Hirdetés:

Hubert és Willem, a van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek alapítói büszkék lehetnének a DAF legfényesebb csillagára! Minket azonban nem vakít el a dekoratív XG+ csillogása, kizárólag a kiemelkedő képességektől és műszaki csemegéktől szoktunk elérzékenyülni.

Szélmalom, tulipán és fapapucs – továbbra is ezek Hollandia legmarkánsabb nemzeti szimbólumai. Azonban a DAF pompás járművei büszkén odaállhatnak melléjük, ha épp nem a három valamelyikét szállítják. Hazánkban különösen jól áll a PACCAR-csoporthoz tartozó holland gyártó szénája, hiszen nehézkategóriás haszonjárműveik immár több mint egy évtizede piacvezetők. Ezért a szokásosnál is nagyobb jelentőséggel bír, hogy milyen eredménnyel vizsgázik a DAF zászlóshajója. Azonban mielőtt felugrottam volna a fülkébe, még gyönyörködtem benne egy sort. Manapság kiemelten fontos a közlekedésbiztonság, a nehéz-teherautókat és autóbuszokat a jobb észrevehetőség okán a holttérre emlékeztető és gyakran csíkozott matricákkal is felvértezik. A DAF XG+ és a Van Hool félpótkocsi alkotta szerelvényünknek erre semmi szüksége, ugyanis a fényképen és élőben is nagyon látványos, metálfényezése önmagában egy vérbeli láthatósági színárnyalat! Viszont most már tényleg csapjunk a lecsóba, útra fel!

Az XG+ modellekben a 11 literes motor 330 kilowattos (449 lóerő), valamint a 13 literes erőforrás 315, 355, és 390 kilowattos (428, 483 és 530 lóerő) teljesítményű változatait foghatjuk igába

Orient Express

Pikírten azt is mondhatnám, hogy a DAF XG+ 480 FT magával hozta hazája időjárását. Hiszen enyhén szemerkélő esőben, de annál erősebb szélben, kereken negyven tonnás össztömeggel indultunk útnak a gyári tesztsofőrrel és a gyönyörű tesztszerelvénnyel. A DAF Hungary Kft. telephelyéről kikanyarodva kelet felé vettük az irányt, Gyöngyösnél visszafordultunk, majd az M31 érintésével, 152 kilométert magunk mögött hagyva tértünk vissza a DAF magyarországi főhadiszállására. Tesztünk elsődleges célja az XG+ tüzelőanyag-fogyasztására irányult, azonban az emelkedőkkel tűzdelt szakaszon alaposan próbára tettük a DAF csúcsmodelljének hajtásláncát is.

DAF XG+ 480 FT vontató és Van Hool félpótkocsi, impozáns holland-flamand szerelvény. Apropó, a vontató típusjelének utolsó két betűje a nyergeseknél legelterjedtebb, 4×2 hajtásképletre utal

Az XG+ típus 12,9 literes, hathengeres dízelmotorjának második legerősebb kivitele dolgozott a tesztjárműben. A 355 kilowattos (483 lóerő) egység 900–1125 percenkénti fordulatszámnál biztosítja a maximális, 2500 newtonméteres forgatónyomatékot. Azonban a nyomatékgörbe 1400-as motorfordulatig nem mutat jelentős eltérést a vízszintestől és utána sem kezd zuhanórepülésbe. Ennek megfelelően sík úton vagy enyhe emelkedőn kettesből indul az XG+, miközben a Botond folyami tolóhajó kimért nyugodtságával mozdítja meg a szerelvényt. A 12 fokozatú ZF TraXon automatizált váltó sztoikusan, de kettesével váltogat fel. Lágyan gyorsítva 1300-1400 körül elváltja a kettővel magasabb fokozatot. Erősebb gázadásra kettőből ötbe vált, de 900-1000-től is simán gyorsít. Autópályán, 12. fokozatban, nyolcvannal robogva 950-970 körül forog a motor. Nem a piacon elérhető leghosszabb, de mindenképp az igazán takarékosak közé sorolható a hátsó tengely 2,21:1 áttétele. Segít kiaknázni a motorban rejlő őserőt, ám ennél is fontosabb, hogy alacsonyan tartja a motor fordulatszámát. Nincs kímélő fokozata a váltónak, a 12. „gang” a nyomatékmódosítás nélküli direktfokozat. Cserébe az „egyes” örömtelien (16,69:1) rövid, ilyenkor az XG+ több mint 92 ezer newtonméteres forgatónyomatékot alakít vonóerővé a hátsó kerekek Goodyear Fuelmax D Performance gumiabroncsain keresztül. A hollandok tökéletes szimbiózist teremtettek az erőforrás és hajtáslánc között. Főleg elődjével összehasonlítva szembetűnő, mennyit fejlődött a hajtáslánc. Sokkal kifinomultabban váltogatja a fokozatokat a váltó, és a vezérlés jóval többet engedi érvényesülni a motor forgatónyomatékát.

