Hirdetés:

Nem a termék számít, hanem a logó rajta! Az Opel Vivaro és személyszállító változata a sikeres „emblémafejlesztés” egyik villámfényesen tündöklő példája. Még az sem von le az értékéből, hogy a jelkép mögött aktuálisan lapuló járgány sem rossz.

Nehezen tudom eldönteni, hogy sajnáljam vagy dicsérjem a franciákat. Egyrészről a PSA-FCA egyesüléssel létrejött gigakonszern a világ negyedik legnagyobb járműgyártójává lépett elő. A Stellantis-éra beígért szinergiái évi több milliárd eurós megtakarításokat ígérnek. Ám mindkét fél elég későn indult neki az összekapcsolt, automatizált, megosztott és villamosított jövőnek. Számos gyáruk jelentős kapacitástúltengésben szenved, Kínáról is erősen lecsúsztak. És az összesen 14 járműgyártó márkából sajnos a nagy víz mindkét oldalán akad olyan nemzeti büszkeség, ami jelen állapotában csak kolonc. Az amerikaiakkal az erős szakszervezetek és a korrupció problémáját is a nyakukba vették. Viszont az erősebb oldalról érkezett vezér, Carlos Tavares már az Opelt is hatékonyan elkezdte gatyába rázni a megvásárlás óta eltelt években. Másrészről viszont kontinensünkön szinte csak a kisautók kategóriájában veszik komolyan a nemzetüket. Pedig sok esetben a nagyobb termékeikről is egyértelműen kiderül, hogy veresenyképesek – csak nem gallként.

Mi van a logó mögött?

Nem új keletű mások termékeinek sajátként való értékesítése, bő egy évszázada űzik az autógyártók a fejlesztési és gyártási költségek megspórolásának e módját. Nagyon szép angol kifejezést szült erre a szakma, badge engineering, azaz „emblémafejlesztés”. Nyilvánvalóan mindkét fél jól jár, hiszen az egyik egy kész terméket kap, amelyre azért esett a választása, mert az megfelel az elképzeléseinek. A gyártó pedig több egységet építhet a már kész termékéből, így a fejlesztési és állandó költségei máris többfelé oszlanak.

Sokszor megénekeltük már, hogy az Opel Vivaro típus miként bújt bele a Citroën Jumpy és a Peugeot Expert ruhájába. Az Opel Vivaro jól bejáratott név már, két évtizedes múltra tekint vissza. Az áruszállító változat magabiztosan a második a magyar piacon a közepes méretű kishaszonjárművek között, többet adtak el belőle, mint a két eredeti franciából összesen – tavaly pontosan tíz darabbal többet. De az örökbe fogadott japán testvérük is jól teljesít, hiszen a Toyota Proace furgonból is annyit adtak el, mint például az oroszlánosak. Sőt, a korábbi években is rendre jelentősen felülmúlták a franciák eredményeit. Félreértés ne essék, ha az elmúlt féltucat évet nézzük, akkor az Opel az akkori példaképét, a Renault Traficot is rendre lenyomta idehaza.

Minden mást megírtunk korábban: szerencsére telefonkihangosító csak az első hangszórókon szól, hátul nem – így az utasnak nem kell hallania a diszpécserrel folytatott diskurzusunkat

Most itt az idő, hogy szemügyre vegyük a személyszállítót, amely francia testvéreihez hasonlóan (Spacetourer és Traveller) a csomaghordozótól merőben eltérő nevet kapott. Kisbuszának az Opel egy szintén húsz éve bevált nevet adott a lélekvándorláskor. Nem véletlenül, a vonzó emblémával és ismert névvel tavaly itthon a Zafira Life kisbuszból négyszer annyit adtak el, mint a két francia márka együtt a saját változataiból. A Toyota pedig még a németek eredményét is felülmúlta több mint 17 százalékkal. Akárcsak a cipekedősöknél, az Opel a személyszállítóknál is már a testcsere előtti években is rendre messze lenyomta a Traficot, a Toyota pedig mindig magasan trónolt a francia eredetik pár tucatnyi darabja fölött.

