Hirdetés:

Felélesztette csipkerózsika-álmából az egykoron katonai terepjárókból épített civil monstrumok nevét a General Motors. Névadójával ellentétben a GMC Hummer EV kifejezetten kíméletes a környezetünkkel szemben, a természet csendes meghódítására készült.

Ma már csak egykori munkavállalói nyugdíjintézeteként van jelen Európában a General Motors, hiszen utolsó érdekeltségét is eladta néhány éve. Sok márkát végzett ki a cégcsoport az évtizedek során, ám a Hummer neve élénken él emlékeinkben: a hírességek pénzére vágyakozó leszerelt katonai járművek hol az orbitális károsanyag-kibocsátásuk, hol tulajdonosaik látványos mutatványai kapcsán kerültek a hírekbe. Nos, a fiók mélyéről előkaparták ezt a nevet legújabb elektromos platósukhoz. Az eredetileg katonai felhasználásra kifejlesztett ős génjeit megtartó típus a legmodernebb műszaki tartalommal és nem mindennapi teljesítményével próbálja megőrizni elődei legendás terepjáró képességét – és megszabadulni minden korábbi negatív asszociációtól.

A határtalan kalandról az eltávolítható tetőpanelek gondoskodnak, amelyek ilyenkor a motortér helyén található tárolóban pihennek

Az ígéretes pickup megállíthatatlan haladásáról a felszereltségtől függően kettő, illetve három villanymotort magába foglaló Ultium Drive e4WD hajtásrendszer gondoskodik. A rendszer maximális teljesítménye 735 kilowatt (1000 lóerő), együttes nyomatéka pedig eléri a 15 590 newtonmétert a keréken mérve. A mokány detroiti sprinternek így mindössze három másodperc szükséges ahhoz, hogy álló helyzetből elérje a 96 kilométer/óra (60 mérföld/óra) sebességet. Ekkora erő kordában tartásához elöl elektromechanikus differenciálmű, hátul pedig ennek digitális változata, azaz nyomatékátírányítás áll rendelkezésre. A teljesen szinkronizált összkerékhajtás arra is képes, hogy a megfelelő tapadás biztosítása érdekében akár a teljes nyomatékot az egyik első kerékre irányítsa. A legfeljebb huszonnégy modulból álló, alacsonyan elhelyezett akkumulátorcsomag egyetlen feltöltéssel akár több mint 560 kilométer hatótávolságot ígér. A Hummer EV már kompatibilis a jelenleg elérhető leggyorsabb, 350 kilowatt teljesítményű gyorstöltőkkel, a 800 voltos egyenáramú rendszere megfelelő hálózati körülmények esetén pedig akár tíz perc alatt biztosít 160 kilométernyi utazást.

A tágas belsőtérben a legmodernebb technika uralkodik. A magasra helyezett központi kijelző kevésbé vonja el a vezető figyelmét az útról

Bárhol, bármikor

Bár még a H1 típusjelű ősénél is méretesebb az újdonság, ezt meghazudtolóan mozgékony az összkerékkormányzásnak köszönhetően. Ráadásul kis sebességnél az első és hátsó kerekek azonos irányban is kormányozhatók, a Hummer EV így képes átlósan is haladni. A kutyázásnak, angolul rákmászásnak nevezett mozgás elsősorban a legnagyobb kihívásokat rejtő terepen segíti a járművet a gondtalan előrejutásban. Az adaptív légrugózás Extract Mode funkciója maximálisan kitolja a rúgóstagokat, ezzel közel 15 centiméterrel képes megemelni a futóművet abban az esetben, ha sziklák vagy patakok leküzdése a cél. A szériakivitelben 22 col peremátmérőjű keréktárcsákra 35 col átmérőjű Goodyear Wrangler Territory MT terepabroncsokat szerelnek, de ezek a kerékívek engedékenységének köszönhetően akár 37 col méretig is növelhetők.

Szereti a vizet, több mint 80 centiméter mélységig megfürdethetjük a villanyos platóst

Zárt láncú védelem

Mivel a Hummer EV pályafutása során várhatóan többször hagyja majd el az aszfaltutat, ezért a GMC mindent megtett a karosszéria megfelelő védelme érdekében. A masszív acéllemezekből álló haspáncél például az akkumulátorcsomagot óvja a felrepülő objektumoktól, de a jármű más, stratégiailag fontos alkatrészeinek is kellő védelmet nyújt. Az UltraVision névre keresztelt megoldás pedig a jármű alján elhelyezett kamerák segítségével megmutatja a vezetőnek az útjába került terepakadályokat. Az egységek összesen tizennyolc különböző nézetet kínálnak, így a Hummer EV akár a világ legjobb természetfilmesének is hívhatná magát! A gyártó nyilvánvalóan nem felejtette el azt sem, hogy a platós sokszor téved majd mostohább körülmények közé is, ezért a megfelelő védelem mellett még mosóberendezés is tisztítja a koszos optikákat.

A multifunkciós platóajtó masszív fellépőként is szolgál

Digitális kalandor

Tisztességes elektromos járműként a Hummer EV is búcsút int a hagyományos óracsoportnak, így az információs és szórakoztató rendszer 13,4 col képátmérőjű kijelzője mellett természetesen a 12 colos műszeregység is digitális. A terepezés mérőszámait mutató alkalmazások például a központi kijelzőn hívhatók elő, ezek az összes szükséges információval ellátják a gondtalan kirándulásra vágyókat. Az önvezető járművek kora már a küszöbön kopogtat, hiszen a Hummer EV fedélzetén is dolgozik az első valóban kéz nélküli megoldás, a konszern Super Cruise vezetőtámogató rendszere. Sőt, itt már automatikus sávváltási funkcióval is rendelkezik, felismeri az optimális sávváltás idejét, és magától, biztonságosan elvégzi a manővert. Amennyiben a járművezető az útra figyel, akkor a lidaros térképadatokon alapuló szolgáltatás az Amerikai Egyesült Államok és Kanada erre alkalmas, mintegy 320 000 kilométernyi gyorsforgalmi úthálózatán teljesen önállóan haladhat.A GMC Hummer EV forgalmazása már elkezdődött, a limitált kiadású Edition 1 példányok várhatóan 2021 végén kerülnek tulajdonosaikhoz. A nettó 112 595 dollárt kóstáló, gazdagon felszerelt első kiadás sikerét bizonyítja, hogy mindegyik példánya gazdára talált elővételben. Így a gyártó már csak az egy évvel később érkező, eggyel szerényebb felszereltségű és teljesítményű modellre, valamint a még későbbi változatokra fogad előjegyzéseket.

A GMC Hummer EV főbb méretei
Hosszúság (mm):5507
Szélesség (tükrökkel) (mm):2201 (2380)
Tengelytávolság (mm):3445
Nyomtáv elöl/hátul (mm):1863/1863
Túlnyúlás elöl/hátul (mm):881/1181
Fordulókör átmérője két-/négykerékkormányzással (m):13,5/11,3
Szabadmagasság (mm)1:257/302/404
Gázlómélység (mm)1:660/711/813
Első terepszög (˚)1:41,5/44,3/49,7
Hátsó terepszög (˚)1:31,6/33,7/38,4

1: Normál és emelt üzemódban, illetve maximálisan kiemelt Extract Mode esetén