Hirdetés:

Mindenki azt szeretné, ha szükség esetén gyorsan megérkezne a segítség. Miként lehet könnyebbé és biztonságosabbá tenni a megkülönböztető jelzéseket használó járművek gyors haladását? E fejlesztések ezekre a problémákra keresik a megoldást.

Gyakori probléma, hogy az autóvezetők nem adják meg a sürgősségi járművek számára az elsőbbséget, illetve nem segítik az előrehaladásukat. Az autópályákon a mentőfolyosó kialakítása hazánkban csak ajánlott, külföldön viszont kemény büntetés jár érte, ha valaki elmulasztja így elengedni a szirénázó járműveket. Az emberi tényező mindig kiszámíthatatlan a közlekedésben. Miként fognak reagálni az önvezető járművek hasonló szituációban?

A Bosch azon dolgozik, hogy „füleket” adjon az autóknak. A tervek szerint a mikrofonokat a karosszériaelemek alá szerelik majd be. Olyan membránszerű burkolatot kapnak, ami a hangot megfelelően átengedi, de kellően ellenálló a környezeti hatásokkal szemben. Ezekre építve olyan hangelemző rendszert alkotnak, ami képes felismerni a vonuló jártművek szirénáit. Sőt, még azt is érzékelni fogja, hogy egy szomszédos utcából, esteleg egy épület vagy fal mögül hallja-e a hangjelzést. Ehhez 44 000 percnyi hanganyaggal tanították a rendszert. A betáplált 200 gigabájtnyi audiófájl teljes hossza jobban érthető mennyiségben kifejezve: több mint 30 napnyi szirénázás és egyéb hang. Így tudja elkülöníteni a neurális hálózat a szirénázástól az egyéb környezeti zajokat, mint például egy autóriasztó hangját. A technológiai és szolgáltatóvállalat törekvéseivel összhangban ez a technika főként az önvezető járműveiket segíti majd abban, hogy időben és megfelelő módon szabad utat nyissanak. Ám az azonosított segélynyújtóra vonatkozó információkat a közeli emberi irányítású közlekedési eszközöknek is továbbíthatják jármű-kommunikáció használatával. A mesterséges intelligenciát a jövőben további funkciókra is megtaníthatják, így az akár az útviszonyok vagy a jármű műszaki állapotának változásait is felismerheti.

A mentőautó már előre jelzi érkezését, így zöldre vált előtte a lámpa

Szintén a megkülönböztető jelzéseket használó járművek gördülékeny előrehaladását segíti a Ford vívmánya is. Olyan hálózatba kapcsolt közlekedési lámpavezérlést alkotnak, amely szabaddá teszi a mentők, tűzoltóautók és rendőrségi járművek útját. A technológiát Németországban egy nyolc egymást követő közlekedési lámpával ellátott útszakaszon tesztelik. A közeledő tesztjármű kommunikációs rendszere jelzi a közlekedési lámpáknak, hogy váltsanak zöldre. Miután a jármű áthaladt a kereszteződésen, a közlekedési lámpák visszaállnak a normál működésre. Fordított irányú kommunikációval pedig a jövőben akár mindenki számára jelentősen felgyorsíthatja a forgalmat ez a rendszer. Az adaptív sebességszabályozóval felszerelt járműveknek is elküldheti a közlekedési lámpák időzítését, így az a tempót ehhez az információhoz igazítva zöldhullámon haladhat végig.

Biztonsággal keresztülhaladt a kereszteződésen, folytatódhat a megszokott közlekedés

Fontos fejlesztések ezek, hiszen sok közlekedési baleset történik amiatt, hogy a szirénázó járműveknek a piroson kell keresztülhajtaniuk. Elég a túl hangos zene és/vagy egy kis figyelmetlenség a többi közlekedő részéről, és már meg is történt a baj. Ugyanígy a korlátozott figyelem miatt nem veszik észre sokszor az érkező kéklámpást, ezért remek, ha mesterséges intelligencia segíthet időben észlelni. Remélhetőleg a hasonló innovációknak köszönhetően a közlekedés egyre inkább biztonságossá válik a jövőben.

A tüzelőanyag-fogyasztás is csökkenthető, ha nem kell folyton megállni a piros lámpák miatt

Itt elmondhatod a véleményedet!