A fölső tárolók puha borítással kímélik az aktuális tartalmuk épségét, a kesztyűtartó csak a személyszállítóban kap fedelet

De lépjünk túl kicsi hazánk kicsi piacán, és nézzük a nagyobb képet: Az európai eladásokat tekintve is fej-fej mellett halad a beülésezett japán és német, a két francia nagyjából 10-30 százalék lemaradással követi az Opelt. A kvartett összesítve közel húsz százalékos piaci részesedéssel a második helyen áll a kategóriában a Volkswagen T6.1 számtalan embertranszportáló változata mögött. Ezek szerint a termék jó, csak a „különböző orrkialakítások” megítélése nem mindenhol azonos…

A hintó előállt

A motorról, futóműről, kezelhetőségről és vezethetőségről a fent idézett cikkekben bőségesen írtunk már. Tehát azt tudjuk, hogy az alapvető feladatát teljesen jól ellátja. Megy, megáll, ha azt szeretnénk, akkor bekanyarodik. Sejthető, hogy ha a 110 kilowatt is elegendőnek bizonyult a több mint egy tonna áru mozgatásához, akkor a 130 bőségesen megfelelő a feleennyit nyomó hét homo sapiens továbbításához. A nyolcfokozatú automatikus váltó remek partner abban, hogy ezt a feladatot minden érintett számára maximális kényelemben végezhessük. A már egyszer bevonzott járművezetők megtartásában lényegesek a kétpedálos megoldások a városban is sokat közlekedő iránytaxik esetében. Nem győzzük hangsúlyozni, hogy az automatikus és fejlett automatizált váltók nem csupán az utasok véleménye szempontjából elengedhetetlenek. Főleg azért, mert a vezetésen kívül másra nem nagyon panaszkodhatnának a Zafira Life motoros tolóajtóin beszállók. Elegendő teret és ilyen gazdag felszereltség esetén megfelelő kényelmet nyújt ahhoz, hogy akár öltönyös-nyakkendős, egyszóval komoly üzletembereket is be merjünk ültetni. Vagyis mindene megvan ahhoz, hogy személyszállítási tevékenységünket kiszolgálja, a szállodából időben eljuttassuk a kedves vendégeket a repülőjükhöz.

Szerencsére az árpolitikát nem sikerült elfranciásítani, egy fogaskerekes vagy vadkandúros szalonba belépve már az illedelmes köszönés előtt is 2,2-3,2 millió forintot „engednek” a végösszegből. Ez teljesen komolytalanná teszi a listaárakat – főleg, hogy így érnek ugyanarra a szintre, mint a villámos boltokban. Ez utóbbi kereskedésekben legolcsóbban bruttó 9,8 millió forintért elérhető az Opel Zafira Life a 1,5 literes motor 75 kilowatt teljesítményű kivitelével, míg a leghosszabb variáns az aprócska erőforrás 88 kilowattos változatával 10,6 millió. Az automatikus váltóhoz és a csúcsmotorhoz 12 millióért juthatunk hozzá, a leggazdagabb felszereltséggel pedig föl is ugrunk a vizsgált modell 15 milliós alapárához. Ezt még kétmilliót is meghaladó extrával fokozták tovább a tesztautó esetében, vagyis volt benne minden – pont, mint a búcsúban.

Főúri hintóhoz hasonlóan finom utazást biztosít az elegáns tekerőgombbal vezérelhető automatikus váltó. A konszern számtalan másik keresztmotoros típusában is elérhető nyolcfokozatú egység, így csak feltételezni tudjuk, hogy ezt is az Aisin szállítja

