Százával legelnek a kék-sárga félpótkocsik Budaörsön, ebből is sejthető, hogy a nehézkategória nincs egyszerű helyzetben. Ám a kisebbek és az autóbuszok egyelőre még tartják magukat.
Hazánkban a nehézkategóriás tehergépkocsik piaca mindig előbb megérzi a gazdasági változásokat, mint a kishaszonjárműveké, hiszen ezt javarészt a nemzetközi fuvarozásban használt nyerges vontatók beszerzései határozzák meg. Ezért a nehézkategória már tavaly visszaesést mutatott, többek között az európai autóipar lendületvesztése miatt, míg a kishaszonjárművek eladásai továbbra is felfelé íveltek. Az idei szezont azonban már a 3,5 tonna össztömeg alatti szegmens is gyengébben kezdte, mint a tavalyit, előre jelezve egy közelgő gazdasági völgymenetet. De a megszokott forgatókönyvet követve februárról márciusra még jócskán gyarapodott a járműátadások száma, vagyis e kategóriában még nem ütközött ki a járvány hatása március második feléig. Ellenben az európai viszonyoktól erősebben függő nehézkategória eleve alacsonyabb értékesítési görbéje február és március között már látványosan megtört.
Kishaszonjárművek
Az idei év első három hónapját összegezve tehát a kishaszonjárművek piaca közel tízszázalékos visszaesést könyvelhetett el a tavalyi első negyedévhez képest. A 2,5 tonna alatti szegmenst továbbra is vezeti a Dacia, míg a nagyobbaknál a Ford már közel negyvenszázalékos részesedést tudhat magáénak.
2,5 tonnáig
2,5 tonnáig | ||
---|---|---|
2019. 1. negyedév db (piacrész %) | 2020. 1. negyedév db (piacrész %) | |
Citroën | 131 (8,4) | 116 (8,1) |
C3 Van | 17 (1,1) | 30 (2,1) |
C4 Van | 2 (0,1) | 0 (0,0) |
Berlingo | 112 (7,1) | 86 (6,0) |
Dacia | 399 (25,5) | 281 (19,6) | Duster Van | 11 (0,7) | 21 (1,5) |
Dokker Van | 388 (24,8) | 260 (18,1) |
Fiat | 200 (12,8) | 168 (11,7) |
Panda Van | 1 (0,1) | 5 (0,3) |
Fiorino Van | 59 (3,8) | 59 (4,1) |
Doblò Cargo | 140 (8,9) | 104 (7,2) |
Ford | 221 (14,1) | 260 (18,1) |
Fiesta Van | 0 (0,0) | 65 (4,5) |
Transit Courier | 82 (5,2) | 64 (4,5) |
Transit Connect | 139 (8,9) | 131 (9,1) |
Lada 4×4 Pack | 13 (0,8) | 0 (0,0) |
Mercedes-Benz Citan | 12 (0,8) | 17 (1,2) |
Opel | 110 (7,0) | 231 (16,1) |
Corsa Van | 9 (0,6) | 0 (0,0) |
Combo | 101 (6,4) | 231 (16,1) |
Peugeot | 141 (9,0) | 114 (7,9) |
208 Van | 27 (1,7) | 46 (3,2) |
Partner | 114 (7,3) | 68 (4,7) |
Piaggio Porter | 0 (0,0) | 9 (0,6) |
Renault | 152 (9,7) | 43 (3,0) |
Clio Sociéte | 86 (5,5) | 0 (0,0) |
Kangoo Express | 66 (4,2) | 43 (3,0) |
Volkswagen Caddy | 188 (12,0) | 196 (13,7) |
Összesen | 1567 | 1435 −8,4% |
Minden darabszám mellett az arra vonatkozó és egy tizedesig kerekített százalékérték áll, így az egyes piaci részesedések nem összeadhatók.
