Hirdetés:

Hurricane erőforrással, valamint hibrid és elektromos változattal indítja csatába Ram 1500 pickupját a Stellantis az idei esztendőben. Sajnos ezentúl V8-as hangokat csupán az 1228 wattos Klipsch Reference Premiere hangrendszer membránjaitól várhatunk.

Néha, amikor senki sem látja, mindkét szemem sír, hogy a Ram 1500 pickupokból is nyugdíjazták a félgömb alakú égéstérrel felvértezett, kultikus státusznak örvendő V8-as Hemi erőforrásokat. Tudom, a zöldség, hatékonyság és világmegmentés felé haladunk, ami pozitív és elengedhetetlen, de azért hiányozni fog a jellegzetes, erőtől duzzadó, maszkulin rotyogása. A helyét az új háromliteres, sorhatos, kettős turbófeltöltéses Hurricane motorcsalád veszi át, ami két teljesítményszinttel gazdagítja a 2025-ös modellévre datált Ram 1500 pickupot. Valójában nem teljesen új ez a család, hiszen 2022-ben mutatkozott be a Jeep Grand Wagoneer szabadidő-autóban.

Hibrid, valamint teljesen elektromos változat egészíti ki a Ram 1500 ötödik generációjának benzinmotoros kínálatát. Jól látható a hibrid Ramcharger alvázának hossztartói közé rögzített akkumulátorcsomag

Ciklon, mégsem szőke

A sima, 313 kilowattos (426 lóerő) Hurricane alapmotor 636 newtonméter forgatónyomatékot, a növelt teljesítményű High Output (H/O) változat pedig 403 kilowattot (548 lóerő) és 706 newtonmétert csikar ki a főtengely végén. Utóbbi az idei esztendő második felében érkezik. A Hurricane és a továbbra is szorgoskodó, 3,6 literes V6-os, atmoszferikus Pentastar erőforrások tekintélyes forgatónyomatékát egy nyolcfokozatú TorqueFlite automatikus sebességváltó igyekszik beosztani. A fokozatok száma nem véletlen mutat hasonlóságot a nagy német fogaskerékgyár gyártmányával. Valójában a saját márkanév alatt egy ZF 8HP sebességváltót köszönthetünk. Ezek után nem meglepő, hogy az új Ram 1500 a bő egytonnás terhelhetőség mellett még egy 5253 kilogrammos pótkocsival is vígan elboldogul. Ez nagyságrendileg 900 kilogrammal elmarad a két legnépszerűbb amerikai platós vontatási képességétől.

Amennyiben gyorsan fel szeretnénk ismerni a hibrid vagy a villanyos változatot, számoljuk meg a keréktárcsák tőcsavarjait és ne adjuk nyolcnál alább! A hétköznapi hajtásláncok mellé csupán hat jár. A teljesen egyedi homlokfallal felvértezett elektromos változat év végén érkezik

Dicséretes, hogy a károsanyag-kibocsátás csökkentése és a teljesítmény növelése okán belenyúlt a fizika varázskalapjába a Stellantis. Hiszen a kis méretű, lelkesebben felpörgő turbófeltöltők egyenként három henger hatékony lélegeztetéséért felelnek. Lapátjaik keze alá dolgozik a 350 bar nyomással működő tüzelőanyag-befecskendező rendszer is. A még hatékonyabb hurrikánhoz a hőcserélő közegként folyadékot alkalmazó töltőlevegő-hűtő, valamint a hengerfalak kopásálló, súrlódáscsökkentő bevonata is hozzájárul. Ámde semmit sem érne a nyers erő, ha nem lenne, ami útra vigye. Ezért az új, még robusztusabb hátsó merevtengely nyitott, részlegesen vagy igény esetén százszázalékosan zárható differenciálművel áll a folyamatos haladás és a flaszterre rajzolt, párhuzamos fekete csíkok szolgálatába. Mifelénk szinte ismeretlen a kishaszonjárművek és a pickupok világában a hajtásláncok olyan mértékű konfigurálhatósága, hogy választani lehessen a differenciálművek áttételén. Nos, a Ram 1500 esetén három, 3,21, 3,55 vagy 3,92:1 áttétel közül dönthetjük el, hogy melyik a számukra legmegfelelőbb. Elöl sincs sok változás, hiszen továbbra is kettős keresztlengőkaros felfüggesztés teszi komfortossá és precízen irányíthatóvá a Ram megújult pickupját. Az opcionálisan elérhető légrugózás viszont nemcsak a beszállást és autópálya-tempó mellett optimálisabb légellenállást, hanem két fokozatával a terepjárást is jelentősen elősegíti. Már startvonalhoz állt a teljesen elektromos Ram 1500 REV, valamint a soros hibrid rendszerrel felvértezett Ram 1500 Ramcharger is, amelyek 2024 vége felé gördülnek hangtalanul a szalonok kirakatába.

