Hirdetés:

Több mint egy évvel ezelőtt került piacra az óceán túlpartján a Jeep Gladiator pickup, ám hozzánk még mindig nem érkezett el. Végre megjelent a kinti kínálatban a dízelmotor, így megújult reményekkel várhatjuk áthajózását.

Odaát a háromliteres, V6-os dízelmotor a típus Sport, Overland és Rubicon felszereltségi szintjéhez választható, az első példányokat ősszel szállítják majd ki. A 260 lóerős egység 599 newtonméter legnagyobb forgatónyomatékot kínál, ezzel a turbófeltöltéses egység kétharmadával múlja felül a 3,6 literes, V6-os Pentastar benzinmotor csúcsnyomatékát. Az FCA fennhatósága alá tartozó VM Motori gyártó öngyulladós egységének harmadik generációja teljesen megújult, egyik legnagyobb előnye, hogy sokkal kifinomultabb zaj, vibráció és nyersesség szempontjából.

Ezenkívül számtalan módosítást eszközöltek a tüzelőanyag-fogyasztás csökkentésére: Az egység új nemzedékének vízhűtéses, változó geometriájú turbófeltöltője és kis súrlódású csapágyazása fokozza a motor reakcióit és gazdaságosságát az átmeneti üzemállapotokban. A hőkezelt alumínium hengerfejek áttervezett szívónyílásai javítják az örvénylést és az áramlást, ezzel a teljesítményt is fokozzák. Áttervezték a legfeljebb 2000 bar nyomást biztosító befecskendezőket, hogy az új, optimalizált égéstérhez igazodjanak. A kipufogógáz-visszavezetést egy nagy- és egy kisnyomású körre bontották. Az új kisnyomású ága a részecskeszűrő mögül vezeti vissza a gázokat, ezzel mérsékli a turbófeltöltő energiavesztését. Valamivel megnövelték a sűrítést a motor zajának visszafogására.
A 60 fokos hengerszögű motort kettős felülfekvő vezérműtengelyek és hengerenként négy szelep jellemzi. A hengertömb tömörített grafitos vas, ami könnyebb a szürke öntöttvasnál, mégis jobban csillapítja a vibrációkat. A forgattyús tengely és a hajtórudak kovácsolt acélból készülnek, így erősek és tartósak. A dugattyúk könnyű alumíniumöntvények, ezeket alulról olajpermet hűti.

Az új motorhoz a ZF méltán legendás 8HP nyolcfokozatú automatikus váltójának második nemzedékét társították a toledói mérnökök. A váltót felkészítették a kis fordulatú fokozatváltásokra és a terepes igénybevétel jelentette kihívásokra, összesen negyven jellegtérkép közül képes választani a tüzelőanyag-fogyasztás, a teljesítmény és a terepjáró képességek közötti finom egyensúly keresése közben. A Pentastarral szemben itt a rövidebb, 3,73:1 arányú hídáttételt társítják az automatikus váltós kivitelekhez is. A kompressziógyújtású Gladiator is a gyertyásokban már megismert 4,0:1 vagy 2,72:1 terepáttételt kínáló összkerékhajtási rendszerrel érhető el. Már csak az kérdés, hogy nálunk mikortól és mennyiért?

Jeep Gladiator: Gladiátorképző

Russel Crowe szedheti a sátorfáját! A Gladiator kifejezés hallatán ezentúl senkinek sem Marcus Aurelius császár szandálos jobbkeze, hanem Toledo legújabb büszkesége, az évtizedek óta várt Jeep pickup jut majd eszébe.

Itt elmondhatod a véleményedet!