2,51–3,5 tonnáig
2,51–3,5 tonnáig | ||
---|---|---|
2019. 1. negyedév db (piacrész %) | 2020. 1. negyedév db (piacrész %) | |
Citroën | 202 (4,3) | 216 (5,1) |
Jumpy | 32 (0,7) | 24 (0,6) |
Jumper | 170 (3,6) | 192 (4,6) |
Fiat | 361 (7,7) | 426 (10,1) |
Fullback | 2 (0,0) | 0 (0,0) |
Talento | 13 (0,3) | 11 (0,3) |
Ducato | 346 (7,4) | 415 (9,8) |
Ford | 1789 (38,3) | 1617 (38,4) |
Ranger | 887 (19,0) | 664 (15,8) |
Transit Custom | 309 (6,6) | 318 (7,5) |
Transit | 593 (12,7) | 635 (15,1) |
Giotti Victoria Gladiator | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
Goupil G4 | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
Hyundai H350 | 14 (0,3) | 0 (0,0) |
Isuzu | 118 (2,5) | 63 (1,5) |
D-MAX | 110 (2,4) | 48 (1,1) |
N-sorozat | 8 (0,2) | 15 (0,4) |
IVECO Daily | 80 (1,7) | 71 (1,7) |
MAN TGE | 13 (0,3) | 29 (0,7) |
Mercedes-Benz | 124 (2,7) | 175 (4,2) |
X-osztály | 35 (0,7) | 38 (0,9) |
Vito | 19 (0,4) | 32 (0,8) |
Sprinter | 70 (1,5) | 105 (2,5) |
Mitsubishi L200 | 40 (0,9) | 87 (2,1) |
Nissan | 225 (4,8) | 97 (2,3) |
Navara | 200 (4,3) | 66 (1,6) |
NV200 | 10 (0,2) | 1 (0,0) |
E-NV200 | 11 (0,2) | 12 (0,3) |
Cabstar | 4 (0,1) | 18 (0,4) |
Opel | 122 (2,6) | 217 (5,1) |
Vivaro | 77 (1,6) | 105 (2,5) |
Movano | 45 (1,0) | 112 (2,7) |
Peugeot | 213 (4,6) | 224 (5,3) |
Expert | 37 (0,8) | 36 (0,9) |
Boxer | 176 (3,8) | 188 (4,5) |
Renault (Trucks) | 419 (9,0) | 375 (8,9) |
Trafic | 86 (1,8) | 68 (1,6) |
Master | 332 (7,1) | 300 (7,1) |
Maxity | 1 (0,0) | 7 (0,2) |
SsangYong Musso Grand | 0 (0,0) | 10 (0,2) |
Toyota | 411 (8,8) | 419 (9,9) |
Hilux | 299 (6,4) | 358 (8,5) |
Proace | 112 (2,4) | 61 (1,4) |
UAZ Cargo | 6 (0,1) | 3 (0,1) |
Volkswagen | 540 (11,5) | 183 (4,3) |
Amarok | 68 (1,5) | 31 (0,7) |
T6 | 372 (8,0) | 35 (0,8) |
Crafter | 100 (2,1) | 117 (2,8) |
Összesen | 4677 | 4214 −9,9% |
Minden darabszám mellett az arra vonatkozó és egy tizedesig kerekített százalékérték áll, így az egyes piaci részesedések nem összeadhatók.
Középkategória
A szűk középkategóriában inkább súlypont-áthelyezkedésről beszélhetünk, amennyivel csökkentek az 5–10 tonnás áruszállítók forgalomba helyezései, körülbelül annyival nőttek a 10–15 tonnásoké. Előbbieknél az IVECO, utóbbiaknál az MAN vitte a prímet, a legkisebb közepesek között pedig a Sprinter áll az élen, vagyis a tavalyi bajnok itt védik címüket.
3,51–5 tonnáig
3,51–5 tonnáig | ||
---|---|---|
2019. 1. negyedév db (piacrész %) | 2020. 1. negyedév db (piacrész %) | |
Ford Transit | 3 (13,0) | 3 (9,1) |
MAN TGE | 1 (4,3) | 1 (3,0) |
Mercedes-Benz Sprinter | 15 (65,2) | 21 (63,6) |
Opel Movano | 0 (0,0) | 1 (3,0) |
Renault Master | 4 (17,4) | 7 (21,2) |
Összesen | 23 | 33 +43,5% |
Minden darabszám mellett az arra vonatkozó és egy tizedesig kerekített százalékérték áll, így az egyes piaci részesedések nem összeadhatók.
