Hirdetés:

Még az üzemanyagcellánál is régebbi hidrogénfelhasználási ötlet, ennek ellenére még inkább gyerekcipőben jár ma: a hidrogéntüzelésű belső égésű motorok terjedését célozza az egykori LPG-megoldások mintájára tervezett utólagos átalakítókészlet.

Bár az üzemanyagcellát már a XIX. század közepén feltalálták, az első kereskedelmi alkalmazására jó egy évszázadot kellett várni. Ezzel szemben Francois Isaac de Rivaz már 1806-ban is hidrogént égetett el a világ legelső belső égésű motorjában. Bár így több évtizeddel megelőzte az üzemanyagcellát, a kereskedelmi alkalmazására még annál is tovább váratott ez a találmány. Nagy sorozatban közúti járműben egyelőre nem is alkalmazzák, csupán néhány próbálkozás jöhetett szembe velünk az évek során. Pedig áthidaló technikaként érdekes lehetőségeket hordoz.

A Keyou megoldása 27 kilowatt/liter teljesítménysűrűséget ígér, vagyis egy 12 literes motor átalakítása a 324 kilowatt (441 lóerő) jóvoltából akár a távolsági fuvarozás általános teljesítményigényeinek is könnyedén megfelelhetne

Utólagos gázszett

Pontosan ezt célozza a müncheni székhelyű Keyou, akik csak a meglévő járművek átépítését, zöldítését végeznék. Aktuális tesztmotorjuk 500 kilométert meghaladó hatótávolságot és 210 kilowattot (286 lóerő) ígér. A gyártó szerint egy azonos méretű dízelmotorral paritást kínál ár, megbízhatóság és mindennapos használhatóság terén. Ez utóbbi állítást bizonyítani igyekvő adat, hogy a legnagyobb nyomaték 90 százaléka már 900-as percenkénti fordulattól rendelkezésre áll. Az erőforrásban kis hőmérsékletű és szegény keverékes a szikragyújtású égésfolyamat. Emiatt nincs szükség drága kipufogógáz-utánkezelő rendszerre, és így is könnyedén teljesítik az Euro VI előírásait. Mi több, lényegében nincs helyi szén-dioxid-kibocsátás, csupán az égéstérbe kerülő minimális mennyiségű olaj okozhat ilyet. Ráadásul a kis égéshővel a nitrogén-oxidok kialakulását is sikerül féken tartani. Fontos, hogy „minimális” átalakítást igényel ez a megoldás. Nem véletlen az idézőjel, azért ez a gázrendszereknél jócskán összetettebb beavatkozás: új a turbófeltöltő, a nyomásszabályozó, a tüzelőanyag-nyomócső és a befecskendezők, valamint a dugattyúk és a motorvezérlés is.

A motorjukat a 12 méteres Solaris Urbino busz mellett egy 18 tonnás Mercedes-Benz Actros teherautóba is beépítették már. A következő lépésben meglévő járművek átalakításával ügyfélteszteket indítanak majd az idei év végétől

Újragondolt tárolók

Első körben 350 baros gáztartályokkal tervezik az indulást, mondani sem kell, hogy ez a hasznos térből a teherautók esetében mindenképpen elvesz majd! Azonban már beharangozták a Sfeer fantázianevű új tárolót, amelyre hidrogénelemként hivatkoznak. Az elem utónévvel utalnak arra, hogy ez az energiatároló csak kisüthető, feltöltetni csak a járműből kiszedve különleges célberendezésekkel lehet. Cserébe a gyártói technikával akár 15 ezer töltési ciklust elviselnek a termékek és a telepek cseréje csak pár percet igényel. A Sfeer esetében karbongömbök és az azokba épített mikroméretű szelepek játsszák a főszerepet. A néhány mikrométer nagyságú mikroszelepek a hagyományos nagynyomású tartályokénál jóval olcsóbb megoldást kínálnak a nyomásszabályozásra. Ráadásul a megtermelt hidrogén szállítására is alkalmas ez a megoldás, a gyártó ígérete szerint ezzel a tárolóval 30-40 százalékkal csökkenthető a zöld hidrogén végfelhasználói ára. Így két legyet üthetnének egy csapásra – olcsón hidrogénüzeművé alakítanának már meglévő járműveket és megteremtenék a megfizethető táplálásukat is.

A teniszlabda méretű gömbök külseje szénszálas anyag, belsejüket pedig polimer borítja. A sűrített, gáznemű hidrogént tároló rendszer a hagyományos hidrogéntartályoknál könnyebb és olcsóbb

Különböző tárolók összehasonlítása
Energiatároló:Lítiumion-akkumulátorKriogén tartály (folyékony hidrogén)Nagynyomású tartály (700 baros hidrogéngáz)Hidrogénelem
Bokszkiállás ideje 100 km hatótávhoz (h):8,5/10,3-0,50,17-0,250,08-0,17
Ár 100 km hatótávhoz (euró):24 000650047501500
Tömeg 100 km hatótávhoz (kg):89015514075
Hatótávolság azonos beépítési tér esetén (km):4706759901100