Csupán napok és némi tőke kérdése, hogy mosolyt csaljunk Greta arcára. Ugyanis ennyi idő alatt az ABT e-Line GmbH munkatársai villamosítják a dízelmotoros Volkswagen Transporter 6.1 kishaszonjárművünket.
Bizonyára felmerült egyesekben, akiket megcsapott a spenót füstje és hirtelen kizöldültek, hogy mihez kezdjenek hatékony, erős, takarékos és 1200 kilométeres hatótávolsággal kecsegtető, dízelmotoros népautójukkal. Hát adják el és vegyenek egy zöld rendszámosat! Azonban ez nem olyan egyszerű, hiszen hiába dobogtatja meg szívüket a kis ID. Buzz Cargo, amikor raktere csupán egy egészséges Caddy bendőjével vetekszik. Akiknek a méret a lényeg, de az e-Crafter furgonban megrémülnek a két másodperces visszhangtól, azoknak kizárólag az elektromos T6.1 jöhet szóba a Volkswagen kínálatából. Illetve csak jöhetett, mivel a nagyobb villanyos termék után immár a közepes kishaszonjármű is lekerült a wolfsburgiak étlapjáról. A Volkswagen Transporter alapjaira épített ABT e-Transporter 6.1 gyártását 2022-ben, az ID. Buzz bemutatásával egy időben, a tervezett 4350 példány után befejezték. Szép teljesítmény egy tuningműhelytől, azonban a Volkswagen ilyen kis darabszámért az italautomatákat sem állítaná át, nemhogy a gyártósort.
Abtransporter, azaz elszállító
Mivel azóta sem csillapodott az intenzív érdeklődés, az ABT építőkészlet formájában teszi elérhetővé a villamosítást. Az elektrogarnitúra nettó 19 900 eurót kóstál, ha a beépítést és forgalomba helyezést sem szeretnénk magunkra venni, akkor további 3950 uniós valutáról kell lemondanunk. Bár ez utóbbi erősen függ az alapjárműtől, hiszen nem lényegtelen, hogy kukásautót vagy városnéző panorámabuszt villamosítanánk. Annál is inkább, mivel mindegy, milyen a felépítményünk! Lehet szimpla- vagy duplafülkés, platós, dobozos, furgon vagy kisbusz, alacsony vagy magas tetős, illetve hosszú vagy éppen rövid tengelytávú. Az átépítés szinte egyetlen feltétele, hogy az alapjármű dízelmotorral és kettős tengelykapcsolós automatizált váltóval rendelkezzen. Az építőkészlet további előnye, hogy nem kell hónapokat várnunk rá, mivel a villamosítás csupán pár napot vesz igénybe. Az sem elhanyagolható szempont, hogy újdonsült fenntartható paripánkat az ABT e-Line mellett továbbra is bármelyik Volkswagen-szerviz vígan karbantartja.
A hajtáslánc csúcsteljesítménye 83 kilowatt, legnagyobb forgatónyomatéka pedig kétszáz newtonméter. A sebességet 90 kilométer/órára korlátozták, amit igény esetén 120-ra növelnek az ABT munkatársai. A WLTP-szabvány szerinti hatótáv 105 és 138 kilométer közé tehető. Az e-Transporter száz kilométerenként 27,0-35,8 kilowattóra áramot alakít mozgási energiává, ami nem túl fényes egy Transporter-méretű járműtől. Cserébe a bruttó 37,3 kilowattóra kapacitású akkumulátorok szemernyit sem csorbítják az eredeti terhelhetőséget. Váltakozó árammal legfeljebb 7,2 kilowattos teljesítménnyel töltekezhetünk. Míg CCS2-csatlakozóval ellátott, 50 kilowattos egyenáramú gyorstöltővel pedig alig 45 perc alatt nyolcvanszázalékosra pumpálhatjuk az energiatárolóinkat.
Különösen vonzó a villamosítás a speciális felépítmények, így a szemétszállító, a billenőplatós, a hűtős vagy az emelőkosaras járművek esetében. Ezekkel adott esetben olyan helyekre is be kell hajtani, ahová földi halandó legfeljebb csak születhet.
Napsugárral töltekező
Eközben az ID. Buzz kisugárzását élvezők kezét is megfogta az ABT e-Line. Egy olyan napelemes panelt helyezett az elektromos kisbusz tetejére, ami az ígéretek szerint némileg nagyobb hatótávolsághoz segíti a modernkori szambabuszt. Ami ennél sokkal életszerűbb, hogy kempingezéskor lényegesen tovább maradhat energetikailag önellátó a Bulli. Akkor sem elhanyagolható a szívünkhöz legközelebb álló csillag támogatása, ha hűtős raktérrel és rakománnyal izzítunk. Szegeden, ahol csúcsra járnak hazánk napos órái, 600 wattal táplálhatják az akkumulátorokat a napelemek. Ezt a jövőben az oldalfalak bevonásával egy kilowatt fölé szeretnék növelni. Az ABT munkatársainak számításai alapján ily módon évente háromezer kilométerre elég villamosság tankolható, teljesen ingyen. Nem érdemes azonnal a boltokba rohanni, legkorábban 2024 elején bullizhatjuk ki a napsugarakat.
IAA Transportation 2024, 1. rész.: Sok kicsi sokra megy
Katasztrófaturisták itt láthatnak finoman fogalmazva is érdekes kezdeményezést Kínából, de legalább ugyanannyi lenyűgözően megdöbbentő újdonságot is ugyanonnan. Világpremierből, izgalmas koncepciókból is jutott az IAA Transportation 2024 kiállításra.
Új Volkswagen ID. Buzz változatok: Csúcsra járatják
Persze, persze lefelé is bővítették az ID. Buzz kínálatát, kisebb akkuval, olcsóbban is elérhető, de a legnagyobb feneket ők is az új zászlóshajónak kerítették. Izgalmas műszaki újdonságok várnak ránk, de azért még mindig erős korlátok között.
Népi jubileumok
Számos jelentős gyártási mérföldkő mellett haladtak el a Volkswagen Haszonjárművek termékei a közelmúltban.
Hosszú Szamba
Hosszú kihagyás után újra visszatér az amerikai kontinensre a Bulli, ráadásul egy új karosszériaváltozattal!
Nem éri be akármivel
Gyárilag Hankook prémiumabroncsokkal is készül a Volkswagen ID. Buzz, ami egy teljesen új, különleges változatot is életre hívott a koreai márka kínálatában.
Bosch üzemanyagcellás prototípus: Tartós hatótávbővítés
Kidobálták az akkumulátorokat az elektromos kishaszonjárműből, és a helyükre hidrogénpalackok kerültek. A gyorsan újratölthető üzemanyagcellás furgon a távoli országokba címzett expressz küldemények zöldebb szállításának jövőképét vetíti előre.