5,01–10 tonnáig
5,01–10 tonnáig | ||
---|---|---|
2019. 1. negyedév db (piacrész %) | 2020. 1. negyedév db (piacrész %) | |
Bonetti BFX | 1 (0,4) | 0 (0,0) |
DAF LF | 1 (2,0) | 0 (0,0) |
Isuzu N-sorozat | 10 (20,4) | 7 (28,0) |
IVECO | 31 (63,3) | 13 (52,0) |
Daily | 27 (55,1) | 12 (48,0) |
Eurocargo | 4 (8,2) | 1 (4,0) |
MAN TGL | 1 (2,0) | 1 (4,0) |
Mercedes-Benz | 6 (12,2) | 3 (12,0) |
Sprinter | 0 (0,0) | 1 (4,0) |
Atego | 0 (0,0) | 2 (8,0) |
Unimog | 6 (12,2) | 0 (0,0) |
Volkswagen Crafter | 0 (0,0) | 1 (4,0) |
Összesen | 49 | 25 −49% |
Minden darabszám mellett az arra vonatkozó és egy tizedesig kerekített százalékérték áll, így az egyes piaci részesedések nem összeadhatók.
10,01–15 tonnáig
10,01–15 tonnáig | ||
---|---|---|
2019. 1. negyedév db (piacrész %) | 2020. 1. negyedév db (piacrész %) | |
DAF LF | 1 (5,6) | 1 (2,6) |
Isuzu F-sorozat | 3 (16,7) | 1 (2,6) |
IVECO Eurocargo | 1 (5,6) | 5 (12,8) |
MAN | 9 (50,0) | 28 (71,8) |
TGL | 6 (33,3) | 28 (71,8) |
TGM | 3 (16,7) | 0 (0,0) |
Mercedes-Benz Atego | 4 (22,2) | 3 (7,7) |
Renault Trucks D | 0 (0,0) | 1 (2,6) |
Összesen | 18 | 39 +116,7% |
Minden darabszám mellett az arra vonatkozó és egy tizedesig kerekített százalékérték áll, így az egyes piaci részesedések nem összeadhatók.
Nehézkategória
Új nehéz-kategóriás teherautóból viszont több mint 35 százalékkal kevesebb került forgalomba januártól márciusig, mint 2019 ugyanezen időszakában. A DAF megőrizte határozottan vezető pozícióját, mögé a Volvo Trucks és a Scania sorakozott fel a képzeletbeli dobogóra. Az IVECO Stralis is a teljes tavalyi értékesítés felét az első három hónapban teljesítette, azonban itt a típusváltás is nehezítheti a helyzetet.
15 tonna fölött
15 tonna fölött | ||
---|---|---|
2019. 1. negyedév db (piacrész %) | 2020. 1. negyedév db (piacrész %) | |
DAF | 308 (26,1) | 202 (26,6) |
LF | 7 (0,6) | 0 (0,0) |
CF | 11 (0,9) | 2 (0,3) |
XF | 290 (24,6) | 200 (26,4) |
Ford Trucks | 45 (3,8) | 30 (4,0) |
Cargo | 9 (0,8) | 10 (1,3) |
F-Max | 36 (3,1) | 20 (2,6) |
IVECO | 79 (6,7) | 13 (1,7) |
Eurocargo | 1 (0,1) | 3 (0,4) |
Stralis/S-Way | 68 (5,8) | 5 (0,7) |
Trakker | 10 (0,8) | 5 (0,7) |
Kamaz | 0 (0,0) | 1 (0,1) |
MAN | 105 (8,9) | 82 (10,8) |
TGM | 17 (1,4) | 15 (2,0) |
TGS | 29 (2,5) | 29 (3,8) |
TGX | 59 (5,0) | 38 (5,0) |
Mercedes-Benz | 115 (9,7) | 61 (8,0) |
Atego | 1 (0,1) | 0 (0,0) |
Unimog | 2 (0,2) | 0 (0,0) |
Actros | 88 (7,5) | 37 (4,9) |
Arocs | 24 (2,0) | 24 (3,2) |
Rába H14-H25 | 14 (1,2) | 0 (0,0) |
Renault Trucks | 84 (7,1) | 68 (9,0) |
D | 7 (0,6) | 5 (0,7) |
C | 3 (0,3) | 1 (0,1) |
T | 70 (5,9) | 57 (7,5) |
K | 4 (0,3) | 5 (0,7) |
Scania | 261 (22,1) | 136 (17,9) |
P-széria | 12 (1,0) | 3 (0,4) |
G-széria | 18 (1,5) | 3 (0,4) |
R-széria | 176 (14,9) | 87 (11,5) |
S-széria | 55 (4,7) | 43 (5,7) |
Tatra T | 5 (0,4) | 2 (0,3) |
Volvo Trucks | 164 (13,9) | 164 (21,6) |
FL | 1 (0,1) | 1 (0,0) |
FM | 6 (0,5) | 12 (1,6) |
FH | 157 (13,3) | 152 (20,0) |
Összesen | 1180 | 759 −35,7% |
Minden darabszám mellett az arra vonatkozó és egy tizedesig kerekített százalékérték áll, így az egyes piaci részesedések nem összeadhatók.
