Év eleji bemutatóját követően a nyár végén végre a nagyközönség számára is elérhetővé vált a GM két platós teherhordójának, azaz a Chevrolet Silverado Heavy Duty és a GMC Sierra Heavy Duty modellnek a legújabb generációja. A csokornyakkendős márka számára a tét nem kevés, hiszen az elsődleges cél a korábbi piaci pozíciójának – a Ford F-sorozat mögötti biztos második hely – visszaszerzése a tengerentúli értékesítésekben 2019 első negyedévében meglepetésszerűen feltörő kosoktól, a RAM Trucks pickupoktól. A most bemutatott változatok a „közepesen nagy” 2500 HD és 3500 HD kivitelek, miközben a közelmúltban a Chevrolet fölfelé is bővítette kínálatát.
A Silverado HD természetes élőhelyén
Sportszív
Egy igazi cowboy számára egy négykerekű igáslónál az egyik legfontosabb mérőszám a guruló ménes ereje. A Silverado HD modellek két opciót is kínálnak a munka utáni dicsekedésre. A vadonatúj fejlesztésű, közvetlen befecskendezéses 6,6 literes, V8-as, 401 lóerős benzinmotor egy hatfokozatú automatikus váltó segítségével juttatja el a kerekekhez a 629 newtonméter legnagyobb forgatónyomatékát. Szintén 6,6 liter összlökettérfogattal áll a gázolajkedvelő vásárlók rendelkezésére a legendás Duramax turbófeltöltéses dízelmotor. A tízfokozatú Allison automatikus váltóval párosított 445 lóerős, V8 hengerelrendezésű egység a tekintélyes, 1234 newtonméter legagyobb nyomatékával szinte bármit képes elhúzni. Egy ekkora erejű gépezetnek meglehetősen nagy a hőleadása is, ezért a hatalmas turbódízel hűtéséről egy 72 centiméter átmérőjű ventilátor gondoskodik.
A híres vadnyugati Silverado család portréja, középen a HD testvérrel, AD. 2020
Vázizomzat
Talán nem túlzás kijelenteni, hogy a könnyű kategóriába sorolt 1500-as modellekhez képest minden apró porcikájában megújult a középső testvér. Ennek ékes bizonyítéka a tető, ugyanis ez jelenti az egyetlen megmaradt rokoni szálat a féltonnás kisöcsikkel. A legfinomabb szobrászvésővel, ám igencsak méretes arcúra faragott 2020-as Silverado HD természetesen nemcsak átalakult, hanem jócskán terebélyesedett is. A duplafülkés, alapkivitelű platós változat a jelenlegi trendeknek megfelelően hosszabb (+26,4 centiméter), szélesebb (+3,4 cm) és magasabb (+4 cm) elődjénél. Külön kiemelendő még a monstrum tengelytávolsága, amely a korábbi modellhez képest 13,3 centiméterrel, 403,7 centiméterre nyúlt meg, és ebből a bővülésből csak az utastér 8 centimétert kapott.
A Silverado HD maradt a hagyományos, létraalvázas kialakításnál. Kívülről viszont azt a hatást kelti, mintha egyetlen darab acélból faragták volna ki a gondos kezek
A profi liga legváltozatosabb játékosa összesen huszonkét különböző fülke-, plató-, futómű- és hajtásláncváltozatban érhető el, amely így a vásárlói igények széles spektrumát képes lefedni. A Silverado HD esetén öt különálló felszereltségi szint (Work Truck, Custom, LT, LTZ és csúcsmodellként a High Country), a GMC Sierra kínálatában pedig a maximális fényűzést jelentő Denali csomag mellett három (SLE, SLT és az új AT4) opció közül választhatnak a jómódú érdeklődők.
A fényűzés legfelső szintje a GMC Sierra Denali kivitele
Húzásban bajnok
Mindegyik új HD modell esetén a mérnökök a vontatásra és annak felhasználóbarát szempontok alapján való továbbfejlesztésére fókuszáltak, így jelentősen nőtt a vontatható tömeg és a hasznos teherbírás is. Előbbinél az abszolút csúcsot a rövidfülkés, hátsókerék-hajtású, Duramax modell jelenti, amely a platóra szerelt nyereg és az ikerabroncsos hátsó futómű esetében 16,1 tonnányi tömeget képes maga után húzni. Ez egyébként 52 százalékos növekedést jelent az eddigi vontatási képességeihez képest, így bátran elmondható, hogy a lányok és fiúk rendesen kitettek magukért a flinti (Michigan, Egyesült Államok) gyárban.
