Felragyogott a billentősök, betont keverők és daruzók szerencsecsillaga! Immár az International HX-sorozatú építőipari haszonjárművek is részesülhetnek az S13 Integrated Powertrain hosszú élettartamából és takarékosságából. Áldassék a griffmadár szelleme!
Beismerem, kicsit úgy tűnhet, hogy rébuszokban beszélek, de mindenkit megnyugtatok, nem ez a helyzet! A közelmúltban adtuk ugyanis hírül, hogy a távolsági fuvarozók egy a korábbinál lényegesen takarékosabb és tartósabbnak ígérkező hajtáslánccal vehetik át International LT, valamint RH vontatóikat. Akkor meg is jegyeztük, hogy a 12,7 literes S13 erőforrás furata és lökete megegyezik a Scania 13 literes dízelmotorjával. Nincs ezzel semmi baj, sőt a konszerntestvér svédeknél aligha fordulhattak volna jobb tanítókhoz a tüzelőanyag-takarékosság terén gyengélkedő amerikaiak. Lássuk, hogyan muzsikál keményebb körülmények között a robusztus, koplalóművész S13!
Integrál
Elmondásuk szerint fehér lapról kezdték – épp csak ránéztek a padban mellettük ülő svéd iskolatársuk jegyzeteire – az új S13 Integrated Powertrain hajtáslánc tervezését, amely integrálja az S13 dízelmotort, a T14 váltót, valamint a kompakt, egydobozos kipufogógáz-utánkezelő rendszert. Büszkén kiemelték, hogy az International és elődvállalatainak egészen 1831-ig visszavezethető történelmében ez az eddigi legkorszerűbb hajtásláncuk. Mondjuk ez valahol természetes, elég ciki lenne, ha kiderülne, hogy már 1924-ben tudtak ennél jobbat. Itt meg kell jegyeznem, hogy az építőiparban szorgoskodó járműveknél is eljöttek azok az idők, amikor a gyártó nem azt hangsúlyozza először, hogy keményebb, mint a bazaltkő, hanem hogy az eddigi legkönnyebb hajtáslánccal kecsegtet.
Az S13 dízelmotor öt lépcsőben 298–384 kilowatt (406–522 lóerő) teljesítményt és percenként kilencszázas fordulatszámnál 1966–2508 newtonméter forgatónyomatékot kínál. Ez a Navistar első erőforrása, ami egy kettős AdBlue-befecskendezéssel működő SCR-rendszerrel teszi szalonképessé a nem kívánatos gázokat. Mivel feleslegessé vált a kipufogógáz-visszavezetés hűtője, a kiáramló gázok teljes „erejükkel” nekieshetnek az állandó geometriájú turbófeltöltőnek, ez növeli az S13 teljesítményét és hatékonyságát. Az építőipari járművek és munkagépek erőforrásai sokat járnak alapjáraton, ami eddig a részecskeszűrő gyakori regenerációját tette szükségessé. Az SCR-rendszert és az S13 dízelmotor égésstratégiáját úgy alakították ki, hogy jelentősen csökkentse ezeknek az aktív és kényszerített ciklusoknak a gyakoriságát.
Kúszó-mászó
Átvette a Navistar az akár három váltóbottal, tengelykapcsoló nélkül zsonglőrködő sofőröktől az irányítást. Ugyanis nem mindegyikük állt a helyzet magaslatán, így az automatizált rendszer minden esetben az egyszeri járművezetőnél gyorsabban és kíméletesebben bánik a sebességváltóval. A HX-ben szolgálatot teljesítő, 14 fokozatú T14 automatizált sebességváltó legszembetűnőbb különbsége az utcai testvéréhez képest, hogy kettő helyet hat fokozattal segíti a kúszónál akár jóval gyorsabb manőverezést hátrafelé. Micsoda? Tán csak nem az International HX lesz a fapapuccsal, tolatva parkettázó hollandusok legújabb versenyparipája, ha elkopik az összes fogasszíj a DAF 66 kisautók Variomatic váltójából? Aligha, hiszen a T14 bolygókerekes hajtóművének leghosszabb hátrameneti áttétele sem gyorsabb 4,59:1-nél. Viszont építkezéseken jól jön, ha a munkagép kezelőjének nem kell ebédszünetet tartania, mire a HX billencsnek sikerül odakúsznia a markolókanál alá. Eddig nem mondtam, de nemcsak hátra, hanem előre is tud haladni a HX. Az első kettő, 20,81 és 16,16:1 áttételű fokozatot kúszónak szánták. Ezekkel könnyebb a manőverezés, valamint nehéz körülmények között is bőséges vonóerővel ruházzák fel a HX teherautókat. Ezenfelül számos olyan munkaspecifikus menetmód segíti a járművezető munkáját, mint a terepes, a manuális vagy éppen az aszfaltozó mód. A hintáztató funkcióval pedig még a gyakorlatlan járművezetővel megáldott International HX sem marad többé a sár fogságában.