Hirdetés:

Történelmi jelentőségű, hiszen nemcsak a Volvo Trucks első villanyos terméke itthon, hanem a zöld rendszámos nehéz-teherautók fejezetét is elkezdi írni. Avagy ismert köntösben forradalmi hajtáslánc.

Bár több különböző alternatív hajtáslánccal foglalkozott már a Volvo Trucks a történelme során, hazánkba korábban ezek nem jutottak el. Ám most egyszerre két nagy lépéssel megindult az alternatív úton a márka itthon is. A Waberer’s Szemerey Logisztikai Kft. (WSZL) flottájában a közelmúltban már munkába is állt egy cseppfolyósított földgázzal (LNG) üzemelő nyerges vontató. Ezt most az ország első zöld rendszámos nehéz-teherautója követte, egy Volvo FL Electric.

Átszabott külső lemezei első pillantásra talán elfedik, hogy a hajtásláncot leszámítva nem fiatal. Ez különösen a műszerfalon érhető tetten, a tisztán elektromos változat műszeregységébe pár éve kis kék sokszögeket rajzoltak, ám egyébként ez egy eredetileg 2006-ban debütált nemzedék. Természetesen a mostanra igazán kiforrott ergonómiát ez nem befolyásolja, az összbenyomás azonban sajnos régimódi. Ezen nincs mit szépíteni, jelenleg ez a piac legidősebb terméke.

Ezzel együtt az is biztos, hogy ha választanom kellene, hogy az FL Electric korosabb fülkéjébe ülök vagy egy konkurens dízel modernebb kormánya mögé, én biztos a svédre szavaznék. Már a rövid próbakör is meggyőzött az előnyeiről. Mondani sem kell, hogy döbbenetesen csendes a fülkéje. Ám legalább ilyen fontos, hogy a máshol hátsónkkal vagy kezünkkel egyértelműen érezhető vibrációk is eltűntek. Kétfokozatú az erőátvitele, így jól gyorsul és vállalható fogyasztás mellett haladhat nagyobb tempóval is. A két áttétel közötti váltás az automatizált egységekre jellemző bólintással jár – ám itt csak két fogaskerékpár között kapcsolgat, nem hattal operál, mint az I-Sync. Igencsak meggyőzően szedi a lábát az egyenletes nyomatékleadásnak és a vonóerő-megszakítások hiányának köszönhetően. Ráadásul manőverezéskor vagy sűrű forgalomban is következetesen, kiszámíthatóan és kezesen viselkedik. Az ebben a kategóriában még elő-előforduló kézi váltókhoz képest pedig hatalmas előnye, hogy itt csak két pedállal kell foglalkoznunk.

A műszerfalon mindig látjuk a töltöttséget és a hatótávolságot, és szerencsére a Volvo Connect nagyon fejlett hatótáv-szimulátorral segíti a bevetések tervezését. A webes szolgáltatás a jármű ismert paraméterei mellett figyelembe veszi az útvonalat, a domborzatot, valamint a köztes töltéseket és a vezetési időket is. Ezek kapcsán még a fel- és lerakodások időtartamával és energiaigényével (emelőhátfal) is számol. A csepeli logisztikai központból hipermarketeket ellátó héttonnás terhelhetőségű teherautó várható hatótávolsága 200-240 kilométer. A Volvo Hungária és a WSZL történelmet írt ezzel a járművel, megkezdődött a zöld teherautók hazai korszaka.

Itt elmondhatod a véleményedet!