A tengerentúlon közkedvelt háromtengelyes lakókocsi csak egy példa azon vontatmányok közül, amiket a Chevrolet 3500 HD könnyedén képes eljuttatni egyik pontból a másikba
Említésre méltó érdekesség még a típuscsalád rendkívül fejlett osztóműve, a terepáttételt is kínáló Autotrac. Az elektronikusan vezérelt, 4 Auto fedőnevű automatikus üzemmódban észrevétlenül képes hátsóról négykerékhajtásra váltani, amint azt az útviszonyok indokolttá teszik.
A kétfokozatú osztómű titokban kapcsol, ha csökken a tapadás
Biztonsági játékos
A hattagú légzsákerdőn felül a vezetőt támogató megoldások egész garmadája rendelkezésre áll. Felszereltségi szinttől függően elérhető az első- és hátsó parkolószenzor, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer holttérfigyelővel, a hátsó keresztirányú forgalmat jelző rendszer vagy éppen az automatikus vészfékrendszer. De a biztonsági arzenált erősíti még a követési távolságot figyelő rendszer, a vontatmánystabilizáló rendszer, a visszagurulás-gátló és a borulásgátlóval kiegészített StabiliTrak elektronikus menetstabilizáló rendszer is. Egy, a távolsági autóbuszokban már másfél évtizede működő hasznos megoldás szintén átkerült a GM pickupokba. A vezetőülésbe épített Safety Alert Seat figyelmeztető rendszer az ülőlap megfelelő oldalán némán, enyhe vibrációval jelez, amennyiben a vezető indokolatlanul elhagyná a forgalmi sávot, ha sávváltáskor a holttérben másik jármű is tartózkodik vagy például ráfutásos baleset veszélye esetén. A Tire Fill Alert rendszer pedig a kényelmes sofőrök igazi segítője, hiszen az abroncsok felfújása közben villogással és akusztikai jelekkel segíti az optimális nyomás beállítását. Az aggódó szülők felügyeletét szolgálja a Teen Driver funkció, amelynek segítségével távolból korlátozhatók a jármű egyes beállításai, illetve nyomon követhetők a tinédzserek vezetési szokásai. Ne feledjük, hogy a tengerentúlon a jogosítvány megszerzésének alsó korhatára bizonyos államokban akár 14 év is lehet!
Szinte tejben-vajban füröszti gazdáját a Silverado HD High Country
Közvetítőkocsi
A gyártó felmérései szerint a platós HD-tulajdonosok kilencven százaléka vontatásra is használja teherautóját, ezért kiemelt szerep jutott a menet közbeni biztonság fokozásának. A „háromnegyed tonnás” Silverado és Sierra HD modellek érdekes újítása minden kétséget kizáróan az akár tizenöt különböző kameranézetet is kínáló Advanced Trailering System. A rendszer egyes kameráinak képe a középkonzolon elhelyezett kijelző mellett a myChevrolet mobilalkalmazáson keresztül is ellenőrizhető. Az ATS legizgalmasabb eleme az átlátszó pótkocsi funkció, amely a szerelvény két pontján (a plató elején és az utánfutó legvégén) elhelyezett kamera és egy szoftveres trükk segítségével képes eltüntetni a vontatmányt a képernyőről. Így a bizonytalan vezető számára is pontosan látható, mi történik a szerelvény mögött. Ez számos veszélyes forgalmi helyzetben, például parkoláskor, szűk kanyarvételkor vagy éppen besoroláskor is jól jöhet. Az utánfutót elvarázsoló megoldás a lenti videóban működés közben is megcsodálható!
Az átlátszó pótkocsi funkciónak köszönhetően egy suhintásra eltűnik a kilátást akadályozó utánfutó a kameraképről