Villámhárító

Így ezúttal végre a típus teljes biztonsági arzenálját tesztelhettük. Az intelligens sebességszabályozó nemcsak radarral alkalmazkodik az előttünk haladóhoz. Ha a beállítottnál kisebb sebességhatárt észlel a kamera vagy jelez a térkép, akkor két gombnyomással átveszi az új értéket. Viszont a rendszer csak 40 kilométer/óra fölött működik, így hiába az automatikus váltó, városban legtöbbször semmi hasznát nem vesszük. A távolságtartó funkció is a tíz évvel ezelőtti személyautók színvonalát hozza: amint az elöl járónk a minimálisnál picit nagyobb lassulást kezdeményez, a rendszer egy határozott csippantással feladja a próbálkozást és kikapcsol. A Vivaro kapcsán már dicsértük az automatikus távolsági fényszórót. Azonban míg a furgon esetében könnyebben elnézzük, a 17 milliós iránytaxiban már kellemetlen, hogy csak xenonfényszórókat vehetünk felárért. A mai csúcsot jelentő, minden szempontból jobb és gazdaságosabb LED-technika már több konkurensben is megtalálható. Aktív sávtartó nincs, csak sávelhagyásra figyelmeztető, de ez legalább csak elöl csipog, így a hátsó sorban nem kap frászt az utas. Nem csak halkan jegyezzük meg, hogy a pályaelhagyáshoz hasonlóan veszélyes, ha figyelmetlenül beállunk a közutat versenypályának képzelő gyorshajtó elé. Éppen ezért érthetetlen, hogy a holttérfigyelő nem ad hangjelzést! Az viszont rendkívül pozitív tapasztalat volt, hogy a kipróbált Vivarókkal ellentétben ez legalább egyszer sem adott fals jelzéseket.

A szélvédőhöz vetített kijelző megjeleníti a felismert sebességhatárokat, az adaptív sebességszabályozó értékét, a navigációs rendszer utasításait és egyes vezetői segédrendszerek figyelmeztetéseit is. A magasságát és a fényerejét is szabályozhatjuk

Amint korábban beszámoltunk róla, az Euro NCAP független szervezet első ízben végzett gyakorlati teszteket a kishaszonjárművek aktív biztonsági rendszereivel. Érdekesség, hogy a négyesfogatból az Opel/Vauxhall megugrotta a minimálisan ajánlott ezüst szintjét, míg a legtöbb testvére az elbukott sebességkorlátozó miatt csak bronzot kapott.

Számos aktív biztonsági rendszert kínál a típus, azonban ezek sajnos néhány éves lemaradást jelentenek a legjobb tudású konkurensekhez képest – így a kategória közepét, átlagát jelentik

Miért fontosak ezek a biztonsági rendszerek? A személyi és anyagi sérülések elkerülése mellett azért is, mert a közlekedés más résztvevői ezeket nem tekintik haszonjárműnek. Sajnos az egész méretkategóriára jellemző probléma ez, bezzeg az eggyel nagyobbaktól már félnek, többnyire kellő tisztelettel bánnak velük. Ám a Zafira Life és osztálytársai elől nem húzódnak le egy szűkebb szakaszon, pedig tükrökkel ez is 2,2 méter széles. Simán kifordulnak a közepes kishaszonjárművek elé meggondolatlanul, pedig itt is lehet akár 1,4 tonnányi áru vagy hétszer-kilencszer 75 kilogramm kétlábú a fedélzeten. Egyikkel sem szerencsés satufékezni, előbbi ugyanis jóval hosszabb fékutat jelent, utóbbi meg kíméletlenül lepontozza a szegény vezetőt az út végi értékeléskor. Márpedig német logóval az orrán nagyobb az esélyünk, hogy a sofőrhöz hasonlóan az utast is bevonzzuk. Városnézős panorámatetővel és elegáns bőrkárpitozású, kényelmes ülésekkel már valószínűleg nem nézik ki a beállójukról a belvárosi szállodák portásai sem. Ezek szerint csak a kék-fehér-piros trikolórtól kell megszabadítani, így lesz egyenlőbb a testvéreinél.

