Hirdetés:

Mindannyiunk alapvető igénye és feladata a közlekedésbiztonság javítása. Sajnos nincs rá egyetlen biztos formula. A büntetés egyértelműen visszatartó szankció, ám az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) most a pozitív megerősítés eszközét alkalmazza.

Már látjuk az óriásplakátokat, rajta a felirattal, hamarosan indul az ORFK-OBB kezdeményezése. Egy ingyenes okostelefonos alkalmazás, amelynek segítségével OBBCoin pontokat gyűjthetünk, ha szabályosan közlekedünk – egészen pontosan a megengedett sebességnél nem megyünk gyorsabban. Az ötlet egyszerű, amely egy bevásárlás alkalmával Berzai Zsolt alezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály Baleset-megelőzési Osztályának vezetője, az ORFK-OBB főtitkára fejéből pattant ki. Azt vette észre, hogy a vásárlásokért kapott kuponjainkat szívesen gyűjtögetjük, majd váltjuk be mindenféle földi jóra. Miért ne lehetne hasonló rendszert a közlekedésbiztonság szolgálatába állítani?! Itt a termék nem egy árucikk, hanem egy elhatározás, a tartósan tudatos járművezetői viselkedés. Nem mellesleg a közúti közlekedés legnagyobb rákfenéje, a sebességválasztás témakörben. Az, aki betartja a sebességhatárokat, meghatározott szakaszok után jutalompontot kap. Minél kitartóbban teszi ezt, a halmozódó pontok annál értékesebb ajándékra válthatók. Egyébként meg egy nagy játéknak, megmérettetésnek is felfogható az egész. Ráadásul, ha folyamatosan felszínen tartja a problémát, diskurzusra készteti az érintetteket, a családot, a gyerekeket, már megérte!

Ilyen applikációt a piac eddig még nem látott sehol a világon. Így az ötlet megvalósítását felvállaló amerikai cég, a Los Angeles városában bejegyzett és magyarországi leányvállalatot is működtető AESTH előbb kicsit hezitált, de szabad kezet kapva lelkesen álltak a feladathoz. Képviselőjükkel beszélgetve azt érzem, hogy a korábban a NASA elképzeléseit is megoldó informatikusokon nem fogott ki a feladat. Az alapelv a következő: Ma már lényegében minden telefon képes az ingyenes globális helymeghatározó hálózatok jelének feldolgozására. S már csak egy jó térkép kell hozzá, és a telefon „mozgása” egészen precízen követhető, sebessége mérhető. Azaz már itt fontos rögzíteni, hogy nem egy adott, konkrét jármű sebességét méri az alkalmazás, hanem a járműben lévő telefonét. A mobilt meg gyorshajtásért megbüntetni elég vicces lenne, tehát a jármű anonimitása kipipálva. Ha még azt is hozzávesszük, hogy egy járműből akár ketten is bejelentkezhetnek egyszerre – többen azért nem! – a rendszerbe, akkor meg nincs az a technika, amelyik megmondja, hogy melyik mobil vezeti a járművet. Így a sofőr is azonosíthatatlan! Az egyébként kikapcsolható rendszer csak 40 kilométer/óra felett élesedik, alatta egyszerűen nem gyűjt adatokat. Ezt a műszaki bázist veszi körbe aztán az alkalmazás, amelyhez internetkapcsolat kell, a jelenlegi állás szerint minimális adatterheléssel. Azaz pici költsége ugyan van a dolognak, de ez az ajándékok reményében talán nem lehet probléma. Az előzetes regisztráció az Android-verzióban már elindult, és az iOS-változat is hamarosan élesedik, s aztán kezdődhet a kaland, a nyereményjáték! A pontgyűjtés menetét, a gyerekeknek kitalált ötletes jutalmakat az applikáció leírásában elolvashatjuk. Azért említem a gyerekeket, mert az ő szemléletük alakításában a program egy jó eszköz lehet. És igen, a rendőrség gyorshajtási adatokhoz is hozzájut, de azt csak balesetmegelőzési céllal használhatja, például a sebességellenőrzések helyszíneinek tervezésekor. A szoftver kizárja az egyes telefonok azonosításának lehetőségét, ugyanis a gyorshajtásra vonatkozó adatokat ömlesztett formában dolgozzák fel.

Borzalmasan nehéz dolog a balesetmegelőzési munka. Szinte mérhetetlen, a statisztika sem tudja azt megmondani, hogy hány baleset nem történt meg azért, mert az autóst elérte valamilyen kampány, vagy olvasott egy cikket, mint amivel például mi is igyekszünk hozzájárulni egy jobb világhoz. Kíváncsian várjuk az OBBPoint alkalmazását megindulását, s szurkolunk a sikerért!

Előző cikkMegérkezett az új T-Way
Következő cikkNagyon zöld
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.

Itt elmondhatod a véleményedet!