Kívül-belül több a pakolási lehetőség. Tágas a két oldalsó, kívülről is hozzáférhető tároló

Manapság már a falusi kisbíró sem veri nagydobra, ha egy nyerges vontató hatékony lassításáért elöl-hátul tárcsafékek felelnek. Mondjuk nincs rájuk gyakran szükség, mivel az XG+ háromfokozatú dekompressziós motorféke remekül együttműködik a kipufogófékkel. Annak ellenére, hogy szükség esetén simán engedik kétezerig forogni a motort, kis fordulatszám mellett is hatékony párost alkotnak. Ugyan nem szlalomozni készültünk, mégis próbára tettük, hogy a bőrbevonatú kormánykerék végpontjai között 5,2 fordulat szükséges. Habár ez elmarad a Volvo Dinamikus Kormányzásának sportosságától, mégis nagyon precízen és komfortosan terelgethető az XG+.

Éjjel-nappali hálókocsi

Fizikai Nobel-díj nélkül is látható az a kvantumugrás, ami a DAF formatervezőinek sikerült. És itt most nem a vonzó külsőre gondolok, hanem arra a páratlan fejlődésre, amit a belsőtérrel műveltek. Egyúttal egycsapásra kihúzták a DAF haszonjárműveit érő legnagyobb kritikák méregfogát. Az erőforrásaik és a hajtáslánc már évek óta élvonalbelinek számított, azonban a fülkét, elsősorban a beltér formavilágát, valamint anyaghasználatát bizony gyakran illették nem túl pozitív jellemzőkkel. Nos, az XG+ nem más világ, hanem egyenesen másik dimenzió.

Nincs oka panaszra annak, akinek a DAF csúcsmodelljében kell dolgoznia

A beltér hangulata megnyugtatóan otthonos, amerre csak nézünk, bézs, barna és fekete színárnyalatokat látunk. Miközben a bőr, fa és természetesen műanyag matériák dominálnak, amiket ízléses fémhatású szegélyek és dekorbetétek dobnak fel. Elődjénél sokkal csendesebb és minden irányban tágasabb a fülke, holott korábban sem érhette kritika a térkínálatot. A kiválóan csillapított kabint csak a „néhol” betyáros magyar utak tudták kihozni a sodrából. Ilyenkor sem lettünk tengeribetegek, csupán többet és nagyobbakat ingott a fülke. Az álló helyzeti légkondicionáló hatékonyságát igen, az álló helyzeti fűtést viszont nem sikerült, vagyis inkább nem akartuk kipróbálni. Nem szükséges tyúkbelekkel bajlódni, hiszen a vezeték nélküli telefontöltés sem hiányzik a fedélzetről. A forgatható „anyósülés” és a hozzá igazított, kihúzható kisasztal megint telitalálat. Ugyanilyen a motorosan nyugággyá alakítható alsó heverő is, amin olyan vastag a matrac, hogy legszívesebben hazavittem volna a hálószobámba.

A DAF elsőként aknázta ki azt a 2020. szeptember 1-je óta érvényes új előírást, ami lehetővé teszi a korábbi 2,35 méteres fülkehosszúság 90 centiméterrel nagyobbra faragását. Habár ezt nem használták ki maradéktalanul a hollandok, a jobb légellenállás okán 16 centiméterrel kitolták az új fülke elejét és hátrafelé is megtoldották. A DAF XG, valamint a zászlóshajó XG+ esetén a teljes hossza eléri a 2690 milliméteres értéket. Így jelenleg a legtágasabb buldogfülkés európai teherautó! Megdöntötték a szélvédőt és lekerekítették az A oszlopokat is. Historikus lelkülettel az orr-rész felidézheti bennünk a DAF legelső, 1951-ben bemutatott fülkéjét, amit már akkor a légellenállás csökkentésének figyelembevételével terveztek. Elődjénél jelentősen, húsz centiméterrel mélyebben húzódik a szélvédő alsó éle. Ennek köszönhetően 33 százalékkal nagyobb a felülete. Az oldalablakok sem maradtak le, náluk 15 százalékos felületnövekedés tapasztalható. A digitális tükrök is kivették részüket a holttér melegebb éghajlatra küldésében, ráadásul kisebb légellenállásuk okán a takarékosság valódi mecénásai.

