Hirdetés:

Vágó István ötvenmillió forintért is sztoikus nyugalommal kérdezhette volna „A Legyen Ön is milliomos!” televíziós kvízjátékban, hogy melyik autómárka logójában gázol az Isis (vagyis Temze) folyóba egy ökör?! Természetesen a néhai Morris Motors a megfejtés.

Amikor a brit autóiparra gondolunk, szinte kizárólag luxusautók, sportkocsik vagy terepes ikonok jutnak eszünkbe. Elég csupán megemlíteni a Rolls-Royce, a Lotus és a Land Rover márkákat, máris beindul fejünkben a karakteres sziluettjeikből összeállított, színes diafilm. Pedig a britek egykor hétköznapi járművekből is szinte átláthatatlanul széles, saját gyártású palettával színesítették a ködös Albiont. A Morris Minor egyértelműen kiemelkedik közülük, hiszen valóságos népautóvá nőtte ki magát a Brit Birodalomban. Habár a második világháború előtt már létezett egy névrokon felmenője, egyértelműen erre a lágyvonalú sziluettre gondolunk, amikor azt mondjuk: Morris Minor! Még a Morris Oxford Series III – avagy ahogy arrafelé ismerik, Hindustan Ambassador – előtt bő tíz esztendővel olyannyira elárasztotta az Indiai-szubkontinenst is, hogy utána évtizedeken keresztül az utcaképhez tartozott. A Minor három sorozatának különböző változataiból 1948 és 1971 között összesen több mint 1,6 milliót értékesítettek. Ennek körülbelül egyötödét az 1953-tól egészen 1973-ig gyártott kishaszonjármű változatok tették ki. Nehéz lenne olyan nem kosztümös, klasszikus brit filmet találni, ahol a háttérben nem gördül keresztül a képernyőn legalább egy Morris Minor.

A Morris Minor kishaszonjármű változatát 1953–1973 között gyártották

Elragadó faék

Tegyünk tisztába egy hibás berögződést a Morris Minor kishaszonjárművekről! Hiszen még hazájában is sokan „leminorozzák”, pedig a furgon és pickup változatait eleinte Morris Quarter Ton Van/Pickup néven hozták forgalomba. Majd az 1098 köbcentiméteres erőforrás megjelenése után, 1962-től Morris 6cwt Van, illetve Pickup néven kínálták. Továbbá 1968-tól pár hátsó rugólappal kiegészítve a nagyobb terhelhetőségű Morris 8cwt Van/Pickup is bekerült a kínálatba. A 762 kilogramm saját tömegű 6cwt furgon 305, a 8cwt modell pedig 406 kilogrammos terhet vehetett a hátára. A kishaszonjárművek műszakilag leginkább abban különböztek polgári életet élő testvéreiktől, hogy az önhordó karosszéria helyett masszív, létravázas konstrukciót kaptak.

Ennek fényében sejthető, hogy a 2,2 köbméteres rakteret, amit a kétszárnyú hátsó ajtók mellett csupán az ülések háttámlája határol, jelentősen túl lehetett terhelni. Ezt az 1,1 literes, négyhengeres, 36 kilowattos (49 lóerő) benzinmotor csupán amiatt nem kifogásolta túlságosan, mivel a négyfokozatú manuális sebességváltó és hátsó hajtott merevtengely áttételét kellően rövidre méretezték az angolok. A Morris hátul laprugókra támaszkodott, elöl pedig független, lengőkaros felfüggesztéssel és torziós rugózással próbálta megóvni saját, utasai, valamint a rakomány épségét. Az úton bandukoló báránykák előtt pedig dobfékek segítették lelassítani.

Vágykeltő van

Ezt a csodás, 1970-es példányt a klasszikus autókra szakosodott, Bidding Classics aukciósház bocsátotta árverésre. A mandulazöld furgon eddigi élete során nem kevesebb, mint 11 tulajdonossal kötött közelebbi ismeretséget. Eközben a fém műszerfal közepén domborodó klasszikus kerek, multifunkciós műszer szerint 45 104 mérföldet hagyott maga mögött. Ezt azért nem kell komolyan venni, minden bizonnyal többször lenullázta már magát a mérőóra. De kit érdekel, hiszen úgyis az állapot számít! Rendben, elismerem, hogy a kormánykerék rossz oldalon van, de még így is beindította bennem a birtoklás vágyát ez a kis bájos Morris 6cwt Van. Persze felesleges rohanni érte, immár 12. gazdáját boldogítja. Sajnos nem engem!

Nissan S-Cargo menetpróba: Csigabiga gyere ki!
Történelem

Nissan S-Cargo menetpróba: Csigabiga gyere ki!

Hazánkban, sőt kontinensünkön sem ismeri szinte senki. Hogy lehet ez, hiszen egy ilyen formát nem lehet elfelejteni?! Az ok prózai, hiszen a Nissan S-Cargo a japán belpiacra készült, JDM típusnak számított.

Kögel történelem: Nem százas!
Történelem

Kögel történelem: Nem százas!

Nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy Franz Xaver Kögel maradandó értéket hagyott az utókorra. Franz sem gondolta 1934-ben, hogy egykori tanítómesterének szerény bognárműhelyét sikerül Európa egyik legjelentősebb pótkocsigyártójává varázsolnia.

Repülőkkel táncoló
Történelem

Repülőkkel táncoló

Főszereplőnk a hazai ipar egyik fénypontja, mégsem hallott róla szinte senki, és még kevesebben láthatták élőben munka közben.

Égi segítség
Történelem

Égi segítség

Nem csak a mágia gondoskodik a vitorlázórepülők égbe emelkedéséről! Ismerd meg a repülők elengedhetetlen társát, ezt a rendkívül varázslatos veterán csörlőt!

Mercedes-Benz Atego történelem: Fenntartható pionír
Történelem

Mercedes-Benz Atego történelem: Fenntartható pionír

Negyedszázada mutatták be a Mercedes-Benz egyik legsokoldalúbb haszonjárművét. Nem portáltengelyes vagy összkerékhajtású, ugyanis az elosztófuvarozás középkategóriás gyöngyszemére gondolunk, amely pár évig a nehézfiúkat is elbizonytalanította.