Régóta szeretnél elektromos haszonjárművet, de bizonytalan vagy, hogy a házikód múlt században felújított elektromos hálózata és a sarokban porosodó telefontöltő elég lesz-e hozzá? Most mindenre is választ kaphatsz a Volvo Trucks útmutatójából!
Összefoglalta a nehézkategóriás elektromos teherautók üzemeltetésével három esztendő alatt szerzett tapasztalatait a Volvo Trucks észak-amerikai szervezete. Az útmutató nemcsak a fuvarozóvállalatoknak és flottakezelőknek, hanem a villanyos tapasztalatokkal nem rendelkező járműgyártók és beszállítóik számára is aranyat ér. Annyit az elején elárulunk, hogy a villamosítás sikere érdekében több szempontból paradigmaváltás szükséges!
Két dél-kaliforniai fuvarvállalat, az NFI Industries (NFI) és Dependable Highway Express (DHE) kapott először tartós tesztre Volvo VNR Electric teherautót, még 2020 februárjában. A következő esztendőben további járművek kerültek a kiskereskedőkhöz, flottakezelőkhöz, élelmiszerláncokhoz, postaszolgálatokhoz, az egészségügyi ellátásban szorgoskodó vállalatokhoz és közművekhez. Összesen 30 darab Volvo VNR Electric vett részt a kilencvenmillió dolláros költségvetésből gazdálkodó Volvo LIGHTS (Low Impact Green Heavy Transport Solutions) projektben. A tapasztalatok azt mutatták, hogy belső égésű társaikkal összehasonlítva és a forrástól kerékig számítva a Volvo VNR Electric az életciklusa során az összenergia 65 százalékát és a fosszilis energia 81 százalékát takarítja meg. Eközben nyolcvan százalékkal csökkenti a károsanyag-kibocsátást. Az iparterületeken belül közlekedő járműveket sem szabad figyelmen kívül hagyni, ugyanis teljes életciklusuk során az elektromos villástargoncák és termináltraktorok mindegyike 30-100 benzinüzemű személyautó egyéves károsanyag-kibocsátásától kíméli meg környezetünket.
Az egyenáramú normál és gyorstöltőkkel felvértezett hálózatot a Shell Recharge Solutions biztosította az ABB közreműködésével. Los Angeles és Long Beach kikötői is azon munkálkodtak, hogy elősegítsék az elektromos járművek terjedését, miközben a Southern California Edison a töltések elektromos hálózatra gyakorolt hatásait vizsgálta. Már a tervezés legelején teljes egészében látni kell az elektromos flottához szükséges infrastruktúra részletes műszaki paramétereit. Fontos szempont a jövőbeli egyszerű és olcsó bővíthetőség lehetősége is. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy napelemekkel és helyszíni energiatárolókkal jelentősen csökkenthetők a költségek, valamint az elektromos hálózat leterheltsége. Nem is gondolnánk, milyen fontos megtalálni az egyensúlyt a töltők teljesítménye tekintetében is! Egy normál töltő a jármű árához képest jóformán nem is mérhető költségért és gyorsan telepíthető. Ha nem akarjuk, hogy hosszú órákra kiessenek a forgalomból a járművek, akkor 100-250 kilowatt teljesítményű gyorstöltők szükségesek. Ezek azonban igencsak drága mulatságot jelentenek, hiszen itt akár már a telephelyi áramellátás is szűk keresztmetszetté válhat, így ezek kiépítése jóval tovább is tart.
A Rio Hondo College és a San Bernardino Valley College főiskolák érdeme, hogy kidolgozták, majd beindították az elektromos járművek karbantartó személyzetének színvonalas oktatását. Ahol a 2021 és 2022-es tanévben több mint 45 szakember végzett. Elengedhetetlen a járművezetők oktatása is, hiszen a regeneratív fékezés helyes használatával az energiafogyasztás 5-15 százaléka visszanyerhető. A kaliforniai Bourns College of Engineering segítségével olyan algoritmusokat fejlesztettek, amelyek a fogyasztás szempontjából optimalizálják a teherautók útvonalát, miközben csökkentik a helyi közösségekre gyakorolt hatásukat. A nagyfeszültségű alkatrészek miatt pedig ki kellett dolgozni egy biztonsági dokumentumot, ami nyilvánosan elérhető az Amerikai Egyesült Államok Nemzeti Tűzvédelmi Ügynökségénél.
A Volvo Trucks megtanulta, hogy a siker kulcsa az erős partnerkapcsolatokban rejlik. Kulcsfontosságú, hogy tiszteletben tartsa ügyfelei aggályait, valamint együtt nézzenek szembe a kihívásokkal és dolgozzák ki a kölcsönösen előnyös megoldásokat. Létfontosságúak a finanszírozási és ösztönző programok is. Az elmúlt három esztendőben a Volvo LIGHTS partnerei megtervezték, majd megvalósították az elektromos tehergépkocsikhoz szükséges teljes ökoszisztémát. A Volvo Trucks pedig országszerte reprodukálja majd a jól működő modellt, mivel egyre több flottához szállít elektromos teherautókat.