Hétpróbás takarékláng

Százötven tesztjárművet, összesen húszmillió kilométeren keresztül válogatott kínzásoknak vetettek alá, mielőtt elkezdték az új generáció sorozatgyártását. Mindez nem marketinges túlzás, minden befektetett kilométer tapasztalata érezhető, látható, tapintható és hallható. Pontosabban épphogy nem hallható. Változat függvényében az elődjéhez képest, akár 175 kilogrammos tömegmegtakarítást könyvelhet el az XG és magasabbra nőtt testvére, az XG+. Ráadásul az előd, DAF XF típushoz képest akár tízszázalékos fogyasztáscsökkentéssel kecsegtet az XG+. A Rolling Tons magazin tavalyi összehasonlító tesztjén valós körülmények között hatszázalékos megtakarítást értünk el. Szervizigénye is csekély, csupán kétszázezer kilométerenként kell kivenni a sorból, tehát az átlagos futásteljesítményű flottákban évente egyszer. A finomítások a hajtásláncot is érintették, amely azonos paraméterek esetén, önmagában háromszázalékos megtakarítást eredményez. Az MX-13 erőforrást új hengerfejjel, hengerpalásttal és dugattyúkkal látták el, továbbá a befecskendezési nyomás is nagyobb. A dízelmotor erejét dézsmáló segédberendezéseket is átdolgozták. Új a légsűrítő, teljesen igényvezérelt az olajszivattyú, új generációs a generátor, de megújult a turbófeltöltő, valamint a kipufogógáz-utánkezelő rendszer is. Csökkentek a karosszéria illesztési hézagai, ezenfelül az első lökhárítókba rejtett légterelők, alsó burkolatok, valamint hátrafelé szélesedő oldalfalak is mérséklik a fülke körüli turbulenciákat. Szinte szemmel is követhető a levegő útja, az oldalfalon végigfutó és felfelé ívelő vonalakra pillantva. Még a motortérbe áramló levegőt is kordában tartják. Terelőelemek vezetik a megfelelő helyekre, mindezt szinte ellenállás nélkül. Lehetőség szerint passzív hűtést alkalmaz a rendszer. Ezeknek köszönhetően 19 százalékkal csökkent a légellenállás, ami önmagában 6,3 százalékos fogyasztáscsökkentést eredményezett.

Éber adaptív sebességszabályozó rendszer és előrelátó hajtásláncvezérlés segíti a takarékoskodást. Az XG+ több mint 150 méterig mutatta az előttünk haladók sebességét és távolságát. A járművezető bőséges beállítási lehetőség közül választhat, az emelkedőkön tíz kilométer/órát engedtük csökkenni a nyolcvanas sebességet, lejtőn pedig kilencvenig eresztettük a pórázt. A fogyasztás oltárán hozott áldozatként néha a meredek emelkedők tetejéig tizedik fokozatban visszaengedtük 63-65 kilométer/órára is a sebességet. Habár araszolásnak tűnhet, valójában nem kerültünk hátrányba a többiektől, hiszen a következő lejtőn bőven behoztuk frissen „felhalmozott” lemaradásunkat. Viszont a tesztkör végére újra sikerült igazolni az előrelátó vezetés és a takarékosságot támogató rendszerek jelentőségét. A korántsem ideális körülmények ellenére a negyven tonna lendületéért felelős DAF XG+ száz kilométerenként 24,9 literes átlagfogyasztást produkált. Kell ennél jobb érv?

Műszaki adatok
Hajtáslánc, felépítés
Soros, hathengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen közös nyomócsöves befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű dízelmotor változó geometriájú turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel. Euro VI minősítés kipufogógáz-visszavezetéssel, dízel-oxidációs katalizátorral, részecskeszűrővel és SCR-rendszerrel.
Összlökettérfogat (cm³):12895
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):355(483)/1600
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):2500/900–1125
Motor hosszában beépítve az első tengely fölött, hátsókerék-hajtás, kapcsolható differenciálzár, 12 fokozatú automatizált sebességváltó, 2,21:1 végáttétel. Acél létravázra épített kétajtós, kétszemélyes acélfülke, vontatónyereg.
Kétkörös, elektronikus vezérlésű légfékrendszer, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel; elöl és hátul belső szellőzésű tárcsafék, kipufogófék, dekompressziós motorfék.
Kormánymű:golyósoros, rásegítéssel
Futómű elöl:merevtengely, laprugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor
Futómű hátul:merevtengely, légrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete:Goodyear Fuelmax D és S Performance 315/70 R 22,5
Méretek, tömegek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm):6520/2480/3900
Tengelytáv (mm):4000
Alváz magassága elöl/hátul (mm):960/970
Kapcsolási magasság (mm):1160
Fordulókör átmérője padkák/falak között (m):14,01/15,41
Saját tömeg (kg):7541
Megengedett össztömeg (kg):20 500
Megengedett tengelyterhelés elöl/hátul (kg):2787/9172
Tüzelőanyag-tartály(ok) térfogata (l):430
AdBlue-tartály térfogata (l):85

