Tavaly tavasszal igen gyászos képet festettek hazánkban az új haszongépjárművek forgalomba helyezési adatai a 2020-as évre vonatkozóan, majd nyáron erőre kapott a piac és ősszel tovább nőtt a lendülete.
December végén így is közel húszszázalékos visszaesés mutatkozott a 2019-es eredményekhez képest, az év derekán ennél sokkal feketébb forgatókönyvekre is készültünk. Az 2020-as évben ugyanis összesen 25 944 új haszonjárművet helyeztek forgalomba hazánkban, míg a 2019-es év 32 182 új járműnek osztott rendszámot, ami összességében 19,4 százalékos csökkenést jelent.
Kishaszonjárművek
A legkisebbek kategóriájának eladásai több mint negyedével gyengültek a megelőző évhez viszonyítva. Itt a Dacia továbbra is megőrizte vezető helyét a Dokker típussal. A 2,5–3,5 tonna össztömegűek jobban állták a sarat, „csak” 12 százalékkal csökkent a piacuk. Részesedés tekintetében tovább növelte óriási előnyét a Ford, a Ranger éppúgy uralta a terepet a pickupok között, mint a Transit a furgonok körében.
2,5 tonnáig
2,5 tonnáig | ||
---|---|---|
2019. db (piacrész %) | 2020. db (piacrész %) | |
Citroën | 383 (5,5) | 410 (7,7) |
C3 Van | 68 (1,0) | 125 (2,3) |
C4 Van | 3 (0,0) | 0 (0,0) |
Berlingo | 312 (4,5) | 285 (5,3) |
Dacia | 1563 (22,6) | 1122 (21,0) |
Duster Van | 88 (1,3) | 127 (2,4) |
Dokker Van | 1475 (21,3) | 995 (18,6) |
Fiat Professional | 1069 (15,4) | 583 (10,9) |
Panda Van | 32 (0,5) | 25 (0,5) |
Fiorino Van | 275 (4,0) | 143 (2,7) |
Doblò Cargo | 762 (11,0) | 415 (7,8) |
Ford | 1084 (15,7) | 963 (18,0) |
Fiesta Van | 147 (2,1) | 217 (4,1) |
Transit Courier | 432 (6,2) | 328 (6,1) |
Transit Connect | 505 (7,3) | 418 (7,8) |
Giotti Victoria Gladiator | 1 (0,0) | 1 (0,0) |
Lada 4×4 Pack | 131 (1,9) | 1 (0,0) |
Mercedes-Benz Citan | 56 (0,8) | 42 (0,8) |
Nissan | 88 (1,3) | 53 (1,0) |
e-NV200 | 54 (0,8) | 52 (0,8) |
NV200 | 34 (0,5) | 1 (0,0) |
Opel | 507 (7,3) | 751 (14,0) |
Corsa Van | 10 (0,1) | 0 (0,0) |
Combo | 497 (7,2) | 751 (14,0) |
Peugeot | 634 (9,2) | 462 (8,6) |
208 Van | 132 (1,9) | 130 (2,4) |
Partner | 502 (7,3) | 332 (6,2) |
Piaggio Porter | 0 (0,0) | 9 (0,2) |
Renault | 521 (7,5) | 138 (2,6) |
Clio Sociéte | 239 (3,5) | 0 (0,0) |
Kangoo Express | 282 (4,1) | 138 (2,6) |
Toyota Proace City | 0 (0,0) | 275 (5,1) |
Volkswagen Caddy | 887 (12,8) | 542 (10,1) |
Összesen | 6924 | 5352 –22,7% |
2,51–3,5 tonnáig
2,51–3,5 tonnáig | ||
---|---|---|
2019. db (piacrész %) | 2020. db (piacrész %) | |
Alke ATX3 | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
Caselani Type-H | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
Citroën | 1135 (5,9) | 898 (5,4) |
Jumpy | 359 (1,9) | 209 (1,3) |
Jumper | 776 (4,0) | 689 (4,1) |
