IVECO Bus eDaily: Mini nagy durranás
Nem is annyira titkos favorit a középkategóriában a Daily. Nemcsak áruszállítóként hódít, egyedi előnyeit kihasználva takarékos, a legszűkebb utcákba is beküldhető apró személyszállító építhető belőle. Nemsokára igencsak vonzó elektromos változatban is. Három darab 3,5 tonnás kishaszonjármű rakományát elviszi a hátán egyetlen héttonnás IVECO Daily. Megfordítva is működik a trükk: a kis forgalmú viszonylatokra elegendő utaskapacitást nyújt egy hagyományos midibusznál jóval...
IVECO HD BEV és HD FCEV: Premier előtti vetítés
Idén év végéig bevezeti az IVECO az akkumulátoros elektromos, illetve üzemanyagcellás elektromos nyerges vontatóit az európai piacra. Ezért már beharangozta legfőbb műszaki adataikat is, amelyek igen kecsegtetők. Néhány évvel ezelőtt az IVECO és az amerikai Nikola Corporation közösen fogott bele az akkumulátoros elektromos, illetve üzemanyagcellás elektromos nehéz-tehergépjárművek fejlesztésébe. Németországban még egy vegyesvállalatot is létrehoztak ehhez a tevékenységhez Nikola Iveco Europe...
Töltés a transzeurópai folyosók mentén: Több nap, mint kolbász?
Ha a több mint 6,4 millió európai teherautót elektronokkal vagy hidrogénnel kívánjuk hajtani, az az infrastruktúra tekintetében is óriási fejlesztéseket igényel. Ellenkező esetben a találunk-e parkolót kérdése a hogyan jutunk tovább problémájába fajulhat. Nem véletlenül foglalkoztunk ennyit az elmúlt időszakban az akkumulátoros és az üzemanyagcellás járművek hátterével. Fontos beszélni arról, hogy miből lesz a hidrogén, arról, hogy kinek éri meg...
ABT e-Line: Villanyra fel!
Csupán napok és némi tőke kérdése, hogy mosolyt csaljunk Greta arcára. Ugyanis ennyi idő alatt az ABT e-Line GmbH munkatársai villamosítják a dízelmotoros Volkswagen Transporter 6.1 kishaszonjárművünket. Bizonyára felmerült egyesekben, akiket megcsapott a spenót füstje és hirtelen kizöldültek, hogy mihez kezdjenek hatékony, erős, takarékos és 1200 kilométeres hatótávolsággal kecsegtető, dízelmotoros népautójukkal. Hát adják el és vegyenek egy zöld rendszámosat! Azonban...
Akkumulátorcsere: Új életre hívták
Míg a nehéz-teherautók még inkább a villanyos út elején járnak, addig az urbánus személyszállító haszonjárművek már sokat futottak e témában is. Az egyik első nagyszabású akkucsere-akció apropóján az újrahasznosítás döbbenetes számairól elmélkedünk. Elsők között csapott bele a nagyüzemű villamosításba a Transdev holland busztársasága, amikor 2016-ban 43 darab Citea SLFA–181 Electric csuklós buszt állítottak forgalomba Eindhoven városában. Rendeltetésüknek megfelelően hajtották a...
Hidrogéntüzelés: Hidrogénzöldítés
Még az üzemanyagcellánál is régebbi hidrogénfelhasználási ötlet, ennek ellenére még inkább gyerekcipőben jár ma: a hidrogéntüzelésű belső égésű motorok terjedését célozza az egykori LPG-megoldások mintájára tervezett utólagos átalakítókészlet. Bár az üzemanyagcellát már a XIX. század közepén feltalálták, az első kereskedelmi alkalmazására jó egy évszázadot kellett várni. Ezzel szemben Francois Isaac de Rivaz már 1806-ban is hidrogént égetett el a világ...
Hyliko üzemanyagcellás teherautó: Hidrogénezett, mégsem szőke!
Törékeny termetű, falfehérre sminkelt, tradicionális japán szórakoztató művészre gondoltam a Hyliko hallatán. Pedig a francia startupcég valódi hazafi. Igaz ugyan, hogy legutóbb a felkelő nap országának legnagyobb hidrogénszakértőjétől kértek segítséget. Immár a feltörekvő Hyliko is a hidrogénzabáló járművek földi helytartójától kap üzemanyagcellákat. A Toyota lassan a technológia beszállítójának is tekinthető, hiszen többek között a Kenworth, a Daimler Buses és a...
Arrival Bus: Megérkezik valaha?
Innovatív anyagok és felépítés, rugalmas gyártásban lokálisan születő „olcsó” villanybusz. Már csak az a kérdés, hogy sikerül-e piacra dobni a felhasználói élményre tervezett Arrival buszt még azelőtt, hogy a cég felélné minden tartalékát? Többször említettük, hogy a villamosítás jelentősen lecsökkenti a küszöböt az új szereplők előtt. Ám természetesen ettől még a telefonszámla hátoldalára gyönyörű járműveket tervező óvodásokból nem lesz egy...
HVS AlphaX önvezetéssel: Kettőt egy csapásra
Korunk két ígéretes fejlesztési területét, az önvezetést és az üzemanyagcellás hajtást kéz a kézben kapcsolja össze több brit, állami támogatású projekt. Ezek keretében a HVS járműveihez a Fusion Processing biztosítja az önvezető rendszert. Nem elég éghajlatvédelmi, illetve más fenntarthatósági célkitűzéseket hangoztatni és nagy mellénnyel különféle egyezményekhez csatlakozni. A kutatási és fejlesztési projekteket jelentős anyagi támogatással is segíteni kell, ugyanis a...
Toyota–Caetano H2.City Gold: Messzire elér
Tíz perc alatt 400 kilométerre feltankolható, és az üzemanyagcellája akár –25 Celsius-fokos hőmérsékletig külső energia nélkül is képes elindulni. Ezek alapján az extrémebb városi viszonylatokra is megoldást jelenthet a japán–portugál koprodukciós busz. Talán keveseknek csillan fel a szeme a Caetano név hallatán, azonban legtöbbünk találkozott már a portugál gyártó sikertermékével, csak „nem voltunk bemutatva egymásnak”. Ugyanis a jellegzetes formájú és...