Fülke szélessége fej-/könyökmagasságban (mm):2115/2400
Fülke hosszúsága (mm):2000
Fülke belső magassága (mm):2185
Lépcsőfokok magassága (mm):355/375/375/385
Fülkepadló magassága a talajtól (mm):1500
Vezetőülés magassága a talajtól/padlótól (mm):1840–2000/340–500
Vezetőülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm):520/490
Vezetőülés támlájának magassága/szélessége (mm):870/460
Vezetőülés állítási úthossza (mm):265
Fejtér (mm):790–1120
Lábtér (mm):1715–1865
Utasülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm):520/490
Utasülés támlájának magassága/szélessége (mm):870/460
Alsó ágy hosszúsága/szelessége/vastagsága (mm):2200/780/145+50
Felső ágy hosszúsága/szelessége/vastagsága (mm):1960/660/100
Kormánykerék átmérője (mm):445
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm):110/120
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig:5,2
Kormánykerék távolsága a váltóvezérlőtől (mm):85

Menetteljesítmények, költségek
Legnagyobb sebesség (km/h):90
Tesztfogyasztás (l/100 km):24,9
A megengedett sebességhatárokat betartva autópályán és országúton, teljes terheléssel végzett tesztkör.
Mérési körülmények: 2 személy, 16 Celsius-fok, nedves úttest, erős szél, közepes forgalom, bekapcsolt légkondicionáló, aktivált takarékos menetmód.

Garancia:1 év általános garancia a járműre, 3 év vagy 500 000 km a hajtásláncra
Olajcsere, szervizintervallum (km):200 000 km
Országos szervizhálózat tagjainak száma:10

Nem fogyott, gyarapodott!
Háttér

Nem fogyott, gyarapodott!

Míg 2022-ben a legtöbb szegmens zsugorodott, tavaly mindegyik méret- és jármű-kategória gyarapodott, ami összességében 16 százalékos növekedést eredményezett! Ez igen szép eredmény úgy, hogy a 2023-as évet kemény infláció, egyre fokozódó nemzetközi helyzet és az ebből fakadó gazdasági bizonytalanság jellemezte.

VDL Futura előzetes: Varázsgömb
Bemutató

VDL Futura előzetes: Varázsgömb

Egy évvel a bemutató előtt megnézhettük a VDL Futura következő generációját. Képeket nem készíthettünk, de mesélni szabad a benyomásokról.

DAF XB és XB Electric: Disztribúciós svájci bicska
Bemutató

DAF XB és XB Electric: Disztribúciós svájci bicska

Igaz, a svájci esetünkben sokkal inkább holland, ám ugyanolyan sokoldalú. A DAF LF sorozatát váltja az új XB és XB Electric. A képeket elnézve jogosan merül fel a kérdés, hogy járt-e a névváltozással együtt érdemi változtatás is?

DAF XD 450 FAN: Könnyű rajongani érte
Teszt

DAF XD 450 FAN: Könnyű rajongani érte

Amikor a lakóparkokban ütemenként tízmilliárd forintnyi lakást húznak fel, akkor nem mondhatják azt a teherautó-vezetőnek, hogy itt egy leharcolt, ósdi jármű, tessék addig robotolni, amíg bírja a tachográf. Szerencsére ajánlhatunk méltó munkaeszközt.

Az ezredik hazai új generációs DAF: Sikeres nemzedék
Háttér

Az ezredik hazai új generációs DAF: Sikeres nemzedék

Alaposan felforgatta a piacot a DAF új tehergépjármű-családja! Méretei, megoldásai új mércét állítottak a sofőrbarát fülkék elé, miközben vezetéstámogató rendszerei és a felhasznált anyagok minősége a prémiumszegmensbe emelték. Meg is lett az eredménye!

Itt elmondhatod a véleményedet!