Tavaly tavasszal igen gyászos képet festettek hazánkban az új haszongépjárművek forgalomba helyezési adatai a 2020-as évre vonatkozóan, majd nyáron erőre kapott a piac és ősszel tovább nőtt a lendülete.
December végén így is közel húszszázalékos visszaesés mutatkozott a 2019-es eredményekhez képest, az év derekán ennél sokkal feketébb forgatókönyvekre is készültünk. Az 2020-as évben ugyanis összesen 25 944 új haszonjárművet helyeztek forgalomba hazánkban, míg a 2019-es év 32 182 új járműnek osztott rendszámot, ami összességében 19,4 százalékos csökkenést jelent.
Kishaszonjárművek
A legkisebbek kategóriájának eladásai több mint negyedével gyengültek a megelőző évhez viszonyítva. Itt a Dacia továbbra is megőrizte vezető helyét a Dokker típussal. A 2,5–3,5 tonna össztömegűek jobban állták a sarat, „csak” 12 százalékkal csökkent a piacuk. Részesedés tekintetében tovább növelte óriási előnyét a Ford, a Ranger éppúgy uralta a terepet a pickupok között, mint a Transit a furgonok körében.

2,5 tonnáig
| 2,5 tonnáig | ||
|---|---|---|
| 2019. db (piacrész %) | 2020. db (piacrész %) | |
| Citroën | 383 (5,5) | 410 (7,7) |
| C3 Van | 68 (1,0) | 125 (2,3) |
| C4 Van | 3 (0,0) | 0 (0,0) |
| Berlingo | 312 (4,5) | 285 (5,3) |
| Dacia | 1563 (22,6) | 1122 (21,0) |
| Duster Van | 88 (1,3) | 127 (2,4) |
| Dokker Van | 1475 (21,3) | 995 (18,6) |
| Fiat Professional | 1069 (15,4) | 583 (10,9) |
| Panda Van | 32 (0,5) | 25 (0,5) |
| Fiorino Van | 275 (4,0) | 143 (2,7) |
| Doblò Cargo | 762 (11,0) | 415 (7,8) |
| Ford | 1084 (15,7) | 963 (18,0) |
| Fiesta Van | 147 (2,1) | 217 (4,1) |
| Transit Courier | 432 (6,2) | 328 (6,1) |
| Transit Connect | 505 (7,3) | 418 (7,8) |
| Giotti Victoria Gladiator | 1 (0,0) | 1 (0,0) |
| Lada 4×4 Pack | 131 (1,9) | 1 (0,0) |
| Mercedes-Benz Citan | 56 (0,8) | 42 (0,8) |
| Nissan | 88 (1,3) | 53 (1,0) |
| e-NV200 | 54 (0,8) | 52 (0,8) |
| NV200 | 34 (0,5) | 1 (0,0) |
| Opel | 507 (7,3) | 751 (14,0) |
| Corsa Van | 10 (0,1) | 0 (0,0) |
| Combo | 497 (7,2) | 751 (14,0) |
| Peugeot | 634 (9,2) | 462 (8,6) |
| 208 Van | 132 (1,9) | 130 (2,4) |
| Partner | 502 (7,3) | 332 (6,2) |
| Piaggio Porter | 0 (0,0) | 9 (0,2) |
| Renault | 521 (7,5) | 138 (2,6) |
| Clio Sociéte | 239 (3,5) | 0 (0,0) |
| Kangoo Express | 282 (4,1) | 138 (2,6) |
| Toyota Proace City | 0 (0,0) | 275 (5,1) |
| Volkswagen Caddy | 887 (12,8) | 542 (10,1) |
| Összesen | 6924 | 5352 –22,7% |

