Hirdetés:

Rájár a rúd mostanában a céges autót üzemeltető vállalkozásokra. A tüzelőanyagárak hektikus mozgása, a gazdasági folyamatok, tendenciák komoly spórolásra motiválják az üzemeltetésért felelős szakembereket, cégvezetőket.

Nem választható kényelmi kérdés, hanem a munkavégzéshez elengedhetetlen célszerszám a céges autó az esetek döntő többségében. Az üzemeltetési költségek egyik jelentős hányada a karbantartási díjakból származik, ezek azonban még a kötelező szervizek kapcsán is komoly szórást mutathatnak. Következzen egy tanulságos történet ennek kapcsán, ami után érdemes újragondolni az eddigi megszokott szervizelési menetrendet.

Történetünk főhőse – nevezzük Istvánnak – egy magyar kis és középvállalkozás vezetője, aki felelősségteljesen gondolkodik, ezért a legutóbbi autóbeszerzés során egy dél-koreai, hálózatról is tölthető hibrid autót vásárolt. A zöld rendszámos modell egyetlen feltöltéssel több mint 50 kilométert tehet meg tisztán elektromosan, ezt követően pedig az 1,6 literes benzinmotor dolgozik az öt év garanciával kecsegtető autóban. A Németországból vásárolt hároméves autón közeledett a következő, 75 000 kilométeres szerviz ideje, így István e-mailt írt három márkaszerviznek. Ezek közül kettő viszonylag közel helyezkedik el a cég irodájához, egy pedig távolabb az ország keleti részén. Utóbbi ugyan messze van, de egy-egy üzleti találkozóval összeköthető a felkeresése – ezért és a jó referenciák miatt főhősünk onnan is kért ajánlatot.

Nem megszokott alaposság ez, de eddig talán semmi izgalmas nincs a történetben. Ami ez után következett, az viszont igazán tanulságos. Gyakorlottabb olvasóink talán kitalálják, de most már mindenkinek eláruljuk, István egészen nagy szórással kapott ajánlatokat ugyanarra az autóra és ugyanarra az ajánlatkérő levélre. Ezek bruttó 46 723, 78 696 és 82 918 forintról szóltak. Főszereplőnk talán el sem meséli mindezt nekünk, ha csupán egyetlen helyről kér ajánlatot, hiszen nem nagy összegek ezek. Dönthetett volna bármelyik mellett – akár a márkatársak által dicsért vidéki szerviz mellett is, ami messze a legmagasabb árat adta vagy akár a fizikálisan csak pár száz méterre lévő fővárosi mellett is – tulajdonképpen mindegyik érthető lett volna. Ő azonban itt már nem állt meg és mindhárom ajánlatra válaszolva megpróbálta kideríteni, miből adódnak a különbségek. Kiderült, hogy hiába írta le az autó minden adatát (alvázszám, futásteljesítmény), a szervizek mégsem ugyanazzal számoltak. Akadt olyan munkafelvevő, aki életkor szerint számolt és nem vette figyelembe, hogy az autó még csak hároméves, de futásteljesítménye alapján már az ötödik kötelező szervize következik. Egy másik ajánlattevő viszont nem kötelező kiegészítőket is felszámolt, például fékolajcserét és fékhatásmérést vagy épp a pollenszűrő cseréjét, amiket ekkor nem kellett még elvégezni. Amikor sikerült mindent pontosítani, a két budapesti telephely közel azonos árajánlatot adott, az autót végül 43 626 forintért szervizelték a fizikálisan is legközelebb lévő szervizben.

Kötelező szerviz (5 év/75 000 kilométer)
Szervizajánlat A46723
Szervizajánlat B82918
Szervizajánlat C1/C278 696 / 43 626*
Megtakarítás a legolcsóbb és a legdrágább ajánlatok alapján
5 év és 125 000 kilométer alatt
327 433 / 6 548 667
* módosított ajánlat az adatok pontosítása után

Természetesen nem szeretnénk pálcát törni egyik cég vagy szerviztanácsadó fölött sem, de már százalékosan is jelentős különbségek ezek. Arról nem is beszélve, milyen összeget képvisel ez, ha egy 20 autós flotta esetén öt évre vetítjük. A szervizek felelőssége hatalmas, hiszen a leírtakból jól azonosítható volt az autó, a szükséges munkafolyamat és alkatrészigény – volt olyan, akinek ez elsőre sikerült is. Ugyanakkor felvetődik a gyártó és/vagy az importőr felelőssége is, hiszen az ügyintéző elmondása szerint hiába hordta az első tulajdonosa (ami szintén egy cég volt) az autót Németországban mindvégig márkaszervizbe, az ott elvégzett műveleteket az itthoni hálózat tagjai nem is látják. Érdemes tehát odafigyelni és rászánni egy kis időt ezekre a körökre, mert mostanában ezt a pénzt sokkal nehezebb megkeresni, mint megspórolni…