Műszaki adatok
Hajtáslánc, felépítés
Soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen közös nyomócsöves befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű dízelmotor változó geometriájú turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel. Euro 6d-TEMP minősítés kipufogógáz-visszavezetéssel, részecskeszűrővel és SCR-rendszerrel.
Összlökettérfogat (cm3):1997
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):130(177)/3750
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):400/2000
Motor elöl, keresztben beépítve, elsőkerék-hajtás, nyolcfokozatú automatikus sebességváltó. Önhordó hétüléses személyszállító acélkarosszéria két oldalsó tolóajtóval és felfelé nyíló csomagtérajtóval.
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel; elöl belső szellőzésű tárcsafék, hátul tárcsafék.
Kormánymű:fogasléces, rásegítéssel
Futómű elöl:alsó háromszög keresztlengőkar,
csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor
Futómű hátul:átlós lengőkar, csavarrugó,
hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete:Michelin Primacy 3 225/55 R 17
Méretek, tömegek
Hosszúság/szélesség (tükrökkel)/magasság (mm):5306/2010 (2204)/1890-1940
Tengelytáv (mm):3275
Nyomtáv elöl/hátul (mm):1627/1600
Fordulókör átmérője (m):12,4
Saját tömeg (kg):2207
Hasznos teherbírás (kg):633
Megengedett össztömeg (kg):2840
Megengedett tengelyterhelés elöl/hátul (kg):1500/1500
Megengedett tetőterhelés (kg):150
Vontatható pótkocsi tömege fék nélkül/fékkel (kg):750/2300
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l):70
AdBlue-tartály térfogata (l):22,5

Csomagtér térfogata háttámláig alaphelyzetben/ledöntött 3./2. üléssorral (l):989/1400/2300
Csomagtér szélessége (mm):1160–1375
Csomagtér magassága kalaptartóig/mennyezetig (mm):680/1180
Csomagtér hosszúsága alul/felül (mm):740/650
Hossza előredöntött leghátsó üléstámlával (mm):1690
Rakodóperem magassága (mm):570
Rakodónyílás szélessége/magassága (mm):1160–1180/1175
Nyitott csomagtérajtó alsó szélének
magassága a talajtól (mm):
1860

Szélesség fejmagasságban az 1./2./3. üléssorban (mm):1335/1240/1230
Szélesség könyökmagasságban
az 1./2./3. üléssorban (mm):
1530/1560/1560
Utastér hosszúsága (mm):2600
Ülésmagasság elöl a talajtól/padlótól (mm):890–920/390–420
Ülőlap hosszúsága/szélessége elöl (mm):490/480
Háttámla magassága/szélessége elöl (mm):600/470
Vezetőülés állítási úthossza (mm):180
Ülésmagasság a 2./3. sorban a padlótól (mm):370/360
Ülőlap hosszúsága/szélessége a 2. sorban (mm):450/450
a 3. sorban (mm):450/420+875
Háttámla magassága/szélessége a 2. sorban (mm):570/490
a 3. sorban (mm):570/440+880
Lábtér az 1./2./3. üléssorban (mm):820–980/80–800/0–560
Fejtér az 1./2./3. üléssorban (mm):900–990/1015/930
Kormánykerék átmérője (mm):380
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm):45/45
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig:3,75
Kormánykerék távolsága a váltógombtól (mm):235
Menetteljesítmények, költségek
Legnagyobb sebesség (km/h):170-185
Fogyasztás WLTP-szabvány szerint lakott, kombinált (l/100 km):6,9-7,8
Ciklusfogyasztás (l/100 km):7,9
Ciklusfogyasztás: A megengedett sebességhatárokat betartva fele részben lakott területen és fele részben lakott területen kívül, terhelés nélkül. Mérési körülmények: 1 személy, 10 Celsius-fok, nedves úttest, enyhe szél, enyhe forgalom, bekapcsolt légkondicionáló.

A modell bruttó alapára (Ft, áfával):15 050 000
Garancia: 2 év általános km-korlátozás nélkül + 3 év vagy 100 000 km, 5 év az átrozsdásodás ellen
Olajcsere, szervizintervallum:50 000 km vagy 2 év
Országos szervizhálózat tagjainak száma:48