Hirdetés:

Tolatni nehéz, felelősségteljes dolog, hiszen gyakorlatilag beláthatatlan a haszonjármű mögötti terület. Amíg csak egy vasoszlopnak megyünk neki, legfeljebb bosszúságot okoz. Pedig akár emberek is lehetnek mögöttünk, és az már büntetőjogi kategória.

Szűkszavú a KRESZ, a megfordulás és a hátramenet fő szabálya egy közös pontban jelenik meg:

„33. § (1) Járművel megfordulni, illetőleg hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza.”

Tehát aki tolat, az a többi jármű közlekedését nem akadályozhatja. Ez nagyon szigorú feltétel. Például az elsőbbségadási kötelezettség során autóstársainkat, a gyalogosokat, bizonyos körülmények között és természetesen normál intenzitású, veszélyt nem hordozó fékpedál- és kormánykezelést feltételezve akár lassításra, de megállásra, esetleg irányváltoztatásra is kényszeríthetünk. A tolatással ezt nem tehetjük meg. Ezért a tolató jármű vezetőüléséből nézve nem is értelmezhető az elsőbbség, vagy a jobbkéz-szabály fogalma például egy kereszteződésben. Az a hibás, aki tolat, ilyen egyszerű!

Akkor mit is kell tenni a hátramenet biztonságos végrehajtása érdekében, ha az az adott helyen egyébként nem tiltott:

„(3) Ha a személy- és vagyonbiztonság megkívánja, a hátramenethez a járművezetőnek gondoskodnia kell arra alkalmas irányító személy közreműködéséről. Az irányító személynek úgy kell elhelyezkednie, hogy folyamatosan lássa a jármű mögötti területet és a jármű vezetőjével is kapcsolata legyen.”

Tudom ezer olyan szituáció van, amikor se kamera, se kocsikísérő, de valahova mégis be kell tolatni. Akkor jöhet a futkározós megoldás: kiugrani a kamionból, egy gyors kör, s ha szabad a terep, akkor usgyi… Különben nagy az esély arra, hogy a jármű mögé kerül egy gyalogos, szerencsétlenebb esetben egy gyermek.

Van egy kivétel az akadályozási tilalom alól:

„Az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenet azonban elvégezhető abban az esetben is, ha az a járműforgalmat – anélkül, hogy a járműveket veszélyeztetné – rövid ideig akadályozza.”

De ez sem szokott segítség nélkül menni, amikor például teherautóval egy telephelyre akarunk betolatni. Ez olyan „sokáig is eltarthat”, hogy kezdetben még sehol semmi, aztán a többtagú szerelvény megtörése miatt további területek kerülnek a jármű mellett a beláthatatlan zónába. Tudom, a gyalogosok is mindenre képesek, de gondoljunk arra, hogy korlátozott lehet a járásuk, a látásuk, a hallásuk, esetleg még tart az alkohol hatása is. Az itt látható kisteherautó mögé besétáló gyalogost a járművezető annyira nem vette észre, hogy tolatás közben elütve a jármű alá került, és a jobb hátsó kerékkel át is gördült rajta. Majd előremenetben több tucat méteren vonszolta a két tengely között fennakadt, ekkor már valószínűsíthetően élettelen testet. Járókelők kiabáltak a sofőrnek, mit csinál ember, álljon meg!!! A magyarázat az volt, hogy amikor beszállt, még senki sem volt körülötte, igaz nem azonnal indult. Viszont volt középső tükre, ahol a gyalogos feje még éppen látszódhatott volna a platóél fölött. Szóval nincs mentség, körültekintőnek kellett volna lenni.

Emlékeztetőként azok a helyek, ahol szigorúan tilos hátramenetet végezni: autópálya, autóút, vasúti átjáró, körforgalom, egyirányú út (ez utóbbinál a várakozóhelyre betolathatunk). Mivel a tilalom csak a fenti helyeken érvényes, ezért mindenhol máshol szabad hátramenetet végezni az akadályoztatási tilalom feltétele mellett. S ha már szabad, meg kell is, akkor a legjobb, ha van tolatókamera. Sok gyártónál széria, de ha feláras is a felszereltség, akkor se spóroljunk vele! Még az utólagos beszerelés is megfontolandó, hiszen az anyagi károk mellett súlyos személyi sérüléseket előzhet meg.

Előző cikkMaximális kalandvágy
Következő cikkKözös üzemanyagcella
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.

Itt elmondhatod a véleményedet!