Melósnak öltözve is meggyőző az új Ram 1500. Ezentúl a Hemi nyolchengeresek helyett a „sorhatos” Hurricane vagy a szerényebb teljesítményű V6-os Pentastar erőforrások közül választhatunk. Súlyos pótkocsik vontatásakor a „sima” Ram 1500 némileg elmarad a kategória csúcsragadozóitól, a hálózatról is tölthető hibrid Ram 1500 Ramcharger viszont egyértelműen az élmezőnybe tartozik

Gördülő generátor

Aki túlságosan elavultnak véli a csupán belső égésű erőforrással animált platósokat és valami korszerűbbre vágyik, annak tökéletes választást jelenthet a soros hibrid rendszerrel felvértezett Ram 1500 Ramcharger. Az alapvetően egyértelműen takarékosabb habitusú változatot padlógázas gyorsításkor a 494 kilowatt rendszerteljesítményű első és hátsó villanymotorok valósággal katapultálják. Az üresen is tekintélyes tömegű platósnak álló helyzetből csupán 4,4 másodpercre van szüksége a hatvan mérföldes sebességre való gyorsuláshoz! Mindazonáltal a 834 newtonméteres forgatónyomaték rendszeresen próbára teszi az ülések háttámláját, valamint testünk lágy részeit. Az 1190 kilogrammos terhelhetőség és a legfeljebb 6350 kilogrammos pótkocsi vontatásának lehetősége jól jellemzi ezt a villanymozdonyokra jellemző őserőt – és ezek bizony már a kategória élvonalát jelentő értékek. A 3,6 literes, V-elrendezésű, hathengeres benzinmotornak nincs közvetlen kapcsolata a jármű kerekeivel. Egyetlen feladata annak a 130 kilowattos generátornak a hajtása, ami a villanymotorok mellett a 92 kilowattórás, folyadékhűtésű akkumulátorok élelmezéséért is felel. Azonban akár tiszta lappal, vagyis teli tarisznyával is útnak indulhatunk. Ilyenkor a 400 voltos rendszer legfeljebb 175 kilowatt teljesítményű hálózati gyorstöltésre biztosít lehetőséget. A Ramcharger egyik legnagyobb érdekessége, hogy nem csupán a sarki építkezés elektromos szerszámait láthatjuk el a platón elhelyezett 7,2 kilowattos panel jóvoltából. Szükség esetén a töltőcsatlakozón keresztül akár egy lakóház áramigényét is fedezheti például egy természeti katasztrófát követő első káoszos napokban.

Az új Ram 1500 is folytatja a pickupok megszokott hagyományait, így kérhető csupán hátsókerék-hajtással vagy akár összkerékhajtással is

Keleti kényelem, nyugati komfort

Természetesen a külső és belső is megszépült, miközben új vagy a korábbiaknál éberebb vezetéstámogató rendszerek költöztek a Ram 1500 fedélzetére. A kettes szintű önvezető rendszernél magasabb L2+ szint azt is lehetővé teszi, hogy az arra kijelölt utakon levegyük kezeinket a kormánykerékről. A digitális belső visszapillantó tükör a pótkocsik vontatását is megkönnyíti. A LED-fényszóró pedig nappali világosságot varázsol a Ram 1500 előtti útszakaszra. Eközben Cziffra György zseniális tolmácsolásában élvezhetjük Szergej Rahmanyinov II. zongoraversenyét és az 1228 wattos Klipsch Reference Premiere hangrendszer 23 tölcséréből árad felénk a prémiummuzsika. Habár hangzásában teljesen más jellegű, de akár 1,8 kilowattos teljesítmény is kinyerhető a plató oldalfalába rejtett elektromos csatlakozókból. A Hurricane erőforrásokkal álló helyzetben is, a Pentastar hibrid hajtáslánccal pedig csak menet közben. Tehát a V6-os motorral viszonylag korlátozott a sarokcsiszoló biztonságos használata, és mindkettő benzin elégetesével termeli az áramot, tehát nem éppen takarékos megoldás.

Minden igényt teljesít, sőt a kizárólag az utas számára látható képernyővel még annál többet is. A terepre optimalizált kivitelekben akár ki is számolhatjuk a még biztonságos dőlésszögeket

Ahogy annak manapság lennie kell, a kormánykerék mögött, valamint a középkonzol tetején is folyadékkristályos kijelzők trónolnak. Még a szélvédőhöz vetített kijelző is színes. Számomra mégis az a 10,25 colos, kizárólag az utas számára látható érintőképernyő a legvonzóbb extra, amivel egy teljes Zsámbék–Bécs útvonalon elhallgattathatjuk, egyúttal az aktuális dél-amerikai sorozatok bűvöletébe helyezhetjük anyósunkat – vagy azt, aki a helyére mert ülni. Izgalommal várjuk a személyes találkozás lehetőségét!

Nissan Frontier Crew Cab SC: Nesze neked hat henger!
Pihenőidő

Nissan Frontier Crew Cab SC: Nesze neked hat henger!

Egyenesen a vadnyugatot, a naplementébe lovagló hősök korát idézi mai alanyunk. Ugyanis ebben az epizódban elhoztunk nektek valami amerikait. Pontosabban egy amerikai piacos, itthon igazi ritkaságszámba menő Nissan Frontier pickupot mutatunk be.

Toyota Hilux teszt: Csak azért is megpróbáljuk legyőzni
Teszt

Toyota Hilux teszt: Csak azért is megpróbáljuk legyőzni

Legendás nemcsak a pickupok között, hanem a járműgyártás egészét tekintve is a Toyota Hilux. Nagy teljesítményű dízelmotorral, automatikus váltóval és kényelmes belsővel kecsegtet, így jogosan merül fel a kérdés, hogy még mindig legyőzhetetlen?

Isuzu D-Max Arctic Trucks AT37: Nagylábú gleccserjáró
Pihenőidő

Isuzu D-Max Arctic Trucks AT37: Nagylábú gleccserjáró

Ahogy a jeti amerikai rokona, úgy az Isuzu eddigi legnagyobb pickupja is nagy lábon él. Szó szerint, hiszen közel méteres átmérőjű abroncsaival akkor sem jön zavarba, ha a legközelebbi, gőzölgő vulkánhoz egy alattomos gleccseren keresztül vezet az „út”.