Hirdetés:

Kidobálták az akkumulátorokat az elektromos kishaszonjárműből, és a helyükre hidrogénpalackok kerültek. A gyorsan újratölthető üzemanyagcellás furgon a távoli országokba címzett expressz küldemények zöldebb szállításának jövőképét vetíti előre.

Megtehettünk egy gyors próbakört a Bosch üzemanyagcellás rendszerével felvértezett kishaszonjárművel. Két prototípust építettek az utólagos átalakítások egyik mesterével, az ismert német tuningcég villanyos átalakításokkal foglalkozó ABT eLine GmbH vállalatával közösen. A kísérleti modellek alapjául az eCrafter szolgált, amelyek esetében a Volkswagen már eleve megoldotta, hogy az energiatárolók ne csökkentsék a raktér méretét – így rendelkezésre állt a beépítési tér a tartályok számára is. Az öt tartályban összesen több mint tíz kilogramm hidrogént cipelnek, ezzel terhelten is akár 540 kilométer az elérhető hatótávolság, a rendszer mindössze hat perc alatt újra megtankolható. Ez nyilván még mindig nem vetekszik a dízelmotoros működési rádiuszával, ám egy amúgy is javasolt és valóban gyors bokszkiállással már teljesíthetők a vérbeli távolsági feladatok is. Ez több száz kilowattóra akkumulátort igényelne, ami sem a nyersanyagok, sem a pénzügyi ráfordítás, sem a többlettömeg szempontjából nem reális egy ekkora járműben jelenleg.

A teljesítménynövelés egyik legjobb módja itt is a mesterséges lélegeztetés, azaz egy elektromos kompresszor

Az ABT végezte a hűtés, a vezérlés és a fedélzeti elektromos-elektronikus rendszer módosítását. A Bosch építette be a tárolókat, az üzemanyagcellás rendszert és annak a vezérlését. Szinte csak saját alkatrészeket használt a Bosch, ennek középpontjában a Fuel Cell Kit, azaz az üzemanyagcella-készlet áll. Ez a cellaköteg mellett szabályzóegységből, elektromos kompresszorból, a hidrogéntárolókból és számtalan érzékelőből áll. Része még az anódellátó modul, amely a hidrogénadagoló szelepet és a visszaforgató ventilátort is magában foglalja.

A 700 baron tárolt hidrogén energiasűrűsége a jelenlegi lítiumion-akkumulátorokénál kettő nagyságrenddel (!) nagyobb

Kis sebességnél, tehát elindulásnál, lépésben haladásnál nem kapcsolta be a mérnök az üzemanyagcellát, arra hivatkozva, hogy abban az üzemállapotban nem jó a rendszer hatásfoka. Egy kisebb puffertároló – jelen esetben egy lítiumion-akkumulátor – hidalja át ezt a problémát, a megtermelt áram egy részét elraktározza ilyen esetekre. Ez amúgy sem új elképzelés, a hálózatról tölthető hibridek vezérlése is jellemzően tisztán elektromosan lendíti mozgásba a járművet.

Bár egy aprócska fedélzeti visszajelző is trónol a műszerfal tetején, az alapvető működési paramétereket látványosabban egy nagyobb képernyőn is megmutatták nekünk

Bár a Bosch üzemanyagcellák számára kifejlesztett első alkatrészei már sorozatgyártásban készülnek, a továbbfejlesztésükhöz elengedhetetlenek a tesztjárművekkel szerzett valós üzemeltetési tapasztalatok. Ezért a két prototípus valós időben továbbítja az adatait a felhőbe a további elemzés megkönnyítésére – ezek a közúti teszteredmények fontos kiegészítései a laboratóriumi méréseknek. A Bosch célja, hogy ne csupán kipróbált komponenseket kínálhasson ügyfeleinek, a gyártóknak, hanem saját tapasztalatai nyomán a rendszerek kialakítása, integrációja kapcsán is átfogó támogatást nyújthasson. E téren egyértelmű a fejlődési irány: olyan szabályozás szükséges, amely intelligensen az aktuális körülmények alapján vezérli az akkumulátor és az üzemanyagcella működését, hogy ne kézzel kelljen ki-be kapcsolgatni.

Élmény szempontjából belülről szinte ugyanolyan, mint egy tisztán akkumulátoros jármű: A belső égésűeknél jóval csendesebb. A villanymotor nyomatékkarakterisztikájának köszönhetően pedig sokkal dinamikusabb