Esagono Energia Gastone | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
Fiat Professional | 2010 (10,4) | 2213 (13,3) |
Fullback | 5 (0,0) | 0 (0,0) |
Talento | 84 (0,4) | 81 (0,5) |
Ducato | 1921 (10,0) | 2132 (12,8) |
Ford | 6515 (33,8) | 6078 (36,4) |
Ranger | 2653 (13,8) | 2520 (15,1) |
Transit Custom | 1084 (5,6) | 1109 (6,6) |
Transit | 2778 (14,4) | 2449 (14,7) |
Goupil | 8 (0,0) | 2 (0,0) |
Hyundai H350 | 21 (0,1) | 0 (0,0) |
Isuzu | 512 (2,7) | 129 (0,8) |
D-MAX | 456 (2,4) | 89 (0,5) |
N-sorozat | 56 (0,3) | 40 (0,2) |
IVECO Daily | 337 (1,7) | 238 (1,4) |
Mahindra Goa | 0 (0,0) | 2 (0,0) |
MAN TGE | 112 (0,6) | 110 (0,7) |
Mercedes-Benz | 722 (3,7) | 735 (4,4) |
X-osztály | 158 (0,8) | 158 (0,9) |
Vito | 128 (0,7) | 116 (0,7) |
Sprinter | 436 (2,3) | 461 (2,8) |
Mitsubishi L200 | 328 (1,7) | 308 (1,8) |
Nissan | 672 (3,5) | 261 (1,6) |
Navara | 611 (3,2) | 224 (1,3) |
Cabstar | 61 (0,3) | 37 (0,2) |
Opel | 608 (3,2) | 677 (4,1) |
Vivaro | 352 (1,8) | 412 (2,5) |
Movano | 256 (1,3) | 265 (1,6) |
Paragan | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
Peugeot | 1033 (5,4) | 900 (5,4) |
Expert | 133 (0,7) | 193 (1,2) |
Boxer | 900 (4,7) | 707 (4,2) |
Ram 1500 | 1 (0,0) | 1 (0,0) |
Renault (Trucks) | 1783 (9,3) | 1564 (9,4) |
Trafic | 335 (1,7) | 255 (1,5) |
Master | 1433 (7,4) | 1301 (7,8) |
Mascott | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
Maxity | 15 (0,1) | 7 (0,0) |
Roelofsen | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
SsangYong Musso (Grand) | 26 (0,1) | 56 (0,3) |
Toyota | 1650 (8,6) | 1632 (9,8) |
Hilux | 1388 (7,2) | 1436 (8,6) |
Proace | 262 (1,4) | 196 (1,2) |
UAZ | 21 (0,1) | 9 (0,1) |
Patriot/Cargo | 3 (0,0) | 1 (0,0) |
Egyéb | 18 (0,1) | 8 (0,0) |
Volkswagen | 1779 (9,2) | 873 (5,2) |
Amarok | 347 (1,8) | 184 (1,1) |
T6.1 | 669 (3,5) | 255 (1,5) |
Crafter | 763 (4,0) | 434 (2,6) |
Összesen | 19 275 | 16 689 –13,4% |
Középkategória
A mindig is szűk középkategóriát jobban megtépázta a koronavírus miatti helyzet – míg a 3,5 tonna alatti szegmensek összesen 16 százalékot zsugorodtak, a 3,5–15 tonna közötti járművekből 38 százalékkal kevesebb fogyott. A 3,5–5 tonna össztömegű haszonjárművek méretosztálya több mint húsz százalékkal zsugorodott, de továbbra is minden második forgalomba helyezett példány egy Mercedes-Benz Sprinter volt. Az 5–10 tonnás tehergépkocsik piaca kereken megfeleződött 2019-hez képest, ahol az IVECO Daily megőrizte több mint ötvenszázalékos részesedését. A 10–15 tonna össztömegű tehergépjárművek szegmense több mint a harmadával esett vissza. Itt az MAN TGL minimális darabszámbeli növekedéssel számottevően növelte a piacrész terén mutatott fölényét – úgy, hogy az új generációja még meg sem érkezett hazánkba.
