Hirdetés:

Ötletgyárnak titulálja magát a helvét cég, amely a Volvo-csoport „rendes” villanykínálatával le nem fedett szegmensek meghódítását tűzte ki célul. Elektromos nehézvontatóért, autószállítóért vagy öttengelyes betonkeverőért hozzájuk érdemes becsöngetni.

Szinte a véletlennek köszönhető a találkozás. A Continental ötödik generációs regionális teherabroncsának bemutatóján szúrt szemet a Volvo FH vontató orráról hiányzó jellegzetes vasembléma. Aztán a demonstráció során kimutatta a foga fehérjét: nemcsak könnyedén legyorsulta a ránézésre szinte megszólalásig hasonlító (dízelmotoros) testvérét, annál közel egy szerelvényhosszal rövidebb távolságon fékezett ismét álló helyzetbe.

Az ismeretlen ismerőst a Designwerk főzte ki a winterthuri boszorkánykonyhájában. A svájci cégbe tavaly tavasszal vásárolta be magát a svéd csoport – a szűkszavúan rövidke sajtóközlemény azt vetítette előre, hogy a beruházás nem befolyásolja majd jelentősen a konszern pénzügyi eredményeit. Amennyire jelentéktelennek tűnhet ez alapján ez a lépés, annyira nagy a potenciál mögötte. Ugyanis teljesen önállóan, a göteborgiaktól fejlesztettek ki egy saját villanyhajtást, amely több érdekes előnnyel is bír. Egyetlen fix lassítóáttétellel dolgozik, míg a gyári elektromosok kénytelenek végigvárni a 12 fokozatú I-Shift váltásait. Az erőfolyam meg nem szakítása eredményezi a már említett gyorsulási és lassulási előnyt. Ráadásul a cég képviselőjének elmondása szerint emiatt ideális körülmények esetén akár a felhasznált energia negyven százalékát is visszanyerhetik.

A moduláris akkumulátoraik mellé mobil töltőket is kínál a cég

Akkumulátorkapacitásban és töltési teljesítményben is felülmúlják az északi rokonaikat. Ám talán legerősebb ütőkártyájuk, hogy a moduláris rendszerüket bármelyik sorozatgyártású Volvo teherautóba beletuszkolják. Szó szerint ez is történik, a jármű a napvilágot a skandináv szerelősoron látja meg, csupán a hajtásláncot felejtik el beleszerelni. Vagyis a működés, a kezelés mindig a Volvo alapos dizájnereinek és tervezőinek keze nyomán született rendszereken és interfészeken keresztül történik – a felhasználó valóban a gyári jármű élményét kapja.

A hajtásláncot leszámítva teljesen kész járművek jelentik a kiindulási alapot, így a vezető csak gyári kezelőszervekkel, menükkel és megoldásokkal találkozik

Két nehézvontatóval indították az átépítéseket, hiszen ezek jellemzően egyszerre kis távolságokat teljesítenek, többnyire csekély átlagsebességgel, ráadásul a villanymotorok nyomatékossága és a „fokozatmentesség” rendkívül megkönnyíti a manőverezést. Mindkettőbe 900 kilowattórányi akkut szereltek, így a háromtengelyesek a szokásosnál egy méterrel hosszabbak és két tonnával nőtt a megengedett össztömegük.

Az 500 kilowatt teljesítmény több mint bőségesen elegendő a szerelvény mozgatásához, és természetesen a felépítmény működtetéséhez is az akkumulátorok biztosítják az energiát

A Volvo FM alvázra épített, Kässbohrer felépítményű autószállítóba is négy akkucsomagot szereltek. Normál üzemben 22 kilowattos váltakozó árammal, az éjszakai pihenője során töltik fel, így napi 450 kilométert teljesít. Ennél hosszabb feladat esetén 350 kilowattos egyenárammal két óránál rövidebb idő alatt tornázható 80 százalékra a töltöttsége. Jövőre pedig nem a megawattos, hanem a 2,4 megawattos töltés lehetősége jelenik majd meg a Designwerk kínálatában.

Az MC Sewer Cleaner 6x2R nyolc órán át dolgozhat az 508 kilowattórából, két 104 kilowatt tartós teljesítményű mellékhajtás szolgálja ki a Kaiser Aquastar csatornatisztító felépítményét

Kicsit zabigyereknek számít a Mercedes-Benz Econic alapjain idén nyáron megszületett hulladékgyűjtő. Wörthből állítólag az a visszajelzést kapták, hogy ez az egyik legszebb átépítés, amit valaha láttak. Azt nem tudjuk, hogy a Designwerk göteborgi tulajdonosai miként vélekednek a Low Cab Collect fedőnevű, Contena Ochsner felépítményében Faun Variopress hulladékprést működtető termékről. A folyamatos megállással és újraindulással, lépésben haladással, valamint aktív felépítményműködtetéssel jellemzett hulladékgyűjtés jellemzően drasztikus gázolajfogyasztást jelent, ezzel szemben a zöld zöldhulladék-begyűjtő a 440 kilowattóra beépített kapacitással az egész munkanapot könnyedén végigdolgozza. Egy másik kommunális céleszközük kapcsán azt is elmondták, hogy a helyi áramtermelés forrásarányának függvényében a dízeleknél 51-77 százalékkal kevesebb szén-dioxid kibocsátásáért felel az ő csatornatisztító járművük.

A Designwerk megoldásainak igazi szépsége, hogy kis túlzással megvalósítják a „csatlakoztasd és használhatod” filozófiáját. Remekül kihasználják a teherautók alvázas felépítéséből származó előnyöket, a gyári alapjármű minden jellemzőjét megőrizve egyszerűen és egyedi módon zöldítik be a teherautókat. Még több ilyen agytrösztöt a világnak!

Beépített tartósfék: a jármű a fékpedállal lassítható, a szabályozás ez alapján fokozatmentesen vezérli a visszatáplálást, illetve az üzemi fékeket