Hidrogéntüzelés: Hidrogénzöldítés
Még az üzemanyagcellánál is régebbi hidrogénfelhasználási ötlet, ennek ellenére még inkább gyerekcipőben jár ma: a hidrogéntüzelésű belső égésű motorok terjedését célozza az egykori LPG-megoldások mintájára tervezett utólagos átalakítókészlet. Bár az üzemanyagcellát már a XIX. század közepén feltalálták, az első kereskedelmi alkalmazására jó egy évszázadot kellett várni. Ezzel szemben Francois Isaac de Rivaz már 1806-ban is hidrogént égetett el a világ...
Fuso eCanter: Felvillanyozóan sokoldalú
Hosszú évtizedek tapasztalatára épülő masszív, alvázas felépítésű kis középkategóriás teherautó a Fuso Canter. Ráadásul többévnyi, egyedülálló villamosítási szakértelmüket is felhasználták új elektromos ajánlatuk megalkotásakor. Hazájában, Japánban mutatkozott be elsőként a Daimler Truck teherautó-leányvállalata, a Fuso könnyűkategóriájú, tisztán elektromos Fuso eCanter új nemzedéke. Az eCanter előszériájának 2017-es indulása óta Japánban, Európában, Észak-Amerikában, Ausztráliában és Új-Zélandon összesen mintegy 450 járművet adtak át...
Hidrogéngyártás: Milyen színű a hidrogén?
Aki azt válaszolja a kérdésre, hogy színtelen, annak elméletben igaza van, de gyakorlatilag nagyon messze jár az igazságtól. Több mint fél tucat különböző színű változatát különböztetjük meg az ismert univerzumot legnagyobb mennyiségben alkotó elemnek! Akkor a legkönnyebb megérteni a hidrogénes szivárvány színeit, ha nem energiahordozóként gondolunk az egyes rendszámú elemre, hanem inkább energiatárolóként. Ugyanis valamilyen energiát mindenképpen muszáj belefektetni a...
Toyota–Caetano H2.City Gold: Messzire elér
Tíz perc alatt 400 kilométerre feltankolható, és az üzemanyagcellája akár –25 Celsius-fokos hőmérsékletig külső energia nélkül is képes elindulni. Ezek alapján az extrémebb városi viszonylatokra is megoldást jelenthet a japán–portugál koprodukciós busz. Talán keveseknek csillan fel a szeme a Caetano név hallatán, azonban legtöbbünk találkozott már a portugál gyártó sikertermékével, csak „nem voltunk bemutatva egymásnak”. Ugyanis a jellegzetes formájú és...
IVECO HD BEV és HD FCEV: Premier előtti vetítés
Idén év végéig bevezeti az IVECO az akkumulátoros elektromos, illetve üzemanyagcellás elektromos nyerges vontatóit az európai piacra. Ezért már beharangozta legfőbb műszaki adataikat is, amelyek igen kecsegtetők. Néhány évvel ezelőtt az IVECO és az amerikai Nikola Corporation közösen fogott bele az akkumulátoros elektromos, illetve üzemanyagcellás elektromos nehéz-tehergépjárművek fejlesztésébe. Németországban még egy vegyesvállalatot is létrehoztak ehhez a tevékenységhez Nikola Iveco Europe...
Töltés a transzeurópai folyosók mentén: Több nap, mint kolbász?
Ha a több mint 6,4 millió európai teherautót elektronokkal vagy hidrogénnel kívánjuk hajtani, az az infrastruktúra tekintetében is óriási fejlesztéseket igényel. Ellenkező esetben a találunk-e parkolót kérdése a hogyan jutunk tovább problémájába fajulhat. Nem véletlenül foglalkoztunk ennyit az elmúlt időszakban az akkumulátoros és az üzemanyagcellás járművek hátterével. Fontos beszélni arról, hogy miből lesz a hidrogén, arról, hogy kinek éri meg...
Renault Trucks elektromos haszonjárművek: Felvillanyozó jövő
Ritkán adódik ilyen kis piacon ilyen jelentős esemény! Hazánk nemhogy felkerült a Renault Trucks elektromobilitási térképére, egyből a francia gyártó egyik villamosítási úttörőjévé léptünk elő. Európában a jellemzően elosztófuvarozásra alkalmazott közép- és nehézkategóriás, 4×2 és 6×2 hajtásképletű fülke-alvázakból évente 65-70 ezret értékesítenek. E nagyságrend ismeretében már nem olyan meglepő, hogy miért a hazai piacon kicsit mostoha sorsú középkategóriában kezdte meg...
Megérkezett az első DAF CF Electric!
Magyarországon a Waberer’s International Nyrt. flottáját gazdagítja legelőször teljesen elektromos DAF CF Electric. Régiónkban ez a legelső sorozatban gyártott teljesen elektromos nyerges vontató! Lassan hagyományosnak mondható, hogy a gyártók a WSZL-csoportnak ajánlják fel első alternatív hajtású járműveiket. Gondoljunk csak a Volvo FL Electric és a Renault Trucks D Z.E. elektromos teherautókra, valamint a cseppfolyósított földgázzal (LNG) üzemelő Volvo nyerges vontatóra....
Ford F-150 Lightning: Amerikai villámcsapás
Megérkezett a Nagy Víz túloldalán évtizedek óta hallatlanul kedvelt platós Ford F-150 üzleti, hivatásszerű felhasználásra tervezett elektromos kivitele – a benzinesekéhez mérhető praktikummal, hatótávval, és ami a legmeghökkentőbb, árral! Európa és Kína az elektromobilitás élharcosai, de mindeddig csak félszívvel követte őket a legautósabb kontinens, Amerika. Annál nagyobb a jelzésértéke, hogy villámként ütött be az Amerikai Egyesült Államok legnépszerűbb járműkategóriájába a...
Elektromos töltőszolgáltatások: Elektronkanna
Bár láttunk már próbálkozásokat a lemerült villanyjárművek mobil aggregátokkal töltésére, a sárga angyal helyett érdemesebb megelőzni a nem kívánt leállást. Avagy mobilalkalmazással és józan ésszel legyőzhetjük a hatótávparát. – Főnök, van egy kis bibi, teljesen kifogyott a szufla a gépből. – Zsombikám, ha ennyi eszed volt, akkor kerekedj fel, és cammogj el az első benzinkútig. Vegyél ügyesen egy műanyagkannát, sétálj vissza....