Hirdetés:

Ötvenhatodik alkalommal parádézott extravagáns tanulmányautóival a húsvéti ünnepeket megelőző nagyhéten a terepjárók ősatyja. Évről évre bemutatják, milyen Jeep garantáltan nem parkol majd a garázsunkban!

Moab valószínűleg rajta sem lenne a térképen, ha a terepjárósok egy maroknyi csapata fel nem fedezi magának, amikor a turizmus fellendítésére a helyi kereskedelmi kamara 1967-ben megszervezte ide a legelső szafarit. Természetesen ezt csupán az offroados arroganciám mondatja velem: a bibliai moábiták földjéről elnevezett kisvárost csodás táj veszi körül, amit a túrázók és kerékpárosok ugyanúgy sajátjukénak éreznek, mint a terepjárósok. A terepútvonalak a pedálos játékdzsiptől a sziklamászó prototípusokig minden jármű számára megfelelő kihívásokkal kecsegtetnek.

Jeep Bob Concept

A Dallas mind a 357 epizódját végignézném, ha a Jeep Bob Concept lenne Bobby Ewing szolgálati járműve

Valójában Wraniatornak kellene hívni, hiszen a Jeep összemosta a Wrangler és a Gladiator közötti határokat. Mindenesetre jobban szemléltetné a tanulmányautó hangulatát, mint a Bob Concept. Nem, még csak Bob ezermester sem ezzel jár munkába. Nevét a népszerű „bobbing” kifejezésnek köszönheti, ami a komoly terepre alkalmatlan platósok jelentős hátsó túlnyúlásának népszerű kurtítását jelöli. Könnyebb lenne mindazt felsorolni, amitől elbúcsúzott a Jeep Gladiator Rubicon. Tanulmányautóvá alakulása első lépéseként a B oszlop és a négy ajtó ment a levesbe. Bob mindössze egy vászonborítású, fényáteresztővé perforált keménytetővel védi utasai fejét a napszúrástól. Bő harminc centimétert lecsíptek a platóból, az egyedi acél lökhárítók pedig még tovább javítják a terepszögeket. A purista tanulmányautó mégsem a lemondásról, hanem a béklyók alól felszabadított képességekről szól. Ez elsőre kicsit zavarosnak tűnhet, de mindjárt megmagyarázom.

A jelentős átalakítás elfeledteti velünk az eredeti Jeep Gladiator Rubicon vonásait

Tudom, hogy ezentúl nem mehetek haza sötétedés után, de a Jeep Gladiator alkalmatlan komoly terepjárásra! Mégpedig a Golden Gate híd támaszközét megszégyenítő tengelytávolsága okán. Ezen a bobbing sem segített, azonban a húszcolos keréktárcsákra húzott hatalmas, 102 centiméter átmérőjű gumiabroncsok igen. Ezeknek a lényegesen nagyobb kerékjárati ívek, valamint a 76,2 milliméteres futóműemelés enged teret. Az extrém strapabíró Dynatrac Pro-Rock 60 merevtengelyek pedig féltengelytörés nélkül elviselik az óriási papucsokat. Még akkor is, amikor a háromliteres, V6-os dízelmotor a nyolcfokozatú ZF 8HP automatikus sebességváltón és a kétfokozatú osztóművön keresztül szabadon engedi a gyári 599 newtonméternél minden bizonnyal nagyobb forgatónyomatékát.

Jeep D-Coder Concept by JPP

Kicsit bazári a Jeep D-Coder Concept, de kétségtelenül mokány jelenség

A gyári tuningalkatrészeket gyártó Mopar lassan két évtizede parádésan meglovagolja a Jeep-szafarira fókuszáló figyelemcunamit. Mindig készülnek egy-két olyan tanulmányautóval, amihez egyszerűen leemelik polcaikról az alkatrészeket. A D-Coder több mint 35 olyan Jeep Performance Parts (JPP) és Mopar alkatrészt rejteget, amire bárki rábökhet a webáruházban. A Mopar munkatársai semmit sem bíztak a véletlenre. A nehéz felfogásúak számára ezeket a tuningalkatrészeket koktélcseresznye-pirosra festették és QR-kóddal látták el. Így a D-Coder valójában egy gördülő alkatrészkatalógus! Könnyebb lenne mindazt felsorolni, amin nem változtattak, de a rikító vörös kiegészítők miatt viszonylag könnyű dolgom van. Leginkább arra fókuszálok, aminek terepjáráskor valóban érdemi szerepe lehetne.

Eredetileg a bukókereten fityegő fogantyúknak is vörösnek kellene lenniük

A bő öt centiméteres emelés az a legkisebb minimum, ami miatt már érdemes hozzányúlni a csavarrugók és a lengéscsillapítók berozsdásodott anyáihoz. A Fox lengéscsillapítók már bizonyították rátermettségüket a Baja 1000 versenyeken, itt sem lesz velük baj. A hagyományosan robusztus Dana 44 merevtengelyekhez nem kellett hozzányúlni, hogy elviseljék a 17 colos peremzáras keréktárcsákra húzott, 94 centiméter átmérőjű BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3 gumiabroncsokat. Mély vízben is szabadon lélegezhet a 3,6 literes, V6-os Pentastar benzinmotor a tető síkjáig kivezetett légbeömlőn keresztül. Kilégzéskor pedig a gyárinál kisebb ellenállást és mélyebb orgánumot biztosító kipufogórendszernek örülhet, és így az eredetileg 213 kilowattos (289 lóerő) teljesítményt is túlszárnyalja. A Rubicon modelltől örökölt masszív első lökhárító egy Warn csörlőt rejteget. A masszív küszöbvédő pedig a hátsó tengely mögött is folytatódik, ahol megóvja a plató éleit a sziklák és más kitartó tereptárgyak behatásaitól. Ahogy telefonjainknál, úgy itt is háromszor ellenállóbb a Gorilla Glass szélvédő. A dzsipesek egyik legkedvesebb kiegészítője, a huzatos csőajtó sem maradhatott le a tanulmányról.

Sebaj, így még jobban vonzzák a tekinteteket és a port a bőrbevonatú Katzkin ülések. A karcállóra festett plató oldalfalán végigfutó sínrendszerre rögzítették azokat a keresztrudakat, amiken a svéd THULE csomagtartó kosár trónol. A kiegészítő LED-fényforrások pedig leginkább akkor hasznosak, amikor olyan sötétben terepezünk, hogy a baglyok is csak a fülükkel látnak. Izgatottan várom, milyen különleges tanulmányautókkal szafarizik jövőre a Jeep.

Itt elmondhatod a véleményedet!