Hirdetés:

Csak idő kérdése volt, hogy az új XF, XG és XG+ premierje után mikor jelennek meg az új tervezési koncepción nyugvó kisebb méretű járművek. Új elnevezéseket tanulhatunk – XD a terítőfuvarozásra és XDC kemény munkára, terepre.

Még az IAA Transportation 2022 kiállítás előtt pár héttel jártunk Hollandiában, az International Truck of the Year újságíró szervezet tagjaiként a DAF főhadiszállásán kaptunk áttekintést a márka új generációs járműveiről. A gyártó ugyanis Hannoverben mutatta be a nagyközönségnek az áruterítő tehergépkocsik teljesen új választékát. A gyártás még idén ősszel megkezdődik, így a kritériumoknak is megfelelően érvényesen szállt harcba a járműcsalád az ITOY 2023 trófeáért. Az eredményt pedig már tudjuk is…

A vadonatúj XD- és XDC-sorozat méltó követője a nagyobb testvéreknek. Fő vonzerejük a legmagasabb szintű igényeknek való megfelelésen túl a hagyományosan kiemelkedő színvonalú biztonság, a hatékonyság és a járművezetői kényelem. Átemelték és felhasználták az XF- és XG-családok kiváló aerodinamikai tulajdonságait is.

A kereskedelmi és áruterítő alkalmazásokhoz szánt megnyerő külsejű DAF XD tehergépkocsik a 2022-es ITOY trófeát elnyert XF, XG és XG+ vontatók alapjaiból építkeznek. Olyannyira, hogy külsőre szinte össze is téveszthetőek. Az avatott szem persze hamar észleli majd a különbségeket is, látványosan alacsonyabbra került a fülke.

Legelső a biztonság – nagyon helyesen –, a megszokott sofőrtámogató rendszerek mellé új értékek adódnak. A vezetőfülke magasságát 17 centiméterrel sikerül lejjebb süllyeszteni, ami a közvetlen kilátás szempontjából komoly korábbi holttereket tesz láthatóvá. A nagyméretű szélvédő és oldalablakok alacsony övvonallal ugyanezt a célt szolgálják. Régi-új a „Vision” műszerfal, ahogy azt már az XG sorozatnál kipróbáltuk, testre szabható a megjelenés, logikus a menü és jól áttekinthető a funkciók sora. Ha kérik a jobb oldalon az ajtón a járdára néző ablakot, akkor ahhoz felhajtható anyósülés jár. Nagy-Britanniában kötelező opció és szerintem is remek adalék a biztonság növeléséhez. A holttér tükör digitális (DAF Corner View), s érdemes a visszapillantókat is digitális változattal rendelni.

Hajtáslánc tekintetében a PACCAR MX-11 motor 220–330 kilowatt (300–450 lóerő) teljesítményű motorjait kínálják, az újrahangolt ZF TraXon automatizált sebességváltó alapfelszereltség. A felépítményezők sosem látott csodákat építhetnek, ugyanis a fülke mögötti mindegyik segédberendezés rugalmasan áthelyezhető. A járművezető kényelmét rendkívül tág ülés- és kormányoszlop-beállítási tartományok biztosítják. A háromféle fülke közül a rövid, de mégis tágas nappali változatot kell kiemelni, mert a korábbi megoldásokhoz képest 20 centiméterrel hátrébbtolták a hátsó falát. A hálófülkés kabin alapváltozata alacsony tetővel épül, a magas fülke pedig már-már az XF világát idézi. Az XD és építőipari XDC testvére a tengelykonfigurációk széles választékát kínálja. Az építőipari alkalmazásokhoz szánt két-, három- és négytengelyes egy vagy kettő hajtott tengellyel érkezik majd, de csak 2023-ban. Az új járműplatform készen áll az alternatív hajtásláncok befogadására, így az új DAF XD akkumulátoros elektromos kivitelben is piacra lép majd 2023-ban.

Előző cikkTizenkettő lett, maradhat?
Következő cikkVégre minden világos!
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.