Autóbuszok
A buszok esetében egyelőre csak kétszázalékos visszaesésről árulkodnak a számok, ám a turistabuszok szegmense eltűnt az idegenforgalom leállásával együtt. Az első negyedévben az egyértelmű győztes a Credobus, amely a teljes kategória közel felét uralta, vállán vitte a szegmenst.
Autóbuszok
Autóbuszok | ||
---|---|---|
2019. 1. negyedév db (piacrész %) | 2020. 1. negyedév db (piacrész %) | |
Credobus | 36 (15,9) | 102 (45,9) |
Econell | 0 (0,0) | 50 (22,5) |
Inovell | 35 (15,5) | 52 (23,4) |
Optinell | 1 (0,4) | 0 (0,0) |
Currus Aries | 18 (8,0) | 0 (0,0) |
evopro Modulo | 1 (0,4) | 0 (0,0) |
Ford Transit | 2 (0,9) | 54 (24,3) |
ITK MB REFORM 501 LE | 0 (0,0) | 1 (0,5) |
IVECO | 3 (1,3) | 17 (7,7) |
Daily | 2 (0,9) | 12 (5,4) |
Crossway | 1 (0,4) | 5 (2,3) |
MAN | 10 (4,4) | 2 (0,9) |
TGE | 1 (0,4) | 2 (0,9) |
Lion’s Coach | 9 (4,0) | 0 (0,0) |
Mercedes-Benz | 52 (23,0) | 44 (19,8) |
Sprinter | 0 (0,0) | 1 (0,5) |
Atego | 2 (0,9) | 0 (0,0) |
Conecto | 50 (22,1) | 41 (18,5) |
410 02 RHD | 0 (0,0) | 2 (0,9) |
Mercus MB Sprinter | 0 (0,0) | 1 (0,5) |
Neoplan Tourliner | 2 (0,9) | 0 (0,0) |
Otokar Sultan Mega | 0 (0,0) | 1 (0,5) |
Renault Master | 1 (0,4) | 0 (0,0) |
Scania Irizar I6 | 1 (0,4) | 0 (0,0) |
Setra S 415 LE Business | 100 (44,2) | 0 (0,0) |
Összesen | 226 | 222 −1,8% |
Minden darabszám mellett az arra vonatkozó és egy tizedesig kerekített százalékérték áll, így az egyes piaci részesedések nem összeadhatók.
Hazánkban a 2020-as év első három hónapjában összesen 6727 új haszonjárművet helyeztek forgalomba, ez 13,1 százalékkal marad el a tavalyi év azonos időszakától (7740). A második negyedév még a teljes piac mélyrepüléséről szól majd, a második félév eredményei pedig nagyban függenek attól, hogy mikorra cseng le a járvány és utána milyen gyorsan veszi fel a fordulatszámot újra a gazdaság.
Adatok előkészítése: Chilkó Szabolcs
Szöveg: Chilkó Szabolcs és Schermann Sándor