2,51–3,5 tonnáig
| 2,51–3,5 tonnáig | ||
|---|---|---|
| 2019. db (piacrész %) | 2020. db (piacrész %) | |
| Alke ATX3 | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
| Caselani Type-H | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
| Citroën | 1135 (5,9) | 898 (5,4) |
| Jumpy | 359 (1,9) | 209 (1,3) |
| Jumper | 776 (4,0) | 689 (4,1) |
| Esagono Energia Gastone | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
| Fiat Professional | 2010 (10,4) | 2213 (13,3) |
| Fullback | 5 (0,0) | 0 (0,0) |
| Talento | 84 (0,4) | 81 (0,5) |
| Ducato | 1921 (10,0) | 2132 (12,8) |
| Ford | 6515 (33,8) | 6078 (36,4) |
| Ranger | 2653 (13,8) | 2520 (15,1) |
| Transit Custom | 1084 (5,6) | 1109 (6,6) |
| Transit | 2778 (14,4) | 2449 (14,7) |
| Goupil | 8 (0,0) | 2 (0,0) |
| Hyundai H350 | 21 (0,1) | 0 (0,0) |
| Isuzu | 512 (2,7) | 129 (0,8) |
| D-MAX | 456 (2,4) | 89 (0,5) |
| N-sorozat | 56 (0,3) | 40 (0,2) |
| IVECO Daily | 337 (1,7) | 238 (1,4) |
| Mahindra Goa | 0 (0,0) | 2 (0,0) |
| MAN TGE | 112 (0,6) | 110 (0,7) |
| Mercedes-Benz | 722 (3,7) | 735 (4,4) |
| X-osztály | 158 (0,8) | 158 (0,9) |
| Vito | 128 (0,7) | 116 (0,7) |
| Sprinter | 436 (2,3) | 461 (2,8) |
| Mitsubishi L200 | 328 (1,7) | 308 (1,8) |
| Nissan | 672 (3,5) | 261 (1,6) |
| Navara | 611 (3,2) | 224 (1,3) |
| Cabstar | 61 (0,3) | 37 (0,2) |
| Opel | 608 (3,2) | 677 (4,1) |
| Vivaro | 352 (1,8) | 412 (2,5) |
| Movano | 256 (1,3) | 265 (1,6) |
| Paragan | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
| Peugeot | 1033 (5,4) | 900 (5,4) |
| Expert | 133 (0,7) | 193 (1,2) |
| Boxer | 900 (4,7) | 707 (4,2) |
| Ram 1500 | 1 (0,0) | 1 (0,0) |
| Renault (Trucks) | 1783 (9,3) | 1564 (9,4) |
| Trafic | 335 (1,7) | 255 (1,5) |
| Master | 1433 (7,4) | 1301 (7,8) |
| Mascott | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
| Maxity | 15 (0,1) | 7 (0,0) |
| Roelofsen | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
| SsangYong Musso (Grand) | 26 (0,1) | 56 (0,3) |
| Toyota | 1650 (8,6) | 1632 (9,8) |
| Hilux | 1388 (7,2) | 1436 (8,6) |
| Proace | 262 (1,4) | 196 (1,2) |
| UAZ | 21 (0,1) | 9 (0,1) |
| Patriot/Cargo | 3 (0,0) | 1 (0,0) |
| Egyéb | 18 (0,1) | 8 (0,0) |
| Volkswagen | 1779 (9,2) | 873 (5,2) |
| Amarok | 347 (1,8) | 184 (1,1) |
| T6.1 | 669 (3,5) | 255 (1,5) |
| Crafter | 763 (4,0) | 434 (2,6) |
| Összesen | 19 275 | 16 689 –13,4% |
Középkategória
A mindig is szűk középkategóriát jobban megtépázta a koronavírus miatti helyzet – míg a 3,5 tonna alatti szegmensek összesen 16 százalékot zsugorodtak, a 3,5–15 tonna közötti járművekből 38 százalékkal kevesebb fogyott. A 3,5–5 tonna össztömegű haszonjárművek méretosztálya több mint húsz százalékkal zsugorodott, de továbbra is minden második forgalomba helyezett példány egy Mercedes-Benz Sprinter volt. Az 5–10 tonnás tehergépkocsik piaca kereken megfeleződött 2019-hez képest, ahol az IVECO Daily megőrizte több mint ötvenszázalékos részesedését. A 10–15 tonna össztömegű tehergépjárművek szegmense több mint a harmadával esett vissza. Itt az MAN TGL minimális darabszámbeli növekedéssel számottevően növelte a piacrész terén mutatott fölényét – úgy, hogy az új generációja még meg sem érkezett hazánkba.

3,51–5 tonnáig
| 3,51–5 tonnáig | ||
|---|---|---|
| 2019. db (piacrész %) | 2020. db (piacrész %) | |
| Ford Transit | 16 (11,9) | 17 (15,9) |
| MAN TGE | 3 (2,2) | 0 (0,0) |
| Mercedes-Benz Sprinter | 51 (38,1) | 50 (46,7) |
| Opel Movano | 0 (0,0) | 5 (4,7) |
| Renault Master | 49 (36,6) | 34 (31,8) |
| Volkswagen Crafter | 14 (10,4) | 1 (0,9) |
| Összesen | 134 | 107 –20,1% |