3,51–5 tonnáig
3,51–5 tonnáig | ||
---|---|---|
2019. db (piacrész %) | 2020. db (piacrész %) | |
Ford Transit | 16 (11,9) | 17 (15,9) |
MAN TGE | 3 (2,2) | 0 (0,0) |
Mercedes-Benz Sprinter | 51 (38,1) | 50 (46,7) |
Opel Movano | 0 (0,0) | 5 (4,7) |
Renault Master | 49 (36,6) | 34 (31,8) |
Volkswagen Crafter | 14 (10,4) | 1 (0,9) |
Összesen | 134 | 107 –20,1% |
5,01–10 tonnáig
5,01–10 tonnáig | ||
---|---|---|
2019. db (piacrész %) | 2020. db (piacrész %) | |
Fuso Canter | 1 (0,5) | 1 (1,0) |
Isuzu N-sorozat | 46 (22,3) | 25 (24,3) |
IVECO | 108 (52,4) | 56 (54,4) |
Daily | 99 (48,1) | 45 (43,7) |
Eurocargo | 9 (4,4) | 11 (10,7) |
MAN | 17 (8,3) | 12 (11,7) |
TGE | 1 (0,5) | 6 (5,8) |
TGL | 16 (7,8) | 6 (5,8) |
Mercedes-Benz | 21 (10,2) | 8 (7,8) |
Sprinter | 13 (6,3) | 4 (3,9) |
Atego | 2 (1,0) | 4 (3,9) |
Unimog | 6 (2,9) | 0 (0,0) |
Volkswagen Crafter | 10 (4,9) | 1 (1,0) |
Összesen | 206 | 103 –50% |
10,01–15 tonnáig
10,01–15 tonnáig | ||
---|---|---|
2019. db (piacrész %) | 2020. db (piacrész %) | |
DAF LF | 29 (17,0) | 6 (5,5) |
Isuzu F-sorozat | 8 (4,7) | 4 (3,7) |
IVECO Eurocargo | 33 (19,3) | 22 (20,2) |
MAN | 56 (32,7) | 56 (51,4) |
TGL | 47 (27,5) | 51 (46,8) |
TGM | 9 (5,3) | 5 (4,6) |
Mercedes-Benz | 29 (17,0) | 13 (11,9) |
Atego | 17 (9,9) | 13 (11,9) |
Unimog | 12 (7,0) | 0 (0,0) |
Renault Trucks D | 16 (9,4) | 7 (6,4) |
Volvo FL | 0 (0,0) | 1 (0,9) |
Összesen | 171 | 109 –36,3% |
Nehézkategória
Az igen meghatározó nehézkategória közel negyvenszázalékos gyengüléssel zárta az évet. A márkák sorrendje és piaci részesedése azonban nem rendeződött át számottevően. Immár 12. éve töretlenül vezet a DAF, jóval lemaradva követi nagyon közel egymáshoz a Volvo Trucks és a Scania. Majd jön a Mercedes-Benz, a Renault Trucks és az MAN szoros hármasa, majd az egyre erősödő Ford Trucks és végül szinte elenyésző részesedéssel az IVECO.
15,01 tonnától
15,01 tonnától | ||
---|---|---|
2019. db (piacrész %) | 2020. db (piacrész %) | |
DAF | 1127 (23,7) | 822 (27,8) |
LF | 20 (0,4) | 2 (0,1) |
CF | 55 (1,2) | 40 (1,4) |
XF | 1052 (22,1) | 780 (26,4) |
Demag | 2 (0,0) | 2 (0,1) |
Ford Trucks | 182 (3,8) | 121 (4,1) |
Cargo | 116 (2,4) | 31 (1,1) |
F-Max | 66 (1,4) | 90 (3,0) |
IVECO | 216 (4,5) | 41 (1,4) |
Eurocargo | 20 (0,4) | 7 (0,2) |
Stralis/S-Way | 112 (2,4) | 14 (0,5) |
Trakker | 84 (1,8) | 20 (0,7) |
Kamaz | 0 (0,0) | 2 (0,1) |
Komondor | 0 (0,0) | 3 (0,1) |
Liebherr | 1 (0,0) | 1 (0,0) |
MAN | 620 (13,0) | 303 (10,3) |
TGM | 92 (1,9) | 53 (1,8) |
TGS | 174 (3,7) | 69 (2,3) |
TGX | 354 (7,4) | 181 (6,1) |
Mercedes-Benz | 551 (11,6) | 362 (12,3) |
Atego | 7 (0,1) | 37 (1,3) |
Antos | 6 (0,1) | 0 (0,0) |
Unimog | 2 (0,0) | 0 (0,0) |
Actros | 393 (8,3) | 199 (6,7) |
Arocs | 143 (3,0) | 87 (2,9) |
Econic | 0 (0,0) | 39 (1,3) |
Rába H14-H25 | 29 (0,6) | 0 (0,0) |
Renault Trucks | 417 (8,8) | 318 (10,8) |
D | 56 (1,2) | 25 (0,8) |
C | 44 (0,9) | 5 (0,2) |
T | 289 (6,1) | 282 (9,6) |
K | 28 (0,6) | 6 (0,2) |
Scania | 971 (20,4) | 470 (15,9) |
P-széria | 48 (1,0) | 25 (0,8) |
G-széria | 103 (2,2) | 24 (0,8) |
R-széria | 575 (12,1) | 252 (8,5) |
S-széria | 245 (5,1) | 169 (5,7) |
Tatra T 158 | 7 (0,1) | 5 (0,2) |
Volvo Trucks | 638 (13,4) | 500 (16,9) |
FL | 1 (0,0) | 1 (0,0) |
FE | 2 (0,0) | 1 (0,0) |
FM/FMX | 51 (1,1) | 39 (1,3) |
FH | 582 (12,2) | 459 (15,5) |
FH16 | 2 (0,0) | 0 (0,0) |
Wecon | 0 (0,0) | 2 (0,1) |
Összesen | 4761 | 2952 –38% |
Autóbuszok
Az autóbuszok piaca bő tíz százalékkal csappant meg tavaly. Részesedés tekintetében a Mercedes-Benz került az élre egy jelentős Conecto-flotta átadásának eredményeként. Egyelőre még sok bizonytalanságot tartogat a koronavírus-járvány alakulása az idei évre, azonban a piaci szereplők optimisták, a rendelésállományok bíztatók, így felfelé ívelő trendekre számíthatunk.
