Kibővítette összefogását a francia PSA-csoport és a Toyota, és a nagyobb Proace után a Peugeot–Citroën–Opel kompakt furgon is megjelent a japánok logójával.
Hirdetés:

Valóban szükséges az, hogy ennyiféle, nagymértékben hasonló személyautót és kishaszonjárművet fejlesszenek ki, óriási ráfordítással, a világ autógyártói? Nem esztelen pazarlás ez? Meg tudnánk ésszerűen magyarázni egy marslakónak? A válaszok rendre: nincs szükség; persze hogy pazarlás; nincs ebben ráció! Csakis a világot előrevivő (vagy éppen katasztrófába sodró) versengés indokolja, amely maguknak a konkurenseknek is káros. Ezt felismerve működnek együtt, gyártanak átemblémázott járműveket olyan vetélytársak, akik aztán a piacon igyekeznek megelőzni egymást.

 -

Az első lökhárító, a lámpák és a hűtőmaszk is egyedi mindegyik márka gyermekén

Azt már régóta megszoktuk, hogy a Citroën Berlingo lényegében Peugeot Partner, de az sem okozott különösebb meghökkenést, amikor a General Motors kötelékéből a PSA birtokába került Opel kompakt áru- és személyszállítója, a Combo harmadikként csatlakozott hozzájuk. Ezt az új triót korábban már részletesen bemutattuk.

 -

Kétféle méretben, személy- és áruszállítóként is elérhető a negyedik iker

Annál nagyobb szenzáció, hogy hipp-hopp, beszállt a Toyota is – egy japán óriás, amelynek fejlesztési kapacitásához és kishaszonjárműves jártasságához kétség sem fér. Miért húzták ezt? Egyrészt bizonyára takarékosságból, másrészt, és alighanem ez volt a fő szempont, a Toyota egyáltalán nem volt jelen ebben a leggyorsabban bővülő európai szegmensben, fehér lapról kellett volna elindulnia. Ehelyett inkább beszállt valamibe, a biztos siker tudatában, építkezve az eggyel nagyobb kategóriában már évek óta gyümölcsöző Toyota-PSA együttműködés tapasztalataira.

 -

A Toyota egyedi kormányt és a műszeregységet kap, ám a vezetőt információval ellátó nagy képernyőn már a PSA-modellekben is használt rendszer fut

 

Sokoldalú kínálat

Jelentős újdonságokat az ismert trióhoz képest hiába várnánk tőle, hiszen azok tervezői kimerítettek szinte minden variációs és felszerelési lehetőséget, aki nem talál az igényeinek megfelelőt, saját magában keresheti a hibát. A Proace City is kétféle hosszúsággal, azaz 4,4 és 4,7 méteresként készül, lemezelt vagy üvegezett hátsó résszel, két vagy három első üléssel, illetve kétüléssoros brigádjárműként. Ügyes megoldás, hogy az utóbbi hátsó üléseit le lehet fektetni, ha nincs rájuk szükség, a válaszfal pedig ilyenkor előrébb csúsztatható. Van öt- vagy hétüléses személyautó-változat is, a Toyotától nem meglepően Proace City Verso néven.

 -

Gyakran előnyös, hogy három személyre vizsgáztatják az egy üléssoros furgont, habár a középső hely csak szükségmegoldás

Ami azt illeti, egy hármas első bútorzattól ne számítsunk arra, hogy kényelmesen elterpeszkedhetnek a kocsikísérők. A középső hely inkább csak szükségmegoldás, rövid távú, városi mozgásra, ám lehajtva mobil asztalként szolgál, papírmunkához vagy tízóraizáshoz. Komoly előny viszont, hogy a felhajtható jobb oldali ülés és a nyitható válaszfal jóvoltából 130 centiméterrel, illetve 0,4 köbméterrel növekszik meg a raktér, ezt kihasználva 3,1, illetve 3,4 méter hosszú tárgyakat, például parkettaléceket vagy vízvezetékcsöveket lehet bepakolni. Ami még így sem fér el, például egy nagyobb létra, a „zsiráftetőn” kidugva utazhat. További jó pont jár a kategóriában kiemelkedőnek számító raktér-szélességért, hiszen keresztben befér két Euro-raklap, egytonnás teherbírásért és másfél tonnás megengedett vontatható tömegért.

 -

Mind a keresztben berakható két Euro-palettát fogadó raktér űrtartalma, mind az egytonnás teherbírás a kategória élvonalában áll

A korábban megjelent francia és német testvértípusok ismeretében nem keltenek meglepetést a 75 és 130 lóerő közötti teljesítményű benzines- vagy dízelmotorok, sem az öt- vagy hatfokozatú manuális sebességváltók, illetve a nyolcfokozatú automata sem. Ez utóbbi jelenleg az abszolút élvonalat képviseli a világpiacon.

 

A Toyota Proace City főbb adatai
Modellrövidhosszú
Hosszúság (mm):44034753
Szélesség (mm):18481848
Magasság (mm):17961796
Tengelytáv (mm):27852975
Raktér térfogata (m3):3,33,9
Raktér térfogata átrakónyílással (m3):3,84,3
Raktér hosszúsága (mm):18172167
Raktér hosszúsága átrakónyílással (mm):30903440
Raktér magassága (mm):12701270
Raktér szélessége (mm):17331733
Kerékdobok közötti szélesség (mm):12291229
Hasznos teherbírás (kg):10001000
Vontatható tömeg (kg):15001500

 

Praktikus megoldások

A Proace City Verso panoráma üvegtetővel rendelhető, középső sávja alatt a repülőgépekéhez hasonló, 74 literes tárolókapacitású rakodóhellyel. Ehhez a hátsó ülésről, illetve a csomagtartó felől lehet hozzáférni. Szűk helyeken előnyös, hogy a hátsó csapóajtó üvege külön nyílik. Mind a rövid, mind a hosszú tengelytávú kivitel ellátható sínen csúsztatható, Isofix gyermekülés-rögzítős harmadik üléssorral, amely állítólag megfelel felnőttek komfortos elhelyezéséhez is. Vannak kételyeim, hogy mekkorára nőhetnek azok a felnőttek, még egy szempont, ami miatt érdekes lesz kipróbálni az autót.

 -

A külső tükör házának alsó részéből pásztázza a környezetet a Smart Active Vision rendszer kamerája, kiküszöbölve a jobb oldali holtteret

A biztonsági, vezetőtámogató, hálózatba kapcsolhatósági arzenált intézzük most el annyival, hogy mindent tartalmaz, ami ma egyáltalán létezik. Kiemelni a Smart Active Vision rendszert érdemes, amely nemcsak 180 fokos látószögű képet ad a jármű mögötti területről, hanem két kamerával és a tetőben elhelyezett ötcolos képernyővel olyan tisztán mutat mindent, mintha átlátna a vezető a fém válaszfalon. Menet közben távolra tekint, manőverezéskor a közvetlen környezetet mutatja.

A Toyota Proace City 2020-as piaci bevezetését követően tehát négy márkától vásárolható meg egy nagyon praktikus jármű. Ez az együttműködés nyilván előnyös a gyártóknak, de az ügyfeleknek is, amennyiben érvényesül az árakban a párhuzamos fejlesztéseken megtakarított összeg. Reméljük, a Toyota esetében is így lesz!

 -

A magas helyzetű harmadik féklámpa alól figyel, menet közben is, a hátrapillantó kamera