Hirdetés:

Csak idő kérdése volt, hogy az új XF, XG és XG+ premierje után mikor jelennek meg az új tervezési koncepción nyugvó kisebb méretű járművek. Új elnevezéseket tanulhatunk – XD a terítőfuvarozásra és XDC kemény munkára, terepre.

Még az IAA Transportation 2022 kiállítás előtt pár héttel jártunk Hollandiában, az International Truck of the Year újságíró szervezet tagjaiként a DAF főhadiszállásán kaptunk áttekintést a márka új generációs járműveiről. A gyártó ugyanis Hannoverben mutatta be a nagyközönségnek az áruterítő tehergépkocsik teljesen új választékát. A gyártás még idén ősszel megkezdődik, így a kritériumoknak is megfelelően érvényesen szállt harcba a járműcsalád az ITOY 2023 trófeáért. Az eredményt pedig már tudjuk is…

A vadonatúj XD- és XDC-sorozat méltó követője a nagyobb testvéreknek. Fő vonzerejük a legmagasabb szintű igényeknek való megfelelésen túl a hagyományosan kiemelkedő színvonalú biztonság, a hatékonyság és a járművezetői kényelem. Átemelték és felhasználták az XF- és XG-családok kiváló aerodinamikai tulajdonságait is.

A kereskedelmi és áruterítő alkalmazásokhoz szánt megnyerő külsejű DAF XD tehergépkocsik a 2022-es ITOY trófeát elnyert XF, XG és XG+ vontatók alapjaiból építkeznek. Olyannyira, hogy külsőre szinte össze is téveszthetőek. Az avatott szem persze hamar észleli majd a különbségeket is, látványosan alacsonyabbra került a fülke.

Legelső a biztonság – nagyon helyesen –, a megszokott sofőrtámogató rendszerek mellé új értékek adódnak. A vezetőfülke magasságát 17 centiméterrel sikerül lejjebb süllyeszteni, ami a közvetlen kilátás szempontjából komoly korábbi holttereket tesz láthatóvá. A nagyméretű szélvédő és oldalablakok alacsony övvonallal ugyanezt a célt szolgálják. Régi-új a „Vision” műszerfal, ahogy azt már az XG sorozatnál kipróbáltuk, testre szabható a megjelenés, logikus a menü és jól áttekinthető a funkciók sora. Ha kérik a jobb oldalon az ajtón a járdára néző ablakot, akkor ahhoz felhajtható anyósülés jár. Nagy-Britanniában kötelező opció és szerintem is remek adalék a biztonság növeléséhez. A holttér tükör digitális (DAF Corner View), s érdemes a visszapillantókat is digitális változattal rendelni.

Hajtáslánc tekintetében a PACCAR MX-11 motor 220–330 kilowatt (300–450 lóerő) teljesítményű motorjait kínálják, az újrahangolt ZF TraXon automatizált sebességváltó alapfelszereltség. A felépítményezők sosem látott csodákat építhetnek, ugyanis a fülke mögötti mindegyik segédberendezés rugalmasan áthelyezhető. A járművezető kényelmét rendkívül tág ülés- és kormányoszlop-beállítási tartományok biztosítják. A háromféle fülke közül a rövid, de mégis tágas nappali változatot kell kiemelni, mert a korábbi megoldásokhoz képest 20 centiméterrel hátrébbtolták a hátsó falát. A hálófülkés kabin alapváltozata alacsony tetővel épül, a magas fülke pedig már-már az XF világát idézi. Az XD és építőipari XDC testvére a tengelykonfigurációk széles választékát kínálja. Az építőipari alkalmazásokhoz szánt két-, három- és négytengelyes egy vagy kettő hajtott tengellyel érkezik majd, de csak 2023-ban. Az új járműplatform készen áll az alternatív hajtásláncok befogadására, így az új DAF XD akkumulátoros elektromos kivitelben is piacra lép majd 2023-ban.

Előző cikkTizenkettő lett, maradhat?
Következő cikkVégre minden világos!
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.

Itt elmondhatod a véleményedet!