Legkésőbb jövő nyártól kicsit nyugodtabban alhatunk. De nem vezetés közben! Ugyanis 2024 júliusától minden újonnan forgalomba helyezett haszonjárműnek teljesítenie kell a szigorúbb általános járműbiztonsági rendelet előírásait.
Nem érte derült égből villámcsapásként a gyártókat a szigorítás. Ugyanis amikor legutoljára, 2019-ben hozzányúltak az általános járműbiztonsági rendelet (General Safety Regulation, GSR) szabálykönyvéhez, kitűzték a céldátumokat is. Ez alapján az újonnan homologizált típusoknak már 2022 júliusától birtokában kellett lenniük „a tudásnak”. Összesen 11 aktív biztonsági asszisztensrendszert írnak elő, amelyből nyolcnak jövőre, a maradék háromnak pedig 2026–2029 között kell helyet foglalnia minden egyes eladott új teherautó és autóbusz fedélzetén. Az Európai Unió úgy tervezi, hogy a mostani szigorítással 2038-ig sikerül minimum 25 000 emberéletet megmenteni. A közös cél pedig, hogy az évszázad derekára (2050) ne legyenek többé halottjai és súlyos sérültjei a közúti baleseteknek Európában!
Vision Zero
Így nevezték el azt a remélhetőleg nem csupán utópisztikus kezdeményezést, miszerint nem elég csak csökkenteni, hanem egyenesen le kell nullázni a közúti balesetek, valamint sérülések számát. Elérhetetlen célnak tűnik, de máris javítja a képet, ha belegondolunk, hogy az ezredforduló óta mennyit fejlődött járműveink biztonsága. Természetesen bőven akad még tennivaló, messze vagyunk attól, hogy fonott karosszékünkben hátradőlve elszürcsöljünk egy ír kávét. Annál is inkább, mivel állandó utasunkká lép elő az alkoholszonda. De haladjunk szépen sorjában, számoljuk meg az előírt rendszereket!
Rögtön a lista elejére került a vészfékjelzés (1), ami villogó féklámpával vagy egy hasonlóan erős fénnyel jelzi a mögöttes forgalom számára a lehetséges veszélyt erős fékezéskor. Kamerákkal vagy szenzorokkal (2), de figyelemmel kell kísérni tolatáskor a teherautó mögötti területen lévő személyeket és tárgyakat. Nem kell bemutatni az abroncsnyomás-ellenőrző (3) jelentőségét sem. Az előírásoknak megfelelő „presszúra” elengedhetetlen a biztonságos úttartáshoz és a gumiabroncsok hosszú élettartamához, továbbá jótékonyan hat a tüzelőanyag-takarékosságra is. Bár nem ez a fő profilja, ezen is segít az intelligens sebességszabályozó rendszer (4). Amelyik rajta tartja szemét az aktuális helyzeten és azonnal figyelmeztet, amennyiben a járművezető túllépné az aktuálisan megengedett sebességhatárokat. Nem a mi anyanyelvünk morbid játéka csupán, hogy a jármű körül nem belátható területeket holttérnek nevezzük. Ezért is elengedhetetlen az a rendszer (5), ami a járművezetőt azokra a kerékpárosokra és gyalogosokra figyelmezteti, akik a teherautó mellett haladnak vagy keresztezik az útját. Olyan is szerepel az új védőangyalok között, amelyik elindulás előtt vagy lassú haladásnál (6) a jármű előtt lévő „gyengébb” felépítésű közlekedőkre is figyelmeztet. Kötelezővé teszik az egységes csatlakozóval felvértezett alkoholzárakat (7) és azok előkészítését is előírják. Még véletlenül se gondoljon senki a 8888-as számú italbolt bezárására, egyszerűen arról van szó, hogy aki iszik, az ezentúl garantáltan nem fog teherautót vezetni! A fáradtság, valamint a lankadó figyelem rossz tanácsadók. Ennek azonban vége, hiszen egy (8) biztonsági rendszer kifejezetten az éberségünket, valamint a vezetési időnket figyeli majd. Amikor szükségesnek véli, figyelmeztet bennünket, hogy tartsunk pihenőt. Szorosan ehhez kapcsolódik az a 2026-tól megkövetelt (9) rendszer, ami már nem csak akkor figyelmeztet, ha bebólintunk. Azt is szúrós szemmel vizsgálja, hogy valóban a vezetésre koncentrálunk-e és szemünk a pályát, nem pedig a közösségi média aranyköpéseit pásztázza.
Tovább is van, mondjam még?
Szeretnék jelentősen fokozni (10) a járművezetők kilátásait az évtized végére. Egészen pontosan azt a közvetlen látványt, amit a szélvédőn és az oldalablakokon kipillantva látnak a trónszékükben ücsörögve. Egyúttal a holtterek csökkentését is zászlajukra tűzték, ezáltal a sofőr könnyebben észlelheti majd a gyalogosokat és kerékpárosokat. Csak annyit mondunk, eseményadat-rögzítő (11)! Igen, ez egy olyan, feketedobozhoz hasonló szerkezet, ami tárolja azon menetadatokat, amelyek egy baleset esetén relevánsak a szakemberek számára. Ámen!