Hirdetés:

Kiváló lehetőségek rejlenek a dízel autóbuszok utólagos villamosításában, amikor is a teljes hajtásláncot tisztán elektromosra cserélik. A brit Equipmake és Kleanbus komplett megoldásokat kínálnak erre, az objektív előnyök pedig önmagukért beszélnek.

Elsőre bonyolult, jelentős kompromisszumokkal járó, időigényes és költséges beavatkozásnak tűnik, hogy egy autóbusz teljes hajtásrendszerét dízelüzeműről elektromosra cseréljék. Sok üzemeltetőnek bizonyára a legmerészebb elképzelései között sem fordulna meg ilyesmi. Ám alaposan rácáfol erre több vállalkozás megoldása is.

Az Equipmake teljesen saját fejlesztésű, moduláris és az adott járműre méretezhető, nulla károsanyag-kibocsátású hajtáslánca, a ZED (Zero Emission Drivetrain) bármilyen távolsági buszba beépíthető utólagosan, akár emeletes modellekbe is. Ráadásul úgy, hogy ez nem csökkenti a poggyásztér befogadóképességét, illetve az utaskapacitást. A beépített lítiumion akkumulátorcsomagtól függően a hatótávolság akár a négyszáz kilométert is elérheti, ami száz kilowatt töltőteljesítmény mellett napközbeni rátöltéssel még jelentősen növelhető. Ehhez persze a vállalat rendkívül hatékony, szabadalmaztatott temperáló rendszere is hozzájárul, amely az akkucsomagot, a villanymotort és az invertert is mindig optimális üzemi hőmérsékleten tartja. További előny, hogy a típusra szabott tervezést követően maga az átépítési folyamat csupán néhány munkanapig tart, így az autóbusz nem esik ki sok időre a munkából. Mindemellett a szívátültetés még költséghatékony is, ugyanis feleannyiba sem kerül, mint egy megfelelő kategóriájú új elektromos autóbusz beszerzése. Mivel egy autóbusz üzemi élettartama nem ritkán eléri a húsz évet, az üzemeltetők még akkor is jelentős költségmegtakarítást érhetnek el, ha ennek az időtartamnak nagyjából a felénél végeztetik el a hajtáslánc átépítését. Ugyanis ezt követően nemcsak az autóbusz energiaköltségei, hanem a szervizkiadásai is számottevően csökkennek. Sőt, az utólagos átépítés járművenként körülbelül kilencven tonna szén-dioxid kibocsátását takarítja meg az új buszok legyártásához képest. Az Equipmake tavaly a Big Bus Tours vállalatnak tíz Ankai emeletes városnéző buszt alakított át elektromossá. A 327 kilowattórás akkucsomagjuk 192 kilométer hatótávot biztosít. Míg a Newport Transport flottájában nyolc emeletes buszt villamosított a cég. Az öt dízel ADL E400 és három hibrid Volvo B5LH alvázú buszba 218, illetve 382 kilowattórás akkumulátorok kerültek, 144, illetve 240 kilométer hatótávot eredményezve.

A szintén brit Kleanbus cég is moduláris elektromos hajtásláncot kínál szinte bármilyen autóbusz utólagos villamosításához, amelynél a vezető beszállítóktól érkező részegységeket a saját fejlesztésű szoftverével egészíti ki. Ezáltal sokféle motor és akkumulátor szerepel a kínálatában, amelyekből mindig az adott üzemeltetői igényekre optimális hajtásrendszer állítható össze. A felhasznált villanymotorok nem tartalmaznak állandó mágnest, így nem igényel ritkaföldfémeket az előállításuk. Az adott típusra vonatkozó fejlesztést és tesztelést követően két hetet sem vesz igénybe az egyes buszok átépítése. A Kleanbus számításai szerint a villamosított modellek üzemeltetési költsége harmadára csökken a korábbi, dízelmotoros állapothoz képest. Az átalakított buszok beszerzése pedig egy új elektromos busz árának ötödébe kerül, ráadásul a Kleanbus különféle lízingkonstrukciókat is kínál ügyfeleinek, például lízingelhető csak az akkumulátor vagy a teljes jármű is. A gyártó továbbá a telephelyi töltő-infrastruktúra kiépítésében is partner. A Kleanbus tavaly ősszel állapodott meg a Lothian üzemeltetővel 18 darab Volvo B5TL alvázú, emeletes, dízelüzemű autóbusz átépítéséről.

Ezek a példák azt mutatják, hogy valóban nagy jövő áll a buszok utólagos villamosítása előtt, ami fontos áthidaló lépés lehet az elektromos autóbuszokra való átállásban.

MAN Lion's City 12 E LE: Különösen fontos személyeknek
Teszt

MAN Lion's City 12 E LE: Különösen fontos személyeknek

Legutóbbi bajnokunk most alacsonybelépésű elővárosiként próbált szerencsét. Bár hátul elférne egy „rendes” híd is, megőrizte a belvárosiak portáltengelyét, és a normál padlószint alá sem zsúfoltak be több akkut. Tud akkor bármi újat mutatni?

Haszonjárművek baleseti statisztikái: Egy pillanat műve
Háttér

Haszonjárművek baleseti statisztikái: Egy pillanat műve

Visszafordíthatatlan károkat okoznak a halálos közúti balesetek világszerte. A legfrissebb uniós statisztikák szerint a többségük kedvező látási viszonyok közepette, országúton és még csak nem is kereszteződések sűrűjében következik be.

Ebusco 3.0 18m: Pillekönnyű sportbusz
Teszt

Ebusco 3.0 18m: Pillekönnyű sportbusz

Nem a hollandok találták fel a spanyolviaszkot, az alapjaiban újragondolt Ebusco már máshol is látott elvek alapján készült. Drága, ám rendkívül könnyű karbonelemekből építették, cserébe kevesebb akku kell bele és olcsóbban üzemeltethető.

Bus Euro Test 2024: Csendet kérünk!
Teszt

Bus Euro Test 2024: Csendet kérünk!

Öt új, helyileg kibocsátásmentes városi, városközeli buszt tettünk próbára Csehországban, hogy megtaláljuk a legjobbat közöttük. Haladó szellemiségű hajtásláncok, modern filozófiák és légies könnyedség csaptak össze egymással. Ki lesz a bajnok?

Spanyolországban koronázzák meg a minibuszok legújabb királyát
Hírek

Spanyolországban koronázzák meg a minibuszok legújabb királyát

Idén tizenötödik alkalommal rendezik meg október 22. és 25. között a Feria Internacional del Autobús y del Autocar szakvásárt Madridban. Ott és akkor arra is fény derül majd, hogy melyik gyártó típusa kapja meg a Minibus of the Year trófeát.

Egy elfeledett gyöngyszem új élete
Történelem

Egy elfeledett gyöngyszem új élete

Négyéves restaurálás után újra teljes pompájában ragyog a „Csipkerózsika” névre keresztelt DAF Torpedo, méltó a mögé kapcsolt buszfélpótkocsihoz. Íme, a DAF-múzeum legújabb büszkesége!