5,01–10 tonnáig
| 5,01–10 tonnáig | ||
|---|---|---|
| 2019. db (piacrész %) | 2020. db (piacrész %) | |
| Fuso Canter | 1 (0,5) | 1 (1,0) |
| Isuzu N-sorozat | 46 (22,3) | 25 (24,3) |
| IVECO | 108 (52,4) | 56 (54,4) |
| Daily | 99 (48,1) | 45 (43,7) |
| Eurocargo | 9 (4,4) | 11 (10,7) |
| MAN | 17 (8,3) | 12 (11,7) |
| TGE | 1 (0,5) | 6 (5,8) |
| TGL | 16 (7,8) | 6 (5,8) |
| Mercedes-Benz | 21 (10,2) | 8 (7,8) |
| Sprinter | 13 (6,3) | 4 (3,9) |
| Atego | 2 (1,0) | 4 (3,9) |
| Unimog | 6 (2,9) | 0 (0,0) |
| Volkswagen Crafter | 10 (4,9) | 1 (1,0) |
| Összesen | 206 | 103 –50% |

10,01–15 tonnáig
| 10,01–15 tonnáig | ||
|---|---|---|
| 2019. db (piacrész %) | 2020. db (piacrész %) | |
| DAF LF | 29 (17,0) | 6 (5,5) |
| Isuzu F-sorozat | 8 (4,7) | 4 (3,7) |
| IVECO Eurocargo | 33 (19,3) | 22 (20,2) |
| MAN | 56 (32,7) | 56 (51,4) |
| TGL | 47 (27,5) | 51 (46,8) |
| TGM | 9 (5,3) | 5 (4,6) |
| Mercedes-Benz | 29 (17,0) | 13 (11,9) |
| Atego | 17 (9,9) | 13 (11,9) |
| Unimog | 12 (7,0) | 0 (0,0) |
| Renault Trucks D | 16 (9,4) | 7 (6,4) |
| Volvo FL | 0 (0,0) | 1 (0,9) |
| Összesen | 171 | 109 –36,3% |
Nehézkategória
Az igen meghatározó nehézkategória közel negyvenszázalékos gyengüléssel zárta az évet. A márkák sorrendje és piaci részesedése azonban nem rendeződött át számottevően. Immár 12. éve töretlenül vezet a DAF, jóval lemaradva követi nagyon közel egymáshoz a Volvo Trucks és a Scania. Majd jön a Mercedes-Benz, a Renault Trucks és az MAN szoros hármasa, majd az egyre erősödő Ford Trucks és végül szinte elenyésző részesedéssel az IVECO.

15,01 tonnától
| 15,01 tonnától | ||
|---|---|---|
| 2019. db (piacrész %) | 2020. db (piacrész %) | |
| DAF | 1127 (23,7) | 822 (27,8) |
| LF | 20 (0,4) | 2 (0,1) |
| CF | 55 (1,2) | 40 (1,4) |
| XF | 1052 (22,1) | 780 (26,4) |
| Demag | 2 (0,0) | 2 (0,1) |
| Ford Trucks | 182 (3,8) | 121 (4,1) |
| Cargo | 116 (2,4) | 31 (1,1) |
| F-Max | 66 (1,4) | 90 (3,0) |
| IVECO | 216 (4,5) | 41 (1,4) |
| Eurocargo | 20 (0,4) | 7 (0,2) |
| Stralis/S-Way | 112 (2,4) | 14 (0,5) |
| Trakker | 84 (1,8) | 20 (0,7) |
| Kamaz | 0 (0,0) | 2 (0,1) |
| Komondor | 0 (0,0) | 3 (0,1) |
| Liebherr | 1 (0,0) | 1 (0,0) |
| MAN | 620 (13,0) | 303 (10,3) |
| TGM | 92 (1,9) | 53 (1,8) |
| TGS | 174 (3,7) | 69 (2,3) |
| TGX | 354 (7,4) | 181 (6,1) |
| Mercedes-Benz | 551 (11,6) | 362 (12,3) |
| Atego | 7 (0,1) | 37 (1,3) |
| Antos | 6 (0,1) | 0 (0,0) |
| Unimog | 2 (0,0) | 0 (0,0) |
| Actros | 393 (8,3) | 199 (6,7) |
| Arocs | 143 (3,0) | 87 (2,9) |
| Econic | 0 (0,0) | 39 (1,3) |
| Rába H14-H25 | 29 (0,6) | 0 (0,0) |
| Renault Trucks | 417 (8,8) | 318 (10,8) |
| D | 56 (1,2) | 25 (0,8) |
| C | 44 (0,9) | 5 (0,2) |
| T | 289 (6,1) | 282 (9,6) |
| K | 28 (0,6) | 6 (0,2) |
| Scania | 971 (20,4) | 470 (15,9) |
| P-széria | 48 (1,0) | 25 (0,8) |
| G-széria | 103 (2,2) | 24 (0,8) |
| R-széria | 575 (12,1) | 252 (8,5) |
| S-széria | 245 (5,1) | 169 (5,7) |
| Tatra T 158 | 7 (0,1) | 5 (0,2) |
| Volvo Trucks | 638 (13,4) | 500 (16,9) |
| FL | 1 (0,0) | 1 (0,0) |
| FE | 2 (0,0) | 1 (0,0) |
| FM/FMX | 51 (1,1) | 39 (1,3) |
| FH | 582 (12,2) | 459 (15,5) |
| FH16 | 2 (0,0) | 0 (0,0) |
| Wecon | 0 (0,0) | 2 (0,1) |
| Összesen | 4761 | 2952 –38% |
Autóbuszok
Az autóbuszok piaca bő tíz százalékkal csappant meg tavaly. Részesedés tekintetében a Mercedes-Benz került az élre egy jelentős Conecto-flotta átadásának eredményeként. Egyelőre még sok bizonytalanságot tartogat a koronavírus-járvány alakulása az idei évre, azonban a piaci szereplők optimisták, a rendelésállományok bíztatók, így felfelé ívelő trendekre számíthatunk.