Autóbuszok
Autóbuszok | ||
---|---|---|
2019. db (piacrész %) | 2020. db (piacrész %) | |
BYD K7U/K9U | 0 (0,0) | 12 (1,9) |
Credobus | 288 (40,5) | 111 (17,6) |
Econell | 192 (27,0) | 50 (7,9) |
Inovell | 95 (13,4) | 61 (9,7) |
Optinell | 1 (0,1) | 0 (0,0) |
Currus Aries | 46 (6,5) | 2 (0,3) |
Dekstra Bus | 0 (0,0) | 7 (1,1) |
evopro Modulo M108M/M168D | 9 (1,3) | 10 (1,6) |
Feniksbus | 3 (0,4) | 0 (0,0) |
Ford Transit | 51 (7,2) | 134 (21,2) |
Güleryüz Cobra DD Sport | 4 (0,6) | 0 (0,0) |
Ikarus 125 | 0 (0,0) | 1 (0,2) |
Isuzu Visigo/Novo | 0 (0,0) | 2 (0,3) |
ITK MB REFORM 500/501 LE | 0 (0,0) | 21 (3,3) |
IVECO | 26 (3,7) | 40 (6,3) |
Daily | 21 (3,0) | 24 (3,8) |
Evadys | 0 (0,0) | 2 (0,3) |
Crossway | 4 (0,6) | 14 (2,2) |
Magelys | 1 (0,1) | 0 (0,0) |
Lenco Bearcat | 0 (0,0) | 6 (0,9) |
MAN | 24 (3,4) | 29 (4,6) |
TGE | 3 (0,4) | 3 (0,5) |
Lion’s City | 0 (0,0) | 24 (3,8) |
Lion’s Intercity | 10 (1,4) | 0 (0,0) |
Lion’s Coach | 11 (1,5) | 2 (0,3) |
Mercedes-Benz | 76 (10,7) | 187 (29,6) |
Sprinter | 10 (1,4) | 6 (0,9) |
Atego | 6 (0,8) | 0 (0,0) |
Intouro | 0 (0,0) | 4 (0,6) |
Conecto | 55 (7,7) | 173 (27,4) |
Tourismo/410 02 RHD | 5 (0,7) | 4 (0,6) |
Mercus MB Sprinter | 2 (0,3) | 1 (0,2) |
Neoplan Tourliner | 52 (7,3) | 31 (4,9) |
Otokar Sultan Mega | 0 (0,0) | 1 (0,2) |
Renault Master | 4 (0,6) | 2 (0,3) |
Scania | 4 (0,6) | 3 (0,5) |
Touring | 1 (0,1) | 1 (0,2) |
Irizar I6 | 3 (0,4) | 2 (0,3) |
Setra | 108 (15,2) | 0 (0,0) |
S 415 LE Business | 100 (14,1) | 0 (0,0) |
S 515 HD | 2 (0,3) | 0 (0,0) |
S 516 HD | 4 (0,6) | 0 (0,0) |
S 531 DT | 2 (0,3) | 0 (0,0) |
Solaris Urbino LE Electric | 0 (0,0) | 10 (1,6) |
Swimbus | 0 (0,0) | 1 (0,2) |
Temsa MD 7/MD 9 | 0 (0,0) | 2 (0,3) |
VDL Futura FHD2 | 3 (0,4) | 0 (0,0) |
Volvo Buses | 11 (1,5) | 19 (3,0) |
Aries | 11 (1,5) | 4 (0,6) |
8900 | 0 (0,0) | 15 (2,4) |
Összesen | 711 | 632 –11,1% |
Adatok forrása: DATAHOUSE. A képek csupán illusztrációk.
Elemzés és táblázatok: Chilkó Szabolcs és Schermann Sándor