyolcszázkilencvenkilencet írunk, a helyi fuvarozást lovakkal, a távolságit pedig vasúton vagy hajóval végzik. A cannstatti Daimler-Motoren-Gesellschaft pedig máris patikába szalajtotta az univerzum legelső teherautójának harmadik változatát!

Természetesen nem Kalmopyrinért indult az apotékába, hanem benzinért. Ugyanis abban az időben kizárólag gyógyszertárakban lehetett szikrára lobbanó tüzelőanyagot vételezni. Kúthálózatokra igazán nem mutatkozott nagy igény, hiszen a legelső, háromkerekű Benz Patent-Motorwagen is alig 13 esztendeje rémisztgette a gyenge idegzetű úrhölgyeket, valamint lovakat. Az innovatív Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) mégis ontotta magából a legújabb fejlesztésű, belső égésű erőforrással felvértezett haszonjárműveket.

A Stasi fogságában

Persze nem öncélúan, hiszen az 1896-ban bemutatott haszonjárművük harmadik változatának eme szívmelengető példánya 1899. március 11-én a Stuttgarti Vízművekhez került. Ott szolgált hősiesen 24 esztendőn át, amíg gazdái 1923-ban le nem cserélték egy modernebb teherautóra, „őt” pedig visszaadták a gyártónak. Ez lehetett a történelem egyik legelső haszonjármű-beszámítása, habár nincsenek birtokunkban erre vonatkozó dokumentumok. Az viszont immár történelmi tény, hogy a Daimler Kardan-Lastwagen már akkor bekerült a DMG múzeumi állományába. Itt két évtizedig békésen porosodhatott a kis kardános, mielőtt tovább folytatódott a kalandos élete. Az 1944-es bombázások miatt Drezdába menekítették, ahol egy csekély, 45 esztendős kényszerpihenő következett. Ugyanis az addigra Daimler-Benz AG néven alkotó gyártó kitartó próbálkozásai ellenére sem adták vissza nekik a keletnémetek az autógyártás eme korai ikonját. Ám 1989-ben leomlott a berlini fal és Németország újraegyesült – így is csak közel két év tárgyalást követően, 15 historikus társával együtt sikerült hazagurítani az addigra közel százesztendős aggastyánt.

Korabeli korszerűség

Mai szemmel nézve a Daimler Kardan-Lastwagen olyan, mint egy kocsirúd nélküli lovaskocsi. Közelebbről szemügyre véve már látható, hogy ettől az alkatrészétől nem a budai vár felé mutogató Toldi Miklós fosztotta meg. Ugyanis a mozgáshoz nincs zabot csámcsogó lóerőre szüksége! Sőt, első kettő felmenőjével ellentétben hősünk már nem tudta ledobni láncait sem. Ugyanis a benzinmotorja nem lánchajtásos, hanem egy kardántengelyen keresztül hajtja a hátsó tengely abroncsos fakerekeit. Nem is akárhogyan, hiszen a külső bolygóműves, fogaskerekes hajtást a mai kerékagy-áttételes tengelyek elődjének tekinthetjük. Immár az apró belső égésű erőforrás sem a farban, esetleg az alvázon, a sofőr lócája alatt talált munkahelyet, hanem ott, ahol lényegében ma is, az első tengely fölött, a teherautó orrában. A vízszintes fakormányba kapaszkodó járművezető pereccel, fehér kolbásszal és serrel hizlalt erejét sem lánc, hanem egy kormánymű továbbította az első kerekek felé. A Daimler Kardan-Lastwagen felhalmozódott mozgási energiáját pedig – nagyapáink abroncsfékes kerékpárjaihoz hasonlatosan – a hátsó kerekek acél futófelületére préselődő fabetétekkel oldották meg. Elődeitől átvette a korábban már bevált, Wilhelm Maybach tervezte hatékony, csövecskés légcsatornákkal felvértezett hűtőrendszert, valamint az erőforrást is. Nem is egyetlen változatot kínáltak, hiszen a Daimler-Motoren-Gesellschaft büszkén hirdette a korabeli prospektusaiban, hogy leendő ügyfeleik két- és négyhengeres, immár elektromos gyújtással ellátott, négy, hat, nyolc, tíz, valamint 12 lóerős benzinmotorok és 1,55, 2,5, 3,75, valamint öttonnás terhelhetőség közül választhatják ki a számukra legmegfelelőbbet. Egyszerűen letaglózó az a professzionalizmus, ahogy a Mercedes-Benz és a Daimler Truck felmenői 125 esztendővel ezelőtt, gyakorlatilag a semmiből életre hívták az akkori igényeket messzemenőkig teljesítő haszonjármű-kínálatukat. Megemelem a kalapom: Hut ab!

Egy elfeledett gyöngyszem új élete
Történelem

Egy elfeledett gyöngyszem új élete

Négyéves restaurálás után újra teljes pompájában ragyog a „Csipkerózsika” névre keresztelt DAF Torpedo, méltó a mögé kapcsolt buszfélpótkocsihoz. Íme, a DAF-múzeum legújabb büszkesége!

Nissan Hardbody: Keménykötésű kaliforniai
Történelem

Nissan Hardbody: Keménykötésű kaliforniai

Habár Amerika nem a visszafogott, észszerű méretű járművek hazája, mégis távolról is jól látható sikert könyvelhetett el a Nissan az ottani mércével kompaktnak számító Hardbody pickuppal.

Citroën Traction Avant 11 Commerciale: Előre fogott lovak
Történelem

Citroën Traction Avant 11 Commerciale: Előre fogott lovak

Kilencven esztendővel ezelőtt, 1934-ben prezentálta Traction Avant modelljét a Citroën. Az előremutató önhordó szerkezetű, elsőkerék-hajtású konstrukció mai napig meghatározza a korszerű személyautókat, valamint kishaszonjárműveket.

Morris 6cwt Van: Bájfurgon
Történelem

Morris 6cwt Van: Bájfurgon

Vágó István ötvenmillió forintért is sztoikus nyugalommal kérdezhette volna „A Legyen Ön is milliomos!” televíziós kvízjátékban, hogy melyik autómárka logójában gázol az Isis (vagyis Temze) folyóba egy ökör?! Természetesen a néhai Morris Motors a megfejtés.

Százéves a Kienzle és VDO tachográf: Menetelő írnok
Történelem

Százéves a Kienzle és VDO tachográf: Menetelő írnok

Természetesen nem az egy négyzetméterre eső faragatlan tuskók feljegyzésére szolgál a tachográf, hiszen az a haszonjárművek menetíró készüléke. Hogyan vált ez az egykor papírkorongra körmölő, mechanikus mérőműszer digitálisan intelligenssé?

Itt elmondhatod a véleményedet!