Autóbuszok
| Autóbuszok | ||
|---|---|---|
| 2019. db (piacrész %) | 2020. db (piacrész %) | |
| BYD K7U/K9U | 0 (0,0) | 12 (1,9) |
| Credobus | 288 (40,5) | 111 (17,6) |
| Econell | 192 (27,0) | 50 (7,9) |
| Inovell | 95 (13,4) | 61 (9,7) |
| Optinell | 1 (0,1) | 0 (0,0) |
| Currus Aries | 46 (6,5) | 2 (0,3) |
| Dekstra Bus | 0 (0,0) | 7 (1,1) |
| evopro Modulo M108M/M168D | 9 (1,3) | 10 (1,6) |
| Feniksbus | 3 (0,4) | 0 (0,0) |
| Ford Transit | 51 (7,2) | 134 (21,2) |
| Güleryüz Cobra DD Sport | 4 (0,6) | 0 (0,0) |
| Ikarus 125 | 0 (0,0) | 1 (0,2) |
| Isuzu Visigo/Novo | 0 (0,0) | 2 (0,3) |
| ITK MB REFORM 500/501 LE | 0 (0,0) | 21 (3,3) |
| IVECO | 26 (3,7) | 40 (6,3) |
| Daily | 21 (3,0) | 24 (3,8) |
| Evadys | 0 (0,0) | 2 (0,3) |
| Crossway | 4 (0,6) | 14 (2,2) |
| Magelys | 1 (0,1) | 0 (0,0) |
| Lenco Bearcat | 0 (0,0) | 6 (0,9) |
| MAN | 24 (3,4) | 29 (4,6) |
| TGE | 3 (0,4) | 3 (0,5) |
| Lion’s City | 0 (0,0) | 24 (3,8) |
| Lion’s Intercity | 10 (1,4) | 0 (0,0) |
| Lion’s Coach | 11 (1,5) | 2 (0,3) |
| Mercedes-Benz | 76 (10,7) | 187 (29,6) |
| Sprinter | 10 (1,4) | 6 (0,9) |
| Atego | 6 (0,8) | 0 (0,0) |
| Intouro | 0 (0,0) | 4 (0,6) |
| Conecto | 55 (7,7) | 173 (27,4) |
| Tourismo/410 02 RHD | 5 (0,7) | 4 (0,6) |
| Mercus MB Sprinter | 2 (0,3) | 1 (0,2) |
| Neoplan Tourliner | 52 (7,3) | 31 (4,9) |
| Otokar Sultan Mega | 0 (0,0) | 1 (0,2) |
| Renault Master | 4 (0,6) | 2 (0,3) |
| Scania | 4 (0,6) | 3 (0,5) |
| Touring | 1 (0,1) | 1 (0,2) |
| Irizar I6 | 3 (0,4) | 2 (0,3) |
| Setra | 108 (15,2) | 0 (0,0) |
| S 415 LE Business | 100 (14,1) | 0 (0,0) |
| S 515 HD | 2 (0,3) | 0 (0,0) |
| S 516 HD | 4 (0,6) | 0 (0,0) |
| S 531 DT | 2 (0,3) | 0 (0,0) |
| Solaris Urbino LE Electric | 0 (0,0) | 10 (1,6) |
| Swimbus | 0 (0,0) | 1 (0,2) |
| Temsa MD 7/MD 9 | 0 (0,0) | 2 (0,3) |
| VDL Futura FHD2 | 3 (0,4) | 0 (0,0) |
| Volvo Buses | 11 (1,5) | 19 (3,0) |
| Aries | 11 (1,5) | 4 (0,6) |
| 8900 | 0 (0,0) | 15 (2,4) |
| Összesen | 711 | 632 –11,1% |
Adatok forrása: DATAHOUSE. A képek csupán illusztrációk.
Elemzés és táblázatok: Chilkó Szabolcs és Schermann Sándor








