Alternatív hajtású Scania autóbuszokról adott hírt a gyártó a 2018-as IAA haszonjármű-kiállítás kapcsán. A látogatók találkozhattak egy cseppfolyósított földgázzal üzemelő távolsági és egy elektromos városi busszal is.
Hirdetés:

Rögtön egy olyan kérdéssel kezdjük a cikket, amelyre egyelőre mi sem tudjuk a választ. Vajon meddig nevezhetjük alternatívnak az alternetív hajtásláncú járműveket? Mikor veszik át a „hatalmat”, mikor kerülnek többségbe a hagyományos meghajtású járművek mellett? Alternatív hajtásról beszélünk, amikor az adott járművet nem benzin vagy gázolaj működteti. Így ebbe a gyűjtőkategóriába tartoznak többek között a megújuló, az állati, illetve növényi eredetű tüzelőanyagok, valamint a földgáz is. A járműgyártók – teljesen érthető – törekvése, hogy egyre több olyan eszközt készítsenek, amelyek alternatív meghajtásúak. Ezeknek az újdonságoknak egy része már mindennapi látvány, gondoljunk csak a személyautók körében elterjedő elektromos autókra vagy a sűrített földgázzal hajtott városi autóbuszokra és hulladékgyűjtő teherautókra. Más részük, főleg a haszonjárművek körében, még fejlesztési, illetve tesztelési szakaszban tart. Az irány azonban egyértelmű: egyre inkább előtérbe kerülnek a már nem is annyira alternatív üzemanyagok. Jelen cikkünkkel ugyan elektromos és gázüzemű Scania autóbuszokat mutatunk be, de fenti állításunkat könnyen alátámaszthatjuk korábbi cikkeinkkel. Érdemes egy pillantást vetni az elektromos járművek városokra gyakorolt jótékony hatására, illetve arra, hogy szinte minden haszonjármű-gyártó készít elektromos járművet.

 -

Scania Interlink MD LNG, amely szegmensében az első cseppfolyósított földgázzal üzemelő autóbusz

A Scania az egyik úttörője ennek a folyamatnak, Svédországban a mérnökök komolyan veszik a fuvarozás okozta környezeti terhelés csökkentését és az élhetőbb városok kialakításához való hozzájárulást. A jelek szerint nincs olyan év, hogy a svéd gyártó ne jelentkezne egy új, alternatív hajtású járművel. A 2017-es Busworld kiállításon mutatkozott be a hibrid Scania Interlink LD és az akkumulátorról üzemelő elektromos Scania Citywide LF – ez utóbbi járműre hamarosan visszatérünk.
Az idei IAA haszonjármű-kiállítás kapcsán két fontos hírt is kiadott a gyártó. Kezdjük rögtön a gázzal üzemelő autóbusszal! Hannoverben debütált ugyanis a Scania Interlink MD LNG, amely az első cseppfolyósított földgázzal (LNG) üzemelő távolsági autóbusz. A 13 méteres jármű 53 üléssel rendelkezik. Két hengerformájú tüzelőanyag-tartályának kapacitása összesen 920 liter, amely nagyjából 300 kilogramm LNG számára elegendő. Úgy tűnik, hogy Európa környezettudatos járműüzemeltetői számára a gáz a dízel legkézenfekvőbb helyettese a távolsági fuvarozásban. Az LNG és a CNG is köztes lépcsőfoknak tekinthető a szén-dioxid-kibocsátás mérséklése érdekében tett lépések sorában. Amennyiben viszont biogázt használnak ezekben a járművekben, akkor már nullához közelít a technológia szén-dioxid-lábnyoma.

 -

A jármű tüzelőanyag-tartályai 920 liter, azaz 300 kilogramm LNG szállítására képesek

A gázzal üzemelő buszok elterjedésének kérdéskörét elválaszthatatlanul együtt kell kezelni az infrastruktúra kiépítésével. Hiszen hiába szeretne egy ügyfél környezetkímélő és gazdaságos flottát üzemeltetni, ha hiányzik mögüle az infrastruktúra.  Jelenleg azt látjuk, hogy átlendültünk a holtponton, a kivárás időszakán és mind a járművek értékesített darabszáma, mind a töltőállomások mennyisége nő Európában. Ez az üzemeltetők számára egyben azt is jelenti, hogy befektetésük megtérülési rátája kedvezőbb, mert a járműveket nagyobb maradványértéken tudják majd értékesíteni tervezett élettartamuk végén. Persze a gázüzem nem korlátozódik csupán a buszokra, legalább ennyire kardinális kérdés a tehergépjárművek esetében. Elég csak arra gondolnunk, hogy a városok működéséhez szükségesek például hulladékszállító tehergépkocsik, építőipari járművek vagy akár városi elosztógépkocsik. A Scania már bemutatta gázüzemű billencsét, amelyet jó eséllyel további építőipari tehergépkocsik követnek majd. A fejlődés lehetősége és iránya így szinte végtelen.

És most térjünk át az elektromos Scania Citywide autóbuszra! A tavalyi Busworld kiállításon bemutatott típust az elmúlt hat hónapban az észak-svédországi Österlund városában tesztelték. A tesztüzem beváltotta a reményeket, hiszen az egyik legfontosabb tényező, a jármű üzemideje megegyezik a hagyományos buszokéval. Így a Scania elindítja a sorozatgyártást. A buszok szervesen illeszkednek a svéd gyártó moduláris rendszerébe, azaz a normál buszok alkatrészeit és részegységeit használják fel. Az ügyfelek számára mindez több előnyt is hordoz. Egyrészt a gyártási költségek csökkenthetők, másrészt a buszok könnyedén az üzemeltetők igényeihez alakíthatók. Az utaslétszám és az útvonal függvényében különböző típusok készülhetnek, így elképzelhető akár csuklós változat is.

 -

Az elektromos buszoknál a töltőhálózat kiépítése kardinális kérdés

A járművek leginkább belvárosi használatra ideálisak. A belvárost az elővárosokkal, agglomerációval összekötő járatok esetében a földgáz, a biogáz, illetve a hibrid hajtás jelenti a megoldást. Ugyanakkor fontos azt is hangsúlyozni, hogy a buszok szén-dioxid-kibocsátási mérlege abban az esetben csökkenthető ténylegesen, ha a töltőáramot is tiszta energiával hozzák létre. Österlund városában ezt vízenergiával oldották meg. Annak érdekében, hogy a kiállításon a lehető legtöbben megismerjék az autóbuszt, a Scania úgy döntött, hogy nem a beltéri standon mutatja be a járművet, hanem az egyes kiállítási területek között szállítja vele a látogatókat.
Az eddigiek alapján egyértelműen látszik, hogy a Scania óriási lépésekkel halad a dízelmentes jövő megvalósítása felé.